Hannis aloittelee hyvä/alakarppausta... En tiedä minkä mukaan toimin, siis "virallisista ohjeista", joita eri kirjojen muodossa paljon on. Lähinnä itse toimin oman lääkärini ohjeilla, jotka pääpiirteissään seuraavat:
* Ei viljoja, paitsi vehnänleseet ja tumma, kuorimaton riisi 1-2kert./vko
* Ei perunaa ja porkkanaa (porkkanaa tosin usein on pakastesuikalejuureksien mukana, joten silloin jos niitä käytän, menee porkkanaakin,muuten ei.)
* Hedelmiä varauksella (Esim. meloni välillä ookoo, mutta esim. banaania ei)
* Ei pastaa (tosin tämähän kuuluu viljat-kategoriaan)
* Sokeria mahd. vähän, miel. vain makeutusaineilla makeutettuja juttuja.
"Motto" mieluummin pala tummaa suklaata kuin leipää
Lääkärini on Lääketieteen tohtori gynegologian alalta. Käyn hänen vastaanotollaan PCOS:n vuoksi. Hänen mielestään vähä/hyvähiilarinen ruokavalio on yksi kulmakivistä PCOS:n hoidossa. Suositteli muutamia vuosia sitten minulle "Syön hyvin, Siksi laihdun" -kirjaa, jonka luinkin pariin kertaan edes takas kannesta kanteen. Pääsinkin jo vaaleiden viljojen ja perunan "kiusauksista", mutta tulin sitten raskaaksi. Ja raskaana olen ollut nyt viimeisten 3 vuoden aikana 18kk. No, nyt en ole, imetän pikkukakkosta, joka 6kk. Tässä vaan tilanne luisunut niin pahasti käsistä, että en kehtaa mennä lääkärini vastaanotolle, ennen kuin olen ottanut itsestäni niskaperseotteen ja aloittanut kunnollisen elämän. Ja tämä siis tarkoittaa uutta ravitsemustani.
Olen muutamista jutuista ihan pihalla, mutta yritän selvitellä niitä vähitellen. Pääasia, että nyt aluksi "liun" hyväkarppaukseen jättämällä yllämainittuja ruoka-aineita pois. Melkein voisin sen ruisleivänkin jättää, koska mulle tulee aina paha olo vähän aikaa sen syömisen jälkeen. Ilmeisesti sokerit hyppii, vaikka viralliset ravintotietäjämme väittävät sen olevan hyvä ja pitkä hiilari. Itseasiassa söin tänään jätskin välipalaksi ruisleivän sijaan. Tänään odottaa illalla kauppareissu, jääkaappi saa kaikenlaista uutta herkkua sisäänsä. Vanhat hävitin eilen

Jätskiä kuitenin jäi pakastimeen, mutta nyt sekin on poissa