Huomenta sinne kotimaahan ja saarivaltioonkin. Tupakasta olen yrittänyt eroon välillä omin voimin, laastareilla, ei onnistunut, mutta sitten Champix auttoi. Kun alkaa polttamaan niin nikotiinireseptorit lisääntyy ja niin sitten aletaan olla sellaisessa koukussa ettei siitä sellainen riippuvaisuuspersoonallisuus kuin allekirjoittanut pääsekkään irti. En uskonut että Champixkaan auttaisi ilman kamalia oireita mutta niin vain kävi, lopetuksesta on aikaa varmaan 7 vuotta enkä ole sen jälkeen polttanut ainoatakaan savuketta. Vieressä saa polttaa, ei tule himo takaisin, mutta yhtään ainoaa en itse kokeile! Eli Champix tukkii ne reseptorit, mielihyvä katoaa ja vähitellen ne reseptorit kuihtuvatkin kun ei ainetta tule. En ole mitenkään lääkemyönteinen mutta muutaman viikon kuuri lääkettä on parempi vaihtoehto kuin jatkuva riippuvuus. Mutta ei kaikille ahtaumaa tule, ehkä puolelle paljon tupakoivista. Riippuu peritystä taipumuksestakin.
Leia kiittää terveisistä, ei kyllä viitsi mennä ulos täälläkään kun on kylmää, nyt jotain 17 astetta pakkasta, mutta kun ei tuule niin ihan kaunis talvipäivä.
Diesel ja NiilinKaimaani, ei niitä ukkoja varmaan käännytetä uuteen ruokavalioon varsinkaan jos pitäisi lääkärin ohjeista poiketa. Ei niitä varmaan saa edes viikoksi kokeilemaan viljatonta ja hiilarirajoitteista. Minä varon tarkasti yrittämästä käännytystä ihan lähipiirissä, täällä on nyt kuitenkin jo niin paljon lchf ruokavaliolla että saavat muualtakin virikkeitä. Minullahan kihtioireet häipyivät kun aloitin lchf ruokavalion, ennen olin todella hedelmien suurkuluttaja, mielellään eksoottisia sellaisia ja sitten myös paljon leipää eli fruktoosin väheneminen ja kunnon rasvat, insuliinitasojen lasku myös auttoivat. Ruotsin Lääkärilehdestä
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=9577Lainaa:
Fruktos ingår i USA som sötningsmedel i läskedrycker, och bland dem som konsumerade mer än två läsk per dag ökade risken för utveckling av gikt med 85 procent jämfört med dem som konsumerade mindre än en läsk i månaden. Detta kan jämföras med en riskökning på 49 procent som en alkoholkonsumtion motsvarande 15–29,9 g alkohol per dag medförde. Ett tydligt dos–responssamband bekräftades, dvs ju högre konsumtion av läsk, desto större risk för gikt. Ett högt intag av light-läsk, som inte innehåller fruktos, medförde däremot ingen ökad risk. Man fann även att andra livsmedel med högt fruktosinnehåll, som vissa frukter och fruktjuicer, ökade risken för gikt.
Fruktos tycks vara den enda sockerarten som ökar mängden urinsyra i blodet. Detta sker, intressant nog, via samma cellulära mekanismer som vid alkoholintag: genom ökad produktion i levern av AMP, som sedan omvandlas till urinsyra, och genom nybildning av puriner som potentierar urinsyraproduktionen.
eli se lchf ruokavalion hedelmärajoitus ei koske ainoastaan makeariippuvuuden ylläpitoa vaan ihan käytännössä myös fruktoosin rajoitusta. Ja tietysti osa kestää enemmän mutta minulla tosiaan marjat täyttää sitä osaa ruokavaliosta. Tänään lounaan muna-annos syötiin omien villivadelmien kera, tosin munat kookosjauholla tehtyjen lettujen muodossa kermaloraus mukana.
Päivälliseksi pssunfilettä lainakoiran emännän ohjeella.
- tee alumiinifoliosta veneen muotoinen kaukalo
- heitä kaukaloon possunfilee
- sekoita soijaa, pippuria, suolaa, öljyä ja paljon valkosipulia ja lorauta fileen päälle
- uuni 225-250 asteeseen ja file sinne noin 20-30 minuuttia
- sulje vene tiukaksi paketiksi ainakin puoleksi tunniksi uunista ottamisen jälkeen lepäämään
Tosi hyvää ja helppoa. Itse en kilpparin vuoksi soijaa käytä joten heitin sekaan hieman balsamiviinietikkaa ja oliiviöljyn lisäksi pinnalle voisiivuja.
Ahtaumalueskelut edistyvät hiljalleen eli kyllä siitä vielä jotain syntyy. Minähän asun täällä erämaan laidalla, yksityisiä terveyspalveluja ei ole ja oma terveyskeskus ei ihan helpolla suostu seuraamaan terveyttä eli seuraava käynti on ahtauman hoidon vuoksi keväällä niin olen tottunut itse seuraamaan verensokerien, verenpaineen ym kehitystä ja nyt on sitten mukana ns pulsoximeter jolla voi tarkistaa elimistön hapenpuutetta. Sitä tutkiskellessa sitten tuli mukaan se että yhtä tärkeää kuin kehon hapen saanti on myös hiilidioksidin poistuminen eli sitä ei tuolla pulsoximeterillä voi mitata, mutta ongelmaa lienee lähinnä siinä vaiheessa kun joudutaan antamaan potilaalle lisähappea. Mutta palataan asiaan.