karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-13 15:12:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 242 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 1113 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-10-28 17:12:36 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Eipä sieltä Wikkeltä mitään berliinin makkaraa löytynyt :( ! No,mulla on "läskipannari" uunissa ja ratatouillea tehtynä( ainakin pari litraa) otin juuri pois uunista sen ja pannari paistumaan. Siis mun "läskipannari" on resepti osios muistaakseni juustopannarin nimellä, sieltä sen kerran pongkasin ja ite tuunannut omaan käyttöön. Nyt on *400g sian kylkisiivuja, leikattu pieniks suikaleiks ja paistettu melkein kypsäks *sipulin ja *fenkolin kanssa. Rikoin *12 munaa ja lisäsin joukkoon *n. 500g raejuustoa, toiset *500g oltermannia raastettuna, *puoltoista paprikaa kuutioina (oli käytettävä pois kuleksimasta) *kuivattua ruohosipulia(iso ropaus,eli pari rkl:sta) kivan näköistä valmiis pannarissa. (Ja runsas *desi kuohukermaa,ihan vaan ettei jää käyttämättä). Oli viimeinen käyttö päivä merkintä ja olen ostanut jo tuoretta kermaa 4 purkkia! Lihat ja sipuli/fenkolin ripottelin tasaisesti uunipellille, jossa oli leivinpaperi. Munaa/juustot/ruohosipuli/paprika/kerman lopput; niistä tarkistin suolauksen (lisäsin reilun teelusikallisen) ja kaadoin massan tasaisesti pellille. Nyt paistuu 200 astessa reilut puol tuntia ainakin. Pitää tarkistaa, kun resepti vaihtelee ain mulla sen mukaan mitä kaapista löytyy. :lol: :lol: Ratatouille on lämmitettävä ehkä uudelleen kun pannari on kypsää,elleivät ota sit vihersalaattia. Ainakin kaks pientä syöjää istuu kohta keittiön pöydän ääres mun ja ukon lisäks. :wink: Ukko huuteli ottavansa nyt pannarin uunista! 40min ollut jo uunis :roll: taitavat oola nälkäisiä kun vahtivat uuniakin! :oops: Ja kohta syödään. :P

ViestiLähetetty: 2011-10-28 19:14:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kysymykseni ei suoranaisesti liity ketjun aiheeseen, mutta täällä tuntuu olevan näitä perinteisempien ruokien taitajia niin paljon, että törkkään lusikkani soppaan heittämällä ilmoille kysymyksen: miten valmistaa hirvipaisti? Mulla on pakastimessa köntsä paistia, mutta tekis mieli tehdä sille jotain vähän erikoisempaa kuin vaan törkätä uuniin ja laittaa mausteita mututuntumalla. Jos joku siis tietää, mitkä mausteet olisivat hyviä ja mitä sille tarkemmin ottaen voisi tehdä enemmän, niin ideoita kehiin!

( Ps. Dumpo vinkkasi mulle kun tavattiin viime viikonloppuna, että diesel nyt ainakin tietää paljon näistä ruokajutuista ja siltä voisin kuulemma kysäistä :wink: )

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."

ViestiLähetetty: 2011-10-28 19:39:48 
Poissa
napakettu
napakettu

Tuolta resepteistä löytyy ihania hirvenliharuokaohjeita. Jääpaisti on mun suosikki, tunnetaan myös routapaistina.

Laita hakuun hirv, niin tulee 19 reseptiä.

18518 Nirrilä

ViestiLähetetty: 2011-10-28 21:20:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Routapaistia eli paakkua minäkin ehdottaisin, marinointiliemi sitten jälkikäteen joko Heikkilän ohjeen mukaan, jos valkosipulista tykkää tai sitten vähemmän soijaa, sen sijaan punaviiniä ja hiukan murskattuja korianterinsiemeniä kymmenkunta ja katajanmarjoja viitisen kipaletta. Soijaakin kannattaa kuitenkin jonkun verran laittaa, siitä saa sitä sopivaa suolaisuutta.
Maaritin routapaakku tai jotain, löytyy haulla ihan karppisivuiltakin. Lopputulos on ollut joka kerta ihanan mureaa ja suussa sulavaa paistia.

viewtopic.php?f=2&t=13739&p=169533&hilit=teetan+routapaakku#p169533

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2011-10-29 20:37:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Siis mää olen missännut tän. Olen aina vaan ajatellut, että tää käsittelee jotain meikkaus juttuja. En tiedä..jotenkin tuosta DIY:stä tulee joku meikki juttu mieleen.

No ei se auta, kun tän ketjun innoittamana Liedon lihakauppaan lähtä hakeen jotain halpaa lihaa jos siellä on. Hepan jauhelihaa sai joku aika sitten 4,5 €/kg ja se on yllättävän hyvää.

ViestiLähetetty: 2011-10-29 21:52:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No, tämä on naturel osasto tästä meikkipuolesta! :lol: :lol: Kun haet sian läski/liha kimpaleen nahkoineen, 5€/kg paistat ja syöt sen;niin tulee ruumiis ravittua joka lailla. Saat sillä vitosella energiaa ja ihos sitä kuuluisaa kollageenia, samalla rahalla ja luonnollisesti! :wink: Ei imeydy Estée Lauder:in silmän ympäryys voiteet samoin! :( (15ml/n.50€. pien puteli mikäli ymmärsin systerin meikkilaukun sisällön arvot; rahassa oikein!) No tämä ketju on: tee se itse, ja kirjaimet tulee englannin kielestä. :P

ViestiLähetetty: 2011-10-29 21:56:07 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Rupesin melkein itkeen, kun näin edellissivun kinkunpalakuvan. Just päivällä kaupassa valitin ukolle, että pari metriä kinkkuja ja kaikki ilman rasvaa!

ViestiLähetetty: 2011-10-30 05:17:33 
Poissa
Aurinkoinen
Aurinkoinen

Ei ollut mun kinkku rasvaton, pistin hyvin pehmennyttä rasvaa lihan päälle ja vot! kun oli hyvää.
Mutta tosiaan valitsinkin kinkun huolellisesti.

ViestiLähetetty: 2011-11-02 11:54:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pakko elvistellä! Veli toi kanan kontteja 3kg, kun kilo maksoi vain 2,49 €! :shock: Paistoin ne uunissa: 185 asteessa, tunnin ja 20 min. Taatusti ylikypsiä :) (Yhdeksän isoa konttia 7,53€) Syötiin niitä sitten coleslaw-kaalisalaatin kanssa ja lisäks oli venäläistä suolakurkkua MIRKAN tapaan. (miehil oli myös ruispuikuloita ja voita,ne kun ei ihan karppaa täysin !) Meille ihmisille riitti yks n.300g liha annos kaalisalaatin kera. Koiraa se liha-annos ei ihan tyydyttänyt, vaan piti antaa puolikas eines maksalaatikosta lisäksi. Tänään menen ostaan kinkun, mä keitin jo suolaliemen,mihin paan sen suolaantumaan.(puutiinuun kellariin)

ViestiLähetetty: 2011-11-03 20:40:19 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ruoka- ja viinimessuilta tarttui mukaan paketti Ilmajokelaisia braatwursteja, jotka inspiroivat tänään saksalaiseen muhennokseen:

Nostin padan pohjalle luuliemilasipurkista sen parisenttisen rasvakannen kuumenemaan. Perään kaksi kunnon kourallista hapankaalia (enempää ei ollut, sniff) ja pari silputtua sipulia. Kun olivat sopivasti kuullottuneet, kaadoin perään neljänneslitran mustahkoa luulientä (enimmäkseen sikaperäisiä, ja se mustuus tuli osittain uunissa palaneesta sipulista aikaa ennen luuliementekoa). Lievää maustelua tsilillä ja sinappijauheella, ja niiden perään paloitellut praatvurstit kypsymään liemessä. Loppusuurustus parilla lusikallisella entispäiväistä pottuvoita. Löysän mutta todella miellyttävänmakuisen muhennoksen seurana salaattia, makeuttamattomia etikkapunajuuria ja tietysti lasi olutta :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-11-04 13:46:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Haluan kysyä Els sulta, et muuttuuko ton hapankaalin maku keitossa erilaiseks; mitä se muuten on? Mä nimittäin teen hapankaalia ite,toisille! Mut ite en syö,kun kakarasta asti olen sitä karttanut! Söin tässä viime syksynä hyvää kaalikeittoa naapuris ja kuulin jälkeenpäin et siinä olis ollu hapankaalia mukana melkein puolet! :shock: Mä en oikein jaksa uskoa, etten olis maistanut sitä :mrgreen: ! Se keitto oli kyllä yks niistä maukkaimmista mitä olen syönyt, lihana siin oli porsaan kylkeä ja ns. broilerikania. =P~

ViestiLähetetty: 2011-11-05 22:21:11 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ites en suuremmpin pidä kypsentämättömästä hapankaalista.
Voin lisätä sitä salaattiin pikkuriikkisen, vaan en syö paljaaltaan.

Mutta voissa tai ihrassa kuullotettuna siitä tulee jotain ihan muuta. Muun muassa syömäkelpoista, suorastaan hyvää :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2011-11-05 23:39:58 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mun ukko ei voi sietää raakaa hapankaalia ja hyvin varovasti tarjosin pannulla kieriteltyä bradarien kanssa ja oli hyvää, maku mietonee. Ite taas oon arvellut, että osa maitohappobakteereista kuolee kuumennuksesta, mutta siis ihan omaa arvelua, ja siksi yrittänyt syödä raakana tai tuoreena. Hyvää salaattia tulis jonkun happoisen makeahkon kanssa eikä tarvi ees paljon, mutta ite en nyt voi tällä hetkellä syödä paljon mitään sellaista, kun tiukensin normeja laskeakseni sokereita/inskoja. Ootan aikaa, kun sais taas vähän herkuttelua anteeksi.

ViestiLähetetty: 2011-11-06 04:24:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Löytyyhän multa melkein aina "laardia" tai mikskä kukin elukan rasvaa nimittää. Otan talteen uunilihan ja luukeitosten rasvat,just paistamista varten. Ainoa mihin ei tulis mieleenkään käyttää sitä;on kalan paistaminen laardilla. Kaalipadan maku taas musta perustuu just laardis paistettuun kaaliin,tosin hätäpäissäni paistan myös voissa :P . Ja taidampa paistaa tänään hapankaalia ja panna sen kaalikeittoon, ja bratwursteja kans. Pakastees pari bratwurst pakettia,kun eksyin käymään Lillis,(voita metsästäessäni) ja myyjätär esitteli kehuen niitä,tuli sit ostettua kokeeks! Kiitti vinkeistä! Maitohappobakteereita mä saan esim. noista venäläisistä kurkuistakin joita tein Mirkan ohjeen mukaan. (tosin aivan liian vähän,sillä munst tuntuu et meillä on kilpasyönti kilpailut niistä) Ovat siis niin mahtavan makuista tavaraa, kuin Mynttisen suolakurkut ainakin; jollei parempiakin! Mä puolestani suosittelen Mirkan reseptiä, ens vuoden kurkkusatoon,ei ole sokeria eikä etikkaa kurkuissa tippaakaan! :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2011-11-07 12:34:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tällä ukon koneella operoiminen on sitten... Mutta olkoon. neljä sievää possunkieltä löytyi kaupan hyllyltä perjantaina ja Liiterin ohjelehdykästä kielisalaatin ohje, josta otin onkeeni vain keitto-ohjeen. Kielet huuhdeltiin liiasta verestä ja muusta töhkästä, laitettiin sopivaan kattilaan ja vettä päälle. Kiehuskelun jälkeen vaahdot ja muut roiskeet koirankuppiin, iso sipuli, neljä valkosipulin kynttä, kourakupillinen maustepippuria ja sopivasti suolaa kattilaan, tais mennä timjamia tai oreganoakin hiukasen ja keittelyä puolitoista tuntia. Lämpimistä kielistä nahka taas koirankuppiin ja kielet keittoliemineen jäähtymään yön yli. Aamulla sieviä viipaleita lautaselle ja punajuuriviipaleita ja Liljan venäläistä suolakurkkua viereen. Kyllä maistui hyvälle, eikä ollut kallista.

viewtopic.php?f=11&t=62947&start=1485

Fac ut vivas.

ViestiLähetetty: 2011-11-08 23:37:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kävin tänään pankkis ja samal yritin löytää Berliinin makkaraa,keskikaupungilt. Turha toivo,ei löytynyt. Ostin sit lihakaupast ns.roiskeita 3,50€/kg ja melkein kilon. Kotona sit tarkastelin mitä olin ostanut. Mulla oli keittokinkun kantoja 3kpl ja palvikinkun kantoja useita,meetvurstia paloina ja siivuina, muutama nakki ja maksamakkaran päitä useita ja leikkele makkaran siivuja jos jonkin näköistä. Päätin tehdä kinkusta ja meetvurstista pizzaa ja loput laittaa Villin laatikkoruokaan. No sai se "jätkä" makkaran tumpin makupalaks ennen laatikon valmistumista. Pizzan tein vähän ylös alaisin, mut kyllä siitä syötävää tuli. Ensin pilkoin meetvustia kuutioiksi ja suikaloin kinkkua kuin "ranskan perunaa" sit jaoin puol kiloo juustoraastetta kahteen astiaan 1/3 osaa ja 2/3 osaa. Siihen suurempaan astiaan rikoin yhden munan ja lisäksi 2rkl tomaattipyreetä ja 2rkl sweet chili sauce sekä pieni loraus kermaa,sekoitus ja kukkurainen desi vehnäleseitä ja taas sekoitus. Levittelin juustoisen maustetun lesetaikinan leivinpaperille ja uuniin (230 astetta ja 8 min) sit ulos uunist ja täytteet päälle. Kinkkua,metukkaa,kuulotettua sipulia/valkosipulia ja aurajuusto murusia(2dl kun oli jäännöspala jääkaapis) ja 1/3 juustoraasteesta viel kaiken ylitse ja takas uuniin. Aikaa en nyt osaa sanoa kun unehtui katsoa kelloon,mut juusto sai kauniin värin ennenkuin otin sen uunista. Ripottelin kuivattua mäkimeiramia sen kuumaan niskaan ja vartioin ettei ukko polta suutaan, kun halus ottaa palan heti :? ! Sitä ei sit missään nimes pidä mennä maistaan ainakaan 5-10 minuuttiin,koska kiehuva rasvainen juusto polttaa varmasti vesirakoille kielen ja kitalaen. Desi vehnäleseitä painaa n.20g ja 100g=16g hiilareita, mut chili soosis on sit: 80g hiilareita/ yhdes desis. Eli ei tule paljon hiilareita tähän pizzaan. Eikä kannatata jättää seuraavaan päivään tätä pizzaa, jollei omista hain hampaita. Sitkastuu. :mrgreen:Niin ja Villi sai oman laatikollisen uuniruokaa; lopuista makkaroista ja savuisimmista kinkun paloista,makaroonista, maidosta ja parista munasta.(4 litran laatikko) maksamakkaran palat se saa näkkärin päällä, iltapalana ja aamukahvilla, parina päivänä.

ViestiLähetetty: 2011-11-12 06:12:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

els kirjoitti:
Ites en suuremmpin pidä kypsentämättömästä hapankaalista.
Voin lisätä sitä salaattiin pikkuriikkisen, vaan en syö paljaaltaan.

Mutta voissa tai ihrassa kuullotettuna siitä tulee jotain ihan muuta. Muun muassa syömäkelpoista, suorastaan hyvää :)

:shock:
Tyykkään raakastakin ihan mahottomasti! Niin entäs näin!! Siis pakko kokeilla!!

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2011-11-12 06:21:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla on ensimmäinen oma lammas pakastimessa. Rasvaa oli niin pirkuleesti! Aion sulatella paistinrasvaksikin.
Olen ollut siinä käsityksessä, että lammasrasva on villaisen makuista ja pahaa, mutta päinvastoin. se on hyvää!!

Mikä on sen rasvaverkon nimi joka on jonkun elimen ympärillä?
Sen sisällä paistoin lammaspullia ja suorastaan lusikoin rasvalientä nassuun! Se oli maukasta!!

ViestiLähetetty: 2011-11-12 21:24:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tässä muuten teurastus ja paloittelu kuvien kera
http://karppausjaperhe.blogspot.com/201 ... aista.html

ViestiLähetetty: 2011-11-12 22:00:35 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Hyvä kuvaus tuo teurastus ja lihojen käsittely. Kyllä me naiset osataan ja opitaan paljon kun pannaan toimeksi. Olet melko mestari, tässäkin. =D>

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 242 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 17 8 9 10 1113 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00