karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-06 11:55:19

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-10-12 14:50:01 
Poissa
sintti
sintti

Hei!

Auttakaa aloittelijaa. Kohta on jo melkein viikko takana karppielämää! :D Eikä tämä ole lainkaan hullumpi tapa elää :D

Joitakin kirjoja on tullut luettua, mut paras tieto on tietty täällä! Nyt pitäiskin saada vähän vinkkiä, eli mitä marjoja syötte esim. rahkan kanssa? Ja kasviksia muutenkin? Mulla tippuu salaatin lisäksi tomaatit ja kurkut, mut muitakin varmaan saa käyttää? Mitkä on ehdottomasti kielletty?

Kiitos avusta!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-12 15:14:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Itse syön rahkaa hyvin harvoin, mutta mustikoita olen joukkoon laittanut ja vadelmia ajattelin seuraavaksi ostaa tai lakkoja.
Tietenkin nuo määrät ovat alakarpissa (20hh) sen varran rajoitettuja, että ihan ruokalusikallinen tai puoltoista vain, näin jää tilaa vielä päivän muillekkin vihanneksille sekä kasviksille.
Kerran päivässä on tarkoitus syödä 1 lämmin kasvis ateria eli voissa paistettu (n.15min) suikaloitu valkokaali tai uuni kasvikset esim. lanttua, porkkanaa ja kesäkurpitsaa uunivuokaan ja muhimaan veden tai kerman kanssa, tietenkin myös kaikki kasvismuhennokset käy (kukkakaaali, parsakaali, sipuli sekä kesäkurpitsa=mun lemppari).
Näitä käytän perunan, riisin tai pastan sijasta joka päivä.

Vihanneksia menee "amerikan"salaatti, kiinankaali, keltainen paprika, tomaatti ja kurkku.
Tietenkin täytyy seurata tuolta finellin taulukoilta, että ei tule vedettyä aivan kaksinkäsin mitään 5,2hh/100g kasviksia taikka vihanneksia...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-12 15:25:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mä syön rahkan kanssa mustikoita tai mansikoita kun niitä pakasteessa on. Yritän pitää semmoista joustavaa 40 hiilarigrammaa päivässä ja siihen mahtuu kyllä hyvin vihannekset ja marjat rahkoineen ja kermoineen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-12 15:30:54 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Puolukkasurvosta enimmäkseen, ilman sokeria. Pikkuisen hedelmäsokeria tai hermesetasta makeutukseksi. Alakarppaus on muutakin kuin Atkinsin aloitus kaksi viikkoa, ja pidemmän päälle marjat mahtuvat hyvin, kohtuullisina annoksina, esim. 100 g on jo 2 dl.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko: itsehän...
ViestiLähetetty: 2004-10-12 15:37:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

..syön yleensä vadelmia rahkahässäkän kanssa. mun makuun parhaimmat.. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-12 15:37:44 
Poissa
paleokarppi
paleokarppi

Kaikkia kotimaisia marjoja! Mustikka suosikki no. 1, mutta karpaloa, puolukkaa, lakkoja, vattuja, herukoita, mansikoita kaikkia menee.

Kasvispuolen parhaat: Avokado, idut, kurkku, kaikki kaalit, (raaka) porkkana (satunnaisesti), tomaatti...

Finelistä on tosiaan hyvä tarkistaa imeytyvien hiilareiden määrä, jos ei vielä luota näppituntumaansa.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-12 15:41:52 
Poissa
sintti
sintti

Kiitoksia vastauksista!!! Kävin itsekin juuri tutkimassa tuota Finelin taulukkoa, oli uusi tuttavuus mutta varmasti hyödyllinen! :D Mites on kun siellä oli kaksi eri hh lukua eli imeytyvä ja erotus? Mitäs kummaa nuo tarkoittavat :shock: ... Taitavat kuulua yleissivistykseen mut se on just tällä hetkellä lomalla :D :D :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-10-12 15:50:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nelli kirjoitti:
Lainaa:
Mites on kun siellä oli kaksi eri hh lukua eli imeytyvä ja erotus? Mitäs kummaa nuo tarkoittavat

Käytä sitä imeytyvät.

Mirka kirjoitti:
Lainaa:
Alakarppaus on muutakin kuin Atkinsin aloitus kaksi viikkoa

Niin onhan noita nimikkeitä...minä henkilökohtaisesti olen katsonut, että alakarppaus on juuri sitä, kun pidetään nuo hiilihydraarit siinä 20g-40g, sitten ylläpitokarppauksen olen ajatellut olevan sitä, kun pidetään ne hiilarit alle 100g.
ja
Oma lainaus:
Lainaa:
Tietenkin nuo määrät ovat alakarpissa (20hh) sen varran rajoitettuja, että ihan ruokalusikallinen tai puoltoista vain, näin jää tilaa vielä päivän muillekkin vihanneksille sekä kasviksille.

Tuossa taisin mainitakkin, että puhuin alle 20hh:sta ja tein sen siksi, kun kysyjä kirjoitti karpanneensa alle viikon vasta... :wink: .

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 8 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00