karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-11 01:23:23

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Zaranjan 5:2 + VHH
ViestiLähetetty: 2015-03-30 11:31:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tervepä terve! :smt039

Täällä huutelee karppilammikkoon jo vuosia sitten putkahtanut Zaranja, 25v. :) Vuodet 2008-2010 olivat kohdallani onnistunutta karppiaikaa. Laihdutin vajaasta sadasta kilosta noin 72 kiloon. Paino nousi kuitenkin nopeasti 75 kiloon, jossa se pyörikin useamman vuoden (ja johon olin myös ihan tyytyväinen). Vuosien saatossa nousua on kuitenkin tapahtunut. Viime kesänä ja syksynä vaa'an lukema nousi pahimmilleen 88 kiloon, mikä herätti minut. Nyt olen rennolla karppailulla ja liikunnalla saanut painoa alaspäin. Tänä aamuna vaaka näytti alinta lukemaa moneen vuoteen - 82.1 kg! Siinäkin on kuitenkin ihan liikaa 167cm varrelleni.

Olen syönyt melko hiilihydraattitietoisesti jo vuosikausia, mutta viime vuosina syömäni rasvan määrä on noussut tajuamattani. Lisäksi olen normaalin karppiruoan ohella herkutellut ajoittain melko runsaastikin mm. suklaalla ja leivällä. Uskoakseni tämä kombo nostatti painoani salakavalasti.

Painoni on tosiaan nyt ihan kivassa laskusuunnassa, mutta edistyminen on mielestäni vähän hitaanpuolista. En halua rajoittaa elämääni liikaa, ja satunnaiset hiilariherkuttelut tai viinin maistelu torppaavat painoni putoamista turhan paljon. Lisäksi olen huomannut, että laihduttaessani kalorivajeella on merkitystä. Siispä päätin kokeilla 5:2-paastoa yhdistettynä hiilihydraattitietoiseen elämäntapaan. Haluan testata, mahdollistaako se painon putoamisen ajoittaisista lipsumisista huolimatta. Olen lukenut paljon pätkäpaastosta, ja monilla se on kuulemma auttanut myös oikean nälän tunteen tunnistamista. Olen itse melkoinen tapa- ja tunnesyöjä (3 ateriaa päivässä, oli nälkä tai ei - ja pahoina päivinä vielä suklaata päälle), joten tuntuu houkuttelevalta oppia syömään nälän mukaan.

Käytännössä tarkoituksenani on pitää viikossa kaksi "paasto"päivää, joina syön 500 kcal. Muina päivinä syön normaalia, enimmäkseen vähähiilihydraattista ruokaa. "Ruokapäivinä" hiilarit on tarkoituksena pitää maksimissaan noin 60g/päivä, mutta en seuraa makroja niin tarkasti.

Tervetuloa mukaan seuraamaan ja kommentoimaan! :)

Viestin otsikko: Re: Zaranjan 5:2 + VHH
ViestiLähetetty: 2015-03-30 15:49:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Seuraan :smt039 ja ehkä joskus kommentoinkin :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2015-03-30 16:08:22 
Poissa
valkosipulikarppi
valkosipulikarppi

Mukana! Ollaan sen verran samanikäisiä ja muakin kiinnostaa pätkäpaastosysteemit, joten uskonpa samaistuvani juttuihisi edes vähän :) Myös jojoilu on valitettavasti tuttua...

ViestiLähetetty: 2015-03-30 17:31:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tervetuloa mukaan miahkristiina ja Sagu! Ihanaa, että seuraatte! Nostaa omaa motivaatiota tosi paljon, kun tietää, ettei tarvitse kirjoitella vain itselleen :wink: Onkos teillä kokemuksia 5:2:sta tai muusta pätkistelystä? Jos on, niin millasia?

Tänään on siis ensimmäinen paastopäiväni! Tää on mennyt ihan uskomattoman helposti. Koitan 2-päivinä panostaa proteiinipitoiseen evääseen, sillä se pitää ainakin mulla nälkää kohtuullisen hyvin. Tässäpä vielä päivän syömingit:

klo 12: voissa (5 g) paistettu kahden munan munakas, jossa kinkkuleikkelettä (40 g) + 100 g hapankurkkua
klo 18: voissa (5 g) paistettu kahden munan munakas, jossa kinkkuleikkelettä (40 g) + 50 g paprikaa ja 60 g kurkkua

Kiloklubin laskurin mukaan yhteensä 497 kcal.

Ruoan monipuolisuudella en siis voi tänään kehuskella :lol: Mutta hyvin on pysynyt nälkä poissa. Ensimmäisen kerran pieni nälkä alkoi vaania vasta vähän ennen kuutta. Olen juonut tänään aika paljon vettä ja teetä, joten silläkin voi olla vaikutusta kylläisyyden tunteeseen. Ei myöskään ole ilmennyt päänsärkyä tmv. Hommaa saattaa helpottaa myös se, että mulla on normaalistikin melko pitkät ateriavälit. Nyt käytännössä söin normaalia pienempiä annoksia ja jätin aamiaisen väliin :D Huomenna mennään ihan normilinjalla, ja seuraava paastopäivä onkin keskiviikko (lähden loppuviikoksi pääsiäisen viettoon vanhempien luokse, joten ajattelin mennä siellä suhteellisen rennolla linjalla :) ).

ViestiLähetetty: 2015-03-31 12:33:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Moikkelis!

Eilen illalla meinasi vähän nälkä yllättää, mutta se meni onneksi ohi. Eka paastopäivä siis takana, ja vieläpä käsittämättömän kivuttomasti! Vaaka näytti tänään 81,4 kiloa, mutta muutos on tuskin pysyvä. Mutta mielenkiinnolla seurailen, tapahtuuko painossa pysyvämpiäkin muutoksia.

Tänään on siis ihan ruoan puolesta ihan normaali päivä. Aamulla vedin purkin Rainbow:n kermarahkaa vadelmilla. Lisäksi söin muutaman saksanpähkinän ja pari siivua cheddar-Oltermannia (tykkään siitä ihan mielettömästi =P~ ). Pakko myöntää, että oli ihanaa syödä aamiaista! Ja yllätyksekseni maha tuli todella täyteen tuosta satsista! Normaalisti olen voinut vedellä tuollaisen annoksen ilman sen kummempia tuntemuksia. Jännää. Aamiaisen syötyäni huomasin myös, että eilinen, mukavan kevyt olotilani katosi välittömästi :D

Päivälliseksi söin voissa paistettuja nakkeja (Snellmanin lisäaineettomia kunnon nakkeja, suosittelen!), aurajuustoa, avokadoa, kurkkua ja paprikaa. Teetä on mennyt muutama kuppi (mate, vihreä ja valkoinen tee), kuten myös pari palaa Maraboun 70% minttusuklaata. Illalla olisi tarkoitus paistaa banaanilettuja ja nauttia ne mustikoiden ja punaherukoiden kera. Merkkaan ruokani Kiloklubiin, jotta tietäisin suunnilleen, missä mennään ruoan osalta. Jos pysyttelen tuossa iltaruoassa, niin tän päivän makrojen pitäisi näyttää suunnilleen tältä: 1733 kcal, 56 HH, 135 R, 72 P. Näitä ruokapäivien makroja haluan näin alkuun seurailla, mutta jatkossa varmaan jää vähemmälle. Liikkuminen tänään on luultavasti vain kevyttä pyöräilyä noin 6 km verran.

ViestiLähetetty: 2015-04-01 07:22:29 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

No huomenta!

Eilen illalla vielä nälätti, joten vetelin vähän leikkelettä, Oltermannia ja aurajuustoa. Eilisen kalorit asettautuivat siis varmaankin sinne 2000 kieppeille.

Ja arvatkaa mitä! Tänä aamuna vaaka näytti 81.1 kiloa! :shock: Ja ei, tämä ei ole aprillia! Siis ihan mieletöntä! Ajattelin, että totta kai paino on paastopäivän jälkeen vähän alempi, mutta eilen söin kuitenkin ihan normaalisti. Varmaan osa pudotuksesta selittyy nesteellä, mutta olen kyllä ollut jo pidempään VHH:lla (en tosin ketoosihiilareilla), joten luulisi, että kropassa ei nyt niin paljoa ylimääräisiä nesteitä olisi. No, mene ja tiedä. Joka tapauksessa tää kokeilu vaikuttaa näin alkuun oikein lupaavalta. :)

Tänään on siis viikon toinen paastopäivä. Huomenna auton nokka kohti pohjoista, ja siellä en aio syömisistäni stressata.

Tän päivän sapuskoiksi olen suunnitellut seuraavanlaisia:

Ateria 1 (varmaan tuossa klo 12 pintaan) : 2 kananmunan munakas voissa (5 g) paistettuna, 50 g kinkkua, reilut 100 g hapankurkkua

Ateria 2 (joskus klo 18 aikoihin) : 1 purkki Valion täyteläistä maitorahkaa + 150 g vadelmia, 20 g kinkkua

Lisäksi runsaasti vettä, vichyä ja teetä. Kiloklubin mukaan näillä eväillä kokonaiskalorimäärä on sellaiset 508.

ViestiLähetetty: 2015-04-01 07:40:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mie oon kans miettinyt tän tyylistä kokeilua, kun paino ei liikahtanut mihinkään aikoihin, syöt mitä syöt...mietin vaan noita ns paastoja et miten jaksaa töissä kun väkisin joskus osuisi työpäivälle....
Tsemppiä sulle, hyvin näyttää menevän :smt023

ViestiLähetetty: 2015-04-01 14:33:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

miahkristiina, onko sun työ kuinka raskasta fyysisesti? Itse työskentelen tällä hetkellä kotona tietsikan äärellä, ja tätä jaksaa oikein hyvin :D Jotkut 5:2-diettiläiset harrastavat raskastakin liikuntaa paastopäivinä. Kävin tänään huvikseni reippaalla puolen tunnin sauvakävelyllä ja se meni ihan ok, mutta ehkä aavistuksen hutera olo tuli. Mutta tää on varmasti tosi tapauskohtaista! Viime kädessä kokeilemalla selviää, mikä sopii itselle.

5:2-dieetissä on kuitenkin se hyvä puoli, että tätä pystyy näppärästi sopeuttamaan omaan elämäntilanteeseen ja -rytmiin. Mikäänhän ei estä kokeilemasta 6:1-dieettiä (eli että pidetään vain yksi paastopäivä viikossa ja muuten syödään normaalisti) tai syömään paastopäivinä vähän enemmän (vaikka 800-900 kcal). Tuloksia ei toki välttämättä tule yhtä nopeasti. Mutta kaikenlaista voi testailla :)

ViestiLähetetty: 2015-04-01 15:08:50 
Poissa
valkosipulikarppi
valkosipulikarppi

Mulla ei ole vielä kokemusta 5:2sta, homma on ihan suunnitteluasteella :D Kiinnostaa pätkäpaastoilu ideana, mutta olen todennut itselleni sopimattomaksi esimerkiksi sellaisen 16 h paastoa ja 8 h aikana ruokaa -systeemin. Ongelmani on se, että mulla on viimeisenä illalla ja ensimmäisenä herätessäni aina nälkä :mrgreen:

Onnea huippuhienosta pudotuksesta! :)

ViestiLähetetty: 2015-04-10 08:05:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Sagu, mä oon myös AINA aamuisin nälkäinen! Paastopäivinä oon juonut normaalia enemmän vettä ja teetä, ja ne ovat pitäneet nälkää hyvin loitolla. Mutta tätä kannattaa itse kunkin testailla, jos kiinnostaa. Kaikkihan ei sovi kaikille :)

Pääsiäinen meni hyvin, ja huoletta söin mm. suklaamunia ja kaikkea, mitä oli tarjolla. Tää viikko on sen sijaan mennyt ihan muuten vain "paastoillessa", sillä vatsatauti ja kuume iski ihan arvaamatta! Kipeänä en saa alas oikein muuta kuin hedelmiä ja mehukeittoa, joten niillä mentiin alkuviikko. Nyt menee pienissä määrin jo muukin ruoka alas, mutta karppipöperöt eivät vielä hirveästi houkuta. Syön nyt siis mitä syön. Homma jatkukoon sitten, kun olen taas parantunut. No, ainakin tämän viikon vatsatautipaastoilun myötä pääsiäisen turvotus on kadonnut (jos jotain positiivista tästä yritän löytää) :D

ViestiLähetetty: 2015-04-14 11:56:40 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Taudista toivuttu, joten homma jatkuu! Olen nyt jo muutaman päivän ajan pystynyt syömään ihan normaalisti. Tänä aamuna paino oli 81,5 kg. Suunta on siis oikea! Tällä viikolla ohjelmaan sopii vain yksi paastopäivä, joka on torstai. Sitä odotellessa siis :D

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00