karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-03 06:08:57

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Ilman ee koodeja?
ViestiLähetetty: 2015-06-10 17:50:41 
Poissa
sintti
sintti

Olen ihan vasta alkaja ja täysin ymmälläni noista e koodeista. Siis mitä saa ja ei saa käyttää. Kaupassa tänään yritin etsiä mm. maustesekotuksi, majoneesia, joissa kaikissa sokeria? pekonia, kookosmaitoa/kermaa. Kaikissa oli josjonkin näköstä e koodia. Mistä ostatte esim. majoneesia? Vai teettekö ite? Mä oon kerran /pari kokeillu, eikä oo tullu ku sanomista. Netistä noista e koodeista oon lukenu, mut jotenki se vaan sekotti päätä lisää :shock: Jos jollain liikenis hetki aikaa ja viitseliäisyyttä mulle noista kertoa niin ISO kiitos. :D

Viestin otsikko: Re: Ilman ee koodeja?
ViestiLähetetty: 2015-06-10 18:27:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mitä oikein haluat niistä tietää? E-koodeja käytetään yleensä siksi, että monesti itse aineen nimi on liian pitkä printattavaksi tuoteselosteeseen, erityisesti silloin kun tilaa on vähän ja aineita monta.

Täältä löytää jotain tietoa:
http://ekoodit.fi/

ViestiLähetetty: 2015-06-10 19:32:30 
Poissa
sintti
sintti

Lähinnä mitä voi ja mitä ei voi käyttää karpatessa. Vai onko niillä jotain vaikutusta? Varsinkin näiden kahden ekan viikon aikana, kun kaikki on niin tarkkaa. Esim. sokeri, kaikessa muodossa, ei ilmeisesti saa käyttää? Vai katotaanko silloin kokonais hh määrä, jos on alle 5 ni voi käyttää?

ViestiLähetetty: 2015-06-10 19:57:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pääsääntöisesti sanoisin että koita päästä mahdollisimman lähelle ruoan alkuperää, silloin E-kooditkin pysyvät aika hyvin hallinnassa. Jos haluaa ihan kunnolla hifistellä, leikkiä tai harrastella niin kokeile tehdä majoneesia itse, kefiiriä piimän/jugurttien sijaan, kokeile hapattaa smetanat ja ravistaa voit 8)

Aloitin itse karppaamaan sillä, että pannasin kategorisesti sokerit ja tärkkelykset - siis peruna, viljat, pasta, riisi, sitrushedelmät pois. Tilalle kukkakaalit, parsakaalit, kaalit ja muut hevihommelit. Fineliä joutui vähän alkuun veivaamaan, mutta äkkiä ne oppii.

Mitä E-koodeihin tulee riippuu ihan Eoodista. Koitan itse pitää E -sotkut minimissään ja sillonkin jos en tiedä mitä se on niin jätän ostamatta. Esmes Karrageenit (E407) ei kuulu kermaan eikä Natriumglutamaatti (E621) lihaan. Sen sijaan esmes Sitruunahappo E330 on minusta ihan OK.

Itse Suosin Felixin kruunumajoneesia, vaikka muitakin käytän. Käyttämäni majon määrä on kuitenkin suht pieni osuus kaikessa ruoassa. Jos majoneeseissa on palttiarallaa 80% rasvaa niin sokerin ja muun scheißen osuus jäänee aika pieneksi. Tietysti majoneesiin ei kuulu esim. perunatärkkelys, emulgointiaineet(kananmunan korvike) tai sokerit.

ViestiLähetetty: 2015-06-10 20:30:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kisuliini kirjoitti:
Lähinnä mitä voi ja mitä ei voi käyttää karpatessa. Vai onko niillä jotain vaikutusta? Varsinkin näiden kahden ekan viikon aikana, kun kaikki on niin tarkkaa. Esim. sokeri, kaikessa muodossa, ei ilmeisesti saa käyttää? Vai katotaanko silloin kokonais hh määrä, jos on alle 5 ni voi käyttää?

Ei niillä E-koodeilla ole tuossa mielessä merkitystä. Ehdit oikein hyvin miettimään niitä vielä myöhemminkin kunhan alat syömisiin tottua.

Atkinsilläkö olet?

ViestiLähetetty: 2015-06-10 20:48:46 
Poissa
sintti
sintti

Kiitos vastauksista, juurikin noi asiat kiinnostaa. Näillä pärjäilen jo aika hyvin. :D

Mietinkin, mietintö näitä liikaa kun ihan vasta aloittelija olen. :D Juu, atkinssillä olen.

ViestiLähetetty: 2015-06-10 22:00:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kisuliini kirjoitti:
Kiitos vastauksista, juurikin noi asiat kiinnostaa. Näillä pärjäilen jo aika hyvin. :D

Mietinkin, mietintö näitä liikaa kun ihan vasta aloittelija olen. :D Juu, atkinssillä olen.

Ole hyvä. Yleensä täältä vastauksen saa kun viitsii kysyä.

Induktiovaiheessa on sen verran muutakin päänvaivaa, että noita lisäaineita kannattaa alkaa katselemaan vasta sen jälkeen.

ViestiLähetetty: 2015-06-11 06:33:23 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Joo, Mohmelo on oikeassa. Majoneesi on kyllä ihan helppo tehdä itse sauvasekoittimella ja karppilassa on siihen hyvä ohje.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2015-06-11 07:10:38 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hifistellä voi tosiaan myöhemminkin, jos laihdutus on homman tarkoitus, on lähinnä vain yksi E-koodi jota kannattaa välttää,
koska se lisää ruokahalua: E621, natriumglutamaatti.

(Ja se ilmeisesti tekee sen keskushermostovaikutuksen, aivojen, kautta. Ei suinkaan sen vuoksi että ruoka maistuu paremmalta sen kera...)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-06-11 08:38:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Natriumglutamaattia kun välttelee tarpeeksi kauan, sen maun erottaa todella nopsaan ruoasta. Ruoka maistuu epäaidolta ja siinä on kummallinen metallinen sivumaku.

Itse pyrin tekemään mahdollisimman paljon itse, ja tosiaan se majokin on ihan superhelppo tehdä itse. Lasipurkin pohjalle vaan keltuainen (onnistuu myös koko munalla, mutta mielestäni tulee parempaa, kun jättää valkuaisen pois), sinappia, etikkaa/sitruunamehua tilkka ja mieleisiä mausteita. Sauvasekoitin toiseen käteen ja toisella kädellä öljyä, vähän surruttelua ja satsi kotitekoista majoa on valmis. Yksi keltuainen vetää noin 2-3 dl öljyä. Vähän vielä lisää mausteita maun mukaan.

Itse noudatan vähän samaa logiikkaa kuin jazzhole, sitruuna- ja askorbiinihapot säilöntäaineina on ihan ok, samoin kalsiumkloridi juustoisssa. Toki nuokin skippaan mielelläni valitsemalla lisäaineettoman version, mutta noiden kohdalla joustan vähän enemmän. Karrgeenia (E407) välttelen parhaani mukaan, koska saan siitä selviä vatsaoireita.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2015-06-13 07:38:11 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Itselläni ehdottomimpia vältteyn kohteita on aspartaami, mutta en kuole siihen jos otan esim. hörppäyksen laittilimusta. Ja joo, karrageeni kans. Eikä se kaada karppaustakaan pitkällä tähtäimellä. Perusjuttuihin keskittyminen on alkuun kaikkein loogisinta. Mausteista et saa myöskään sokeria niin paljoa, että ne määrät sun karppausta tai hiilarirajoja heilauttelisi. Tietysti on paras käyttää sellaisia, joissa ei ylimääräistä ole. Suola, pippuri, yrtit, sitruuna, valkosipuli ym. Paljon muita en itse kaipaa. Tai no on siellä savupaprikaa, currysekoituksia ym. mutta ei niissäkään sokeria ole.
Alussa voi riittää kuten Jazz(ko se oli?) neuvoi.
Majo on tosiaankin helppo tehdä itse jos sulla on korkea purkki ja sauvasekoitin. Muutama sekunti ja saat itse maustettua majoa, mutta tuota Kruunua olen itsekin ennen käyttänyt... Karppilassa kun tarpeeksi pitkään lukee niin oikeastaan ihan kaikki voi olla kiellettyä :lol: Jokainen päättää sitten itse kuinka tiukasti karppaa ja kuinka tiukasti sen lisäksi noudattaa muutoin tuollaisen täysin puhtaan ruuan periaatetta. Kun itse metsästäisi ja kasvattaisi liha- ja maitoeläimiä, kanoja jne., niin olisi kai aika turvallisilla vesillä. Paitsi jos ne eläimet syö väärin tai ui väärissä vesissä :smt040

ViestiLähetetty: 2015-06-13 11:36:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ooo kirjoitti:
Kun itse metsästäisi ja kasvattaisi liha- ja maitoeläimiä, kanoja jne., niin olisi kai aika turvallisilla vesillä. Paitsi jos ne eläimet syö väärin tai ui väärissä vesissä :smt040

Nähtävästi ei olisi, jos kasvattajakaan ei tiedä mitä ne elukat syövät ja missä laiduntavat. :shock:

ViestiLähetetty: 2015-06-13 19:54:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Mohmelo kirjoitti:
Ei niillä E-koodeilla ole tuossa mielessä merkitystä. Ehdit oikein hyvin miettimään niitä vielä myöhemminkin kunhan alat syömisiin tottua.

Atkinsilläkö olet?

Olen ihan samaa mieltä Mohmelon kanssa - Ja itse Atkins'kin taitaisi sanoa vasta-alkajalle noin.

Sitten kun olet oppinut syömään oikeaa ruokaa, eron huomaa kyllä ihan itsekin :)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2015-06-13 21:05:34 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Mohmelo kirjoitti:
Ooo kirjoitti:
Kun itse metsästäisi ja kasvattaisi liha- ja maitoeläimiä, kanoja jne., niin olisi kai aika turvallisilla vesillä. Paitsi jos ne eläimet syö väärin tai ui väärissä vesissä :smt040

Nähtävästi ei olisi, jos kasvattajakaan ei tiedä mitä ne elukat syövät ja missä laiduntavat. :shock:

Niin no tää oli taas ironisesti heitetty kommentti lähinnä siitä, että joku aina löytäisi silti jostain jotain naputettavaa, vaikka itse tietäisitkin mitä syötät ja olisit siihen itse riittävän tyytyväinen.

ViestiLähetetty: 2015-06-14 17:59:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ooo kirjoitti:
Niin no tää oli taas ironisesti heitetty kommentti lähinnä siitä, että joku aina löytäisi silti jostain jotain naputettavaa, vaikka itse tietäisitkin mitä syötät ja olisit siihen itse riittävän tyytyväinen.

Ymmärsin toki ironian ja jatkoin huumoria samalla linjalla. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2015-06-15 13:41:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Omalla kohdallani näen olennaisimmaksi vältellä arominvahventeita ja lisättyjä aromeita. Ne tuppaavat sekoittamaan kylläisyyssignaalini niin, että mikään määrä niitä sisältäviä tuotteita ei vaikuta riittävän. Lihajalosteissa lisätyt aromit ovat valitettavan yleisiä ja pidän niitä omalla kohdallani isompana pahana kuin lihajalosteissa yleisiä varsinaisia E-koodeja eli säilöntäaineita, hapettumisenestoaineita ja fosfaatteja.

ViestiLähetetty: 2015-06-15 13:48:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

meli kirjoitti:
Omalla kohdallani näen olennaisimmaksi vältellä arominvahventeita ja lisättyjä aromeita. Ne tuppaavat sekoittamaan kylläisyyssignaalini niin, että mikään määrä niitä sisältäviä tuotteita ei vaikuta riittävän. Lihajalosteissa lisätyt aromit ovat valitettavan yleisiä ja pidän niitä omalla kohdallani isompana pahana kuin lihajalosteissa yleisiä varsinaisia E-koodeja eli säilöntäaineita, hapettumisenestoaineita ja fosfaatteja.

Arominvahventeet ovat E-koodeilla E620-E641. Natriumglutamaatti on se tavallisin arominvahvenne lihajalosteissa.

ViestiLähetetty: 2015-06-15 13:57:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kisuliini kirjoitti:
Olen ihan vasta alkaja ja täysin ymmälläni noista e koodeista. Siis mitä saa ja ei saa käyttää. Kaupassa tänään yritin etsiä mm. maustesekotuksi, majoneesia, joissa kaikissa sokeria? pekonia, kookosmaitoa/kermaa. Kaikissa oli josjonkin näköstä e koodia.

Maustesekoituksista katsoisin itse, että ei sisällä arominvahventeita eikä lisättyjä aromeita. Lisätyt sokeritkin (maustesekoituksissa usein nimellä glukoosi) voivat sotkea nälänhallintaa, riippuen kuinka herkkä sattuu olemaan.

Pekoneissa itse hyväksyn säilöntäaineen ja hapettumisenestoaineen, joita taitaa olla kaikissa tavallisen kaupan pekoneissa. Stabilointiaineet eli fosfaatit sekä savuaromit jätän mieluummin väliin, jos mahdollista, mutta stabilointiaineet nyt eivät minulle mitään näkyvää katastrofia aiheuta. Ainakin Lidlistä saa minun kriteereihini sopivaa pekonia.

Silloin kun vielä kookosmaitoa ostin, valintani oli Santa Marian Extra Creamy, joka on lisäaineeton. Sitä olen nähnyt myytävän pienissäkin kaupoissa. Pakkaukset ovat liloja pahvitetroja.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00