karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-23 07:22:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2004-09-06 13:44:34 
Poissa
sintti
sintti

Kysyisin teiltä viisaammilta vinkkejä nesteen poistoon eli toisin sanoen miten saatte ylimääräisen nesteen poistumaan kehostanne? Olen uusi karppaaja (kolmas viikko menossa) ja olen ollut niin innoissani tästä uudesta ruokavaliosta, että olen herkutellut päivittäin kaikilla ihanilla herkkuruuillani, kuten graavilohella, salamilla, katkaravuilla, aura-juustolla jne. jne. Valitettavasti ko. ruoka on aika suolapitoista ja nestettä kertyy kehoon. Voisiko kokeilla Antisaltia vai saako se ketoosit epätasapainoon? Onko teillä vastaavia kokemuksia? Ananas ja greippi poistaisi nestettä, mutta niissä on hiilareita. Auttaisiko liikunta? Paino kyllä laskee tasaisesti joka päivä, joten nesteestä ei sisänsä ole haittaa .. mutta olisi kuitenkin kiva tietää!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-06 13:53:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jos painosi laskee, niin tuskin nestettä on erityisesti kertynyt kehoon- Vai oletko oikeasti huomannut turvotusta? Täällä on puhuttu paljon siitä, että vaikka alakarppaaja syö ns. suolaisia ruokia, piilosuolat jäävät pois ja loppujen lopuksi suolaa ei syökään niin paljon kuin luulee. Juo paljon vettä, syö persijlaa ja vihreitä kasviksia, niin ei huolta. Antisaltista en tiedä, mutta uskon ettei siitä voi hirveästi haittaakaan olla. Tosin tässä saavat viisaammat vastata. Onnea vaan hyvin alkaneelle karppaukselle!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-06 14:42:37 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Ketogeeninen dieetti itsessään on hiukan diureettinen. Elimistö pyrkii käymään (hivenen) liian kuivana. Niin paradoksaaliselta kuin kuulostaakin niin VETTÄ on juotava paljon, se auttaa nesteiden ja muun poistettavan poistumisessakin! Ei elimistö saa luulla että vedestä on pulaa! Jos jano tunne heikkenee ketoosissa samalla kun muutenkin ruokahalu niin sillon tuo opn erityisesti syytä huomioida.

Kunnon atkins aloituksella yleensä turvotukset alkaa lähteä alkupäivinä. (jos peruselintoiminnot ovat kunnossa!)

Ei silti, monissa metwursteissa on järkyttävä määrä suolaa. Kai siinäkin jokin kohtuus olisi oltava suolassa vaikka se nyt onkin hiukan kyseenalanen koko suolahysteria.

Minä kyllä painottaisin ruuan rungon linjalle puhdas tuore nisäkäsliha, kala, kana, vihannekset, hyviä öljyjä ja puuttuvan energian kattamiseen omat varastorasvat. Lisukkeina sallituissa rajoissa muut "herkut".(hh rajalla, ei _liian_ vähän siis eikä liikaa)

Toki Kalsiumin lähteestä (ja maitotaloustuotteissahan sitä myös kivasti on) on huolehdittava koska se tuppaa hiukan karkaamaan ylimäärin silloin kun pH arvot on alakantissa.

Erityisesti laihdutusvaiheessa on huolehdittava kalsiumin, magnesiumin, kaliumin ja natriumin oikeasta tasapainosta ettemme lisää niitä tilastoja joissa kirjataan "haittavaikutuksia" atkins tyyppisille ruokavalioille... iso osa niistä on tietämättömyyden aiheuttamia ja tietoa on runsaasti tarjolla, netissäkin.

Riittävällä nesteiden nauttimisella tuon lisäksi terve elimistö kyllä löytää oikean nestetasapaionon kunhan nestettä siis on saatavilla RIITTÄVÄSTI! Eikä ole sekään syy väheksyttävä että nestevajeessa (lievässäkin) virtsa pyrkii väkevöitymään haitallisin seurauksin ja ylimääräinen kalsium muodostaa kivasti kiviä jos kauan tilanne jatkuu ja on muuten sopivat olosuhteet.

Ainakin minua häkellytti joskus kauan sitten kun tuvotuksiin oli keino...lisää vettä!! Tosin se ei liittynyt ketogeeniseen ruokavalioon vaan ihan tuon hiilariholismin aikana.

Myös kahvi on diureettinen.

Viestin otsikko: nesteistä...
ViestiLähetetty: 2004-09-06 14:44:37 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kaliumia ja magnesiumia pitää saada riittävästi tuon natriumin keräämän nesteen liikuttamiseen. Eikös se näin mene, fysiologiaa paremmin tuntevat?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-06 14:55:01 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Ei mitään tietoa, minulla on aina riittänyt pelkkä riittävä veden juominen. Puolen litran oluttuoppi on tiskipöyälläni, ja tyhjennän sellaisen aina kun muistan, tavoitteena nelisen kertaa päivässä.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko: Re: nesteistä...
ViestiLähetetty: 2004-09-06 15:02:37 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Mima kirjoitti:
Kaliumia ja magnesiumia pitää saada riittävästi tuon natriumin keräämän nesteen liikuttamiseen. Eikös se näin mene, fysiologiaa paremmin tuntevat?

Elimistö on "kummallinen"...jos on rasvasta pulaa se pyrkii hillitsemään rasvan polttoa energiaksi...varjelee varastojaan... veden kanssa on hiukan sama... elimistö ei saa luulla että siitä on pulaa...(elimistö ei ole oikeen helposti sitä mieltä että turvotusnesteet olis käytettävissä olevia ylimääräsiä vesivarantoja)

Ai niin ja natriumia poistaa runsas hikoilu mukavasti...hikoilujanoon sitten kun vielä ryyppää vettä niin avot.. kyllä lähtee...(ainakin joillakin)

myös liikunta, vähäinenkin,on hyvä apu nesteenpoistoon...

ViestiLähetetty: 2004-09-06 15:12:33 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Annuli kirjoitti:
Kysyisin teiltä viisaammilta vinkkejä nesteen poistoon eli toisin sanoen miten saatte ylimääräisen nesteen poistumaan kehostanne? Olen uusi karppaaja (kolmas viikko menossa) ja olen ollut niin innoissani tästä uudesta ruokavaliosta, että olen herkutellut päivittäin kaikilla ihanilla herkkuruuillani, kuten graavilohella, salamilla, katkaravuilla, aura-juustolla jne. jne. Valitettavasti ko. ruoka on aika suolapitoista ja nestettä kertyy kehoon. Voisiko kokeilla Antisaltia vai saako se ketoosit epätasapainoon? Onko teillä vastaavia kokemuksia? Ananas ja greippi poistaisi nestettä, mutta niissä on hiilareita. Auttaisiko liikunta? Paino kyllä laskee tasaisesti joka päivä, joten nesteestä ei sisänsä ole haittaa .. mutta olisi kuitenkin kiva tietää!

Annuli, miten se näkyy tai tuntuu, jos painosi kuitenkin laskee?
Onko jokin paikka pahasti turvoksissa (mikä)?
Syötkö muuta kuin noita suolaisia ruokia ja vaikuttaako se (tai onko vaikuttanut) turvotukseen?

terv els

ViestiLähetetty: 2004-09-06 18:34:53 
Poissa
sintti
sintti

Huomaan turvotuksen siitä, kun sormukset eivät ajoittain lähde sormesta. Lisäksi turvotus näkyy joskus pusseina silmien alla. Tiedän kyllä veden hyvän vaikutuksen ja minulla on työpöydällä litran kannu, jonka täytän joka aamu vedellä ja tyhjennän päivän mittaan. Lisäksi kotona menee vähintään ainakin toinen litra, kun janottaa koko ajan (johtunnee suolaisesta ruuasta). Tuli mieleen, että juon aika paljon vichyä (bonaqua), täytyykin tarkistaa sen suolapitoisuus.

Syön mainitsemieni herkkujen lisäksi jonkin verran kasviksia ja maitotuotteita. Kanaa en pysty syömään (paitsi grillattuna), sillä olin aikaisemmin Paikkareissa ja silloin kanaa (ilman nahkaa) tuli syötyä niin, että se tulee nyt korvistakin. Kieltämättä olen ehkä yliampunut karppaamisen kaikkine herkkuineen, mikä on varmaan ihan normaali vastareaktio sille, että kärsin yötä päivää Paikkareitten dieetillä. Heräsin silloin yöllä nälkään ja hypin pitkin seiniä, kun pelkät kasvikset eivät pitäneet nälkää. Siihen nähden nykyinen olotila on kuin taivas, eivätkä pienet turvotukset haittaa. Ehkä tilanne tasaantuu, kun olen saanut herkuistani tarpeeksi ..

Kiitos hyvistä neuvoista! :D Pesiljan olinkin kokonaan unohtanut. Niin ja sitten on vielä se yksi kauheanmakuinen kasvis, selleri, jota voi rouskuttaa välipalana, mutta hyvää ruokaa sillä ei auta pilata!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-06 19:20:58 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Ainuli:

Ei vaikuta ensisijaisesti elektrolyyttiongelmalta, siinä tapaa kuivua (ilkka jatkakoon, tietää paremmin). Enkä oikein jaska uskoa suolaankaan, koska, kuten tuolla tuli mainittuaa, kaikki hiilareita aikaisemmin sisäänsä vetäneet ovat yleensä syöneet suolaa enemmän (huom yleensä).

Mutt rehupuolen kokonaispuutos voi olla ongelma; siellä on kymmeniä hiveniä, joiden määrästä ei voi mennä takuuseen ilman niitä. Mutta ei silti kannata pahanmakuisi alkaa syödä; jos et pidä selleristä (tai jos sen maku on muualla sotkettu) niin älä syö. Etsi jotain, josta pidät.

Yrttejä ei tarvitse ottaa puolta kiloa päivässä hivenien takia, niissä pitoisuudet ovat hurjat. Jotkut siemenet (auringonkukka, sesam, pähkinät, kaakaojauhe, kookoshiutaleet) on hyviä kanssa, samoin idut ja sienet. Kaikka näitä voi ottaa vähemmänkin eikä niistä kerry hiilareita juuri nimeksikään. Mutta ne ovat edelleen luonnon coctaileja.

terv. els

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

Viestin otsikko: pohdin vain...
ViestiLähetetty: 2004-09-06 19:39:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minua on mietityttänyt taas tuo sanonta, että "ensimmäiset kilot painon pudotuksessa ovat nesteitä"?
Itse ainakin aloittaessa lisäsin juomamäärääni litralla, mutta yhtään ylimääräistä vessa matkaa ei ole tullut tai tunnetta, että juoksisin vessassa alvariinsa.
Eli mihin se neste on kadonnut?
Painoa on pudonnut viikossa 3kg ja jos se on ollut suurilta osin nestettä missä se on...kudoksiin säilöytyneenä vai :shock: ?

Viestin otsikko: Re: pohdin vain...
ViestiLähetetty: 2004-09-07 08:26:57 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

naturechild kirjoitti:
Minua on mietityttänyt taas tuo sanonta, että "ensimmäiset kilot painon pudotuksessa ovat nesteitä"?
Itse ainakin aloittaessa lisäsin juomamäärääni litralla, mutta yhtään ylimääräistä vessa matkaa ei ole tullut tai tunnetta, että juoksisin vessassa alvariinsa.
Eli mihin se neste on kadonnut?
Painoa on pudonnut viikossa 3kg ja jos se on ollut suurilta osin nestettä missä se on...kudoksiin säilöytyneenä vai :shock: ?

Nestettä poistuu elimistöstä kolmella tavalla. Virtsana, hengityksen mukana, ihon kautta. (Kaksi jälkimmäistä näkyy myös ilta ja aamupunnituksen erona. Jos punnitset iltapainon tarkalla(sic!) vaakalla ja punnitset aamupainon on erotus pääasiassa ihon ja hengityksen kautta poistunutta vettä, ei ihan tarkasti mutta sen osuus on se merkittävä, jos sen tekee aamuvirtsan ja ulosteen jälkeen on ne huomioitava punnituksessa. hiilidioksidin osuus on niin vähäinen ettei sitä tässä kannata huomioida) Ilman näkyvää hikoiluakin nestemäärä ihon kautta on myös merkittävä.

Glykogeenivarastojen tyhjentyessä poistuu nestettä elimistön siirtyessä toiseen peolttoainejärjestelmään jolloin glykogeenivarastot ovat minimissä. (olisko sen merkitys vajaasta kilosta jopa kahteen).

Mutta toki viikonkin aikana rasvakudosta on ehkä poistunut. Tuo painon alenemä kertoo jokatapauksessa (jos nestetase kunnossa, ja kun se liittyy polttoainesysteemin vaihtoon ruokavalion muutoksella) että elimistö on siirtynyt ja siirtymässä toisen polttoainejärjestelmän käyttöön. Toinen niistä on hiilaripainotteinen ja toinen rasva/proteiinipainotteinen.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-07 14:31:41 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Nestetalous voi olla tällainenkin

jos normaaleissa olosuhteissa saanti ja eritys on 2 - 2,5litraa kumpikin.

Saanti:
Juomat 500-1500
Ruoka-aineet 500-1000
Aineenvaihdunnassa
muodostuva vesi 250-400

Eritys:
Virtsa 100-1500
Iho 300-500
Keuhkot 300-600
Ulosteet 20-200

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-07 14:44:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Minulla oli aikaisemmin kesällä kummallinen turvotuskausi: sukan varsi jätti pohkeeseen syvän painauman, silmien alla oli pussit ja sormus ei todellakaan liikkunut mihinkään. Söin Nestemin-tablettikuurin ja ongelma poistui. En tiedä yhtään mistä tuo tuli, jo ennen tätä dieettiä join runsaasti vettä. Huono ruokavalio kai, sen piikkiin voi varmaan laittaa melkoisesti kaikkia oireita!

Bioteekin puhdistuskuuri on myös hyvä nesteen- ja kuonanpoistaja, eikä varmasti tule ummetusta. Suosittelen!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-07 22:07:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Atkins kyllä nimenomaisesti varoittaa käyttämästä nesteenpoistolääkitystä yhtäaikaisesti tämän ruokavalion kanssa. Jos sellainen on määrätty niin pitäisi neuvotella lääkärin kanssa. Ymmärtäisin että tämä koskee myös muita nesteenpoistovalmisteita. Juuri siksi että ruokavalio itsessään on diureettinen. Vaara on että poistuu liikaa niitä ravinteita, kaliumia ja magnesiumia ja kalsiumia ja muutakin. Voi alkaa heikottaa.

Suolan suhteen mulle on käynyt niin että kun olen aina käyttänyt "liikaa" suolaa ja ympäristökin on paheksunut, niin kun leipä jäi pois, en enää pysty syömään yksinään esim. suolaisia leikkeleitä, edes savusilakoita, niin kamalan suolaisilta ne maistuvat. Yleensä sekoitan ne johonkin raikkaaseen/vetiseen kuten kurkkuun, kaaliin, kukkakaaliin tms.

Lohen graavaan itse eikä taatusti ole liian suolaista. Mutta (Meri-)Porissa päin sanotaankin että Itä-Suomalainen graavi on valmista kahdessa vuorokaudessa, Porissa kahdessa tunnissa ja Reposaaressa 15 minuutissa...

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-08 08:52:33 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Heli kirjoitti:
Atkins kyllä nimenomaisesti varoittaa käyttämästä nesteenpoistolääkitystä yhtäaikaisesti tämän ruokavalion kanssa. Jos sellainen on määrätty niin pitäisi neuvotella lääkärin kanssa. Ymmärtäisin että tämä koskee myös muita nesteenpoistovalmisteita. Juuri siksi että ruokavalio itsessään on diureettinen. Vaara on että poistuu liikaa niitä ravinteita, kaliumia ja magnesiumia ja kalsiumia ja muutakin. Voi alkaa heikottaa.

Suolan suhteen mulle on käynyt niin että kun olen aina käyttänyt "liikaa" suolaa ja ympäristökin on paheksunut, niin kun leipä jäi pois, en enää pysty syömään yksinään esim. suolaisia leikkeleitä, edes savusilakoita, niin kamalan suolaisilta ne maistuvat.

Juuri noin.

Suolaisuuden suhteen sama havainto. Jostain "kumman" syystä kaikki mikä ennen maistui normaalin suolaiselta onkin yllättäen tuntunut liian suolaiselta... Samoin ennen niin monet tuotteet joihin teki mieli lisätä sokeria ovatkin kummallisen hyviä sellaisenaan...siis jotkut jotka ennen tuntuivat liian "happamilta"..

Todellakin, älkää vaan ketoosidieetin aikana käyttäkö nesteenpoistolääkkeitä ellei siihen ole perusteltu syy..(esim dieetinkin aikana vaikuttava lääkärin toteama syy) Jos taas on lääkärin määräämänä jostain syystä (sairaus) johtuva nesteenpoistolääkitys, on syy usein sellainen että on syytä arvioida ketoosidieetin turvallisuus. Ainakin sovitettava lääkitys kohdalleen muuttuneissa olosuhteissa. Muunlainen hyväkarppaus on eri asia.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-08 09:00:53 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Nestemin ja Bioteekin puhdistuskuuri on luontaistuotteita, niissä ei ole mitään lääkeaineita. Puhdistus tapahtuu luonnonyrteillä tms.

Eikö luontaistuotteitakaan saa käyttää? Mutta sitten multivitat ynnä muut on sallittuja?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-08 09:38:49 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Kida kirjoitti:
Nestemin ja Bioteekin puhdistuskuuri on luontaistuotteita, niissä ei ole mitään lääkeaineita. Puhdistus tapahtuu luonnonyrteillä tms.

Ja se yrttien (lääkekasvien) vaikutus perustuu lääkeaineisiin vai uskoon?

Nestetasapainon ja elektrolyyttitasapainon säätely on hiukan eri asia kuin vitamiinien ja hivenaineiden sekä elektrolyyttien saannin sekä riittävän nesteensaannin turvaaminen. Elimistön biokemia ja aineenvaihdunta tunnetaan aika tarkoin ja tiedetään mitä aineita siellä tarvitaa ja suunnilleen määrätkin.

Minä en ainakaan tunkisi suuhuni sellaisia rohtovalmisteita joista kukaan ei tiedä mitä niissä on ja miten ne vaikuttaa eikä ole määrien osalta mitään selkeää kontrollia. Mutta voihan niillä saada munuaisensa ja maksansa solmuun ja jos haluaa.

Jos nesteenpoistoaineena käyttää rohdoksissa olevia lääkeaineita on se minusta ihan sama käyttääkö niitä vai synteetisiä valmisteita... noissa rohdoissa vaan usein jää epäselväksi että mikä aine on kyseessä..miten se kaikenkaikkiaan vaikuttaa ja mikä on sen pitoisuus.

Kannattaa muistaa että edelleenkin lääkeaineita saadaan myös rohdoksista, kun ne niistä kontrolloidusti otetaan talteen, puhdisatetaan ja kontrolloidaan määrät ja valmistetaan niistä lääketehtaissa tarkkaan valvotusti tabletteja joissa sanotaan tarkalleen mitä siinä on ja paljonko siinä on. Silloin ollaan paljon turvallisemmilla vesillä niiden käytössä. usein niitä on myös testattu melkoisen laajalla aineistolla ja sivuvaikutuksistakin pidetään rekisteriä. Maksansa useita kiloja erilaisia rohdosvalmisteita popsimalla "pamauttaneilla" usein taitaa sairaaloiden arkistoissa lukea......potilas syönyt useita vuosia erilaisia luontaistuotevalmisteita vitamiini ja rohdosvalmisteita. Ei muista nimiä. Edellenkin tuosta ollaan kummallisen vaitonaisia... tapausten määrä ei kai ylitä "uutiskynnystä".

Sellaiset rohdot joiden vaikutus on usko..placebovaikutus ovat ehkä vaarattomia ellei omaa hyvin vahvaa yhteyttä psyyken ja fysiologian välillä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-08 13:34:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Netistä poimittua: "Esimerkiksi Nestemin sisältää riippakoivua, nokkosta ja peltokortetta sekä keholle tärkeitä mineraalisuoloja. " "Nestemin, joka on yrttidiureeti ja poistaa elimistöstä nesteitä, mutta säästää mineraaleja."

"Puhdistuskuurin vaikuttavina aineina ovat yrtit, psylliumkuitu ja magnesium. Yrtit puhdistavat ja aktivoivat kehoa sekä edistävät ruoansulatusta. Psylliumkuitu sitoo itseensä vettä ja kuona-aineita, pehmentää suolen sisältöä ja edistää suolen toimintaa. Magnesium tehostaa psylliumin vaikutusta. Olo on virkeä ja energiaa riittää jälleen vaikka kodin suursiivoukseen.

Hyvänmakuista jauhetta nautitaan juomana muutaman viikon kuureina pari kertaa vuodessa, esimerkiksi joulun ja kesäloman jälkeen. Puhdistuskuurin jälkeen on helppo omaksua terveellisempiä elämäntapoja, joihin kuuluu mm. runsaskuituinen ruokavalio."

Enpä usko että elimistöni on pilalla jos syön yhden pari viikkoa kestävän Nestemin-kuurin kerran 25 vuodessa, tai kerran - pari vuodessa juon puhdistuskuurin. Uskaltaako tässä enää yrttiteetä juoda??

Syön päivittäin Multivita-tabletteja. Onko olemassa vaara että maksani poksahtaa muutaman vuoden päästä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-08 15:49:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ja mitäs sillä on väliä perustuuko se lääketieteeseen vai uskoon, pääasia että toimii! :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-08 16:38:59 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

Kida kirjoitti:

Enpä usko että elimistöni on pilalla jos syön yhden pari viikkoa kestävän Nestemin-kuurin kerran 25 vuodessa, tai kerran - pari vuodessa juon puhdistuskuurin. Uskaltaako tässä enää yrttiteetä juoda??

Syön päivittäin Multivita-tabletteja. Onko olemassa vaara että maksani poksahtaa muutaman vuoden päästä?

Hymy* no ei tietenkään tuolla tavoi ole syytä huoleen. kantani koski laajempaa ja jatkuvampaa monien tuotteiden käyttöä.

Kuitenkin, ketogeeninen dieetti on itsessään diureetinen joten se on syytä ottaa huomioon mitä hyvänsä diureesin tehostusta tahansa käytettäessä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00