jussi kirjoitti:
Kasvissyöjien eettisyyttä on hieman falskia halveksia
En minä halveksi kasvissyöjien eettisyyttä. Minä en pidä heitä lainkaan eettisinä. Tässä muutamia syitä:
Kasvisruokavalio ei pelkästään lisää syöjän omaa syövän ja sv-tautien riskiä, vaan se aiheuttaa epigeneettisiä muutoksia, jotka lisäävät myös kasvissyöjien jälkeläisten riskiä sairastua kyseisiin sairauksiin.
Jos kohdussa on poikalapsi ja äiti syö soijaa, syntyy melko helpostikin epämuodostuma nimeltään hypospadias. Tällöin virtsaputken aukko avautuukin peniksen alapuolelle eikä siihen päähän. Niitä sitten yhteiskunnan varoilla korjaillaan.
Kasvissyöjien ruuan vuoksi tuhotaan kokonaisia ekosysteemejä, toki siinä ohessa menee sitten myös paljon pieniä eläimiä. Joita ei sitten edes syödä.
Että en minä edes pidä kasvissyöjiä eettisinä, minä pidän heitä tekopyhinä.
Ja vielä, koska komppaan Elsiä siinä lähiruuan tärkeydessä kun syömisen ekologisuutta katsotaan:
Aina kun käyn jossain ekokaupassa, esim Ruohonjuuri, Ekolo jne niin kyllä on aikamoinen se toiselta puolelta planeettaa rahdattujen syömisten määrä. Suurin osa on jotain aivan muuta kuin lähiruokaa. On kaikenlaista siementä, jyvää sun muuta joka tulee ihan toisilta mantereilta saakka. Tosi ympäristöystävällistä joo...