karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-25 16:57:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-20 14:37:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-01-19 23:48:53
Viestit: 253
Yli 5kg:n poropaisti läks just uuniin. Marinadissa on ollut reilun vuorokauden ja marinadissa oli öljyä (oliivi ja rypsi), vettä, kunnon ravistus soodapurkista, katajanmarjoja, timjamiinia, rosmariinia, pippuria ja hienoa merisuolaa, niin ja hiukan kuivattua valkosipulia.
Marinadi ei muuten varotuksista huolimatta kuohunut kun laitoin soodan, johtunee öljystä. Nyt sitten paistellaan muutaman tunti..

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-20 15:34:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-05-21 18:36:56
Viestit: 604
Raportoitko Nerokala, miten poro onnistui?

Minulla olisi pakkasessa samanmoinen paisti ja viikonloppuna olisi 9 ihmistä tulossa syömään, joten voisi vaikka sen paistin pyörähyttää tuolle poppoolle. Olin ajatellut viedä sen palvattavaksi, mutta en ole saanut aikaiseksi...

_________________
Lukemalla ei uimaan opi, vetteen se on mäntävä


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-20 16:56:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2004-05-31 21:12:05
Viestit: 2034
Meillä käytetään soodaa kun pitää pikamarinoida wokkisuikaleita tms. Yön yli marinoidessa voi olla turhaa ja mureuttaa liikaakin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-20 18:41:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-01-19 23:48:53
Viestit: 253
Tulipas suussasulavaa poropaistia :lol: Tuota lähestulkoon leikkaa haarukalla ja kalvokin irtosi lähestulkoon itsekseen :shock: Hyvää on mutta jatkossa ehkä jos marinoin pitkään (niinkuin isoa paistia täytyy) niin teelusikallinen, max kaksi, riittää varmasti. Nyt tuossa oli enemmänkin 4-5 teelusikkaa. Toinen juttu on kyllä se että poropaisti pitäisi paistaa 60-65 asteiseksi (paahtopaisti) mutta itse paistan yleensä 70 asteiseksi (makujuttu). Nyt paistimittari jostain syystä jämähti 60 asteeseen ja aloin viimein ihmettelemään kun ei mittari nouse ja niinhän se oli jo paistunut 80 asteiseksi -hittolainen! Mutta hyvää tuo on joskin hitusen kuivakkaa liiasta paistamisesta (onneksi oli kuitenkin paistipussissa) ja hieman oudonkin mureaa.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-20 20:10:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-01-19 23:48:53
Viestit: 253
Kävi pari vierasta ja annoin heille maistiaispalat paistista ja parempaa ei kuulemma voi ollakkaan 8) Ite kyllä maistan vähän tuon soodan vaikkei sen pitäisi maistua :? Mutta kun laittaa paistisiivuja pannuun ja hauduttaa kermassa niin en usko että sitten enää maistuu. Tai metsäsienikastikkeessa, tai aurajuustoa tai.. slurps =P~

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-20 21:03:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-09-30 20:57:18
Viestit: 715
nerokala kirjoitti:
Kävi pari vierasta ja annoin heille maistiaispalat paistista ja parempaa ei kuulemma voi ollakkaan 8) Ite kyllä maistan vähän tuon soodan vaikkei sen pitäisi maistua :? Mutta kun laittaa paistisiivuja pannuun ja hauduttaa kermassa niin en usko että sitten enää maistuu. Tai metsäsienikastikkeessa, tai aurajuustoa tai.. slurps =P~


Täällä vähemmän kokki kyselee, että jätetäänkö tuo soodamarinadi siihen lihaan, ettei mitään huuhdella pois? :roll:


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-20 21:10:08 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-01-22 16:57:57
Viestit: 777
Shogun kirjassa sankari laittoi linnun murenemaan: koivesta roikkumaan, kun tipuu on valmista valmistettavaksi (en ole kokeillut)

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-20 21:20:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-01-19 23:48:53
Viestit: 253
Raita kirjoitti:
nerokala kirjoitti:
Kävi pari vierasta ja annoin heille maistiaispalat paistista ja parempaa ei kuulemma voi ollakkaan 8) Ite kyllä maistan vähän tuon soodan vaikkei sen pitäisi maistua :? Mutta kun laittaa paistisiivuja pannuun ja hauduttaa kermassa niin en usko että sitten enää maistuu. Tai metsäsienikastikkeessa, tai aurajuustoa tai.. slurps =P~


Täällä vähemmän kokki kyselee, että jätetäänkö tuo soodamarinadi siihen lihaan, ettei mitään huuhdella pois? :roll:


Itse en huuhdellu ku se oli siinä maustemarinadissa, mutta melkein suosittelisin huuhtasemaan kun minä tosiaan maistan tuon soodan, tai ehkä sitä oli vaan turhan paljon :-k

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-21 07:50:14 
Poissa
susikarppi
susikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-01-12 11:21:51
Viestit: 3064
jeps, ei kannata sitä ruokasoodaa hölvätä pajoa, lihasta tulee liian pehmeää eikä tunnu lihalle. Normaaliin palapaistiin ja kastikkeeseen riittää 1 tl ja isompaan lihapalaan varmaan max 2 tl! Ei tartte pieniä määriä huuhdella pois, ei maistu. Olen joskus lisännyt valmiiseen kastikkeeseenkin kun olen huomannut hirven olevan sitkeää ja menee se silleenkin, soosi kuohuu ensin vähän, mutta parempi laittaa raakaan lihaan minusta.Ehkä vois lisätä marinaadiin loppuvaiheessa jos marinoi kauan??Mutta toimii se ainakin :D

_________________
Pessimismi on aivan turhaa, se ei auta kuitenkaan mitään

Kampanjasivuni

se hetki ennen aamun valoa
suden hetki
ja minun
-diesel-


iHerb alekoodi DOZ228 tällä saat ensimmäisestä tilauksestasi 5$ alennusta


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-21 11:07:20 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14390
:shock: Graavilohi!!!Ootko sieki lukenu Shogunin!!!??Hyvä kirja, monee kertaa iteki sen lukenu... ekan kerran lapsuudes mummolas... :wink:

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-21 18:00:18 
Poissa
sintti
sintti

Liittynyt: 2004-05-21 18:43:38
Viestit: 23
Jussin lihanmureutusvinkki ja Karbureettorin Korpit kakkaavat :smt044

On se totta että tää karppailu on vaarallista ja käy terveyden päälle, taas se nähtiin! Olin tippua tuolilta...

_________________
Kyä täs jotain häikkää o'


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-21 22:09:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-01-22 16:57:57
Viestit: 777
KristiinaR kirjoitti:
:shock: Graavilohi!!!Ootko sieki lukenu Shogunin!!!??Hyvä kirja, monee kertaa iteki sen lukenu... ekan kerran lapsuudes mummolas... :wink:


sain sen n 30 vuotta sitten synttäri lahjaksi, luin putkeen, vajaa vuorokausi meni, on luettu useamman kerran, myös meidän nuorin luki sen jo 10 vuotiaana.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-22 10:24:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2006-01-02 09:52:19
Viestit: 308
Graavilohi kirjoitti:
Shogun kirjassa sankari laittoi linnun murenemaan: koivesta roikkumaan, kun tipuu on valmista valmistettavaksi (en ole kokeillut)

Paitsi tässä tapauksessa puutarhuri tippui ensin.

_________________
“Well! I’ve often seen a cat without a grin,” thought Alice; “but a grin without a cat! It’s the most curious thing I ever saw in all my life!”


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-22 18:48:09 
Poissa
landekarppi
landekarppi

Liittynyt: 2005-04-12 07:05:10
Viestit: 14390
8) Mie nyt en nyt iha niihi aikoihi ole sitä lukenu, mut 20v aineki... ja just pari vuotta sitten... :wink:

_________________
Karppi, since 2005 :)


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-02-22 20:09:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-01-22 16:57:57
Viestit: 777
Irvikissa kirjoitti:
Paitsi tässä tapauksessa puutarhuri tippui ensin.


Niin siinä taisi käydä, vai oliko se tarkkaan otaen niin että puutarhuri pudotti ensin linnun ja sitten itsensä?

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-04 19:00:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-08-07 18:27:22
Viestit: 161
Niin että kun lihasta leikkaa pikkupikkusiivuja ja paistaa ne nopeasti kuumassa rasvassa, niin ei tule kuivia lihoja ei. Possu ja lintu kypsenee kuumassa öljyssä sekunneissa jos pieneksi leikattuja .Kiinalainen tapa se. Myös pätee vihanneksiin. Parin millin siivuja ja pikakypsennys. Vitamiinit ja maku säilyy kuin myös mehevyys.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-05 07:30:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2005-08-25 20:07:10
Viestit: 1967
Testasin tuon kananmunanvalkuaisessa marinoinnin (2 valkuaista per 800 g possun suikalelihaa) eikä siitä oikein mureaa tullut. :roll: Testaan vielä tuon soodajutun.

_________________
"Jos ihminen jaksaa tarpeeksi pitkään syödä suositusten mukaan pelkkää kasvirasvaa, hän lakkaa ehkä joskus tuottamasta kovapahaeläinrasvaa ja muuttuu rypsiksi tai muuksi vihannekseksi." Traanitapiiri


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-05 09:23:52 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Suzi kirjoitti:
Testasin tuon kananmunanvalkuaisessa marinoinnin (2 valkuaista per 800 g possun suikalelihaa) eikä siitä oikein mureaa tullut. :roll: Testaan vielä tuon soodajutun.

Eikö? Testasin itse kanssa viimeviikolla possunkyljyksiin, ja niissä se mureutti lihan tosi hyvin, niin että todennäköisesti käytän tätä menetelmää jatkossakin.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-05 09:48:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-02 13:19:51
Viestit: 894
Intialaiset mureuttavat lihaa mango-hedelmällä. Jokin entsyymi siinä toimii mureuttajana.


Ylös
   
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-09-05 11:53:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2007-04-02 13:19:51
Viestit: 894
Gizmo kirjoitti:
Intialaiset mureuttavat lihaa mango-hedelmällä. Jokin entsyymi siinä toimii mureuttajana.


Kääk, nyt kun tarkemmin muistelen, se taisikin olla papaija, millä sitä lihaa mureutettiin.. :oops: Täytyypi tarkistaa asia, kunhan pääsen kotiin.

Vanhuus ei tule yk.... jne.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 46 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 6 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)