karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-18 02:45:11

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ketoaineet laskussa
ViestiLähetetty: 2017-03-17 16:59:51 
Poissa
sintti
sintti

Moikka kaikki ja kiitos upeasta foorusmista!
Olen suorastaan "ahminut" keskusteluja täällä. Nyt aloitteleva Karppi rohkaistuu kysymään, kun en löytänyt haulla haluamaani...

Olen 40v mies, 180cm, runsaasti liikuntaa, myrkyttänyt monia vuosia itseäni hiilihydraateilla ja nyt karpannut 6 viikkoa. En ole ikinä voinut näin hyvin, paino tippunut jakson aikana n.5kg reiluun 100kg. Mahtavaa kun paino tippuu, mutta ehdottomasti parasta on tämä olo!

Induktiojakso meni aivan mahtavasti. En kärsinyt mitään "vieroitusoireita" ja ruokavalio on muuttunut rytmiin: voikahvi ja kaksi ruokaa päivässä. Ihan omasta mielenkiinnosta olen mittaillut ketoaineita: parissa viikossa ketoaineet vs-mittarilla nousivat 0,3 ja stixsillä 0,5/spor. Kuukauden kohdalla vs-mittarilla 0,6 ja stixillä 4/Moderate. Nyt ketoaineet tippuneet takaisin vs-mittarilla 0,2 ilman ruokavalio muutoksia. Päivän hiilarit pyörineet ehkä 30-50g paikkeilla.

Olen tässä opiskellut, että ketoaineiden hävikki yksilöllistä, mutta kiinnostaakin tietää kokemusasiantuntijoilta liittyykö tämä yleensä vallitsevaan tilaan sen jatkuessa pidempään? Onko elimistöni mahdollisesti oppinut käyttämään ketoaineita paremmin hyödyksi eikä hukkaa niitä ulos elimistöstä?

Ruokamääräni ovat pysyneet käytännössä samanlaisina, mutta olen tässä lähipäivinä kohdannut uuden ilmiön eli nälän. Aiemmin olin jo siirtynyt ns. ruokailun yläpuolelle, mutta nyt samoilla ruoka(rasva) määrillä ja liikunnalla koen ajoittain nälkää. Voiko tilanne liittyä muuttuneeseen rasva-aineenvaihduntaan? Onko kokemuksia?

Viestin otsikko: Re: Ketoaineet laskussa
ViestiLähetetty: 2017-03-20 09:41:11 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Onnittelut mainiosti käyntiin lähteneestä karppauksesta!

Kuvaamasi ilmiö ketoaineiden muutoksesta kuulostaa tutulta. Aivan vastaavan ilmiön olen itsekin havainnut. Pissatikussa ketoainepitoisuuksien pieneneminen näkyy muistaakseni selvemmin kuin vs-mittarilla. Tosin en ole kovin säännöllisesti raatsinut mitata vs-mittarilla ketoja. Samaan johtopäätökseen olen tullut, ettei ihmisen elimistö haaskaa ketoaineita kunhan on ehtinyt löytää tasapainon niiden tuotannon ja kulutuksen välillä.

Kyllä ketoosissakin nälkä tulee. Silloin pitää syödä.

ViestiLähetetty: 2017-03-21 14:54:20 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Nälkä on kropan tapa pyytää ruokaa. Karpatessa tämä systeemi toimii yleensä hyvin, eikä tule liian kovaa nälkää, mikä on kiusallista. Mikäli kaikki menee okei, niin syödään vain nälkään ja silloin niin paljon, että se nälkä kanssa lähtee. Jos ei ole nälkä, niin periaatteessa ei myöskään syödä.

Tässä voidaan tehdä kaksi virhettä ja yleisempi on, ettei syödä tarpeeksi ja se sekoittaa nälkäsignaalit. Toinen on, että ei syödä lainkaan ja kroppa menee niin kovalle paastolle, ettei nälkää enää tunne. Ja tietenkin, että syödään liikaa hiilaria, mutta se ei ole taas karppausta, eikä liity ketoaineisiin.

Foorumilla ei niinkään, mutta tuolla somessa näkee tällaisen kaavan valitettavan usein: aamiainen rasvakahvi tai munalatte, jossa energiaa on 200Kcal ja sillä yritetään siinitellä iltapäivään asti, jolloin syödään salaatti lusikallisella öljyä ja päälle muutama leipäjuustokuutio, tai pari sellaista broilerin minuuttipihviä. Teelusikallinen voita on jo läträystä. Tällaisilla ruuilla yritetään sitten vielä käydä puntilla.

Jokainen tuon virheen käytännössä on tehnyt, jos ei karpatessa niin edellisessä elämässä. Jostakin syystä ihmismieli alkaa ihannoimaan sitä, että miten vähillä kaloreilla sitä voi olla, kun parempi olisi iloita siitä, että näin jumalattomalla ruokamäärällä voi laihtua.

ViestiLähetetty: 2017-03-21 17:00:46 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos ajatuksista!

Nautin siis ketoaineistani jatkossa, enkä hukkaa niitä viemäriin!

Luulen, että minun pitää tuota ruokarytmiä tarkastaa. Virheitä olen tehnyt aiemmin ja niistä nyt toivottavasti ottanut opikseni - ainakin ravan käytön suhteen. Olen nauttinut suunnattomasti tästä uudesta ruokarytmistäni, joka on kaksi kertaa päivässä. Se vapauttaa resursseja aivan mielettömästi (ajoittain koin jopa siirtyneeni ruokailun yläpuolelle :lol: ) Aamun voikahvi on täyttä rautaa! Sillä menen puolille päivin aivan heittämällä, enkä oikeastaan edes aamulla halua syödä mitään juuri tämän nälättömyyden takia. Päivän annokseni ovat reiluja, eikä niistä rasvaa ja öljyä puutu! Kaloreita en seuraa. Ehkä kolme ruokailua on sitten minun rytmini - täytyy laittaa harkintaan...

ViestiLähetetty: 2017-03-21 23:47:28 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Jo tässä alkuvaiheessa ala opettelemaan pitempää taukoa illan ja aamun syömisten väliin. Tietämyksen mukaan se on hyväksi ja kun sen alunperin sisäistää, niin siitä tuleekin rutiini.

Kaloreita ei kannata rajata, mutta katso ettei ne jää jatkuvasti liian alas. äläkä ala tekemään vajetta skippailemalla aterioita tai pienentämällä niitä. Sitten se menee hyvin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00