karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-17 01:39:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: maelin puutarha :)
ViestiLähetetty: 2004-08-15 17:07:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla kasvoi tänä vuonna erinomaisesti porkkanat, salaatit, kesäkurpitsat, vahapavut, kyssäkaali ja mangoldi. Nyt pitäisi enää tietää, mitä tekisin mangoldille, vahapavuille ja kyssäkaalille? Onko muilla alakarppipuutarhureilla ideoita?

Mangoldia olen käyttänyt pinaatin tapaan keitossa ja piiraissa. Kyssäkaalia en ole osannut laittaa mihinkään vielä, vähän olemme natustaneet sitä raakana ja maistuu niinkin. Vahapapujen kanssa olen ihan onneton. Ryöpätäänkö ne vai keitetäänkö kunnolla??? Syödäänkö sellaisinaan vihreiden papujen tapaan??? Apua....????

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-15 18:30:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vahapapuja käytetään niinkuin vihreitä papuja. Jos pakastat kiehauttaminen riittää mutta ruuaksi laitettaessa pavut eivät saa jäädä raaoiksi muuten voi tulla massu kipeäksi (tämän varmaan tiedätkin jos olet vihreitä papuja käyttänyt).

Floydilta on seuraava sangen alakarppi papuresepti, jota olen muunnellut (alkuperäinen tehdään tuoreista härkäpavuista) tilanteen ja ainesten mukaan. Pelkkä valkosipuli ja voikin ovat oikein hyvää papujen höystettä.

4lle
1.4 kg tuoreita papuja
2-3 rkl oliiviöljyä
1 silputtu valkosipulin kynsi
75 - 100 g serrano- tai prosciuttokinkkua tai pekonia silputtuna
mustapippuria myllystä
runsaasti tuoretta juustoraastetta

Pavut kiehautetaan.

Kuumaan paistinpannuun lisätään öljy ja muut ainekset sekä kiehautetut, valutetut pavut. Jauhetaan runsaasti mustapippuria päälle ja paistetaan kevyesti kunnes pekoni on kypsää ja pavut pehmeitä. Tarjotaan juustoraasteen kera.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-15 20:05:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hienoa että kasvimaalta pukkaa satoa :D :D

Mulla kävi vähän ohrasesti useimpien kasvien kohdalla, kaatosateet tuhos varsinaiset kasvit, mutta vesiheinä sentää rehottaa. No, onneksi kesäkurpitsa, avomaankurkku, salaatit ja sipulit onnistuivat mainiosti. Satoa piisaa.

Kyssäkaalia minäkin yritin kasvattaa, huonolla menestyksellä, mutta äidilläni sitä kasvaa. Ollaa syöty ihan raakana, mutta varmaan sitä vois käyttää lantun ja nauriin tavoin kypsennettynä...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-16 05:43:10 
Mangoldia voi käyttää myös "kaali"- ja "viininlehvä"kääryleisiin tai "tortillana" :).

Kyssäkaalia olen käyttänyt keitoissa ja kasvispaistoksissa, esimerkiksi eilen kesäkurpitsan kanssa, mutta olen huomannut että se kypsyy hyvin hitaasti, jää helposti semmoiseksi rapeaksi, siitä joko pitää tai sitten ei.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-16 07:51:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Viime viikon menaisissa oli hyvä resepti pavuista!

eli:

pavut italialaisittain

n. 4dl leikkopapuja
1 sipuli
2-4 valkosipulin kynttä
30g voita
1 prk öljyyn säilöttyjä sardiineja
2tl mustapippuria
½dl persiljaa

Keitä pavut pehmeiksi suolalla maustetussa vedessä. Silppua sipuli ja valkosipuli, kuullota ne pehmeiksi voissa, lisää sardiinit öljyineen. Paista kunnes muodostuu yhtenäinen massa. Rouhi sekaan pippuri ja lisää persiljasilppu. Lisää seokseen keitetyt pavut ja anna lämmetä. Tarjoa suoraan pannusta.

Näitä pitää kyllä kokeilla. Vihreät pavut kuuluu ihan mun suosikkivihanneksiin, varsinkin valkosipulilla tai pekonilla maustettuina.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-08-16 11:20:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Loistavia ideoita ystävät!!

Tuo mangoldikäärylejuttu pitää testata heti tänä iltana. Vihreät pavut ovat minunkin ykkösherkku, mutta nämä keltaiset näyttävät niin "erilaisilta" :) Pitää keittää ne ja käyttää, kuten vihreitä. Pavut ja sardiinit kuulostaa eksoottiselta, mutta kaikkea täytyy kokeilla....

Mangoldia voinee käyttää myös raakana salaatin seassa?? Se on ainakin tuhdin vihreä vihannes :D

Ihanaa, että vihannesvalikoima on nyt hyvä!! Nauttikaapa kotimaisista tuoreista vihanneksista toverit :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00