karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-25 11:56:43

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 69 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 11:41:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-06-02 16:06:24
Viestit: 1197
OT. Ei se kuitenkaan mikään kotomainen ratamo ole, vaan ratamosukuun kuuluva laji. Suomesta löytyy ainakin piharatamo (Plantago major), heinäratamo (P. lanceolata), soikkoratamo (P.media) ja meriratamo (P. maritima).

_________________
Satunnaisesti hyväkarppaava ketokarppi.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 11:55:19 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Liittynyt: 2005-05-31 22:27:03
Viestit: 7786
Niin, ei se nyt piharatamon siemenkuorijauhetta ole :lol: Ratamokasvi kylläkin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 12:00:08 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Tältä se näyttää:

Kuva

Kuva

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 12:11:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-05-15 16:21:20
Viestit: 288
Kitrus kirjoitti:
Niin, ei se nyt piharatamon siemenkuorijauhetta ole :lol: Ratamokasvi kylläkin.


No sitten en mene tuonne ulos keräilemään niitä jauhamismielessä :lol:

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 12:13:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-05-15 16:21:20
Viestit: 288
Kitrus kirjoitti:
Ei ole pottujauhon korvike. Psyllium on intialaisen Plantago ovata -kasvin jauhettuja siemeniä.
Löytyy gluteenittomien jauhojen luota kaupasta.


Mutta onko idea se, että se "hyytelöittää" kuten perunajauho? Siis jos haluan tehdä kiisseliä.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 12:56:58 
Poissa
vapaakampela
vapaakampela
Avatar

Liittynyt: 2006-08-04 12:31:21
Viestit: 2276
Möhköfantti kirjoitti:
Kitrus kirjoitti:
Ei ole pottujauhon korvike. Psyllium on intialaisen Plantago ovata -kasvin jauhettuja siemeniä.
Löytyy gluteenittomien jauhojen luota kaupasta.

Mutta onko idea se, että se "hyytelöittää" kuten perunajauho? Siis jos haluan tehdä kiisseliä.

Joo ei ole piharatamo ei, tiesin kyllä, mutta ratamo kummiskii. Tulihan mieleen kirjoittaa, ihan niinku suuntaa antavasti... Ois ehkä pitänyt jättää kirjottamatta :roll: :wink:

Kyllä, idea on, että se sakeuttaa ja sitoo.

Mutta siis näin seisoo purkin kyljessä:
Psyllium on ratamon (Plantago ovata) kuivattua siemenkuorta. Runsaskuituisena se soveltuu hyvin leivontaan, erityisesti gluteenittomaan leivonyaan. Psylliumia käyttämällä saadaan taikinasta helposti käsiteltävää sekä leivästä mehevän murenematonta ja pehmeää. Myös ruoanvalmistuksessa psylliumia voidaan käyttää ravintokuitulisänä ja sidosaineena.
Leivonnassa psylliumin annostus on 1-2rkl/litra taikinanestettä ja sen annetaan turvota vedessä n.10min ennen jauhojen lisäämistä.

Kannattaa käyttää hakua, sillä pitäis löytyä hyvin, mihin kaikkeen sitä on täällä porukka käytellyt.

_________________
Motivaatio on sitä, että unelmien ylle vedetään työhaalarit. -Parkes Robinson


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 15:49:18 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Liittynyt: 2005-05-31 22:27:03
Viestit: 7786
viikuna kirjoitti:
Ois ehkä pitänyt jättää kirjottamatta :roll:

*nyps* herne pois nenusta.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-22 20:37:44 
Poissa
vapaakampela
vapaakampela
Avatar

Liittynyt: 2006-08-04 12:31:21
Viestit: 2276
Kitrus kirjoitti:
viikuna kirjoitti:
Ois ehkä pitänyt jättää kirjottamatta :roll:

*nyps* herne pois nenusta.

:wink: :D :lol:

_________________
Motivaatio on sitä, että unelmien ylle vedetään työhaalarit. -Parkes Robinson


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-25 06:23:04 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-06-02 11:46:10
Viestit: 145
Takaisin asiaan, eli kiisseliin... :lol:

Eilen tuli ekan kerran testattua mansikkakiisseliä. Ja melkoisen reippaasti sitä psylliumia siihen lurahti, lopputulos veitsellä leikattavaa sitkeää hyytelöä. :shock: Mutta, ah niin hyvää! :P

Tuon psylliumin annoin turvota vedessä ennen kuumaan nesteeseen lisäämistä. Mutta se ei siis paakkuunnu, vaikka jauheen ripottelisi suoraan kuumaan keitokseen???

Onko joku saanut selville hyvän määrän psylliumia esim. litraan nestettä kiisselin teossa? Onhan siinä purkin kyljessä leivontaan ohjeita, että niin ja niin paljon nestelitraa kohti, mutta miten kiisselissä?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-07-25 16:06:37 
Poissa
vapaakampela
vapaakampela
Avatar

Liittynyt: 2006-08-04 12:31:21
Viestit: 2276
BDK kirjoitti:
Onko joku saanut selville hyvän määrän psylliumia esim. litraan nestettä kiisselin teossa?

Veikkaisin että 2 tl/litra voisi olla lähellä totuutta (itse laitoin viimeksi raparperikiisseliin n.1,5tl/n.8dl nestettä, oli ok.). Riippuu tietty kuinka paksua velliä halajaa.. :wink:

_________________
Motivaatio on sitä, että unelmien ylle vedetään työhaalarit. -Parkes Robinson


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-17 00:25:49 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
BDK kirjoitti:
Onko joku saanut selville hyvän määrän psylliumia esim. litraan nestettä kiisselin teossa? Onhan siinä purkin kyljessä leivontaan ohjeita, että niin ja niin paljon nestelitraa kohti, mutta miten kiisselissä?


Mulla on tullut sopivaa, kun oon laittanut ruokalusikallisen psylliumia litraa kohti. Isommalla määrällä tulee hyytelöä.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 09:03:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-06-16 13:22:17
Viestit: 187
Tein tätä eilen kun teki aamupalaksi mieli jugurttia ja mehukeittoa. Yleensä olen käyttänyt valion valmiita ja sokerittomia, mutta ne aiheuttavat niin isot mahakivut ja lisäaineetkin ärsyttävät siihen malliin etten sitä enää halua käyttää.

Heitin 250g mansikoita ja 1-1.5dl puolukoita ja n. litran vettä kun halusin enemmän sellasta keittomaista. Heitin seokseen vajaan 1 tl steviajauhetta ja sekoitin ruokalusikallisen psylliumia 1.5 dl vettä ennen keitokseen lisäystä. Tuli vähän liian tiukkaa ja veikkaan että marjoja olisi pitänyt olla hivenen enemmän että makua olisi tullut.

Hyvinhän tuo silti meni aamupalalla! piti ihan lisää ottaa ja mahakaan ei osoittanut mieltään sen jälkeen. Tästä tuli mun uus feivöritti!

Pohdin vain eilen että kauankohan tälläinen säilyy kannussa jääkaapissa... arvioita?


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 12:20:32 
Poissa
puutarhakarppi
puutarhakarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-08-14 13:47:19
Viestit: 2185
Mustikkasoppa testattu; rantaison ohje 1 rkl psylliumia litraan nestettä on oikein sopiva määrä.

mrjnn: meillä keitto säilyi ihan hyvin kolme päivää (en tiedä vaikka säilyisi kauemminkin, mutta loppui siinä vaiheessa :wink: )

_________________
- karppilammikkoon 8/2006 -


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-18 12:41:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-06-16 13:22:17
Viestit: 187
hmm.. joo ei kyllä taida olla pelkoa että sitä olisi niin pitkään jäljellä :smt118

Kunhan sen kolme päivää kestää (=kolme aamua) niin hyvä homma! :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2008-01-29 23:46:37 
Poissa
laihduttelijakarppi
laihduttelijakarppi

Liittynyt: 2006-11-07 14:03:59
Viestit: 2259
Tänään tuli testattua Lidlin mansikoilla ja heti jäin koukkuun.

Varsinkin kun nuo ulkomaiset marjat olisi ilmeisesti hyvä kiehauttaa, niin tämä kiisseli sopi tähän tarkoituksen enemmän kuin hyvin.

Kerroskiisselimäisessä muodossa söin stevialla makeutetun turkkilaisen jogurtin kanssa.

Kuva


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-10-17 20:46:47 
Poissa
laihduttelijakarppi
laihduttelijakarppi

Liittynyt: 2006-11-07 14:03:59
Viestit: 2259
Pitipä taas kaivaa resepti esiin, kun kaupasta löytyi vain puolalaisia mansikoita.
Joten eikun kiisseliks.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-10-26 09:18:22 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-10-12 06:10:47
Viestit: 63
Tein tällä ohjeella mansikka-vadelmakiisseliä, hyvää tuli! Mieskin tykkäsi.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-04 10:17:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2005-03-05 07:49:32
Viestit: 896
Oijoi, joutuu kokeilemaan!

Alkaa kesällä kerätyt marjavarastot huveta uhkaavasti jo tässä vaiheessa syksyä/talvea #-o

_________________
You wanna leave but you can't let go
You wanna stop but you can't say no
You'll never laugh about it
You just can't live without it
You had enough but you just want more
You never get what you're lookin' for


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2008-11-19 20:55:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2008-04-27 21:28:06
Viestit: 678
Kuulostaa hyvältä! Aion ehdottomasti kokeilla marjakiisseliä. Mustikoita löytyisi, että voisi testata vaikka heti, mutta maha ei enää anna myöten. :lol:

_________________
Life is what happens when you're busy making other plans.

Karppaus aloitettu 25.4.2008.

Äidiksi loppuvuodesta 2010.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2009-09-22 18:25:57 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-01-22 08:45:44
Viestit: 246
tuli sitten ostettua myös tätä fiber huskia ja muistin tämän kiisselijutun. Aion ehdottomasti kokeilla.

Nyt kuivattelen noita omenasiivuja, niistä tulee aika hyvää kiisseliä myös. (vaikka taitaa olla korkeammat hiilarit kuin marjoilla)

_________________
Luonnonmukaista syömistä!


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 69 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)