karppaus.infon arkistoitu foorumi
http://www.karppi.ninja/forum/

Mikael Fogelholm valehtelee jälleen
http://www.karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=15&t=84835
Sivu 1/1

Julkaisija:  vanha karppu [ 2019-10-12 21:20:04 ]
Viestin otsikko:  Mikael Fogelholm valehtelee jälleen

Tässä päivitetty dokumentti aiheesta "nykytutkimus osoittaa, että vähähiilihydraattisen ruokavalio on terveellinen".
https://areena.yle.fi/1-3797249#

Sain Mikael Fogelholmin jälleen kerran kiinni valehtelusta! Hän väitti ohjelmassa referoidusta espanjalaistutkimuksesta, että erot tutkittavien ryhmien välillä johtuivat siitä, että vähärasvaisella dieetillä olleet eivät syöneet yhtä paljon vihanneksia kuin välimeren ruokavaliota noudattavat (jotka nauttivat päivittäin siis 0,65 desiä oliiviöljyä).

Vaan minäpä tarkistin asian: ei johtunut, vaan molemmissa ryhmissä syötiin yhtä paljon vihanneksia.

P.S.
Ohjelma loppui sanoihin: "Nykyisten niin sanottujen asiantuntijoiden olisi jäätävä eläkkeelle ja he jäävätkin. Nuoremmat tutkijat saavat luovutusvoiton." :D :D

Julkaisija:  tuulimumma [ 2019-10-13 10:30:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Mikae Fogelholm valehtelee jälleeen

Onko se niin ylimielinen, ettei usko ihmisten ittekin ottavan asioista selvää :shock:

Julkaisija:  MotionK [ 2019-10-13 10:47:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Mikae Fogelholm valehtelee jälleeen

ILTA-SANOMAT OHOI mites olis tutkiva journalisti?
Ei sen tarvis olla edes ilkee, kertois vaan objektiivisesti millä tasolla mennään

Julkaisija:  Kasari [ 2019-10-13 19:11:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Mikae Fogelholm valehtelee jälleeen

Katsoin tuon jutun mutta ei F muuta lausunut kuin jotenkin näin: Mehän olemme aina sanoneet, että Välimerellinen ruokavalio on terveellistä. Menikö minulta jotain ohi?

Julkaisija:  vanha karppu [ 2019-10-13 23:11:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Mikae Fogelholm valehtelee jälleeen

Mikael Fogelholm lausui asiasta näin (kohdasta 26.28 alkaen): Tutkimus ei kerro MITÄÄN Välimeren ruokavalion paremmuudesta suhteessa vähärasvaiseen ruokavalioon. Se kertoo ainoastaan sen, minkä olemme tieneet jo vuosikausia eli sen, että Välimeren ruokavaliossa on paljon hedelmiä ja kasviksia ja paljon terveellisiä tyydyttämättömiä rasvahappoja, minkä vuoksi se on terveellinen ruokavalio."

Vähärasvaisen ruokavalion ryhmäläiset söivät viikoittain kuitenkin vain puoli annosta enemmän vihanneksia eli 0,07 päivittäistä annosta enemmän kuin Välimeren ruokavaliota noudattavat. Hedelmien kulutusmääriä ei raportissa mainittu, mutta kaikkien tutkimusryhmien jäseniä kehotettiin ssyömään kasviksia ja hedelmiä.

8Sen laihtumisjutun muistin väärin, taikka muistin muuten varmaan oikein, mutta se koskikin toista ohjelmassa refertoitua tutkimusta, minkä vuoksi editoin ko. kohdan nyt pois alkuperäisestä postauksestani.)

P.S.
Fogelholmin vihjaama ajatus siitä, että ko. tutkimuksen vähärasvainen ruokavalio saattaisi olla yhtä terveellinen kuin Välimeren ruokavalio on kyllä todella outo.

Tutkimuksen vähärasvainen ruokavalio oli seuraavanlainen:
Ohjeena oli suosia ravinnossa leipää, pastaa, riisiä, papuja, hedelmiä ja vihanneksia sekä vähärasvaisia maitotuotteita, vähärasvaista kalaa ja vähärasvaista lihaa ja etenkin vähärasvaista siipikarjanlihaa.

Ruoka piti kypsentää mieluiten ilman rasvan lisäämistä, LEIVÄN PÄÄLLE EI SAANUT LAITTAA LAINKAAN RASVALEVITETTÄ, lihasta piti leikata näkyvä rasva pois, öljyn, rasvaisten salaattikastikkeiden, voin ja margariinin ja laardin, jäätelön ja kerman majoneesin ja pähkinöiden, leivonnaisten ja muiden rasvaisten ruoka-aineiden käyttöä piti välttää.

Ja HUOM: tämä ruokavalio oli tarkoitettu normaaliksi ruokavalioksi eikä tilapäiseksi laihdutusruokavalioksi. Mistähän Fogelholm ajatteli sen noudattajien saavan niitä paljon puhuttuja hyviä rasvahappoja, kun rasvaa ei saanut edes käyttää? :roll:

Kyseessä oli muuten täsmälleen sama ruokavalio, jota markkinoitiin Suomessa esim. diabeetikkojen loppuelämän ruokavalioksi ravitsemusterapeuttien toimesta ainakin 1980-luvulla. Ehkä ainoa poikkeus oli, että suomalaisessa versiossa piti välttää myös makeutettuja marjakiisseleitä. Päivittäin sallittujen neljän leipäviipaleen päälle sai laittaa kuitenkin yhden teelusikallisen rasvaa per viipale, jos ei laittanut leivän päälle juustoa. (Toinen vaihtoehto oli käyttää ko. teelusikallinen ruoan kypsentämiseen.)

Yhden Vaasan ruispalaviipaleen ohueen voiteluun tarvitaan yli 2 tasapäistä teelusikallista rasvaa, joten niukkoja olivat tuon ajan suositukset. :|

Julkaisija:  vanha karppu [ 2021-09-15 21:33:59 ]
Viestin otsikko:  Re: Mikae Fogelholm valehtelee jälleeen

Fogelholm "tietää" myös, että ravitsemustiede tekee poikkeuksen kaikista muista tieteenaloista siinä suhteessa, että väestöseurantatutkimukset antavat vahvemman tieteellisen todisteen kuin kaksoissokkotutkimukset.

Miten ihmeessä professoristasoinen ihminen voi väittää tällaista joutumatta erotetuksi virastaan ilmeisen epäpätevyyden vuoksi????

https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/a6 ... 4769085b82

Sinänsä jännää sekin, että Mikael F. on tässä aivan päinvastaisella linjalla kuin kollegansa Ursula Schwab, joka totesi 17.9.2021 " Täytyy muistaa, että väestöaineistot mittaavat vain yhteyksiä, mutta ne eivät mittaa vaikutuksia."

Ja "Kiistattomana näyttönä hän (Schwab) pitää interventiotutkimusta, jossa esimerkiksi yksi ryhmä juo kahvia tietyn määrän päivässä ja toinen ryhmä juo kahvin tilalla jotain muuta."

https://www.is.fi/terveys/art-2000008266611.html

Julkaisija:  Wi-uusi [ 2021-09-17 08:43:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Mikael Fogelholm valehtelee jälleen

Ei jumalauta...

Julkaisija:  vikkari [ 2022-07-10 20:10:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Mikael Fogelholm valehtelee jälleen

Twitterisä Mikael taas puolustelee sokeria:

Mikael Fogelholm @MikaelFogelholm
Liiallinen sokerin syönti on epäterveellistä ja sen käytön vähentämistä on ihan tärkeää pohtia. Kuitenkin moneen muuhun maahan verrattuna suomalaisten sokerin saantia ei voi sanoa tolkuttomaksi. Suolan liikasaanti on meillä isompi ongelma kansanterveydelle.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/