karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-09 23:24:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-01-21 09:15:47 
Poissa
hihhulikarppi
hihhulikarppi

Ehkä mä oon vaan ruoanlaitossa tosi laiska (no, en oikeesti oo), mutta mä kyl tykkään käyttää mozzarellaraasteita ruoanlaitossa. Eikä mua ees haittaa perunajauho, koska sitä on niin pieni määrä ja pidän sitä ns. turvallisena ainesosana. Jos tuotteessa on 2g hiilaria/ 100g, niin 50 g annoksessa sitä on n. gramma. Mahtuu hyvin mun päivittäiseen 50-60 hiilarigrammaan. Tää on turhan vähärasvaista, mut tykkään muuten esim. Rainbown raasteesta: Mozzarellajuusto 98 % (maito, suola, mikrob. juoksete, hapate), perunatärkkelys.

ViestiLähetetty: 2017-01-21 13:49:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Hassua sinänsä, mutta pidän itseäni varsin laiskana ruoanlaittajana (ja tykkään juuri siksi karppauksesta kun sen on vähentänyt keittiötöiden tarpeen murto-osaan entisestä), mutten silti ole ostanut juustoraastetta yli vuosikymmeneen.

Miksi näin?
1. Harva asia on niin helppoa kuin juuston raastaminen, kun juusto sentään säilyykin varsin hyvin jääkaapissa. Ennen karppia käsikäyttöisiä työkaluja tuli käytettyä keittiössä vähän, mutta karppauksen myötä olemattomat käsilihakset kestävät nyt hyvin raastamista ja vatkaamista. Etenkin kun käsin tehden niistä tulee vähemmän tiskiäkin.
2. Ekologisesti ajatellen juuston myyminen raasteena tuo tuotteeseen yhden jalostusportaan lisää, pakkauksineen päivineen. Jokainen lisäjalostuskerta on todella iso lisä ekologiseen selkäreppuun (...ja tämä pätee, oli kyse sitten kasvi- eläin- tai vaikka kivikunnasta, joten vaikkapa ruohonjuuren "ekologiset" hyllyt ovat joskus ylen tragikoomista katsottavaa).
3. Terveyden kannalta ajatellen raastejuusto tuo yhden kontaminaatiolähteen lisää sinne jalostukseen. Siis paikan, jossa ruokaan aina tulee vieraita bakteereita, ja nämä nimenomaan sieltä bakteerien guantanamosta, jossa henkiin jäävät vain opportunistisimmat ja potentiaalisesti hankalimmat (steriloidut tilat tekevät sen aina, siksi ne sairaalabakteeritkin ovat niin inhoja). Lisäksi raastaminen lisää sitä tuotteen pinta-alaa, joka voi tuolla saastua. Eihän se vaarallista ole perusterveelle inehmolle, jolla on suolenmutkan symbiootit kunnossa, mutta kaikillapa ei ole.

Ja juuei, ei juustoraaste mikään iso synti tai häpeä ole muuhun kaupan tuotteistoon suhteutettuna.
Se on sentään edes oikeaa ruokaa niille joiden käsivoimat ei riitä tämmöiseen.
Mutta turhake se olisi ainakin täällä : )

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2017-01-21 15:15:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Euroopassa on lobattu osa elintarviketeollisuuden käyttämistä kemikaaleista 'tuotannon apuaineiksi' tai 'käsittelyaineiksi' mikä tarkoittaa, että niitä ei tarvitse ilmoittaa tuoteselosteessa.

Todennäköisyys että sellaista on juustoraasteessa on mielestäni suurempi, kuin todennäköisyys että sellaista olisi palajuustossa. Voihan olla että on jotain kivoja 'tuotannon apuaineita' joita käytetään esim. perunajauhon LISÄKSI, että se raaste pysyisi irtonaisena?

Minä kyllä jaksan raastaa juustoni itse. Toisaalta: Vatkaan myös kermavaahtoni käsin mummon vanhalla vispilällä, koska käytän sitä lähinnä vain mansikka-aikaan ja kunnon kuohukerma vatkautuu tosi nopeasti. Eikä ole tarvinnut koskaan omistaa sähkövatkainta.

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2017-01-21 16:36:20 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Eviran sivulta:

Lainaa:
E460 - SELLULOOSA
Lisäaineryhmä
Emulgointi, stabilointi- ja sakeuttamisaineet

Alkuperä ja käyttö
Selluloosaa on kasvien soluseinämissä. Kemiallisesti se on glukoosista rakentunut polysakkaridi. Puhdas selluloosa on valkeaa, kuitumaista, hyvin vettä imevää ainetta. Mikrokiteistä selluloosaa valmistetaan käsittelemällä selluloosaa tai puuvillaa hapolla. Muut aineet ovat selluloosajohdannaisia, ja niitä valmistetaan selluloosasta kemiallisilla menetelmillä. Sakeuttamis- ja stabilointiaineita.Saa käyttää lähes kaikkiin elintarvikkeisiin, joihin saa käyttää lisäaineita. Ei enimmäismäärärajoituksia.

Hyväksyttävä päivittäinen enimmäissaanti (ADI)
Ei ole määritelty

ViestiLähetetty: 2017-01-23 10:48:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Pakkausselosteessa ilmoitetut aineet eivät ole se ongelma - tuote jää vain tyystin ostamatta, jos siinä on jotain mitä en halua - ongelma ovat ne aineet jotka on lobattu määritellyiksi 'käsittelyaineiksi' tai 'tuotannon apuaineiksi' ja joita EI tarvitse ilmoittaa lainkaan tuoteselosteessa.

Pakkausten sisäpintoihin laitetut kemikaalit ovat muuten myös sellaisia joita ei tarvitse ilmoittaa. Kaiken mitä vain voi, ostankin pakkaamattomana.

Eikös juuston raastamista käsin ja kermavaahdon vatkaamista käsin voisi myös ajatella hyötyliikuntana?

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.

ViestiLähetetty: 2017-01-23 10:56:09 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mä raastan koneella, mutta siitä ei kai tule lisäaineita. :mrgreen: Raastan kerralla suuren määrän ja pakastan.

ViestiLähetetty: 2017-01-23 11:08:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ehkä asiaan vaikuttaa kohdallani se, että tarvitsen juustoraastetta ruuanlaitossa ihan hirveän harvoin. Enimmäkseen kokkaan 'samaan läjään vaan kaikki' -tyyppisiä ruokia joissa vain nesteen mä'ärä vaihtelee: Aivan kaikki ainekset siis joko paistinpannulle tai kattilaan ja se on sitten pannuruoka, pataruoka tai keitto.

Pari kertaa vuodessa ehkä teen karppipizzaa kun se on paras tapa saada kurkusta alas jauhelihaa, jonka suutuntuma on muuten minulle aika epämiellyttävä (liian pehmeä, liian helppo pureskella). Varmaan jos käyttäisin juustoraastetta jatkuvasti, niin kaivaisin vanhan monitoimikoneen kaapista, siinä kun on se raastinosa myös ja pakastaisin sitten raasteen kuten sinäkin teet.

Mutta jos teen vaikka jotain uuniruokaa tai haluan lisätä pannulle kermajuustoa pöperöön, niin koen juustohöylällä vedetyt viipaleet ihan ok ratkaisuksi.

ViestiLähetetty: 2017-01-24 11:48:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

els kirjoitti:
Miksi näin?
1. Harva asia on niin helppoa kuin juuston raastaminen, kun juusto sentään säilyykin varsin hyvin jääkaapissa. Ennen karppia käsikäyttöisiä työkaluja tuli käytettyä keittiössä vähän, mutta karppauksen myötä olemattomat käsilihakset kestävät nyt hyvin raastamista ja vatkaamista.

Tuosta on kyllä oltava eri mieltä - se sotkun määrä joka itse raastaessa tulee on todella rasittava, kun niitä palasia lentelee ihan joka suuntaan :lol: (Enkä erityisemmin rakasta siivoamista, päinvastoin.) Tai sitten meillä on vain huonolaatuinen raastin...

Mutta juu, hyötyliikuntana sen raastamisen voi ottaa, ja yritänkin nykyään ;)

ViestiLähetetty: 2017-01-24 12:48:18 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Joskus jopa Antti Heikkilän resepteissä luki pussillinen juustoraastetta. Kehitys kehittyy. :mrgreen: Jos ei tykkää käsin raastamisesta kannattaa hankkia monitoimikone. Sillä saa paljon muutakin kivaa aikaiseksi. :)

ViestiLähetetty: 2017-01-24 13:15:46 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Noh, meillä on varmaan sitten hyvä raastin (vanhanaikainen, nelikanttinen) jota käytän leikkuulaudan päällä.
Käytin yleiskonetta raastimineen varsin paljon edellisessä elämässä (lue ennen karppia ja sen alussa),
kun taas nyt raastan mieluummin käsin vaikka tarvittavat 4 kiloa kesäkurpitsaa relissiin.
Juustoraastetta tarvitsen aika harvoin kahta kourallista enempää : )

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2017-01-24 13:23:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Semmoinen vanhanaikainen neliskanttinen on minusta myös hyvä, erilaisia raastinteriä eri puolilla ja riittävä tila keskellä.

Tuo jälkimmäinen on olennainen: Raastoin vierailulla juustoa kokin avuksi ja raastin oli kaunis mutta epäkäytännöllinen:
Se kapeni sinne yläpäähänsä aivan 1x1 cm kokoiseksi ja siellä oli kiinni pitämistä varten nuppi eikä kahva. Näytti kivalta, mutta se liika yläosan kapeus teki sen että sai kaivella haarukalla raastimen sisään pakkautuneen raasteen sieltä kapeasta osasta pois. Mallin voisi nimetä vaikka "tyyli ennen tarkoitusta."

ViestiLähetetty: 2017-01-24 13:40:12 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Minä raastan käsin sellaisella neliskanttisella, minusta se on ihan mukavaa hommaa, ajatukset kulkee omia latujaan. Minusta ne koneiden äänet ja puhdistukset ja säilytykset ovat hankalampia ja kun raastaa itse niin saa ne juustojen jämät pois sieltä jääkaapistakin ja makuja voi sekoitella. Ja paremmin ne juustojen rasvat säilyy paloissa kuin raasteena. Voihan joku ajatella että eläkeläisellä on aikaa, mutta samoin toimin työelämän aikaankin. Pekonipannariinkin silppuan itse pekonit sen sijaan että ostaisin valmiiksi silputtua. Eikä ole tullut mieleen kokeilla valmiita omeletti- tai pannukakkutaikinoitakaan.

ViestiLähetetty: 2017-01-24 16:22:51 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Jokainen silleen kuin kullekin sopii, suosittelin monitoimikonetta vain niille jotka ei jaksa/viitsi. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2017-01-25 08:57:21 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mä tykkään käyttää monitoimikonetta kaikessa mahdollisessa jos enempi pitää tehdä mutta on mulla se neliskulmainen raastinkin jos vain vähän tarttee jotain raastaa.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2017-01-25 09:21:40 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mulla on kahta sorttia käsiraastin, se neliskanttinen ja sit se varrellinen suora läpyskä, millä saa vain hienoa raastetta. Hieno merkityksessä pieni tms.

ViestiLähetetty: 2017-01-25 18:42:34 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kivaa keskustelua.

Kukin tyylillään. Juustoraastetta vaan on kätevää olla kaapissa, koska mantelileivän tekemisen tarve iskee usein yllättäin iltamyöhällä. Juustoa jos olisi juustoraasteen asemasta, niin kynnys leipien tekaisemiseen olisi korkeampi. Tosiekseen se juusto olisi todennäköisesti jo syöty.

Tällä toisella karppikierroksellani olen muuten syönyt mantelileipiä paljon vähemmän kuin edellisellä. Olen tehnyt niitä vain kahdesti, kun on tarvittu evästä jäälle seuravaksi päiväksi. Viisi vuotta sitten niitä piti olla koko ajan -ja vielä siitä bambuperunaraasteesta.

ViestiLähetetty: 2017-01-26 07:25:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Et ole syönyt tarpeeksi ruokaa, jos illalla iskee mantelileipätarve.

C-pitoisuudet: keitetty ruusukaali 70,2; mandariini 41; kukkaakaali 51,8 keitetty 33,7; mansikka 45,6; keitetty kesäkurpitsa 16,2; paistettu kaali 24,8; haudutettu lanttu 31; kyssäkaali 52,1; maksa 31; pensasmustikka 15,6

ViestiLähetetty: 2017-01-26 18:49:01 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mitä on bambuperunaraaste? :o

ViestiLähetetty: 2017-01-29 07:57:17 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kun syö kunnolla niin ei iske tuollaisia äkillisiä mielitekoja.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2017-05-07 12:33:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Erfis kirjoitti:
Et ole syönyt tarpeeksi ruokaa, jos illalla iskee mantelileipätarve.

Kirrimirri kirjoitti:
Kun syö kunnolla niin ei iske tuollaisia äkillisiä mielitekoja.

Ihmettelin ERfisin ja Kirrimirrin kommentteja hetken. Siis täsmennän: Mantelileivän tekemisen tarve iskee iltamyöhällä, koska sitä nykyisin syödään vain pilkillä eväänä (ehkä kesälläkin kalaretkellä). Ja seuraavan päivän pilkkireissusta ja sen eväistä päätetään vasta myöhään illalla. :)

Silloin ei enää ehdi kauppaan, joten mantelileivän ainekset on hyvä olla aina kaapissa.

Mutta kuten toisessa ketjussa totean, siemennäkkäri on sivuuttanut mantelileivän. Tosin siemennäkkäri tahtoo repussa murentua.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 48 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00