karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-19 07:55:00

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 117 18 19 20 2126 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Kefiiri-sieni
ViestiLähetetty: 2015-06-25 19:40:24 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mitähän teen väärin, kun mun kefiiri ei yleensä veny? Se on semmoista kuplivaa ja kuohkeaa ja kirpeys/happamuusaste vaihtelee. Tykkään siitä sellaisenaan kyl kovasti, mutta aattelin josko ei voi hyvin?

ViestiLähetetty: 2015-06-25 20:56:44 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Greda, rakenne riippuu paljon sen ravinnosta. Raakamaito on ehkä parasta, mä tarjoan sille luomutäysmaitoa ja homogenoimatonta puhdasta kuohukermaa. Kun kerran annoin vähän AB-piimää, rakenne muuttui muutamaksi päiväksi viiliksi. Se meni sitten ohi, kun kefiirin omat pöpöt voittivat tulokas -Aat ja Beet. :mrgreen:

Lis: Toisinsyöjä jo ehtikin vastata Suopursulle. :) mulla ei ollut ohjetta sulattamiseen, joten en uskaltanut huoneenlämmössä sulattaa, laitoin ensi jääkaappiin, sitten huoneenlämpöön maitoon. Ehkä tein siinä väärin, ja siksi sen toipuminen kesti niin kauan.

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2015-06-25 21:31:22 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mä saan säännöllisesti vain tavallista punaista maitoa. Jos jää kermaa yli, niin sitäkin annan.

ViestiLähetetty: 2015-06-25 21:54:59 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Se on varmaan ihan hyvä, Greda. Rakenne on vähän erilaista vain, mutta on siinä silti varmasti rutkasti hyviä pöpöjä. :) Pidätkö usein jääkaapissa? Se vaikuttaa kanssa rakenteeseen.

ViestiLähetetty: 2015-06-26 09:30:28 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Valmista kefiiriä pidän aina jääkaapissa, tekeytymässä oleva on yleensä pöydällä hupun alla. Juhannuksena vain oli tekeytyväkin jääkaapissa.

ViestiLähetetty: 2015-06-26 10:00:07 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Greda Carpo kirjoitti:
Valmista kefiiriä pidän aina jääkaapissa, tekeytymässä oleva on yleensä pöydällä hupun alla. Juhannuksena vain oli tekeytyväkin jääkaapissa.

No ei se sitten siitä johdu. :) (Jotkut lepuuttaa kefiiriä useinkin jääkaapissa, ja kylmästä se ei oikein tykkää.)

ViestiLähetetty: 2015-06-28 08:42:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mun tuttu syö estolääkitystä virtsatientulehukseen, eli imeisesti se on antibiootteja. Syönyt jo vuosia.

http://karppausjaperhe.blogspot.com/

ViestiLähetetty: 2015-07-06 12:34:10 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Heippa kaikki kefiristit! Vitsit tää kuulostaa mahtavalta ja koska joskus hiilariaikoina olen saanut leivän juuren pysymään hengissä pitkiäkin aikoja, niin voisi olla että tämäkin onnistuisi...

Eli olisiko jollain ylimääräistä siementä? Asun Helsingissä, eli nouto lähiseuduilta tai postitus käy.

ViestiLähetetty: 2015-07-06 13:07:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Henska kirjoitti:
Eli olisiko jollain ylimääräistä siementä? Asun Helsingissä, eli nouto lähiseuduilta tai postitus käy.

Minun kerfiirirötkäleeni kasvaa järkyttävää vauhtia joten annan mielelläni poikasen. Voin tuoda esim. Sörnäisten metroasemalle. Mutta jaksatko odottaa asian suhteen ensi viikkoon? Olen huomenna lähdössä loppuviikoksi pois kaupungista ja sitä ennen on niin tappotahti että en kyllä ehdi ylimääräisiä tapaamisia. Mutta heti ensi viikolla voisit saada kefiirinpoikasen.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-07-06 13:27:32 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
Henska kirjoitti:

Minun kerfiirirötkäleeni kasvaa järkyttävää vauhtia joten annan mielelläni poikasen. Voin tuoda esim. Sörnäisten metroasemalle. Mutta jaksatko odottaa asian suhteen ensi viikkoon? Olen huomenna lähdössä loppuviikoksi pois kaupungista ja sitä ennen on niin tappotahti että en kyllä ehdi ylimääräisiä tapaamisia. Mutta heti ensi viikolla voisit saada kefiirinpoikasen.

Jes, ihanaa! Yritän jaksaa odottaa... Laitan sulle yv.

ViestiLähetetty: 2015-07-07 05:38:03 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Täällä oli ukkonen viikko tai vähän yli sitten ja se aiheutti pienen erilaisen maun kefiiriin ja oli ensin kokkelimaista. Korjaantuukohan se?

ViestiLähetetty: 2015-07-27 12:31:06 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kiitos Toisinsyöjä kefiirinpoikasesta ja erittäin kattavista hoito-ohjeista! Pienokainen sai nimekseen Virtanen. Hän pääsi heti viikon jääkaappilomalle koska en viitsinyt alkaa opettelemaan mökkiolosuhteissa... Vietettiin mökillä nimiäisiä ilman päivänsankaria :mrgreen: Nyt Virtanen on ollut lauantaista lähtien parissa eri maidossa ja luulen että tämän nykyisen, jonka vaihdan illalla, uskallan jo huomenna juodakin. Vitsit kuinka jännää!

Mua vaan hermostuttaa juoda sitä... Kun mulla on koko ajan sellainen olo että kuinka se voi olla juotavaa kun se on käytännössä huoneenlämmössä ollutta maitoa. Tajuan kyllä idean, että sitä hapatetaan ja näin, mutta silti tuntuu vähän epäluonnolliselta kun aina on toitotettu että maitotuotteet on säilytettävä jääkaapissa. Kai se on vaan uskallettava kokeilla!

ViestiLähetetty: 2015-07-27 12:34:07 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Voiko sillä kefiirillä tehdä muutakin kuin maitoa?

Esim. kookosmaitoa?

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2015-07-27 12:36:18 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

:D Eiköhän ne kaupankin jukurtit hapateta huoneenlämmössä, kun ei se hapatuseliöstä toimi kylmässä. Sitten valmis tuotos kylmään, jos mieluummin tykkää nauttia sen viileänä. Osa juo huoneenlämpöisenäkin, makuasia. :D Aika moni on aikojen saatossa tätä eliksiiriä nauttinut sairastumatta, ja täällä karppilassakin melkoinen porukka, joten nou hätä. :D

Kermasta olen tehnyt kefiirismetanaa. Kirpakkaa ja hyvää.

ViestiLähetetty: 2015-07-27 12:39:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

erfyt kirjoitti:
Voiko sillä kefiirillä tehdä muutakin kuin maitoa?

Sen voi opettaa hapattamaan mitä tahansa nestettä jossa on sokeria, esim. hedelmämehuja tms. Se opettaminen kestää vain sitten vähän aikaa eli jokusia nesteen vaihtoja, ennen kuin sienestä kuolevat pois ne mikrobit jotka ehdottomasti haluavat vain ja ainoastaan maitoa. Sen jälkeen sitä ei sitten enää saa uudelleen opetettua maitoon, eli jos joku haluaa molempia tehdä, niin sitten kannattaa jakaa sieni kahteen osaan ja opettaa vain toinen osa pois maidosta.

Tässä olennainen osuus parhaalta löytämältäni kefiirisivustolta, englanniksi:
http://users.sa.chariot.net.au/~dna/kef ... ativekefir

(Kun kefiiri on opetettu pois maidosta, sitä ei sitten enää saa uudelleen opetettua maitoon koska siitä kuolevat pois ne maitoa vaativat mikrobit, eli jos joku haluaa molempia tehdä, niin sitten kannattaa jakaa sieni kahteen osaan ja opettaa vain toinen osa pois maidosta.)

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2015-07-27 12:40:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hmm, jos sais kefiirin joskus, vois kokeilla kookosmaidolla.

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2015-07-27 12:42:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Henska kirjoitti:
Mua vaan hermostuttaa juoda sitä... Kun mulla on koko ajan sellainen olo että kuinka se voi olla juotavaa kun se on käytännössä huoneenlämmössä ollutta maitoa. Tajuan kyllä idean, että sitä hapatetaan ja näin, mutta silti tuntuu vähän epäluonnolliselta kun aina on toitotettu että maitotuotteet on säilytettävä jääkaapissa. Kai se on vaan uskallettava kokeilla!

Kiva kuulla että Virtanen on päässyt jo tositoimiin. :D

Hoito-ohjeiden yhteyteenhän laiton linkin sinne Domin kefiirisivustolle. Jossain sen uumenissa on myös tarina siitä, kun hän päätti kokeilla kuinka hyvin kefiiri säilyy huoneenlämmössä. Hän laittoi kefiiriä pulloon ja valutti ohuen kerroksen oliiviöljyä pinnalle ilmalukoksi. Vielä 10 kuukauden kuluttua huoneenlämmössä kefiiri oli aivan syömäkelpoista (oliiviöljyä oli ollut pakko lisätä välillä haihtumisen vuoksi), joskin erittäin juustoisen makuista. Kefiirissähän on niitä juustolabakteereja myös, ne sitten intoutuvat ilmeisesti tositoimiin kun sitä säilytellään pitkään.

Perusideahan on se, että kefiirin monipuolinen mikrobisto vetää turpiin kaikkia muita mikrobeja ja sen vuoksi se nimenomaan on niin säilyväistä. Silloin kun aikoinaan vielä ennen kefiiriä join AB-piimää, niin säilyttelin sitäkin huoneenlämmössä usein pitkiä aikoja: Vielä parin päivän kuluttua ihan juotavaa, alkaa vain happanemaan lisää. Ja siinä on tosin naurettava 2 mikrobin kanta, kun kefiirissä on 40-60 mikrobia.

ViestiLähetetty: 2015-07-27 12:43:09 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

erfyt kirjoitti:

Minulta saa poikasen, jos pääsee hakemaan Helsingin Sörnäisistä. Muutoin täytyy kääntyä jonkun toisen puoleen.

ViestiLähetetty: 2015-07-27 12:44:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toisinsyöjä kirjoitti:
erfyt kirjoitti:

Minulta saa poikasen, jos pääsee hakemaan Helsingin Sörnäisistä. Muutoin täytyy kääntyä jonkun toisen puoleen.

Laitan yv:n, kiitos!

ViestiLähetetty: 2015-07-27 20:49:19 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minä sain vesikefiiriä viikko takaperin ja oon nyt harjoitellut sen kanssa. Ensimmäisen satsin tein inkkarisokerilla, kupli hyvin ja tuli mukavan makuista "simaa", seuraava satsi menikin sitten harakoille. Ei tapahtunut mitään. :shock: Vesikefiirini oli totutettu kookossokeriin, joten mietin oliko vain yökötysrefleksi tyypeiltä. Nyt kolmas juoma tekeillä.

Olin tosi tyytyväinen vesikefiiristä kunnen viilistä tai piimästä tykkää ja tuo maitokefiiri kiinnosti, mutten halunnut sitä juoda.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 502 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 117 18 19 20 2126 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00