karppaus.infon arkistoitu foorumi
http://www.karppi.ninja/forum/

Tupakointi
http://www.karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=15&t=123602
Sivu 1/1

Julkaisija:  TVK [ 2024-02-15 13:50:36 ]
Viestin otsikko:  Tupakointi

Nature: tupakointi

Article
Open access
Published: 14 February 2024
Smoking changes adaptive immunity with persistent effects

Violaine Saint-André, Bruno Charbit, Anne Biton, Vincent Rouilly, Céline Possémé, Anthony Bertrand, Maxime Rotival, Jacob Bergstedt, Etienne Patin, Matthew L. Albert, Lluis Quintana-Murci, Darragh Duffy & The Milieu Intérieur Consortium
Nature (2024)Cite this article



Naturen tuore artikkeli puhuttaa sekä upottaa vouhottajia. Koskaan ei pitäisi olla niin varma tieteestä. Itsestä voi olla, kun se voi auttaa messiaaksi.
Perinteiset ruoka-aineet julistettiin pannaan Suomessa 1970-luvun alussa. Vahva syy oli tuore Pohjois-Karjala hanke siihen kytkettyine erittäin painostavine byrokratioineen. Eikä vain Suomessa.

Arkityö, hyvässä kehitysvaiheessa oleva toimenpideradiologia opetti sodankäyneiden edelleen lujasti tupakoivan mutta vielä entisiä perinteisiä ruokia syövien sinnikkään laihojen miesten alaraajojen kammottavan tilan katkokävelyoireineen ja amputaatiotarpeineen. Tappoi se keuhkosyöpäkin.
Naiset tulivat 1-2 vuosikymmentä perässä.
Sitten alettiin tietämään jo kaikki, lisätutkimusta ei tarvittu. Tieteessä tuskin tyhmempää kommenttia on esitetty.
Näillä on menty runsas vuosisadan puolisko.
Nyt vain ns. aineenvaihduntasairaudet ovat korvanneet moninkertaisine hoitotarpeineen ja kustannuksineen aikaisemmat terveysongelmat.
No, sentään jo moni entinen tutkijakin on alkanut vaatimaan sokeriveroa.

Tieteen voitosta saa jo aloittaa unelmoinnin!
Ei silti, Suomessakin oli kaukonäköisyyttä (Matti Rimpelä). Vaan Ancel Keysin huijaus syleili totuuden kuoliaaksi - sentään amerikkalainen. Kritiikitön kvasi-jankkaus KTL:n ja THL:n osaprosenttien vuosimuutoksista seurantaryhmien muutoksista hymyilyttää. Sama koskee myös maineikasta suomalaista 2-sokeritaudin ehkäisytytkimusta.

Julkaisija:  Yhden miehen komitea [ 2024-02-16 20:58:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Tupakointi

Suomessa sotien aikana jaetut muonatupakat opettivat miehet tupakoimaan. Sotien jälkeen 76 prosenttia miehistä tupakoi. Pohjois-Karjala -projekti syytti voita siitä mitä tupakka teki. Huijauksen pitkä varjo heikentää kansanterveyttä yhä edelleen. Metabolisten kansantautien juurisyyn, insuliiniresistenssin, asemasta huomio on edelleen aivan turhan paljon fokusoitunut jokseenkin vähän merkitsevään kolesteroliin.

P-K -projektilla uraansa siivittänyt THL:n edeltäjän, Kansanterveyslaitoksen, pitkäaikainen pääjohtaja kävi rasvasotaa koko uransa ajan - ja siinä sivussa karppausta vastaan. Taisteluparinaan oli muuan sokeriteollisuudeltakin sivutuloja saanut professori, joka perusti ravitsemusterapeuttien koulutuksen Itä-Suomen yliopistoon. Jälkimmäinen lausui suorassa tv-lähetyksessä, ettei karppausta tarvitse tutkia, koska kaikki tiedetään jo. Herrat mm. toimivat vuorotellen Sydänliiton ja Diabetesliiton puheenjohtajina. Heillä oli suuri rooli siinä kohtalokkaassa paradigman muutoksessa, kun diabeetikoille ryhdyttiin suosittelemaan hiilarirajoituksen asemasta runsashiilarista ruokavaliota, mikä edellyttää runsasta lääkitystä. Ilman hiilarirajoitusta lääkityksellä ei valitettavasti voi saavuttaa yhtä hyvää verensokerin hallintaa kuin hiilarirajoituksen kera. Hiilarirajoituksella tyypin 2 diabeteksen voi kohtalaisen suurella todennäköisyydellä saada jopa lääkkeettömään remissioon. Suomalaiset diabeetikot ovat maksaneet tuosta paradigman muutoksesta kovan hinnan.
Sittemmin on tupakoinnin vastaisessa työssä onnistuttu hyvin. Se on iso kansanterveyspoliittinen onnistuminen.

Julkaisija:  els [ 2024-02-17 16:08:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Tupakointi

Kun nyt on nostettu esiin tupakka, kovarasva ja kolesteroli, niin olihan siellä vielä yksi unohtunut tekijä.
Sikiöajan aliravitsemus yhdistettynä stressiin rintamalla, yhdistettynä 60-luvun teknotranssiseen köyhäinsapuskaan.
Ainakin muualla jo tuo kombo on riittänyt antamaan yhtä kurjia tuloksia kuin pohjoiskarjalan tilastot,
siinä missä tupakka näyttää tappavan vain länsimaissa, eikä kovarasva oikein missään muualla kuin täällä...

Julkaisija:  Yhden miehen komitea [ 2024-02-18 09:55:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Tupakointi

Palaisin vielä tunnetun professorin, nyt jo emerituksen, lausumaan suorassa tv-lähetyksessä. Siis siihen, ”ettei karppausta tarvitse tutkia, kaikki tiedetään jo”.

Muualla maailmassa on oltu toista mieltä. Ketogeenista ja vhh-ruokavaliota koskevia tutkimuksia on maailmalla tuon lausunnon jälkeen tehty pilvin pimein ja parhaillaankin tehdään.

Ketogeeninen ja vhh-ruokavalio on jo monissa naissa hyväksytty diabeetikoille suositeltujen ruokavalioiden joukkoon.

Suomessa vaan ollaan olevinaan kaikesta tästä täysin tietämättömiä.

Nähtäväksi jää kuinka kauan tilanne voi jatkua tällaisena.

Julkaisija:  orion [ 2024-02-18 13:00:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Tupakointi

Yhden miehen komitea kirjoitti:
Nähtäväksi jää kuinka kauan tilanne voi jatkua tällaisena.

Kunnes sukupolvi vaihtuu. Niin se on aina ennekin mennyt, tiede on itsekorjaava systeemi joka perustuu siihen että seniilit kuolevat.

Julkaisija:  TVK [ 2024-02-18 17:43:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Tupakointi

On vain todettava, että Suomessa tieteen itsestäänkorjaavuuteen on kulunut jo yli puoli vuosisataa.
Tieteen sisäpiiriin pääsy vaatii samanhenkisyyttä ja ”ryhmäkuria”. Kiltteys palkitaan.

Julkaisija:  els [ 2024-02-18 17:56:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Tupakointi

^^ Bingo!

Julkaisija:  vanha karppu [ 2024-02-18 21:55:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Tupakointi

els kirjoitti:
Kun nyt on nostettu esiin tupakka, kovarasva ja kolesteroli, niin olihan siellä vielä yksi unohtunut tekijä.
Sikiöajan aliravitsemus yhdistettynä stressiin rintamalla, yhdistettynä 60-luvun teknotranssiseen köyhäinsapuskaan.

Mitä ihmettä oli 60-luvun "teknotranssinen köyhäinsapuska"?

Julkaisija:  TVK [ 2024-02-18 22:52:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Tupakointi

No, joko ne ”kissamargariinit” on unohdettu?

Julkaisija:  els [ 2024-02-19 08:31:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Tupakointi

Timo jo vastasi, hiukan vain täydennän.
Meillä on tuotettu ikiomaa margariinia jo 50-luvulla, varsinkin suurtalouskäyttöön (kuten savottakämpille ja muihin työmaaruokaloihin, ja sittemmin toki myös leipomoille, terveellisenä vaihtoehtona :twisted: ). Sen margariinin transsipitoisuus (lue elaidiinihappo, se rasvahapoista kuuluisin) oli kymmeniä prosentteja ja se oli erittäin edullista verrattuna oikeisiin rasvoihin (läski ja varsinkin ulkomaanvaluuttaa keräävä voi), minkä lisäksi silloisissa rypsimargariineissa oli vielä se rypsin erikoisuus, erukahappo.

Julkaisija:  Yhden miehen komitea [ 2024-02-20 19:01:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Tupakointi

Pohjois-Karjalassa pantiin siis viattoman tyydyttyneen rasvan piikkiin se, mitä mm. tupakointi, sotastressi ja transrasvamargariinit olivat tehneet miesten sydämille.

Projektin aikana tapahtunut sydänkuolleisuuden aleneminen Pohjois-Karjalan läänissä ei ollut siellä toteutetun tyydyttyneen rasvan vastaisen kampanjan ansiota, vaan johtui muista syistä. Sydänkuolleisuus aleni samaan aikaan koko maassa ja esimerkiksi verrokiksi kaavaillussa Kuopion läänissä enemmän kuin Pohjois-Karjalassa. Niinpä ajatus verrokista unohdettiinkin.

P-K -projektia yritettiin toistaa useissa maissa. Tuloksia ei tullut missään.

Julkaisija:  TVK [ 2024-02-21 10:34:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Tupakointi

Päättelylinja voittaa ylivoimaisesti sen, mitä on yli puolivuosisataa virallisesti esitetty ”kiivettäessä ns perse edellä oksattomaan mäntyyn”.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC+02:00
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited
https://www.phpbb.com/