karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-22 09:43:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Mitä kahvin kanssa?
ViestiLähetetty: 2004-09-30 14:17:59 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Olen saanut miehenikin mukaan noudattamaan tätä loistavaa ruokavaliota. Ainoa, mikä nyt aiheuttaa ongelmia, on "kahvipulla". Yritin etsiä monessa kirjoituksessa mainittua muffinssiohjetta, mutten löytänyt. Onko kellään apuja???

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-30 16:19:56 
Poissa
sintti
sintti

Oon tehnyt muffareita tällä SCD-sivulta löytämäni kahvikakun reseptillä. Koska en ole halunnut tehdä isoa kakkua vaan pienempiä annoksia, joita voi sitten ottaa tarpeen vaatiessa pakastimesta, olen laittanut taikinaa muffarivuokiin. Tästä on myös helppo tehdä variaatioita: olen mm. laittanut joukkoon mustikoita. Kerran taas kokeilin Van Houtenia ja sekin oli tosi hyvä! Kandee siis kokeilla ja käyttää mielikuvitusta :D Toimii hyvin ja pitää muotonsa myös pakastuksen jälkeen sulatettuna.

Kardemummakakku
3 munaa
1,5 dl hermesetasta
100 g voita, sulatettuna (jäähtyneenä)
1/8 tl suolaa
1 tl soodaa
8 dl mantelijauhoa
puolikas putkilo kardemummaa (noin 2 rkl)

Voitele vuoka voilla. Jauhota vuoka mantelijauholla.
Laita uuni päälle 125 C asteeseen.
Vatkaa munat ja hermesetas vaahdoksi.
Laita sekaan jauhot ja mausteet ja
viimeisenä hieman jäähtynyt voi.
Sekoita keskenään ja kaada vuokiin.
Paista kunnes kypsä.
(Varmista kypsyys tikulla !)

PS. Muista laittaa tarpeeksi mausteita. Iso osa
Katoaa mantelijauhon vuoksi mausteiden mausta.
Tarvii enemmän mausteita kuin vehnäjauhoista tehty.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-30 20:34:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Löytyiskö täältä jotain? http://www.lowcarbluxury.com/lowcarb-desserts.html
tai ihan suomen kielellä meitin 'omilta' sivuilta: http://users.kymp.net/p303525a/alakarpp ... 00000a.htm

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-30 21:30:02 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos, kiitos, kiitos :D

Meillä leivotaan viikonloppuna!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-10 17:41:15 
Poissa
karppi
karppi

Leipäjuustoa... NAM

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-10 19:01:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tuo pannukakku on maailman helpoin ja on vielä ihan hyvääkin. Mun mielestä siitä tulee parempaa jos käyttää kerman sijasta kookoskermaa. Sekä mantelijauho että kookoskerma ovat niin makean "oloisia", ettei mielestäni makeutusainetta tarvitse. Mutta kokeile. Pannari maistuu marjojen ja kermavaahdon kanssa. Miksei jäätelönkin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-25 13:07:57 
Poissa
sintti
sintti

Teinpä tuota pannaria eilen.. :p Siinä on todella omituinen maku, tein kookoskermaan ja mantelijauhoon siis ihan.. Näytti hyvälle ja tuoksukin ihan hyvälle mutta en pystyny syömään ku maku oli niin outo..

oon koittanu suklaata ja pannaria ja suklaatoffeeta ja mikään ei oo maistunu vielä hyvältä.. :(

Oiskohan jollakin jotain leivonta ohjetta joka OIKEESTI maistuu samalta, kun yläkarppiversionsa.. Mieli tekee makeeta mutta mikään alakarppi leivonnainen ei oo ollu hyvää tai ees sen verran syötävää että ois nauttinu..

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-25 13:25:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No eihän ne tietenkään voi samalta maistua kuin yläkarppiversiot kun ne on tehty aivan eri aineista! Tarvii vaan kokeilla eri vaihtoehtoja, karpatessa nimittäin myös makuaisti muuttuu. Ja jos ei mikään herkku maistu, niin sen parempihan se sitten on, ja helpompi. Ei tarvii niitäkään tehdä. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-25 13:43:40 
Poissa
sintti
sintti

Tee ihmeessä noita mascarpone palleroita. Ovat tosi-tosi hyviä....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-26 14:57:33 
Poissa
sintti
sintti

Tein noita palleroita, tosin mulla ei ollu mantelirouhetta eikä konjakkia niin käytin saksanpähkinää ja jaloviinaa (heh).. Ihan hyviä mutta se oli vielä parempaa kun laitto sekaan vaan sen kaakaojauhon ja vaniljamakeutusainetta.. namskis, ihanku jotain hienoa tryffeliä.. aattelinkin ens kerralla pursottaa jääkaappiin jotain semmosia tryffelin näkösiä pötkyjä..
Ainoo ongelma on se että mulla on lievä laktoosi-intoleranssi ja tosta juustusta tuli massu kovin kipiäksi.. Pitänee ostaa lactase taabletteja että pääseepi herkuttelemahan.. :)

Täytyypä mainita vielä että ne morriganin pellavaleipäset olivat aivan mahtavia! Ensimmäinen onnistunut leivontakokeilu mulla! Laiton vielä yhen porkkanan raastettuna siihen taikinaan sekaan ja mums.. söin kaikki kerralla heti! hehe..

Tänään kokeilen leipasta nuudelia!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-26 17:39:27 
Poissa
modekarppi
modekarppi

Pakarat kirjoitti:
Ainoo ongelma on se että mulla on lievä laktoosi-intoleranssi ja tosta juustusta tuli massu kovin kipiäksi.. Pitänee ostaa lactase taabletteja että pääseepi herkuttelemahan.

Olen joskus laittanut tänne reseptiosioon tryffelireseptin, jossa ei ole mitään maitoperäistä Ovat hyviä ja niitä voi tehdä suurenkin erän pakastimeen, voi sitten napsia suoraan sieltä, sulattelematta sen kummemmin.

Ainoa jutska mikä niitä tehdessä pitää muistaa on se, että antaa kookosrasvan jäähtyä kunnolla ja sekoittaa aineet hyvin. Pursottelemalla saa mpieniin makeisvuokiin ihan näppäriä ja edustuskelpoisia juhlatarjottavia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-26 20:11:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla on toistaiseksi alakarppiherkuista kokeiltuna vain Heikkilän suklaa ja mascarpone-pallerot. Suklaa lens roskiin, mascarponet.. mhh... kun vielä tekee appelsiinilla tms. terästettynä niin voi olla että viimein syön niin että oksu tulee. Kahdesta tavallisestakin pallerosta tulee huono olo. On vaan niin hillittömän hyvää että on syötävä se toinenkin, joka on liikaa. :lol:

Joka kerta kaupassa käydessä harkitsen mantelijauhon ostoa haluna kokeilla jotain hyvää herkullista ohjetta, mutta koska tän karppaamisen myötä mulle on tullut himo makeaan, olen jättänyt ostamatta. Turha ruokkia tulta ehdoin tahdoin...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-30 20:45:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Meillä kahviteltiin tänään tuon reseptisivun suklaakakun kanssa ja hyvät kahvihetket olikin. Viime viikolla kahviteltiin kääretortun kanssa, jossa täyttenä oli desi kermavaahtoa, puolipurkkia maitorahkaa ja about 100 grammaa vadelmia (makeutusainetta maun mukaan). Mascarpone-pellarot on kyllä kans mahtavia. Ens kerralla meinaan laittaa sekaan mantelirouhetta niin saan vastineen niille kaupan crispsuklaille.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-05 11:57:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liekkö kukaan kokeillut kohokkaan tekoa? Minä en ole edes vanhoina aikoina. Finfoodin sivulta löyty tämmönen ohje:

1 ½ dl hedelmä- tai marjasosetta
3 valkuaista
4 rkl sokeria (turha ehkä sanoa että kenties makeutusainetta? Mutta toimiiko se samaan tapaan kuin sokeri?)

Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi. Lisää sokeri vähitellen vatkaamisen loppuvaiheessa. Sekoita hedelmä-tai marjasose varovasti valkuaisvaahtoon. Voitele ja korppujauhota (minä käyttäsin tässä sitä mantelijauhoa tai leseitä) iso korkeareunainen vuoka tai neljä pientä annosvuokaa. Kaada seos vuokiin ja kypsennä uunissa 160 asteessa noin puoli tuntia.

Ohjeesta poistettu vaniljakastike/jäätelö/vauvanruokamössö-ehdotukset.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-05 18:07:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kohokas on todella vaikea onnistuja ihan normaalistikin, joten en lähtisi edes kokeilemaan makeutusaineilla....

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-11-18 21:39:44 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tein tänään vielä tosi "perverssin" pannarin, mutta hyvää oli, voin suositella muillekin:

Mulla sattui jäämään n. reilu litra pirtelöä eiliseltä tehosekoittimen kannuun, enkä jaksanut sitä enää
(Pirtelössä oli 2 prk rahkaa, 3 - 4 dl mustikoita, makeutusainetta ja tilkka laktoositonta maitojuomaa)
Lisäsin siihen 6 munaa, vähän vielä makeutusta ja 2 pientä pussia mantelijauhoa - sitten vaan huruttelin uudelleen tasaiseksi.
Uunivuokaan laitoin köntsän voita, sulattelin sen 175C ja levittelin pannulle. Sitten vaan kaatelin sotkun uunipannulle ja paistoin sitä kunnes oli ruskea (! Siitä tuo nimitys perverssi!!!) Ainakin 20 - 30 min. Siis paljon kauemmin kuin tavallista pannaria.
Näytti siis ihan suklaakakulta tai joltakin muulta tuotteelta, mutta maku oli loistava (mustikkainen)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 16 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00