karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-23 22:56:14

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2007-08-11 20:48:07 
Poissa
sintti
sintti

Olen aloittanut karppauksen nyt lomalla, joten 3 ateriaa per päivä on ollut helppo toteuttaa. Aamupala n. 9, ruoka n. klo 14-15 ja sitten iltapala n. klo 20.

Mutta ensi viikolla paluu töihin ja hieman mietityttää. Aamupala-aika on silloin n. 6.30-7. Ruokatunti on klo 11-12 välillä. Kotona ehtisin seuraavan aterian valmistaa aikaisintaan ehkä n. klo 16.

Mutta jos noin menee, niin tulee aika pitkä ilta ilman ruokaa. Sitäpaitsi ruokatunti on minun työssäni monesti aika lyhyt, voi olla vain vartti joten kovin suurta ateriaa en töihin voi ottaa. Eli tuota iltapäiväateriaa en kovin myöhälle varmaan voi siirtää, kun tulee jo kova nälkä. Joten miten ratkaisen?

Pitääkö suosiosta siirtyä 4 ateriaan päivässä? Eli että ottaisin vielä kevyen iltapalan joskus illalla? Vai pitäisikö yrittää sinnitellä aamupalalla iltapäivään? No siinä taitaa tulla kyllä liian pitkä tauko... :roll:

Painoni on pudonnut tosi hyvin nyt tuolla 3 aterian periaatteella, mietityttää miten käy, kun ateriamäärä lisääntyy neljään. Vieläkö toimii?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-11 20:52:39 
Poissa
kermakarppi
kermakarppi

Sen tietää vain kokeilemalla.

Toiset ovat ehdottoman tiukkoina kolmen aterian kanssa, toiset viis veisaavat siitä "säännöstä" ja syövät esimerkiksi neljä kertaa ja laihtuvat silti. 8)

Jotkut laihtuvat neljän aterian rytmillä jopa paremmin kuin kolmella aterialla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-12 00:04:55 
Poissa
eliittijäsen
eliittijäsen

Joo, ei se kolme ateriaa ole minnekään kiveen kirjoitettu.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-12 09:04:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä ratkaisin saman ongelman omalla kohdallani jättämällä aamupalan väliin tai korvaamalla sen kupillisella teetä. Tai oikeastaan se vähän niin kuin ajautui siihen, kun eihän mulla ollut vielä aamuseitsemältä nälkä. Työpaikkalounas on kuin runsas aamiainen, töistä tullessa teen kunnon ruuat ja illalla syön vielä runsaan illallisen, että pärjään "lounaaseen" asti.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-12 09:16:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mun rytmi menee jotakuinkin samaan tapaan kuin yllä. Aamulla muki kahvia, jos muistan, otan myös lusikallisena kookosöljyä. Puolenpäivän aikaan lounas ja päivällinen yleensä vasta 18-19 aikaan kun pääsen töistä. Kun lounas sisältää tarpeeksi rasvaa, nälkä pysyy todella pitkään poissa. Ja jos tuntuu, että alkaa vatsassa kurnia ennen aikojaan, kourallinen pähkinöitä saattaa auttaa.

Ja seuraavan päivän ruuat kannattaa tehdä edellisenä iltana valmiiksi niin pääsee nopeammin ruokapöytään töistä tullessaan. :D Nimim. Toimii ainakin täällä

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-12 14:32:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Itse syön arkena seitsemän jälkeen pienen aamupalan, esim. partaäijää marjoilla. Yhdeltätoista syön töissä kunnollisen lounaan jälkiruokineen (omat eväät mukana). Kahvitauoilla juon ainoastaan vettä. Töiden jälkeen n. viiden aikaan syön päivällisen ja sillä pärjään mainiosti koko illan.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-12 16:20:48 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mun elämä nyt on aika epäsäännöllistä, mutta henkilökohtaisesti silloin kun saan sen toimimaan on mulle selkeästi paras ruokalurytmi, jossa päivän eka ateria nautitaan siinä klo13-14 ja siitä seuraava klo 19-20 tienoilla.

Iltapäiväkaffella ehkä hiukan pähkinöitä, tummaa suklaata, munamöttönen tai pala juustoa.

Eli syön kai 2,5x päivässä :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-12 17:36:45 
Poissa
sintti
sintti

Ok, eli näemmä tässä voi vähän joustaa. Moni teistä tuntui löytäneen oman tapansa, pitänee itse vaan sitten kokeilla.

Minulla on ongelmana tosiaan myös tuo, että töissä lounasaika on tosiaan joskus vain varttitunnin mittainen...siinä kun rupeaa mikrossa ruokaa lämmittämään, niin ei kovin monipuolista ateriaa ehdi laittaa kun jo on taas mentävä töihin.

Eli pitäs noille päiville keksiä ruoka, joka on ikäänkuin "tiukassa paketissa", nopeasti syötävä ja silti pitää nälän ja siinä on kaikki tarvittava. Ennen karppausta tuo oli monesti vain kuppi kahvia ja pikkuinen voileipä. Ja sitten olikin jo pian taas nälkä..voisihan sitä nytkin tietty tehdä itse noita siemenleipiä ja pistää vaan kunnolla päälle kaikenlaista. Tai sitten noina päivinä syödä yksinkertaisesti sen 4 krt päivässä.

Onneksi tiedän nuo päivät ennakkoon, joten kaipa sinne jotain keksii. Tuota aamupalan väliin jättämistä täytynee kokeilla, ei ole minullakaan usein nälkä aamuisin, mutta en ole silti kokeillut pystynkö olla syömättä puoleen päivään asti.

Kiitoksia, eiköhän tämä tästä kun saa vaan arkenakin rytmin päälle. Sitä vaan just vähän pelkään, että repsahdan arkikiireen alla. Ennen karppausta oli monesti töissä tullessa just karmee nälkä ja sitten tuli keitettyä pullakahvit tmv eikä kunnon ruokaa sit välttämättä enää jaksanu tehdäkään. Tää johtu tietty osaltaan siitä, että eväät töihin oli liian kepposet, no ne oli sitä rasvatonta-terveellistä-ei täyttävää, tiiätte kyllä.

Meillä työpaikalla huomaan just vähän sellaista "kyttäystä" toisten ruoista, joten saapa nähdä mitä sanovat, kun näkevät vastaisuudessa evääni. :) Toivottavasti pokkani pitää.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-12 17:55:48 
Poissa
carb au lait
carb au lait

mun päivä alkaa aikaisin (herään klo 5.30), mutta syön aamiaista vasta yhdeksältä, ja sekin on melko kepeä, kahvi+kerma,juustoa ja hedelmää yleensä

lounasyhdeltä,salaattia ja prodea, joskus syön jotain välissä noin kolmen maissa (yleensä ihan turhaa..)

ilta-ape on viideltä,jukurttia jne, ja nukkumaanhan aikainen lintu menee melko ajoissa eli sen viiden jälkeen en syö mitään, riittää hyvin, vissyä ja vettä välissä

ViestiLähetetty: 2007-08-12 18:25:11 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mina syon arkena aamupalani jo klo 05 00 =runsas ateria
(haluan nauttia aamiaiseni yksin ja rauhassa ilman lapsia ja "maman" laulua)

Lounas klo 11 00 (kevytta esim raakawokkia raejuustoa)

Iltaruokani on iltapaivaateriani klo 15 30-16 00 alkaen

En syo mitaan enaa illalla, koska tama iltapaivaateriani on niin runsas jalkiruokineen, ettei mieli eika vatsa vaadi lisaa ruokaa ennen aamua.

Tama toimii minulla, mutta jos iltaisin viela haluat napostella tee jo etukateen karppisallittu leikele- tai vihanneslautanen matalilla arvoilla hatavaraksi.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-13 08:17:42 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Mulla vaikuttaa ruokailukertojen määrään myös illan liikunnat. Yleensä niin, että työpäivänä syön kolme kertaa jos en liiku: Aamupala klo 7, lounas klo 12 ja tukeva päivällinen jälkiruokineen klo 17-19. Liikuntapäivinä en voi syödä isoa päivällistä, joten syön kevyemmän klo 16-17 ja neljännen aterian illalla klo 20-21. Toimii hyvin mulla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-13 09:03:06 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä syön kerran päivässä (illalla noin klo. 18.00 - 19.00) normi arkena. Viikonloppuisin syön aamupalan tuon lisäksi. Joskus joutuu päivällä syömään "viran puolesta" lounaan. Silloin iltasyöminen tuppaa jäämään ja seuraavana päivänä onkin sitten iltapäivällä kamala nälkä... Tähän hätään mulla on töissä pähkinöitä kaapissa (olen siis myös satunnainen kaappisyöppö :shock: )

Tuo rytmi on muodostunut siksi, että joudun joka tapauksessa tekemään illalla ruokaa lapselleni ja on vain yksinkertaisempaa syödä silloin. Mulle on aina riittäny yksi oikea ruoka päivässä. Entisessä elämässä tuli vaan sitten riivittyä turpaan pikkuhiljaa kaikenlaista silsaa ja sontaa....... Tällä keinolla on tämä hiikeri-tiikeri lähdettänyt tammikuun puolesta välistä tähän päivään 24 senttiä siltä kohdalta, jossa vyötärön pitäisi olla :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-13 10:32:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Sama tarina kuin yllä, tosin ehkä loivennuksin. Aamulla riittää kermainen kaakao ja päivän mittaan pari kuppia kuumaa kerma- tai täysmaitotilkalla sekä muutamalla pähkinällä. Illalla syödään sitten se mitä elimistö tarvitsee: riittävästi proteiinia ja rasvaa sekä loput vitamiinit ja hivenet ja kivennäiset turvaavat kasvikset ja marjat. Hyvin on toiminut, siis tällaisella ennen nälkäkuoleman partaalla heränneelle ja ilman ruokaa heikotuksista kärsineelle. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-13 11:08:04 
Poissa
hedonistikarppi
hedonistikarppi

Mun rytmi on yleensä:

klo 9/14/20

Jos on aikainen herätys aamupala jää usein väliin, lounas aikaistuu puoleen päivään ja sen pitää olla tuhti. Takeaway salaatti ei pidä kunnolla nälkää, koska niiden prode ja rasva määrät on niin heikkoja. Parasta mun mielestä on, jos saa otettua itse kokatun setin mukaan duuniin, kananrintaa tai kastiketta, uunirehuja juustolla tms. Pitää nälkää hyvin.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-13 11:22:25 
Poissa
fiiliskarppi
fiiliskarppi

Koralli73 kirjoitti:
Ok, eli näemmä tässä voi vähän joustaa. Moni teistä tuntui löytäneen oman tapansa, pitänee itse vaan sitten kokeilla.

Minulla on ongelmana tosiaan myös tuo, että töissä lounasaika on tosiaan joskus vain varttitunnin mittainen...siinä kun rupeaa mikrossa ruokaa lämmittämään, niin ei kovin monipuolista ateriaa ehdi laittaa kun jo on taas mentävä töihin.

Eli pitäs noille päiville keksiä ruoka, joka on ikäänkuin "tiukassa paketissa", nopeasti syötävä ja silti pitää nälän ja siinä on kaikki tarvittava.

Meillä työpaikalla huomaan just vähän sellaista "kyttäystä" toisten ruoista, joten saapa nähdä mitä sanovat, kun näkevät vastaisuudessa evääni. :) Toivottavasti pokkani pitää.

Minä oon tavannu tehdä töihin lounaaksi kylmän salaatin: rehuja, sit vaiks kanaa tai tonnikalaa, majoneesia mukaan. Ei tarvi ees lämmittää! Ja variaatioita on satoja! Taik sit klassinen partaäijää-kermavaahtoa-marjoja/hedelmiä. Ja muut siis kuolaa kun ne näkee mun eväät. :smt016

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-13 11:45:59 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minulle tuo kolmen aterian rytmi sopii tuolla 6.30 - 11.30 - 18.00 -rytmillä oikein hyvin. Itseasiassa viikonloppuisin on vaikeampi toteuttaa karppirytmiä, silloin vaan kaikki menee vähän miten sattuu.
Aamulla arkisin syön partajugua soijarouheen, pellavarouheen ja leseiden kera. Joskus mausteena jotain marjoja (puolukkaa, omenaa tai jotain). Joskus kun on oikein nälkä, lisään sekaan vielä lusikallisen jotain öljyä.
Lounaaksi usein salaatti, helpoimmillaan vihreää salaattia ja purkki tonnikalaa, tai edelispäivän ruuan tähteitä. Usein pidän parempana kylmiä eväitä, koska syömme työn ääressä, eikä voi tietää, milloin puhelin soi.
Joskus ruokailuun on aikaa vaikka kuinka, ja joskus iltapäivä pn pitkällä, ennen kuin sopiva katkos tulee. (Ja koska työpisteestä ei oikein voi mihinkään poistua, on täysin luvalloista selailla nettiä syömisen ohella.)
Iltaisin sitten kun olen kotona viiden-puoli kuuden välillä, laitan oikeaa lämmintä ruokaa, mahdollisimman nopeaa tai lämmitettyä silloinkin, ettei sudennälkä yllätä. Illalla juon vain teetä ja vettä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-13 14:02:56 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Aika tavanomainen rytmi on ollut näin:

- aamukahvi kookosrasvalla + manteleita ja pähkinöitä klo 9-10 aikoihin (oon tässä vaiheessa yleensä tehnyt jo parin-kolmen tunnin työvuoron, jonka aikana juon puolisen litraa vissyä)

- kevyt lounas klo 14-15 päivästä riippuen: fetasalaattia tai marjarahkaa tai pari lehtileipää oivariinilla / voilla, juustolla, metukalla / kinkulla päällystettynä yms. (tämän jälkeen toinen parin-kolmen tunnin työhuki, ja taas vissyä puolisen litraa)

- päivällinen klo 19 jälkeen, yleensä proteiinipitoinen liha/kala/kana (näin kesällä yleensä grillattuna, voi olla makkaraakin), jotain salaattia ja jälkkäriksi pähkinöitä, manteleita, mitä milloinkin (ja kesärepsuna jätskiä tai mansikoita kermavaahdolla :oops: ).

Ja päivän mittaan vettä litra-puolitoista, tuon vissyn lisäksi.

Oon huomannut, että proteiinipitoinen aamupala (esim. pekonia ja munakasta) aiheuttaa mulla naposteluntarvetta koko päiväksi, joten rasvapainotus aamuun sopii mulle paremmin, ja proteiinit sitten illalla.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-16 20:44:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minun rytmini on: Aamulla klo 8 leipäjuustoa, kalkkunaleikettä ja partajugua muutama lusikallinen, maitoa. Lounas klo 14, munaa kasviksia raejuustoa kalaa maitoa. Illalla klo 19 aikoihin leipäjuustoa ja partista, maidon kera. Sen päälle annan itselleni luvan ottaa palan 86% suklaata.
Parina päivänä viikossa kun olen töissä, vuoroni on aina 16-21 jolloin syön tauolla seitsemän maissa eväänä olevat keitetyt kananmunat ja kalkkunaleikesiivut. Näiden aterioiden välillä vain vesi on sallittua.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-17 17:44:09 
Poissa
sintti
sintti

No niin, eka työviikko takana. Kokeilin ensin parina päivänä ottaa pienen evään töihin, mutta huomasin sitten että itseasiassa pärjään pelkällä aamupalallakin aika pitkälle. Yksi päivä meni aamupalalla (vahingossa) n. 9 tuntia, mut silloin oli kyl jo nälkä. Parina päivänä aamupalalla selvisin n. 7-8 t. Onko tuo liian pitkä ateriaväli? Oli kyllä ihan hyvä olo iltapäivällä, eikä liian nälkä. Tein aamupalaksi kunnon kermaisen munakkaan fetajuustolla ja ehkä vielä vähän partistakin lisäksi. Päivällä saatoin ottaa lisäksi kahvin maidolla. Onko tuo kahvi sallittua päivän mittaan? Vai sotkeeko se jotain?

Yllättävää kuinka hyvin pelkällä aamupalallakin pärjää. Iltapäivällä olen sitten tehnyt kunnon ison kasvis-liha-aterian ja illalla olen vielä ottanut pienen iltapalan, yleensä partista funlightilla ja pellavansiemenillä. Kasvisten määrä kyllä jää näin alle 500g/päivä. Se tässä vielä tökkii. Muuten kyllä proteiinit, rasvat ja hiilarit kohdallaan. Kuinka tärkeää on saada tuo 500g täyteen?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2007-08-17 17:55:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kyllä se vitamiini-hivenaineosasto taitaa tulla sieltä kasviksista, joten kannattaa yrittää täyttää se puoli kiloa. Onko sulla aamiaismunakkaan kanssa rehua? Mä laitan yleensä munakkaaseen tomaattia tai paprikaa ja sitten vielä lisukkeeksi jotain salaattia tms.

Ruokarytmistä. Mä aloitin aikanaan neljällä aterialla: aamiainen, lounas, päivällinen, iltapala. Joskus saatoin syödä iltapäivälläkin pienen välipalan. Jossain vaiheessa huomasin, että kun ateriat ovat tarpeeksi energiapitoisia ja rasvaisia niin iltapala jää turhaksi. Nyt syön aamiaisen (munaa, makkaraa, pekonia, munakas tms.) klo 6.30, lounaan noin puoli kahdeltatoista (edellisenä päivänä valmistettu tai pakkasesta napattu kunnon ateria lihoineen, kasvislisukkeineen ja rasvalisineen) ja päivällisen 18-19 maissa salin tai muun harrastuksen jälkeen. Usein syön päivällisellä myös jälkiruokaa (marjarahkaa tms.) joten nälkä ei todellakaan yllätä enää illalla.

Tää toimii mulla hyvin.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 21 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00