karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-10 12:03:35

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Kalorit?
ViestiLähetetty: 2004-09-09 17:35:02 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Onkos joku täällä piruillessaan laskenut päivittäisen syödyn kalorimäärän itseltään? Niitähän ei käsittääkseni tarvii millään lailla laskeskella, mutta ihan mielenkiinnosta. Ja oletko noilla kalorimäärillä laihtunutkin vielä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-09 17:55:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla jää ainankin kalorit aika alhaiseksi, eihän sitä pekonia tule niin paljoa syötyä. :D

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-09 18:31:39 
Kaloreita tulee 1400-2000 väliin. Harvoin menee alle tai yli tuon. Paino putoaa vaihtelevalla tahdilla, joskus kilo, joskus ei mitään, joskus puolikas. Kaiken kaikkiaan pudonnut reilu 6, mutta eipähän tässä ole kiirettä. Muut muutokset kompensoivat tuota kilojen vähäisyyttä=sentit!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-10 08:52:09 
Mulla niitä kertyy noin 1700-2000. Ilmeisesti jotakin radikaalia on keksittävä, että mun kroppani luovuttaa viimeiset rasvansa... :cry: Nyt se pitää kynsin hampain kiinni omastaan :twisted:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-10 08:58:47 
Poissa
Hongshao liyu
Hongshao liyu

Muutaman päivän olen laittanut laskuriin, näyttää semmoista 1800-2000.
Siihen se tuntuu minulla luonnostaan, laskemati asettuvan.
Paino tippui aluksi tasaiseen tahtiin puoli kiloa viikossa BMI 22:saakka, nyt puolta hitaammin, varmaan alkaa hidastua siitäkin.

blogi: http://mirkankysymyksia.blogspot.com/

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-10 09:34:11 
Poissa
A-luokan paskansyöjä
A-luokan paskansyöjä

Hyvin harvoin ne yli 2000 menevät.

Mulla on sellainen käsitys, että niitä ei tarvitse laskea sen tähden, että näitä ruokia ei kertakaikkiaan pysty syömään ylen. Mutta siihen en usko, että niillä ei olisi merkitystä. Ja mikä mielenkiintoista, Mitä enemmän on ruoassa rasvaa, sitä vähemmän on nälkä.

Koko hommassa on tärkeintä pälli. Mikäli ruokavaliota käytetään vippaskonstin omaisesti, ei sillä ole uskoakseni tulevaisuutta. Laihdutusvaiheen aikana pitäisi ruuvailla omat pultit kohdalleen. Ainakin itse pyrin psyykettä koko ajan muokkaamaan niin, että suhtautuminen ruokaan tulisi välinpitämättömämmäksi. Tulevaisuudessa pyrin tervehtymään seuraavista ongelmista:

1. Palkintosyöminen. Pahinta kaikesta. En palkitse itseäni mitenkään ruuan avulla, jos jotain suurempaa olen onnistunut tekemään. Palkintosyöminen ei toimi mulla. Kiero mieli alkaa hetkessä palkitsemaan turhista. Pian palkitsisin iseäni aamuin ja illoin.

2. "Otan vielä, kun on niin hyvää, vaikka ei pitäisikään" tuo sanonta on liian syvälle iskostunut nuppiini. Kersasta asti koko suku on sitä jauhanut, aina. Siitä on tullut jotenkin automatiikka ja siitä seuraava ylensyönti on ikään kuin hyväksyttävämpää tuon lausahduksen takia. Niin kuin tietäminen ylensyömisestä tekisi siitä sallittua. Johtaa vain ajatteluun, että huomenna minä alan ja taas huomenna jne.

3. Kaikki mitä ottaa on syötävä. Yksi hyvä motiivi syödä liikaa. Tulisi ajatella kuin kissa. Nyt ei ole nälkä enää, jatkan sitten kun taas on. Varastoon en voi syödä. Seuraavalla kerralla nimittäin syön varastoon taas uudestaan hiukan liikaa.

Noita ainakin yritän karistaa pois. Lisäksi tietenkin karpatessa alkaa arvostaa eri raaka-aineita, kuin hiilari huuruissa. Tavoite on päästä jonakin päivänä hyväkarpiksi. Matka on pitkä vaikka kiloja on enää pudotettavana kymmenkunta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-10 09:35:24 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

4 ENERGIANTARPEEN ARVIOIMINEN
Energiantarvetta voidaan arvioida mm. väestölle annettujen viitearvojen tai laskukaavojen
avulla. Ohessa esimerkki Fogelholmin esityksen mukaan (ks. Aro ym. 1999), jossa
energiantarve lasketaan määrittämällä aluksi perusaineenvaihdunta, joka kerrotaan fyysistä
aktiivisuutta kuvaavalla kertoimella seuraavasti
a) perusaineenvaihdunnan (kJ/vrk) määrittäminen painon (kg) mukaan:
PAV (miehet) = 4,18 x (879+10,2 x paino)
PAV (naiset) = 4,18 x (795+7,18 x paino)
b) perusaineenvaihdunta kerrotaan seuraavilla fyysistä aktiivisuutta kuvaavalla kertoimella
Aktiivisuustasot
Kevyt = 1,3 (ei lainkaan vapaa-ajan aktiivisuutta)
Tavallinen = 1,5 (kevyt työ, jonkin verran vapaa-ajan aktiivisuutta)
Kohtalainen = 1,7 (kevyt työ ja kuntoliikuntaa tai fyysisesti keskiraskas työ)
Kova = 2,0 (päivittäinen kova liikunta tai fyysisesti raskas työ)
Erittäin kova > 2,2 (kilpaurheilija)
Näin laskettu energiantarve (kJ/vrk) on väestötason keskiarvo, ja yksilöllinen tarve voi poiketa
arviosta paljonkin.

HUOM!!

Pitää visusti muistaa että kaikenmaailman ravintoainetaulukot ja energiajutut ovat nykyisin laskettu olettaen aineenvaihdunnan olevan polttoainejärjestelmässä I (hiilarit)
En ole nähnyt energiankulutus ja saantiasioita mitään kunnollista kalorijuttua tai ravintotaulukoita sovitettuna siihen että aineenvaihdunta on polttoainejärjestelmän II käytössä (proteiinit/rasvat).

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-10 09:59:54 
Pappa kirjoitti:
Näin laskettu energiantarve (kJ/vrk) on väestötason keskiarvo, ja yksilöllinen tarve voi poiketa
arviosta paljonkin.

Hui! Kun sainkin huiman luvun... Mutta sitten huomasinkin, että tuo yksikköhän onkin jouleissa.. Ja meikäblondi se elelee vielä vanhanajan kaloriajattelussa... Mites noi joulet muunnettiinkaan kaloreiksi? :roll:

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-10 10:10:28 
Poissa
laihdutusketokarppi
laihdutusketokarppi

riittävällä tarkkuudella kun jätät nuo 4,18 kertoimet pois. niillä nuo vanhat kaavat on näemmä "jouleistettu"

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-10 10:14:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä en vissii osaa laskea. Saan ihan sairaita lukemia vaikka muuttasin kaloreiksi tämän laskurin mukaan. Höh.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-10 10:19:10 
Pappa kirjoitti:
riittävällä tarkkuudella kun jätät nuo 4,18 kertoimet pois. niillä nuo vanhat kaavat on näemmä "jouleistettu"

Kiitos, jo alko näyttää inhimillisiä lukuja :)

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-10 10:24:40 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Aikamoisia lukuja tulee. Itse sain 3500 kcal päivässä. Saa oikein miettiä miten tuollaisen saa kokoon. En ole kyllä mihinkään laihtunut, vaikken ole pitkiin aikoihin syönyt yli kolmeatuhatta kilokaloria päivässä. Mitä tuollainen kertoo kaloriteoria paikkansapitävyydestä?

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-10 10:59:41 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

huvikseen laskeskelin eiliset ruuat, kun en tavallisesti laskeskele mitään. Tulos oli aikasen yllättävä: Yläkanttiin arvioituna ja laskettuna koko päivän kalorimäärä jäi alle 1400! Eikä hetkeekään ollu nälkä tai tehny ees mieli mitään ylimäärästä. Minä sentään 130 kilonen äijä. Pitää vissiin syödä vähän reilummin ettei ihan näivety :) Hiilarit oli jotain hilppasen päälle 10g koko päivänä. Noistakin tuli 2,5grammaa jäätelöauton laittipuikosta.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-10 12:21:18 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

3000kcal näyttää miullekkin.. Eilen söin tuskin 1600kcaloria ja normaali iltapala :oops: "piti" jättää väliin kun ei ollut nälkä.. 110kg mies. Kokeilenko samaa lowfat dietillä? Onnistuuko edes 1/2 päivää? EI!

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 2004-09-10 12:45:31 
Mun tulos oli 2200 kcal (ei, en ole blondi, vaan brunetti ;)), eli juuri niin kuin olin arvellutkin. Ja juuri niin kuin olin arvellutkin laskennallinen kalorivajeeni on 300-500 kcal / pv. Eli Pappa on aivan varmasti oikeassa: tarvitsemme laskukaavan rasvametabolialle...

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 15 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00