Pääsääntöisesti sanoisin että koita päästä mahdollisimman lähelle ruoan alkuperää, silloin E-kooditkin pysyvät aika hyvin hallinnassa. Jos haluaa ihan kunnolla hifistellä, leikkiä tai harrastella niin kokeile tehdä majoneesia itse, kefiiriä piimän/jugurttien sijaan, kokeile hapattaa smetanat ja ravistaa voit
Aloitin itse karppaamaan sillä, että pannasin kategorisesti sokerit ja tärkkelykset - siis peruna, viljat, pasta, riisi, sitrushedelmät pois. Tilalle kukkakaalit, parsakaalit, kaalit ja muut hevihommelit. Fineliä joutui vähän alkuun veivaamaan, mutta äkkiä ne oppii.
Mitä E-koodeihin tulee riippuu ihan Eoodista. Koitan itse pitää E -sotkut minimissään ja sillonkin jos en tiedä mitä se on niin jätän ostamatta. Esmes Karrageenit (E407) ei kuulu kermaan eikä Natriumglutamaatti (E621) lihaan. Sen sijaan esmes Sitruunahappo E330 on minusta ihan OK.
Itse Suosin Felixin kruunumajoneesia, vaikka muitakin käytän. Käyttämäni majon määrä on kuitenkin suht pieni osuus kaikessa ruoassa. Jos majoneeseissa on palttiarallaa 80% rasvaa niin sokerin ja muun scheißen osuus jäänee aika pieneksi. Tietysti majoneesiin ei kuulu esim. perunatärkkelys, emulgointiaineet(kananmunan korvike) tai sokerit.