karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-20 23:43:20

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2012-08-18 20:46:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aloitetaanko kokkikoulu friteeraamisesta:
Friteeraaminen on hauskan näköistä puuhaa ja haluaisin opetella tuon jalon taidon. En ole ikinä edes munkkeja paistanut, joten haastetta tuossa varmaan löytyy.
Ekaksi pitää huolehtia turvallisuudesta, ettei käy niin kuin taannoin opiskelijalla, joka poltti koko asuntonsa kokkaillessaan. Eli tiivis kansi ja huolellisuutta peliin, näinhän se on. Ja vettä ei lähellekään kattilaa! Sammutuspeitettä viranomaiset kovasti vaativat keittiöönkin, mutta ei kai se ihan pakko ole, vai onko! 8-[
Ajattelin aloittaa ihan tavallisella broilerin tai porsaan suikalelihalla. Lihan pitää olla huoneenlämpöistä, eiks vaan ja tietenkin marinoimatonta, mutta miten sen maustamisen laita on? Laitanko mausteet friteeraustaikinaan ja voiko vehnäjauhot korvata jollakin?
Minkälaista öljyä siinä kannattaisi käyttää? :-k

ViestiLähetetty: 2012-08-18 23:16:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kanada kirjoitti:
Minkälaista öljyä siinä kannattaisi käyttää? :-k
Sitä "kookospalaa". Ihan hyvää siihen uppopaistamiseen. Samoja keskipitkiä rasvahappoja kuin neitsytöljyssä. Koprasta tehtynä sitä pitää käsitellä, koska kopran kuivatuprosessi ei ole puhdas.

Kyllähän maailmalta tilaamalla löytyisi vähän parempia halpisrasvoja, mutta jos ei nyt suurkuluttajaksi ryhdy, niin kyllä minä tuota "munkkirasvaa" käyttäisin. Se ei ole kovetettua tai osittain kovetettua, kuten vaikkapa leivontamargariinit (tai joidenkin leipien/leivonnaisten sisältävät) margariinit, joihin en koske.

ViestiLähetetty: 2012-08-18 23:26:12 
Poissa
Leijona
Leijona

Friteerausöljyn pitää kestää lämpöä eli korkea sauhupiste. Menee helposti tyydytteneen puolelle. Palmuöljy tietty yks parhaista. Mun oma öljy taitaa olla rypsin ja palmun sekoitusta, saattaa olla joukossa kookostakin. Rypsi tekee tosta juoksevaa huoneen lämmössä, ei kait sillä muuta funktiota tossa ole.

Yks tärkeimmistä välineistä on lämpömittari. Sen anturi tulee olla laadukasta terästä. Hyvissä mittareissa on ohjelmat ranskalaisille, nugeteille, tärkeintä on ajan mittaus, kun se tavara siinä kattilassa kiehuu niin lujaa, ettei siitä kypsyysasteesta saa silmällä mitään tolkkua. Lämmön kestävä siivilä tietty tarvitaan kans. Mä en niinkään käytä noita viljahötössä, vaan mieluummin maustesekoituksessa jossa suolaa, kurkumaa, pippuria, paprikaa jne. Mun suuraava tavoite on tehdä täydellisiä sipulirenkaita. Mikä mahtaisi olla sopiva kuori siihen?

Ton fysikaalisen puolen mä osaan, mutta mites toi kulinaaripuoli? Siihen viisaammat ehtinee jossain välissä...toivon. Onhan tästäkin tietty jo ketju, mutta en mä muista, että tästä liiemmälti olis puheltu vuosien saatossa. Uusi ketju olkoon paikallaan juurikin tänään.

EDT: Elkan viestiin ei mitään ristiriitaa, niin painan lähetä.

ViestiLähetetty: 2012-08-19 14:44:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

haili kirjoitti:
Onhan tästäkin tietty jo ketju, mutta en mä muista, että tästä liiemmälti olis puheltu vuosien saatossa. Uusi ketju olkoon paikallaan juurikin tänään.

Se toinen ketju käsitteli rasvakeittimen hankintaa, joten sen takia laitoin tän tähän. On hyvä lähteä ihan perusteista ja opetella heti alkuun oikeat tekniikat. Huomenna menen ostamaan tarvikkeita, eli kunnollisen padan, lämpömittarin ja öljyä.
Nyt
haili kirjoitti:
Mun suuraava tavoite on tehdä täydellisiä sipulirenkaita. Mikä mahtaisi olla sopiva kuori siihen?

Oikein herahtaa vesi kielelle kun ajattelenkin friteerattuja sipulirenkaita! :-D

ViestiLähetetty: 2012-08-19 15:49:24 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Mistä noita lämpömittareita saa? Meillä on vain paistilämpömittari enkä tiedä sen ylärajaa. Sekin on ollut aivan ehdoton uunipaistien kanssa.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2012-08-19 16:50:13 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tein pari viikkoa sitten sipulirenkaita ja käytin niihin tällaista frityyritaikinaa:

1 kananmuna
1,25 dl kermaa
1,25 dl mantelijauhetta
1,25 dl parmesania

Samaa taikinaa käytin myös friteerattuun kukkakaaliin ja mozzarellatikkuihin.

Tulos oli tämännäköinen:

Kuva

Kuva

ViestiLähetetty: 2012-08-19 23:19:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

ihanan näköinen ateria! Kiva kun laitoit testaamasi taikinaohjeen. Menen huomenna kirpparille katsomaan olisiko siellä friteeraukseen sopivaa kattilaa. \:D/

ViestiLähetetty: 2014-03-16 14:29:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voiko voilla friteerata? Ja voiko sen lopun voin sitten käyttää hyödyllisesti johonkin, kun muuten on melkoista tuhlausta?

Tuota kookospalaa olen käuyttänyt joskus johonkin, en kovin innokkaasti ole frittijuttuja syönyt. Nyt inspiroiduin tästä: http://www.ruokala.net/uutiset/nyt-tuli ... nomobile=4

Tuo kookospala vain vähän epäilyttää, kun se kuulemma tehdään hirmuisilla kemikaaleilla.

Mistä saa ostaa palmuöljyä, oisko se parempi?

Tossa jutussa väitetään, ettei se rasva ehdi imeytyä loheen (mitä iloa siitä sitten on?) ja mietin sitäkin, että jos se ei imeydy, ni on kai sama mitä rasvaa se on. Mutta tosiaan miksi friteerata jos rasva ei imeydy.

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00