| karppaus.infon arkistoitu foorumi http://www.karppi.ninja/forum/ |
|
| Ilta-Sanonat: Fruktoosia korkeintaan satunnaisesti http://www.karppi.ninja/forum/viewtopic.php?f=15&t=110753 |
Sivu 1/1 |
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2021-12-04 11:25:35 ] |
| Viestin otsikko: | Ilta-Sanonat: Fruktoosia korkeintaan satunnaisesti |
https://www.is.fi/terveys/art-2000008451258.html Lainaa: Yksi ainesosa saattaa jopa kaksinkertaistaa maksan rasvoittumisen: ”Ei pidä kuulua kenenkään ruokavalioon kuin aivan satunnaisesti”
Fruktoosia löytyy esimerkiksi makeutetuista limsoista ja mehuista. Moni katselee tuotteiden ainesosaluettelosta esimerkiksi rasvan tai suolan määrää, mutta huomiota kannattaisi kiinnittää myös fruktoosiin. Tuoreen tutkimuksen mukaan runsas fruktoosin eli hedelmäsokerin käyttö nimittäin pahentaa maksan rasvoittumista merkittävästi. Journal of Hepatology -lehdessä julkaistussa sveitsiläistutkimuksessa oli mukana 94 tervettä nuorta miestä, joista osa joi makeutettuja juomia runsaasti seitsemän viikon ajan. Juomissa oli joko fruktoosia, glukoosia tai sakkaroosia eli pöytäsokeria, joka sisältää sekä fruktoosia että glukoosia. Juomia nautittiin kaikkiaan kuusi desilitraa päivässä. Osa koehenkilöistä kuului kontrolliryhmään, eli heidän ruokavalioonsa makeutetut juomat eivät kuuluneet. Tutkittujen kalorinsaanti pidettiin samanlaisena. Muutoksia jo muutamassa viikossa Tutkijat havaitsivat, että jo muutaman viikon kuluessa niillä osallistujilla, jotka joivat fruktoosilla tai sakkaroosilla makeutettuja juomia, kehon oma rasvantuotanto maksassa oli kaksinkertaistunut verrattuna kontrolliryhmään ja niihin, joiden juomissa oli vain glukoosia. Vaikutus maksaan myös jatkui yli 12 tuntia fruktoosilla makeutettujen juomien nauttimisen jälkeen. Kliinisen ravitsemustieteen professori Kirsi Virtanen Itä-Suomen yliopistosta toteaa, että tulos on linjassa aiempien tutkimusten kanssa. Terveyskirjaston mukaan runsaasti fruktoosisiirappia sisältävien tuotteiden on havaittu myös lisäävän keskivartalolihavuutta ja insuliiniresistenssiä. – On tiedetty jo jonkun aikaa, että fruktoosi on haitallisempaa maksalle ja maksan rasvoittumiselle kuin muut sokerit. Se varastoituu rasvana maksaan hanakammin, Virtanen sanoo. On tiedetty jo jonkun aikaa, että fruktoosi on haitallisempaa maksalle ja maksan rasvoittumiselle kuin muut sokerit. Se varastoituu rasvana maksaan hanakammin. Tästä syystä fruktoosin välttämistä suositellaan erityisesti sellaisille henkilöille, joilla on suurempi uhka kehittää maksarasva tai joilla maksa on jo rasvoittunut. Tutkimusten mukaan rasvamaksaa on jopa neljäsosalla suomalaisista aikuisista. Rasvamaksaa on jopa neljäsosalla suomalaisista aikuisista – mistä tietää, onko se itsellä? Yksi asia kertoo paljon Älä välttele hedelmiä! Fruktoosia käytetään monissa makeutetuissa valmisteissa, esimerkiksi limsoissa ja mehuissa. Makeutetuista juomista ihmiset saavatkin helposti liikaa fruktoosia, kertoo Itä-Suomen yliopiston ravitsemusterapian professori Ursula Schwab . – Esimerkiksi Yhdysvalloissa makeuttamiseen käytetään korkeafruktoosista maissisiirappia, joka on muokattu sellaiseksi, että siinä on erityisen paljon fruktoosia. Se on kätevää, koska fruktoosi on makeampaa kuin glukoosi. Kun juo puolikin litraa juomaa, jossa tätä on, fruktoosia tulee jo varsin reilusti verrattuna muihin ruokiin ja juomiin, Schwab kertoo. Fruktoosia on myös hedelmissä ja marjoissa, mutta niitä ei pidä alkaa välttelemään. Schwab toteaa, ettei hedelmistä ja marjoista voi mitenkään saada samanlaisia määriä fruktoosia kuin makeutetuista juomista. Väestötutkimuksissa suuremman hedelmien ja marjojen käytön on myös havaittu liittyvän esimerkiksi vähäisempään sydän- ja verisuonitautien vaaraan. Vaikka marjoissa ja hedelmissä onkin fruktoosia, niissä on myös runsaasti kuituja, jotka hidastavat sokerien imeytymistä. – Sen sijaan makeutettujen juomien ei pidä kuulua kenenkään ruokavalioon muuten kuin aivan satunnaisesti. Kukaan ei tarvitse niitä, Schwab painottaa. |
|
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2021-12-04 11:43:52 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Ilta-Sanonat: Fruktoosia korkeintaan satunnaisesti |
Asiallinen uutinen lukuunottamatta sitä, että täysin sivuutetaan pöytäsokeri fruktoosin lähteenä sekä lukuunottamatta Schwabin harhaanjohtavia kommentteja. Jopa hedelmistä on mahdollista saada fruktoosia määrä, joka rasvoittaa maksaa. Kovin monesta kymmenestä grammasta fruktoosia päivässä maksa ei selviydy rasvoittumatta.Viittaus korrelaatiotutkimuksiin, joissa hedelmien syönti on korreloinut pienemmän sydänriskin kanssa (mikä on johtunut terveen käyttäjän biasista) on tässä yhteydessä naurettavuuden huippu. Haluaisinpa nähdä RCT:n, jossa sokereiden ja veden (plus C-vitamiinin ja joidenkin mikroravinteiden) nauttiminen ehkäisee sydäntautia. Sattumalta tunnen tapauksen, joissa potilas tyydytti sokeririippuvuuttaan syömällä valtavat määrät hedelmiä, myös kuivattuja jotka ovat varsinaisia sokeripommeja, kun lääkäri oli sanonut, että hedelmiä ei voi syödä liikaa. Maksahan siinä rasvoittui ja triglyt nousivat taivaisiin. Ei edistänyt sydänterveyttä potilaan fruitarismi. Sepelvaltimotauti -> ohitusleikkaus -> dilatoiva kardiomyopatia -> fataalit kammioperäiset rytmihäiriöt. |
|
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2021-12-04 12:08:20 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Ilta-Sanonat: Fruktoosia korkeintaan satunnaisesti |
Ihan uunituorehan tämä tutkinus ei ole (Iltiksen juttu on julkaistu uusintana): Lainaa: Fructose- and sucrose- but not glucose-sweetened beverages promote hepatic de novo lipogenesis: A randomized controlled trial
Bettina Geidl-Flueck Michel Hochuli Ágota Németh Kaspar Berneis † Giatgen A. Spinas Philipp A. Gerber Show all authors Open AccessPublished:March 05, Highlights •It is debated whether fructose drives the metabolic syndrome or non-alcoholic fatty liver disease. •Fructose in a liquid form, within sugar-sweetened beverages, may impact liver metabolism. •Herein, consumption of beverages containing fructose or sucrose increased hepatic lipogenesis. •Increased hepatic lipogenic activity may promote long-term metabolic perturbations. Background & aims Excessive fructose intake is associated with increased de novo lipogenesis, blood triglycerides, and hepatic insulin resistance. We aimed to determine whether fructose elicits specific effects on lipid metabolism independently of excessive caloric intake. Methods A total of 94 healthy men were studied in this double-blind, randomized trial. They were assigned to daily consumption of sugar-sweetened beverages (SSBs) containing moderate amounts of fructose, sucrose (fructose-glucose disaccharide) or glucose (80 g/day) in addition to their usual diet or SSB abstinence (control group) for 7 weeks. De novo fatty acid (FA) and triglyceride synthesis, lipolysis and plasma free FA (FFA) oxidation were assessed by tracer methodology. Results Daily intake of beverages sweetened with free fructose and fructose combined with glucose (sucrose) led to a 2-fold increase in basal hepatic fractional secretion rates (FSR) compared to control (median FSR %/day: sucrose 20.8 (p = 0.0015); fructose 19.7 (p = 0.013); control 9.1). Conversely, the same amounts of glucose did not change FSR (median of FSR %/day 11.0 (n.s.)). Fructose intake did not change basal secretion of newly synthesized VLDL-triglyceride, nor did it alter rates of peripheral lipolysis, nor total FA and plasma FFA oxidation. Total energy intake was similar across groups. Conclusions Regular consumption of both fructose- and sucrose-sweetened beverages in moderate doses – associated with stable caloric intake – increases hepatic FA synthesis even in a basal state; this effect is not observed after glucose consumption. These findings provide evidence of an adaptative response to regular fructose exposure in the liver. Lay summary This study investigated the metabolic effects of daily sugar-sweetened beverage consumption for several weeks in healthy lean men. It revealed that beverages sweetened with the sugars fructose and sucrose (glucose and fructose combined), but not glucose, increase the ability of the liver to produce lipids. This change may pave the way for further unfavorable effects on metabolic health. |
|
| Julkaisija: | els [ 2021-12-04 12:09:01 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Ilta-Sanonat: Fruktoosia korkeintaan satunnaisesti |
Silleen puolivillaisesti Schwabb jätti oven auki hedelmämehuille, eli mainitsi vain ja ainoastaan makeutetut juomat. Kuten Suomessa aina. Tuo on minusta se pahin virhe häneltä tässä. Täysmehut ja tuoremehut (ja smoothiet) sisältävät sitä samaa liukoista sokeria - ja fruktoosia. |
|
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2021-12-04 12:19:05 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Ilta-Sanonat: Fruktoosia korkeintaan satunnaisesti |
Kyllä, juurikin niin. Mehut ovat erittäin VALTAVAN paljon suurempi ongelma kuin kokonaiset hedelmät. Lisäksi Ursula sivuuttaa sujuvasti sen, että pöytäsokerista puolet on fruktoosia. |
|
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2021-12-04 12:27:08 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Ilta-Sanonat: Fruktoosia korkeintaan satunnaisesti |
Ulhimate guide fruktoosin haitallisuudesta: https://www.levelshealth.com/blog/why-f ... lic-health |
|
| Julkaisija: | Yhden miehen komitea [ 2021-12-05 08:20:37 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Ilta-Sanonat: Fruktoosia korkeintaan satunnaisesti |
Kun Schwab sanoo, ettei hedelmiä pidä olla syömättä, täytyy kysyä, että mitä puutoksia meille aiheutuu jos hylkäämme hedelmät mutta tyydytämme C-vitamiinin tarpeemme syömällä vähemmän sokerisia kasvikunnan tuotteita. Kaverin puolesta kyselen. |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC+02:00 |
| Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Limited https://www.phpbb.com/ |
|