Lainaa:
Kesäkurpitsaviipaleet imivät oliiviöljyä pesusienen lailla ja lopputulos oli lasagne, jossa lillui 1/3 rasvaa pinnalla ja maku sanoinkuvaamaton.
Olitko siis paistanut ne etukäteen? Kun itse tein, käytin 3 mm kesäkurpitsaviipaleita ihan suoraan. Kypsyivät juuri sopivasti, jopa rakenne muistutti tuoretta lasagnea. Eikä lillunut öljyssä.
Lainaa:
Olin ostanut Punnitse&Säästä-liikkeestä Lahdesta (ihana paikka, todellakin käyn toiste !! ) uutta mansikanmakuista vihreää teetä, ja piti päästä maistamaan. Ei muuta kuin vesi kiehumaan, teepussi mukiin, vedet niskaan ja parin minuutin venausta. Kun tee oli sopivaa, menin kylmiöön etsimään kermaa. Kuten arvasin, ei löytynyt. Etsin punaista maitoa. Sekin oli loppu. Ajattelin että johan nyt on kumma, mutta ainakin käymme tänään kaupassa ja sitten saan ostatettua kermat yms. karppiruuat. Rasvaton maitokin oli loppu. Minä en saa teetä ilman kermaa/maitoa alas, varsinkin ilman makeutusta, ja stevian olin jättänyt kotiin. Sitten silmiini iski avattu 15% ruokakermapurkki ! Häpesin jo ajatellessani sen lurauttamista teen sekaan. Yritin vielä etsiä maitorahkaa, smetanaa tai ihan mitä muuta tahansa ettei tarvitsisi muovia alkaa juomaan. No ei löytynyt. Pyysin mielessäni anteeksi kaikilta maailman karpeilta ja kaadoin vähän ruokakermaa teen sekaan. Maistui oudolta. Siskolle tunnustin syntini ja reaktio oli kuten odotinkin ja ansaitsin: "HYI V*TTU !!!".
Tästä sain viikon parhaat naurut. Meikäläisen teeharrastuksella siinä oli kaikki mahdollinen niin pielessä kuin voi!
1. Älä koskaan, koskaan osta maustettua teetä. Niissä surkea teen laatu yritetään peittää vielä surkeammilla esansseilla.
2. Suosi aina irtoteetä, ellet ole todella varma laadusta. Japanista minulle on joskus tuotu laadukasta pussiteetäkin.
3. Älä koskaan lisää vihreään teehen mitään maitotuotetta tai makeutusta. Kuivatut jasmiininkukat tai sitruunaviipale voivat tulla joskus kysymykseen. Musta tee sietää pienen tilkan punaista maitoa, mutta kerma rasvaisena tappaa senkin totaalisesti. Kiinalaiset eivät salli edes saippuan käyttöä teepannun pesemiseen, ettei pannuun jää rasvahitustakaan. Ei rasvakammon vuoksi vaan siksi, että pienikin rasvamäärä tappaa teen aromin täysin. Se nyt vaan on vesiliukoinen juttu.
4. Nk. ruokakerma jonka mieheni vahingossa kerran osti, ei sovi yhtään mihinkään. Ei edes kahviin, se juoksettu ilkeästi.
5. Jos ei pidä korkeatasoisen, oikein valmistetun teen mausta, kannattaa ehkä juoda jotakin muuta.