Tämä on minulla ollut jo kauan kauan kauan mielessä. Perheen viikon ruokien suunnittelu etukäteen, huomioiden aiemmat ruokajämät jääkaapista.
Tällaista viikkoruokalistaa olisin kaivannut
viewtopic.php?f=11&t=54934, ja kaipaisin edelleen, mutta eihän se niin yksinkertaista ole. Vuosia olen kokeillut väsäillä erilaisia listoja, mutta aina ovat lopahtaneet kasaan. Nyt sitten uusi yritys! Kirjoitan suunnitelman (tai mies kirjoittaa) ja sitten raportoin, syötiinkö niin kuin suunniteltiin. Inhoan tilannetta, että haen lapset päivähoidosta, jääkaappi on tyhjä, ja joudun kauppaan nälkäisten lasten kanssa hakemaan jotain "pikaista", joka kuitenkin pitää kypsentää, ja päivällisaika venyy ja pinna kiristyy

.
Perhe: 2 aikuista, 2 päiväkoti-ikäistä lasta. Kaikki kaikkiruokaisia (paitsi toinen lapsista ei syö munakasta) ja normaalipainoisia, liikutaan kerran pari viikossa. Mies syö hirveästi sokeria (tiedän... ja hänkin alkaa pikku hiljaa tietää, mutta ...), minä syön hyväkarpisti tai vähän tiukemmin. Ruokailut kotona ma-pe päivällisiä, la-su lounas+päivällinen.
Minä: Kolmekymppinen perheenäiti, jolta puuttuu se äitigeeni, joka taikoo ruokaa tyhjästä ja näkee kurmeeta jääkaapin jämissä. Minä teen tuttuja ruokia, ja luen niissäkin usein reseptin. Maustamisgeeni puuttuu myös, ja kadehdin ihmisiä, jotka osaavat tehdä ruokaa "hyppystuntumalla". En näe siinä mitään järkeä, että tuhoan hyviä ruoka-aineita kokeiluihin.
Lähtötilanne viikko sitten: Pakastin jokseenkin tyhjä (marjoja lukuunottamatta), jääkaappi myös lukuunottamatta smetanapurkkia, paketti pekonia ja jauhelihaa.
Suunnitelma:
lanttumuusi + jauhelihapaistos (smetana jne. tulee tähän)
jämiä + pinaattikeitto
kukkakaalisoselaatikko
kasvissosekeitto
pizza
tortilla
uunilohi+juurekset
makaronilaatikko (josta riittää seuraavalle viikolle, itselleni mukailtu versio pizzan jämä vuohenjuustosta)
Mitä sitten syötiin:
ma edellisen viikon jämiä, kun syötiinkin sunnuntaina ulkona.
ti pinaattikeittoa (pikaisesti haettu kaupasta) + aikuisille jämiä, mies söi leipää
ke lapset taisi syödä pinaattikeittoa taas, koska niitä oli jäljellä. Hain kaupasta lanttuja työmatkan jälkeen, ja pilkoin ne valmiiksi kattilaan.
to lanttumuusi ja jauhelihapaistos (ei oikein onnistunut, uusi kokeilu). Kävin kaupasta isot ostokset ennen kuin hain lapset (ärrin murrin, hirveä kantaminen!). Ruoka venyi liian myöhään, vaikka lantutkin oli valmiina.
pe jämiä lounaaksi. Päivälliseksi kukkakaalisoselaatikkoa. Samoilla keitinvesillä tein myös sosekeiton valmiiksi.
la - mies ja lapset lähtivätkin anoppilaan. Hain kaupasta herkkuja, salaattia + lohta pannulle, illalla pizzaa.
su Pizzanjämiä. Illalla tortilloja koko perheelle, näitä jäi pari annosta.
Mitä tästä opittiin:
1) Ostoslista oli valmiina jo edellisenä sunnuntaina, mutta oltiin liian väsyneitä kauppaan, eikä jaksettu, kun oli vielä jämiä.
2) Alkuviikon harrastukset estivät kaupassa käynnin, ja napattiin kaupasta taas vain aivan pakolliset.
3) Vaikka sosekeitot ja osa muista ruoista jäi syömättä, ne on nyt pakastimessa. Ei siis haitannutkaan, että ne jäi nyt syömättä. Yleensä kauppaan ei jakseta, kun edelliset tarvikkeet ovat vielä käyttämättä, ja sitten päädytään taas pikaostoksiin, kun ruoat loppuvat kesken.
4) Viikonloppu oli yhtä nautintoa!

Sain syödä silloin, kun itsellä oli nälkä, eli vain pari kertaa päivässä.
Ongelmaksi muodostui siis kaupassakäynti, ei niinkään ruokasuunnittelu. Minä en liiku autolla, joten jokainen ylimääräinen lanttu/kukkakaali/maitopurkki on harkittava tarkkaan. Alkava viikko mennään miehen ruokasuunnittelulla. Mies kävi eilen kaupassa autolla, ja osti kaapit täyteen. Alku vaikuttaa siis hyvältä!