karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-10 05:34:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Hetkessä helposti
ViestiLähetetty: 2004-10-21 12:59:34 
Löysin tämän päivän Hesarin "Ruoka&Juoma" sivuilta Juustokeksien ohjeen ja tein niitä ohjeen mukaan muuten, mutta korvasin margariinin voilla ja vehnäjauhot jauhetulla mantelilla sekä vehnäleseillä.( Onnistuu varmaan pelkällä mantelillakin).

Juustokeksit:

100 g emmental juustoa (käytin Euro Shopperin edamia, hiilar. 0%)
100 g voita
2 dl jauhettua mantelia (itse laitoin 1,5 dl mantelia ja 1/2 dl vehnäles.)
1 tl leivinjauhetta
1 tl paprikajauhetta

1. Raasta juusto hienoksi raasteeksi.
2. Paloittele juustoraasteen päälle huoneenlämp. voi. Mittaa kulhoon myös jauh. manteli, leivinjauhe ja paprikajauhe.
3. Nypi ainekset sekaisin sormin ja sekoita tasaiseksi taikinaksi.
4. Leivo taikinasta sormen paksuisia tankoja ja leikkaa ne n. 7 cm pit. paloiksi.
5. Nosta palaset leivinpaperin päälle pellille ja ripottele palasille paprikajauhetta, niin halutessasi.
6. Kypsennä keksejä 200-asteisessa uunissa noin. 15 min, kunnes keksit ovat kullanruskeita.

Minun kekseistäni tuli mallia "lättänä", mutta maku on hyvä ja koostumus jäähtyneenä rapea. Seur.kerralla teen tupla-annoksen ja käytän voimakkaamman mak. juustoa, esim. Mustaleima emmentalia.

Kehtaa tarjota vaikka vieraillekin kahvin tai teen kera!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-21 13:47:33 
Poissa
karkkikapara
karkkikapara

Hih, mä oonkin kohta lähdössä kauppaan, tartteepa ostaa keksiaineksia, jos vaikka illalla vielä leipois. Mä oon kyllä äärettömän huono leipoja, tossa just alkuviikosta yritin juustokakunkin tehdä yhdellä karppiohjeella, mutta siitä tuli kyllä aika pahaa. Mä en vaan osaa... Mutta tää koko innostuminen leipomiseen on jotain ihan uutta myös. :shock: Kohta pitää varmaan huolestua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-21 18:51:26 
Älä Miiru lannistu. Mitä enemmän leivot tai teet yleensä ruokaa, sitä enemmän opit "salat" ja olet pian mestarikokki. Ei kun rohkeesti vaan tuumasta toimeen ja onhan sulla täällä sivustolla monta mammaa ja pappaa antamassa ohjeita, jos tuntuu hankalalta :lol: !

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-21 21:27:47 
Poissa
karkkikapara
karkkikapara

No, tulihan sitä sitten kokeiltua noita keksejäkin. Ne tosiaan vähän levähti uunissa, ja kun olin laittanut ne aika tiiviisti pellille, niin tuli sellainen iso lätty josta voi murtaa palasia. Käytin mustaleima emmentalia ja kokonaan mantelijauhoja, ja ihan hyvää on kyllä. Jollain pitäis ehkä vaan kiinteyttää taikinaa. Ideoita siihen?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-22 10:29:00 
Sidosaineenahan käytetään yleensä sokeria tai siirappia, mutta meidän tapauksessamme ei käy, joten mietin, millaista koostumuksesta tulisi, jos lisäisi yhden kananmunan (tai pelkän valkuaisen) :-k .
Minun kekseistäni tuli kenties rapeampia, kun lisäsin hiukan vehnäleseitä ja pysyvät kyllä kasassa, jotta saa syödyksi murenematta.
Menestystä seuraavalle satsille!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00