karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-04 22:42:16

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2018-03-29 13:31:23 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Aloitin karppauksen pari päivää sitten. Osittain aloittelija. Voinko olla ketoosissa, huomasin että pissi on vihertävämpää kuin normaalisti ja haisee oudolle. Olen ollut max 50 gr hiilaria. 75 % rasvaa, 15 protskua ja 10 hh, kalorit jotain 2000, melko passiivista elämää vietän isoiman osan viikkoa. Voiko ketoosiin tippua 50 grammallakin? Mikä vaikuttaa siihen että ketoosin saavuttaa?

Lisäkysymyksiä sokerista, epäilen itselläni (alkavaa) sokeritautia. Kannattaisiko mun ostaa jotain sokerimittausvälineitä, miten/millä tapaa sokereita kannattaisi mitata itseltään kun on vhh lla? Kannattaako niitä ketoosin testiliuskoja ostaa? Mietin myös että onkohan kilpirauhanenkaan kunnossa kun on taas ollut niin outoja oloja.

Näillä epämääräisillä perusteilla, mitä suosittelisitte aloittelijan tekevän ja miten laihtuisin ja saisin kehoani kuntoon?

ViestiLähetetty: 2018-03-29 13:48:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ketoosiin pääsee melko nopeasti kun hiilihydraatit on alhaalla ja rasvaa on tarpeeksi. Varsinainen ketoadaptaatio eli rasvanpolttajaksi siirtyminen kestää jo vähän pidempään. Laihtumiseen ei kovin syvää ketoosia edes tarvita, joskus ei ollenkaan. Valitse jokin karppikirja ja etene sen mukaan. Esim "Uusi Atkins, Uusi Sinä" on tutkijoiden paremmaksi virittämä kuin alkuperäinen. Hyviä ohjeita on myös DietDoctorin sivuilla: https://www.dietdoctor.com/how-to-lose-weight

Allekirjoitukseni karppauskaavio voi myös olla kätevä muistilappu.

ViestiLähetetty: 2018-03-29 13:55:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Sen glukoosimittarin saa melko halvalla, mutta mittaliuskoille tulee hintaa. Mene terveyskeskukseen lääkärille ja pyydä tutkia onko diabetes lähellä. Saat sekä mittarin että liuskat kunnan piikkiin.

Omat oireet silloin kun sain diagnoosin: kusettaa (myös öisin), vituttaa (siis ottaa päähän), väsyttää (mitää ei viitsi ja tarvitsee päiväunia), aivosumu (terävä ajatustyö mihin ennen pystyi ei onnistu enää), painon nousu.

Oman diabetekseni sain remissioon eli oireettomaksi puolessa vuodessa, vaikka olin ollut jo vuosia lääkityksellä.

ViestiLähetetty: 2018-03-29 13:59:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Diabeetikolle Heikkilän Diebeteksen ruokavaliohoito on aivan hyvä teos aloittaa, löytynee kirjastosta jos Rasalaksen hinta on liikaa. Itseä vähän häiritsi sen sisältämä poliittinen katkeruus, mutta itse diabeteksen karkoitus toimii ihan hyvin.

ViestiLähetetty: 2018-03-29 14:24:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Okei kiitti vinkeistä Catharsis.

Nauratti tuo poliittinen paatos.

Mullahan on ongelmana taustalla mm. tämä ”ihastuttava” ahdistuneisuushäiriö niin pelottaa ihan julmetusti mennä lääkäriin, varsinkin kun siellä saa aina sitä moralisointia. Joskus tuhat vuotta sitten mun paaston sokeriarvo oli jo ns. harmaalla alueella. Ehkä sillä saisin kerjättyä terveyskeskuksesta mittarin/liuskoja, oireethan ovat just noita yllä kuvailemiasi. Saisin sitten omassa rauhassani kauhistella arvojani ja tutkia niiden kehittymistä, ilman ulkopuolista paheksuntaa. Tuo kuulostaa positiiviselle että oireita ja varmaan arvojakin voi saada oikeasti kuriin.

ViestiLähetetty: 2018-03-30 11:27:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No niin. Saimme kylään pääsiäiseksi vieraan, joka toi muassaan mm. kilon! belgialaisia suklaakonvehteja. Help.

ViestiLähetetty: 2018-03-30 11:39:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ no mutta eihän niitä ole pakko syödä! :lol:

ViestiLähetetty: 2018-03-30 13:37:07 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Belgialaiset suklaakonvehdit on yliarvostettuja. Jos et itse pysty laihtumaan lihota kaikki ympärilläsi. :mrgreen: Eli syötä ne muille! [-X

ViestiLähetetty: 2018-03-30 14:03:39 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Ennenkuin ystävät ja tutut tiesivät etten syö ns "herkkuja" saattoivat tuoda makeaa kavileipää tai juuri konvehteja tullessaan, saivat ne mukaansa lähtiessään, koska kun asun yksin niin turha niitä oli tänne jättää ja kun itsellä oli terveys kyseessä, niin ei ollut vaikeaa kieltäytyä. Nyt kaikki jo tietävät systeemit.

ViestiLähetetty: 2018-03-30 14:48:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Greda Carpo kirjoitti:
Belgialaiset suklaakonvehdit on yliarvostettuja. Jos et itse pysty laihtumaan lihota kaikki ympärilläsi. :mrgreen: Eli syötä ne muille! [-X

Niin on. Niitä ympäröi sellainen mielikuva (väkisinkin omassakin mielessäni), että ne olisivat jotenkin laadukkaita ja huolella tehtyjä ja erityisen hyviä. Mutta kun menee maistamaan, eivät ne sen kummempia ole kuin suomalaiset tai ruotsalaiset tai mitkä vaan pahvikonvehdit. Tumma suklaakaan ei kovin tummaa ole, ja siitäkin suurin osa yli-imelää täytettä. Kannattaa katsoa, miten houkuttelevia ainesosia valmistusaineluettelo sisältää...

Mutta jos kaikesta huolimatta suklaat tuntuvat kiusaavan ja houkuttelevan ylivoimaisesti, järjestä itsellesi joku korvaava herkku. Jokin hyvänmakuinen, terveellinen ja hyvän olon tuottava. Syö sitä aina, kun kiusaus meinaa käydä ylivoimaiseksi. Vaikka sitä lipsahtaisi vähän liikaakin, on se aina parempi kuin ne konvehdit.

ViestiLähetetty: 2018-03-30 15:14:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hector Servadac kirjoitti:
Greda Carpo kirjoitti:

Niin on. Niitä ympäröi sellainen mielikuva (väkisinkin omassakin mielessäni), että ne olisivat jotenkin laadukkaita ja huolella tehtyjä ja erityisen hyviä. Mutta kun menee maistamaan, eivät ne sen kummempia ole kuin suomalaiset tai ruotsalaiset tai mitkä vaan pahvikonvehdit. Tumma suklaakaan ei kovin tummaa ole, ja siitäkin suurin osa yli-imelää täytettä. Kannattaa katsoa, miten houkuttelevia ainesosia valmistusaineluettelo sisältää...

Mutta jos kaikesta huolimatta suklaat tuntuvat kiusaavan ja houkuttelevan ylivoimaisesti, järjestä itsellesi joku korvaava herkku. Jokin hyvänmakuinen, terveellinen ja hyvän olon tuottava. Syö sitä aina, kun kiusaus meinaa käydä ylivoimaiseksi. Vaikka sitä lipsahtaisi vähän liikaakin, on se aina parempi kuin ne konvehdit.

No höpö höpö, todellakin on ero Godivan ja Pandan konvehdeilla :D edit. tai mikäs minä olen sanomaan, makuasioista ei voi kiistellä!

Käkätän täällä noita-akkamaisesti tuolle muiden lihottamiselle.

Söin YHDEN. Onneksi (minulle) ne eivät tässä talossa kauaa happane. Lohtukorvikkeena vaikka juustoa nassuun kun muut ahmivat suklaatia. Mistä päästään happamuuteen, liha, kananmunat, juusto ovat aika happamia. Onkohan sillä jotain terveysvaikutuksia vai ehkä vihannekset tasapainottavat.

ViestiLähetetty: 2018-03-30 15:29:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Jaa, voi olla että merkeillä on eroa. Muistelin vain niitä, mitä itse olen maistellut, en ole pannut merkille mitä merkkejä, mutta belgialaisia kuitenkin.

Oliko se konvehti oikeasti hyvää ja niin hyvää kuin mitä mieli sanoo? :) Jos on, voihan niitä syödä nautiskellen yksi kerrallaan. Jos on vaarana, että menee liikaa kerralla, kannattaa ottaa se yksi jonkun hyvän, rasvaisen aterian yhteydessä. Ja jos mieliteot alkavat senkin jälkeen laukata, itse olen lääkinnyt niitä esim. voilla voidellulla juustolla...

Ken uskovi toteen, ken unelmaan,
sama se, kun täysin sa uskot vaan,
sun uskos se juuri on totuutes -
usko poikani unehes!

ViestiLähetetty: 2018-03-30 15:59:29 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Elimistö kyllä hoitaa ihan itse hengityksen kautta sen sopivan happamuuden eli vihanneksia ei sen vuoksi tarvita. Ne voivat kyllä olla ihan hyviä koristeina.

ViestiLähetetty: 2018-03-30 18:08:46 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Nuorena kävinkin Belgiassa, mutten silloin syönyt suklaata. Silloin jäi mieleen Stella Artois olut. Myöhemmin jälkikasvu on tuonut mulle sieltä jotain simpukan mallisia suklaita, missä ilmeisesti muotoiluun on panostettu makua enemmän. Tosin makuasioista ei kannata kiistellä.

ViestiLähetetty: 2018-03-31 07:11:58 
Poissa
voinen
voinen

Suklaasta sen verran, että lähes mikä tahansa muu voittaa Pandan, ällömakeudessaan ihan omaa luokkaansa.

Kuuntelen Kroppaa

ViestiLähetetty: 2018-03-31 09:51:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Simpukkasuklaat ovat tosi makeita. Oli se hyvä se konfehti, imeskelin joka palan, tykkään ”katkerasta” tummasta suklaasta. Tuolla niitä vielä on mutta keskityn muniin ja pekoniin.

Belgian oluet... älkää nyt kiusatko =P~ Ne vahvat trappist oluet oli mun mieleen, mutta viljojen dumppauksen jälkeen olut jäi.

”Mlv” puhui että hengitys hoitaa pH n tasapainotuksen. Siitä vaan on ollut niin mahdoton hulina, että syöpä tulee happamista ruoka-aineista, mutta itsekin jostain luin että keho kyllä osaa hoitaa helposti pH n säätelyn. Toisaalta, esim. koirastani olen huomannut että jos antaa yhtään mitään emäksistä, (koirilla siis toimii päinvastoin) kasviksia, riisiä jne. niin korvat reagoivat heti, hiivaantuvat ja tulehtuvat. Hapanta lihaa vaan voi antaa. Että kyllä siinä jotain perää on että elolliseen olentoon saattaa pH vaikuttaa.

ViestiLähetetty: 2018-03-31 10:15:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Molemmille liika hiilihydraatti on tuhoisaa. Siitä se syöpäkin tulee, kunhan uskaltavat jossain vaiheessa tunnustaa. Käytännössä kaikki nykyihmisen sairaudet tulevat ainakin osittain liiasta hiilihydraatista -> insuliiniresistanssi ja sen seurauksena diabetes, sydäntaudit, dementiat, masennus, hiiva, syövät jne.

ViestiLähetetty: 2018-03-31 11:41:53 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Pouta kirjoitti:
”Mlv” puhui että hengitys hoitaa pH n tasapainotuksen. Siitä vaan on ollut niin mahdoton hulina, että syöpä tulee happamista ruoka-aineista, mutta itsekin jostain luin että keho kyllä osaa hoitaa helposti pH n säätelyn. Toisaalta, esim. koirastani olen huomannut että jos antaa yhtään mitään emäksistä, (koirilla siis toimii päinvastoin) kasviksia, riisiä jne. niin korvat reagoivat heti, hiivaantuvat ja tulehtuvat. Hapanta lihaa vaan voi antaa. Että kyllä siinä jotain perää on että elolliseen olentoon saattaa pH vaikuttaa.
Entäs jos koiralla ei olekkaan päinvastoin, ihmisille on vain uskoteltu että happamuus on pahaksi. Yksi hankalimpia lääkkeitäkin on esimerkiksi ne vatsan happosalpaajat jotka altistavat ravinnepuutteille, B12 puutteille ja bakteerien ja virusten henkiin jäämiseen.

ViestiLähetetty: 2018-03-31 11:54:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vaikea uskoa , että koiralla olisi jotenkin toisin. Miksi koira hakeutui ihmisten seuraan? Luultavasti ruoan takia. Ihmisellä ja koiralla oli siis sama "maku" kymmenisen tuhatta vuotta sitten. Miten paljon evoluutio on ehtinyt muuttaa meitä? Tuskin sentään "päinvastaiseksi", koska koira edelleenkin viihtyy lihapatojemme ääressä. Ongelmia syntyy, kun molemmille yritetään ruoka- ja rehuteollisuuden puolelta syöttää lajeille sopimatonta moskaa.

ViestiLähetetty: 2018-03-31 12:43:52 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Susi syö saaliseläintä eli lihaa, sisäelimiä, rustoja. Sit se syö saaliseläimen mahalaukun sisällön eli osittain sulanutta kasvista. Koiralle varmaan ois samantapainen ruoka hyvää. Eikä niirä viljoja mitä valmisruokiin tuupataan.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00