|
Hmm. Mulle tuli nyt vähän mieleen, että onkohan aloitus provo. No jos ei, niin sorry. Minä vaan, että sinulla on siinä perhe johon kuuluu sinä, aikuinen mies ja mahdollisesti kaksi teini-ikäistä lasta, joilla kaikilla on (tai pitää olla) oma tahto ja itsemääräämisoikeus. Niin sinä päätit, sinä hävitit ruuan kaapista. Kysyitkö edes muilta, otitko huomioon mielipiteet? Onko siis kaikille ok että teillä keto-vegeillään? Saako perheen jäsenet ihan itse päättää ruokavalioistaan?
Ja mitä teineihin tulee, niin siinä iässä kaikki mahdollinen hormonitoiminnan kiihtymisestä ja aivojen "uudelleen järjestäytymisestä" lähtien heittää elämään haastetta. Fiksu vanhempi valitsee taistelunsa, ja ruoka-asiat on ehkä yksi häntäpäässä olevista asioista sen myrskyilyn keskellä. Toki terveellistä ja ravitsevaa ruokaa pitää olla tarjolla, olkoon se keto-vegaanista jos nuori itse niin haluaa. Mutta jos nuoret on liikunallisia, niin he myös kuluttavat paljon ja siinä pasta tai pottu ei vyötärölle tartu. No, minä oon tässä lepsu ja omiin hiilarirajoihin mahtuu pottua, leipää ja pastaa myös. Meillä lapset syö tavallista ruokaa ja joskus ihan täyttä "kuraa" myös, niinkuin itsekin -siis itse karppina, mutta joskus maistuu pizzat ja sen sellaiset myös. Eli ehkä en ole paras neuvomaan. Mutta teinejä miulla on tässä ollut viimeiset vuodet, niiden kasvattami... äh, kasvun tukemisessa en ole kaikessa onnistunut, kaikkeen en itse ole voinut vaikuttaakaan. Pääasia ainakin nyt jo täysi-ikäisen kanssa on se, että meillä on läheiset ja luottamukselliset välit kaikesta huolimatta. Sillä meni moni asia vaikeamman kautta. Samoin noiden nyt jo aikuisten, ei biologisesti omien, kohdalla. Eivät asuneet meillä, mutta olivat elämässä paljon. Heidän kohdalla kunnioitus, tukeminen oli toki tärkeintä, ja toisen vanhemman kanssa yhteisen sävelen pitäminen.
Kysyit toki hittiruokia, mutta jos niiden pitää olla vegaanisia, niin en osaa auttaa. Meillä nuoriso tykkää kaikesta hyvästä ja perinteisestä eläinruuasta. Karjalanpaistista, lohesta, munakkaista, lihapullista, keitoista, ... Kasvisruuastakin saa hyvää voilla ja juustolla. Perunaa, riisiä tai pastaa lisukkeena. No, tätä tuskin halusit kuulla.
_________________ huh'
|