karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-28 07:21:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 168 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-02 13:47:26 
Poissa
OT-karppi
OT-karppi
Avatar

Liittynyt: 2005-07-03 18:38:03
Viestit: 3992
Suodatinpaperi toimii myös, vaikka aukirevittynä ja pari päällekkäin.

_________________
5 oceans, 1 life. Dive it well.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-02 13:55:43 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Tämän vuotiseen versioon kokeeksi

1 kg rahkaa
400 g voita sulatettuna
1 dl turkkijugua
3 dl kermaa
4 rikki vatkattua munaa
2 rkl Oetkerin oikeaa vaniljaa sisältävää sokeria
100 g sukaattia

Kuumennetaan koko ajan pohjaa pitkin hämmentäen 74 asteeseen (ei saa kiehua!).
Jäähtyneeseen massaan lisään
1/2 -1 dl makeutusjauhetta. Stevian voisi lisätä heti, mutta käytetään tuo loppu aspartaami nyt pois kuleksimasta.

Eli voin määrä vahingossa tuplaantui, niinpä en sitten enää smetanaa raaskinut laittaa. Mantelin jätin jälleen pois, niin tulee silkkisempi rakenne. Rusinat minusta värjäävät ikävästi, joten sukaatti on paras.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-03 11:31:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2010-03-18 07:38:39
Viestit: 401
Tein pashaa Mirkan alkuperäisellä ohjeella. Käytin valuttamisessa auki revittyjä suodatinpapereita. Massan laitoin yhteen keskikokoiseen, puiseen, juustomuottiin ja niihin neljään maitorahkapurkkiin (pohjissa reiät), jotka jäivät maitorahkoista jäljelle (osa massasta meni myös maisteluun). Ohjeesta poikkesin siten, että lisäsin makeutusjauheen lisäksi jäähtyneeseen massaan myös runsaasti rusinoita sekä unohdin laittaa sekaan rastetun sitruunan kuoren.

Olin lopputulokseen tyytyväinen lukuunottamatta kahta seikkaa:
- Mantelirouhe teki koostumuksesta inhottavan, harmittaa miksen laittanut jauhetta, koska sitä kuitenkin kaapista löytyi.....
-Vaikka valutin pashaa ainoastaan 8 tuntia, niin lopputulos oli todella kuiva ja lusikoitaessa mureneva. Ei kiva. Aion jatkossa valuttaa lyhyemmän aikaa.

Mutta siis lukuunottamatta noita edellä mainittuja, oli tosi hyvää. Kiitos Mirka ohjeesta.

PS. Mirka: meillä ei mieheltä lupaa puhtaan tiskirätin käyttöön heltynyt. :lol: Oli kuulemma oksettava ajatus, joten päädyimme suodatinpaperiin, kun en jaksanut metsästää sitä sideharsoa. Toki sitä täytyy jossain vaiheessa hankkia, koska kotijuuston tekeminen on suunnitelmissa.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-03 11:41:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-17 17:39:01
Viestit: 8015
Täällä valumassa noin tuplana Coctonin ohje versioituna:

900g rahkaa
5dl kermaa vaahdotettuna
300g voita sulatettuna
paljon vaniljasokeria (ehtaa kamaa)
manteleita n. 1dl rouhittuna
sukaattia se tavan rasia
hillottuja kirsikoita kourallinen - hakkeluksena
yhden appelsiinin kuori
yhden sitruunan kuori + mehu
hermesetas nestemuotoisena sopivasti eli käsitteenä "maun mukaan"

Teinpäs sen jo eilisiltana, nyt pitäis hakea muotit pois terassilta. Huomenna korkataan 8)

_________________
Tuli tuoksuu hyvältä... ja makuasioista voi kiistellä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-03 11:49:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2009-01-04 20:10:43
Viestit: 1348
Tein tämmöstä, joka vei kielen mennessään:

- purkki (200 grammaa) rahkaa
- purkki (200 grammaa) kermaa vaahdotettuna
- voisulaa (suolatonta) ehkä 50 grammaa (en mitannut)
- sitruunamehua ja raastettua sitruunan kuorta
- vaniljajauhetta (aitoa tietenkin, Ruohonjuuresta ostettua muistaakseni) reilusti
- makeutusainetta

Ekan satsin valutin, mutta se ei oikein valunut jostain syystä :smt017 Tokaa en edes yrittänyt valuttaa, joten ei se sikäli oikeaoppista pashaa ollut.

Rusinoita inhoan enkä ymmärrä mantelinkaan merkitystä pashassa, muista sattumista puhumattakaan. Tää oli hyvää =P~


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-03 12:08:47 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Silloin kun olen käyttänyt Chifonettia, ole ottanut paketista uuden, käyttämättömän. Ja silti ryöpännyt, jos siinä sattuisi olemaan jotain kemikaaleja. Mutta harso on toki paras. Suodatinpaperi OK, mutta sen ongelma on jäykkyys, eli pashamuotin kyljessä olevat XB ym. kaiverrukset peittyvät. Harso myötäilee paremmin jolloin ne näkyvät pashassakin.
Meillä valutetaan yli vuorokausi, eli ovat edelleenkin valumassa. Perinteen mukaisesti sen syöminen aloitetaan aikaisintaan puolilta öin, kun paasto loppuu ja ylösnousemus julistetaan. Kuohuviinin kera. Jos ei jaksa valvoa, niin sitten pääsiäisaamuna, ja silloin joka tapauksessa. Samoin karitsa paistetaan vasta huomiseksi, tänään mennään vielä vaatimattomin eväin. (Jotain viljatonta anjovispitsaa?)

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-03 12:16:46 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-02-17 17:39:01
Viestit: 8015
Komppaan Mirkaa!

Vaikkei ortodokseja ollakaan, niin on pakko katsoa ja varsinkin kuunnella Pääsiäisyön jumalanpalvelus telkusta - ihanaa, että se tulee tänä yönä Uspenskin katedraalista!

Kuoharia pashan kanssa en muuten edes ole ajatellutkaan, mutta onpas hyvä, että Taltarni'a on plakkarissa - täytyy kokeilla aamutuimaan :D !

_________________
Tuli tuoksuu hyvältä... ja makuasioista voi kiistellä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-03 12:17:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2010-03-18 07:38:39
Viestit: 401
Lainaa:
Meillä valutetaan yli vuorokausi...


No eikös tuosta tule sitten liian kuivaa? Mulla ei nestettä oikein enää edes erittyny sen 8 tunnin jälkeen....


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-03 12:19:03 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Tuolla kaunis kuva perinteisestä puumuottipashasta: http://www.vastavalo.fi/albums/userpics ... _pasha.jpg

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-03 12:22:14 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
En ymmärrä tuota kuivuutta? Pasha on makea jälkiruokajuusto, kyllähän sen kuuluukin olla melko kuivaa. Monet ovat laittaneet painon vielä sideharson päälle, jotta saadaan mahdollisimman tarkkaan kosteus pois. Meillä kun pashoja tehdään itse asiassa neljä, niin vain ensimmäinen kuoritaan käärinliinoistaan tänä iltana. Viimeiset saavat valua kellarissa vaikka viikonkin. Toki suurin osa herasta valuu jo ensimmäisten tuntien aikana.

Tietysti jos vertailukohtana on kaupan einespashat... kerran maistoin ja heitin kaaressa roskiin. :roll:

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-03 12:52:47 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Liittynyt: 2006-03-18 07:35:32
Viestit: 56770
Mirka, mistä tuollaisen pashamuotin saa ostaa? Vois ens pääsiäiseksi hankkia.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-03 12:57:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2010-03-18 07:38:39
Viestit: 401
Itse oisin vaan toivonut sen koostumuksen olleen tosiaan mieluummin enemmän sellainen helposti leikattava, kuin käsiin leikatessa mureneva. Suutuntumakin oli sellainen liian kuivan tuntuinen (myös miehen mielestä) ja siksi mietinkin, että teinkö jotain väärin. Mutta ehkä siitä sitten vaan piti tulla tuollainen "murumainen".

Pasha oli joka tapauksessa hyvän makuista koostumuksesta huolimatta ja se on jo melkein kokonaan tuhottu. :)

Mirka: minkävetoisia nuo pasha muotit yleensä ovat, kuinka monta pitäisi olla, että mahtuisi kokonaan se sun alkuperäisen ohjeen mukaan tehty massa muotteihin?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-03 13:24:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-06 17:20:11
Viestit: 128
Tein Mirkan alkuperäisellä ohjeella ja ihanaa tuli! Kiitos ihanasta ohjeesta. :-D
Mantelirouhe sopi mielestäni pashaan hyvin. Tuota voi mukaella muulloinkin jälkkäriksi.

_________________
Motto: Fat makes you fit!!!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-03 13:30:15 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Ei meillä murumaista ole koskaan ollut, vaan ihan siististi veitsellä leikattavaa. Koostumus on sama kuin tuorejuustoilla, esim. pipprijuustot jne.

Puumuottia voi kysyä Helsingin Liisankadulla olevasta ortodoksimyymälästä tai ehkä postimyyntinäkin Valamon luostarin myymälästä (Tuohus). Yleensä tilavuus on ehkä 7 dl luokkaa (En juuri nyt pääse mittaamaan! :lol:) ja sopii suunnilleen puoleen kiloon rahkaa. Se puinen on meidän pääpasha, lopusta tehdään pikkumuotteihin ja kahvisuodattimiin näitä pikkupashoja, joita voi jaella tuttaville ja jälkisyöminkeihin.

Muoks, mietin tuota murumaisuutta. Kuumensitteko sen? Eihän se vain päässyt kiehumaan? Jos kuumentaa yli tuon n. 75 asteen, se juoksettuu ja saattaa hyvinkin tuntua kuivalta ja murumaiselta. Itse käytän aina digitaalista paistimittaria. Se on myös lihapaisteissa aivan ehdoton, saat kypsyysasteen lampaaseen tai paahtopaistiin todella juuri semmoiseksi kuin haluat ilman arvailuja. Esim. minulle paahtopaasti 57 astetta, esikoispojalle 58! :lol:

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-05 09:31:47 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2010-03-18 07:38:39
Viestit: 401
Mirka: Tein toisen satsin pashaa alkuperäisellä ohjeellasi, tällä kertaa käytin mantelijauhetta -rouheen sijasta. Tuli paljon parempaa. Toinen, mitä huomasin, oli etten ollut kuumentanut ensimmäistä satsia kunnolla kiehumisen pelossa. Tällä tokalla kerralla mulla oli lämpömittari käytössä ja kuumensin hieman yli 70 asteeseen. Huomasin eron jo siinä kuumentaessa: massa muuttui paksummaksi ja pehmeämmän näköiseksi. Valutin noin 12 tuntia ja lopputlos oli ihanaa, pehmeää, samettista eikä ollenkaan liian kuivaa niinkuin eka satsi, vaan sellaista helposti lusikoitavaa!

No molemmat satsit on kahden ihmisen voimin syöty jo eilen.... :(


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-05 09:52:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Mirkan ohjeella tehty pasha syöty eilen.
Voi veljet miten ihanaa! =P~

Minä en halua käyttää makeutusainetta ja käytinkin ihan oikeaa sokeria niin, että oli kevyesti makea, ei yhtään äitelää.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2010-04-05 11:26:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2007-09-09 20:49:56
Viestit: 432
Teimme pashaa Mirkan ohjeella. Mantelia eikä sukaattia löytynyt talosta, mutta tuore ananas kyllä. Laitoimme sitä seokseen ja :smt078 . Ilmeisesti tuoreen ananaksen entsyymit pilasivat maitotuotteet, koska pashasta tuli kitkerää. En keksi muuta selitystä ilmiölle. Olen kerran maistanut kiivirahkaa, jossa oli kait tapahtunut sama ilmiö.

_________________
"Kaikki se kyllä
on päittemme yllä
ja sen vähin erin teen." Juice


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2011-04-20 16:21:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Mietin millä reseptillä viime vuonna tein pashan, ja vastaushan löytyikin täältä! :lol:

Siis teempä jälleen Mirkan herkkureseptillä.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2011-04-21 21:30:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-06-12 09:46:27
Viestit: 5774
Pasha valumassa, syömme jo huomenna juhla-aterian jälkkäriksi.

Pääsiäinen on niin ihana juhla ja siihen kuuluu niin ihania herkkuja! :D


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: pashan ohje?
ViestiLähetetty: 2011-04-22 15:42:23 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:55:08
Viestit: 26133
Pasha valumassa.

1 kg rahkaa
200 g voita (viime vuonna vahingossa 400 g, hyvää sekin!)
1 prk smetanaa tai ranskankermaa (tai partista)
2 dl kuohukermaa
4 vatkattua munaa
vaniljasokeria
smetanaa
(paketti sukaattia, sitruunankuorta, mantelirouhetta jos huvittaa. Jotkut laittaa keltaisia rusinoita, tummat värjää.)

Hämmennetään levyllä kunnes mittari näyttää 74 astetta. Sitten jäähdytys ja muotteihin valumaan.

Kuumennuksen voi jättää pois, silloin tulee hieman eri makuinen eikä säily yhtä hyvin.

_________________
Karppaus kannattaa: Kymmenen vuotta virkeyttä ja painonhallintaa, ilman tarpeettomia ruokarajoitteita.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 168 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 15 6 7 8 9 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 11 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)