karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-27 05:15:34

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 281 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 815 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-11-09 19:39:58 
Poissa
Kätevä emäntä
Kätevä emäntä
Avatar

Liittynyt: 2007-01-17 19:32:28
Viestit: 3333
Mullon Brauni, siinä on vaan yks vaihtoehto ja sillä mennään :wink:

_________________
Kuva
iherbin koodi DIR831


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-11-10 08:02:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-01 21:43:38
Viestit: 779
Meillä vatkataan ihan tavallisella pallopäisellä käsivatkaimella, koostumusta pystyy säätelemään helposti eikä majoneesin tekemisessä kestä ku pari minuuttia. Herkkuakin siitä tulee nyt kun alkukankeuksista on päästy...


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-11-10 21:08:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2007-01-22 08:45:44
Viestit: 246
Lainaa:
Mitä Bamixin terää ootte käyttäneet, sitä ko sileää laikkaa vai sitä jossa on puolikuun muotoisia reikiä siinä laikassa? Mulla on ollut noissa omissa tekeleissä paitsi kaamee maku niin myös liian "moussemainen" rakenne


käytän sitä levyä jossa niitä reikiä. Toistaiseksi olen tehnyt kokonaisesta kanamunasta ja majoneesi on ollut juoksevaa.
Pelkällä keltuaiselle en ole kokeillut vielä sauvasekoitinta, silloin olen tehnyt sähkövatkaimella

_________________
Luonnonmukaista syömistä!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-11-11 20:31:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Liittynyt: 2009-11-01 11:56:07
Viestit: 123
Hei mulla on ihan loistava, nopea ja ylihelppo "majoneesi"resepti. Se ei siis oikeasti ole majoneesia, mutta maistuu ja tuntuu aivan siltä. Eli perusresepti on: Sekoita maustamatonta jugurttia ja sinappia keskenään. Sitten voi mieltymyksensä mukaan lisätä eri yrttejä ja vaikkapa valkosipulia.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-11-16 13:23:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-09-13 20:46:27
Viestit: 250
Mä teen bamixin sileällä terällä majoneesin. Sitä reikäistä en oo tajunnut koittaakaan :oops: No hyvinhän se tuollakin on sujunut kyllä :mrgreen:

Aivan loisto-namnam-hyvää majoa syntyi eilen näin:

rkl dijon-sinappia
rkl sitruunan mehua
ripaus ruususuolaa ja mustapippuria
1 keltuainen

sekaan reilu 2 dl öljyä

lopuksi 6 tsuibaletta säilykepaprikaa
ja rengas jalopenoa (ois voinut laittaa toisenkin, tuollaisenaa aika mietoa tuli)

Aivan älyhyvää kuulkaas :)

_________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wzy95Qk/]
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-11-19 08:40:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-01 21:43:38
Viestit: 779
Jee, kiitos vinkeistä, nyt löytyi oliiviöljy josta voi tehdä majoneesia! Eli eilen löysin tästä pitäjästä vihdoinkin tuota Borgesin extra-light oliiviöljyä ja se ei tosiaan maistunut miltään! :mrgreen: Nyt saan heittää ne rypsit hiiteen... vaikka rypsiöljy oiskin kukkarolle ystävällisempää.

Kokeilin muuten ekaa kertaa tehdä kokonaisesta munasta, mutta en onnistunut. Jäi litkuksi, ei siis majoneesiutunut ollenkaan. Valutin viemäristä alas ja tein uuden satsin pelkistä keltuaisista niin johan onnistui. Onneks kissat tykkää paistetusta valkuaisesta! 8)


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-11-19 14:00:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-09-10 09:52:21
Viestit: 460
Jos majoneesi ei onnistu vaan jää litkuksi, niin kannattaa ottaa uusi muna ja käyttää öljyn asemasta sama litku. Ei tartte heittää hukkaan aineksia ja onnistuu yleensä aina.
Toinen vaihtoehto (jota en ole testannut) on et lisää teelusikallisen kylmää vettä litkuun ja kuulemma sit tehosekottimella uudestaan. Tästä niksistä en ole sitten varma, mut ystäväni tekee kuulemma näin.
Happo, eli sitruunamehu/etikka lopuksi.

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-11-19 14:15:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-01 21:43:38
Viestit: 779
bea79 kirjoitti:
Jos majoneesi ei onnistu vaan jää litkuksi, niin kannattaa ottaa uusi muna ja käyttää öljyn asemasta sama litku. Ei tartte heittää hukkaan aineksia ja onnistuu yleensä aina.

Kiitos vinkistä, täytyy koittaa tätä jos vielä näin käy. Olen joskus yrittänyt jatkaa tuota litkua uudella munalla ja lisäöljyllä mut litkuna on pysyny. Ei tullu mieleen kokeilla käyttää sitä itse "öljynä".


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2009-12-03 22:53:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2004-06-14 12:40:08
Viestit: 703
elinaR kirjoitti:
3 keltuaista
1dl öljyä
50g sulatettua voita
mausteet
-itse laitoin etikkaa, suolaa, sinappia, pippuria, sokeria, steviaa


Tein tällä reseptillä majoa, laitoin mausteeksi yhden sitruunan mehun, suht reippaasti Dijonia, myllystä suolaa ja mustapippuria. Jäi vähän löysäksi, mutta ei haittaa: söin just tätä hollandaise-majoneesia kypsien avokadojen kaverina ja seuraavaksi dippailen siihen porkkanoita. Tämä ja avokadot (mun versio on aika sitruunaista ts kirpakkaa) sopivat aivan tajuttoman hyvin yhteen. =P~

Kiitos reseptistä!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2010-01-15 18:21:42 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-01-13 22:19:43
Viestit: 131
Teen majoneesini auringonkukkaöljystä kun se ei maistu yhtään miltään. Rypsi- ja oliiviöljyllä, vaikka oli luomua ja muutenkin laadukasta... tai ainakin kallista tavaraa :roll: tuli tosi kitkerä maku. Miten lienee auringonkukkaöljyn terveellisyys muihin verrattuna?

Hyvä vinkki tuo että korvaa osan öljystä voisulalla. Vai ehkä "kirkastetulla" voilla, mitä intialaiset käyttävät? Olen ymmärtänyt että se tarkoittaisi sulatettua ja jäähdytettyä voita, josta erotellaan sakka ja käytetään vain se osa joka ei hyhmety. Tietääkö joku paremmin?

Juuri äsken tein majon raastetun punajuuren sekaan:
2 keltuaista
noin 1.5 dl öljyä
suihkepullosta aavistuksen verran valkoviinietikkaa
valkopippuria, herbamare-suolaa, dijon-sinappia, 15 tippaa hermesetasia (vastaa 1,5 tl sokeria)
Jatkoin tässä vaiheessa tosi kiinteää tahnaa partiksella, jolloin se muuttui vähän turhan löysäksi... Partis kuitenki taittaa sitä kitkeryyttä.

Useasti teen majoneesia muistuttavan kastikkeen partiksesta notkistamalla sitä kermalla ja öljyllä (öljy lähinnä antaa kauniin kiillon). Mausteet vain ruokalajin mukaan niin toimii kaiken kanssa!

_________________
"Paras aika istuttaa puu oli kaksikymmentä vuotta sitten.
Toiseksi paras aika on nyt."


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2010-01-18 08:27:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-01 21:43:38
Viestit: 779
eroska kirjoitti:
Rypsi- ja oliiviöljyllä, vaikka oli luomua ja muutenkin laadukasta... tai ainakin kallista tavaraa :roll: tuli tosi kitkerä maku.

Olikohan tämä ketju vai joku muu ketju josta sain loistavan vinkin: Borges-merkkinen extra light-oliiviöljy ei myöskään maistu yhtään miltään, joten se on tosi hyvä majoneesiöljy. Tulee herkullista majoa! :smt007

Onhan sekin vähän tyyriimpää, (0,5 litran pullo tais maksaa jotain 5€:n nurkilla), mut kyllä se halvemmaksi tulee ku purkkimajoneesin ostaminen. Ja tosiaan paljon parempi maku!


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2010-02-02 19:45:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-01-13 22:19:43
Viestit: 131
Voisulalla tuli muuten erittäin hyvää majoa! Käytin vain sen kirkkaan rasvan ja pohjalle jääneen sakan pistin sitten muuhun ruuanlaittoon.

2 keltuaista
250 g voita
etikkaa, sinappia, ripaus valkopippuria
suolaa taisin vähän lisätä, mutta sitä oli voissakin valmiina

Näillä syntyi paksu seos ja jumalainen maku :)

_________________
"Paras aika istuttaa puu oli kaksikymmentä vuotta sitten.
Toiseksi paras aika on nyt."


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2010-02-10 19:28:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2009-03-04 08:09:56
Viestit: 939
^ :lol: hauskaa, tein juuri myöskin kokonaan ilman öljyä.
Suhteet oli kyllä aika erilaiset.

4 keltuaista
n. 100g voita
100g Creme Fraiche
kunnon tl sinappia, suolaa, pippuria, hiukan etikkaa, himpsu steviaa.

Maku oli hyvä, en vielä tiedä kuinka jähmettyy viileässä koska voi oli aika lämmintä kun sekotin aineet.
Tuli lantuista tehtyyn "perunasalaattiin", jossa oli aika reippaasti raakaa sipulisilppua, joka sekin antaa makua myös majoneesikastikkeeseen ...

.............
...jäi aika löysäksi, mutta maistui erittäin hyvälle.


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2010-02-10 21:27:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi
Avatar

Liittynyt: 2010-01-13 22:19:43
Viestit: 131
Nojoo, tuo miun tekele jämähti aika hyvin viileässä ja koin valaistumisen sen suhteen, miksi majoneesi tehdään juuri öljystä :lol: Varmasti jatkamalla tilkalla öljyä, partista tms jää notkeammaksi.

_________________
"Paras aika istuttaa puu oli kaksikymmentä vuotta sitten.
Toiseksi paras aika on nyt."


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2010-03-11 22:12:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2008-09-10 09:52:21
Viestit: 460
Jos tykkää Hesen paprikamajoneesista, niin kannattaa maustaa grillimausteella ja silputulla tuoreella/säilötyllä paprikalla. :D

_________________
Kuva


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2010-03-26 01:08:46 
Poissa
sintti
sintti
Avatar

Liittynyt: 2010-03-23 23:09:01
Viestit: 40
Mikä mahtaa olla vikana kun majoneesi ei maistu miltään? Ei hyvältä, ei pahalta, ei miltään. Lisäsin chiliä, mustapippuria, suolaa... Eikä mitään, korkeintaan alkoi olla vähän liian suolaista.

1 muna, 2 dl rypsiöljyä, 1 tl sitruunamehua + mausteet. Tuli hyvin löllöä, tein sauvasekoitinmenetelmällä. Mitä muuttaisin?


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2010-03-26 02:32:38 
Poissa
Voikarppi
Voikarppi
Avatar

Liittynyt: 2006-01-09 00:49:58
Viestit: 13637
Hollandaise- ja Béarnaise-kastikkeet tehdään voista.

_________________
“It's not the destination so much as the journey, they say.
~ Captain Jack Sparrow"


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2010-03-26 11:51:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Liittynyt: 2007-01-05 17:39:06
Viestit: 499
Aroha kirjoitti:
Mikä mahtaa olla vikana kun majoneesi ei maistu miltään? Ei hyvältä, ei pahalta, ei miltään. Lisäsin chiliä, mustapippuria, suolaa... Eikä mitään, korkeintaan alkoi olla vähän liian suolaista.

1 muna, 2 dl rypsiöljyä, 1 tl sitruunamehua + mausteet. Tuli hyvin löllöä, tein sauvasekoitinmenetelmällä. Mitä muuttaisin?


Vaihda se rypsiöljy johonkin parempaan, esim. Borgesin neutraalinmakuiseen extra light oliiviöljyyn. (Se extra light tarkoittaa tässä maun mietoutta, ei vähäistä rasvapitoisuutta).


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re: kotitekoinen majoneesi
ViestiLähetetty: 2010-03-31 10:47:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi
Avatar

Liittynyt: 2007-03-01 21:43:38
Viestit: 779
eroska kirjoitti:
Nojoo, tuo miun tekele jämähti aika hyvin viileässä ja koin valaistumisen sen suhteen, miksi majoneesi tehdään juuri öljystä :lol: Varmasti jatkamalla tilkalla öljyä, partista tms jää notkeammaksi.


Juurikin huomasin saman, ilmeisesti pitää olla 50:50 voita ja öljyä (tjv.), nimimerkillä "Aika kovaa salaatinkastiketta tämä chilimajoneesi" :lol:


Ylös
   
 Viestin otsikko: Re:
ViestiLähetetty: 2010-04-06 20:19:47 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Liittynyt: 2007-09-20 14:03:36
Viestit: 78
Misan kirjoitti:
1 muna
2,5 dl rypsiöljyä
1 tl viinietikkaa
suolaa
mustapippuria

Laita aineet mainitussa järjestyksessä kapeaan ja korkeaan astiaan. Pistä sauvasekoitin astian pohjalle, käynnistä se ja sekoita sillä koko ajan, vähitellen nostaen. Paina sauvasekoitin vielä kerran alas ja ylös, sen ollessa käynnissä. Paras tulos saavutetaan huoneenlämpöisillä aineksilla ja mahdollisimman uusilla munilla(juoksettuu vanhoilla helposti).


Toinen setti menossa viemäriin... ekaan tais lorahtaa liikaa etikkaa (väkiviinaetikka) ja oli ihan litkua, toinen alkoi näyttää lupaavalle mutta kun olin lisännut sitä öljyä (pirkka neitsytöljy) reilu desin niin alkoi mennä ihan litkuksi... Sauvasekoitinta ei ollut ja semmoisella bilteman blenderillä koitin tehdä, en tiedä mikä on kun ei vörki...

_________________
Kuva

No Pain, No Gain


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 281 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 815 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)