karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-21 15:13:29

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2005-01-17 14:54:33 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Hannis aloittelee hyvä/alakarppausta... En tiedä minkä mukaan toimin, siis "virallisista ohjeista", joita eri kirjojen muodossa paljon on. Lähinnä itse toimin oman lääkärini ohjeilla, jotka pääpiirteissään seuraavat:

* Ei viljoja, paitsi vehnänleseet ja tumma, kuorimaton riisi 1-2kert./vko
* Ei perunaa ja porkkanaa (porkkanaa tosin usein on pakastesuikalejuureksien mukana, joten silloin jos niitä käytän, menee porkkanaakin,muuten ei.)
* Hedelmiä varauksella (Esim. meloni välillä ookoo, mutta esim. banaania ei)
* Ei pastaa (tosin tämähän kuuluu viljat-kategoriaan)
* Sokeria mahd. vähän, miel. vain makeutusaineilla makeutettuja juttuja.

"Motto" mieluummin pala tummaa suklaata kuin leipää

Lääkärini on Lääketieteen tohtori gynegologian alalta. Käyn hänen vastaanotollaan PCOS:n vuoksi. Hänen mielestään vähä/hyvähiilarinen ruokavalio on yksi kulmakivistä PCOS:n hoidossa. Suositteli muutamia vuosia sitten minulle "Syön hyvin, Siksi laihdun" -kirjaa, jonka luinkin pariin kertaan edes takas kannesta kanteen. Pääsinkin jo vaaleiden viljojen ja perunan "kiusauksista", mutta tulin sitten raskaaksi. Ja raskaana olen ollut nyt viimeisten 3 vuoden aikana 18kk. No, nyt en ole, imetän pikkukakkosta, joka 6kk. Tässä vaan tilanne luisunut niin pahasti käsistä, että en kehtaa mennä lääkärini vastaanotolle, ennen kuin olen ottanut itsestäni niskaperseotteen ja aloittanut kunnollisen elämän. Ja tämä siis tarkoittaa uutta ravitsemustani.

Olen muutamista jutuista ihan pihalla, mutta yritän selvitellä niitä vähitellen. Pääasia, että nyt aluksi "liun" hyväkarppaukseen jättämällä yllämainittuja ruoka-aineita pois. Melkein voisin sen ruisleivänkin jättää, koska mulle tulee aina paha olo vähän aikaa sen syömisen jälkeen. Ilmeisesti sokerit hyppii, vaikka viralliset ravintotietäjämme väittävät sen olevan hyvä ja pitkä hiilari. Itseasiassa söin tänään jätskin välipalaksi ruisleivän sijaan. Tänään odottaa illalla kauppareissu, jääkaappi saa kaikenlaista uutta herkkua sisäänsä. Vanhat hävitin eilen :-) Jätskiä kuitenin jäi pakastimeen, mutta nyt sekin on poissa :lol:

"Voittajat ovat yleensä hävinneitä jotka ovat yrittäneet uudelleen"

Viestin otsikko: ekan viikon tunnelmia
ViestiLähetetty: 2005-01-23 00:43:24 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

... ja taitaa mennä ihan hyvin! Mulla on nyt ns. draivi päällä! Tein eilen niitä mascarpone-palleroita,jotka pelastivatkin päiväni tänään! Olen syönyt niitä varmaan 3.

En muista nyt tarkkaan syömisiäni, mutta parasta, mitä söin oli avocado-lohisalaatti. SUPER

Nyt vauva huutaa, joten pakko painua saman tien. Aina sama juttu!

Viestin otsikko: Re: ekan viikon tunnelmia
ViestiLähetetty: 2005-01-23 00:56:28 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Eka viikko takana alakarppina :lol:

Olen kyllä ylpeä itsestäni, että sain aloitettua tämän. Ja hyvin on mennyt! Mikä hienointa, sain laittaa ticetin uusiksi tänään punnituksen jälkeen!

No joo. Alkuviikosta palelin kauheasti, eilen ja sitä edellisenä päivänä oli illalla päänsärkyä. Tänään mennyt hyvin... Pari kertaa meinannut lipsua ja olen 3 iltana syönyt yhden ruisleivän. Mulla on tarkoitus, että en söisi niitäkään toistaiseksi, koska olen hiilarihimoinen.

Kirjakin tuli, siis se uusi hieno http://www.bookplus.fi/product.php?isbn=9518510393 SUOSITTELEN :-)

TÄMÄN PITI OLLA RUOKAPÄIVÄKIRJA, joten tässä tämän päivän syömiseni:

* Aamu: Danonen sokeritonta vitalinea mansikkajugurttia purkillinen, sekaan 1rkl pellavansiemenrouhetta

* Lounas: iso lehtipihvi ja paljon sekasalaattia (erilaisia salaattilajeja) + kurkkua sekä pihvin päällä maustevoi

* Välipala: Equisa-maustamatonta rahkaa 1dl ja Valion sokeritonta mustikkajugua 1dl. Kukkakaalia raakana noin 1dl + dippinä koskenlaskija sulatejuustoa vähän

* Päivällinen: Hesen kanasalaatti ilman persikkaa punaisella majolla + 1 ylimääräinen muna. (Salaatissa valmiiksi 1/2 muna)

* Iltapala: 1/2 pussia pakastemustikoita ja 1/2 pussia pakastevattuja sekoitettuna Equisa-rahkaan ja tilkkaan Valion rasvatonta mustikkajugua,
1 ruisleipä, päällä kinkkkusiivu ja valkohomejuustosiivu sekä voimariinia. Tämä vika päivän syrjähyppy.. #-o

NÄLKÄÄ ei juurikaan ole, mutta vettä meinaan juoda liian vähän. Vissyvesiä en ole muistanut ostaa, paitsi eilen -Vissy Novelle karpalo-omena. Oli niin kamalaa, että meni viemäristä alas.

t.Hannis

Viestin otsikko: jatkuu..
ViestiLähetetty: 2005-01-23 18:38:13 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Sunnuntai 23.1.2005 (kuopuksemme 6kk tasan :-)

Tänään on ollut hetkiä, jolloin usko on meinannut loppua kesken. Fazerin sininen suklaalevy on kummitellut ja lasten pakastimessa olevat jätskituutit ovat olleet vaarassa joutua mun mahaan. Mutta onneksi vadelma-kermavaahto pelasti päiväni, joka on muuten ollut jotenkin masennusta täynnä...

No joo. Tässä tämä päivä:

AAMU klo 11: Danone vitalinea mansikkajugu, 0,1% rasvaa, sokeriton
sekä kukkakaalia jonkin verran, noin 1,5dl

PÄIVÄ klo 14: 2 possun filepihviä. 2 uunitomaattia ja sipulia, 2 herkkusientä timjamivoitäytteellä ja 1 pekonisiivu käärittynä päälle /sieni. Jälkkäriksi manteleita noin 10g + 2 Mascarpone palleroa.

*** HILLITÖN MASENNUSKOHTAUS, SUKLAANHIMOTUS!***

ILTAPÄIVÄ klo 16 : noin 2dl pakastevattuja ja noin 1dl kermavaahtoa sekä mantelirouhetta + 1 pala tummaa (70%) suklaata

ILTA: (ei ole vielä, täydennän...)

Viestin otsikko: Ma 24.1.2005
ViestiLähetetty: 2005-01-24 17:24:20 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

AAMU:

- Danone mansikkajugu + 2tl pellavansiemenrouhetta (sokerton mut makeutusainetta on)
- 25g pala ruisleipää :oops: (puolikkaasta ruispalasta puolet), päällä voimariinia ja 3 palvikinkkusiivua
- tomaatti

PÄIVÄ LOUNAS:

- 2 munan munakas jossa herkkusieniä ja kinkkua sekä vähän Polar juustoa. Lisäksi tomaatti.
- noin ruokalusikallinen manteleita

ILTAPÄIVÄN ÄRSYTYSHETKI:

- pala tummaa (70%) suklaata ja 2 Mascarpone palleroa -ja johan jo vähän auttoikin :-)

ILTAPÄIVÄN KUNNON RUOKA: (söin aika aikasin, n. 16 aikoihin, mutta nälkä oli kova ja ärsytys myös.)

- 2 possupihviä
- 1 isohko herkkusieni ja 1 pekonisiivu päällä. Sienen sisällä timjamivoita.
- sipulia ja jäävuorisalaattia sekä raejuustoa noin 1dl

ILTA: Pussi pakastevadelmia (noin 3-4dl) ja mantelikermavaahtoa

TÄNÄÄN MIELESSÄ: Luin eilen vanhoja Painonvartijoiden ohjevihkoja. Tai no, se oli aika uusi painos, syksyltä 2004. Jotenkin kyllä aivan uskomaton aivopesu tuo Paikkarit. Aloin epäilemään tätä omaa ruokavaliotani ja miettimään, pitäisikö sittenkin laskea pisteitä vaikka ruokavaliooni ei kuulu peruna, riisi, pasta, leipä (joskus ruis) sekä sokeri. Tulin siihen tulokseen, että ei pysty, koska syön sen verran paljon nyt lihaa, ja lihasta menee kamalasti pisteitä Paikkareissa. Mietin myös tänään kaloriteoriaa. Pitäisikö laskea kaloreita kuitenkin, että ei söisi enempää, mikä kulutus -500kcal, vai syödä nyt näin, miten olen aloittanut ja jos paino jämähtää, niin katsoa sitten syömismäärät uusiksi. Tarkoitus kuitenkin on laihtua ja saada tämä sekaisin oleva aineenvaihdunta kuntoon.

Viestin otsikko: Hei Hannis!
ViestiLähetetty: 2005-01-26 01:51:17 
Poissa
sintti
sintti

Eksyin päikkäriisi kun tutkiskelen tässä näitä ja yritän kaivella vinkkejä omaan yrittämiseen :wink:

Heti kiinnostuin kun huomasin että sulla on tuo PCOS, sama vika Rahikaisella :( Yksikään lääkäri ei kyllä ole ruokavaliosta koskaan puhunut, kanssakärsijöiltä sain vinkin tähän karppailuun. Suosittelisitko tuota kirjaa 'Syön hyvin, siksi laihdun'? Tai muita vastaavia opuksia?

Kiitos neuvoista ja tsemppiä =D>
Nonna

Viestin otsikko: Heippa
ViestiLähetetty: 2005-01-26 09:48:02 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Kiva että eksyit :-)

Itse en välttämättä suosittele Montin "Syön hyvin, siksi laihdun" -kirjaa, koska jos sillä alkaa tätä ruokavaliota "tekemään", voi se jäädä sille tielle. Ainakin itselläni Montiqnacin menetelmä oli hankala lopulta noudattaa. Siinä tosin voi syödä täysjyväleipää,mutta voithan sitä syödä omien tuntemusten mukaan muillakin ohjella,jos vain syöt :-) - se, mikä on nyt ollut parasta, mitä olen tehnyt, on itselläni ruisleivän ja sokerin totaalinen unohtaminen. PAITSI, että en kyllä pysty aivan ilman suklaata ja jätskiä olemaan. Alakarppiresepteillä saa mainiota suklaata tehtyä ja olen antanut nyt itselleni luvan "jätskipäivään" lauantaisin, jos viikko on mennyt muuten hyvin, ja jätskiä tekee hurjasti mieli. Äh,nyt eksyin jo radalta...

Jos kirjaa olet ostamassa, osta se uusi "Laihdu ilman nälkää hiilihydraattitietoisella ruokavaliolla", Heikkilän "Hyvän olon keittokirja 1" tai Atkinsin kirja. Täältä palstalta saa myös tosi paljon tsemppiä ja tukea. Ilman tätä foorumia olisin varmaan edelleen "sokeridietillä".

t.Hannis

P.S: YKSI juttu,minkä olen selvästi huomannut, on pirteys. Olin ennen aina ja AINA kuoleman väsynyt. Nyt herään aamullakin jo ennen lapsia, mitä ei ole aiemmin tapahtunut.. (Olen kotona 2v ja 6kk poikieni kanssa.)

Viestin otsikko: TIISTAI 25.1.2005
ViestiLähetetty: 2005-01-26 10:27:11 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Tänään mennyt toooosi huonosti. Repsahdin iltapäivällä pahasti, kun tuli yksi iso pettymys elämässä :-( No, onneksi se oli vain yhden matkan peruuntuminen, mutta silti aiheutti lievän hälläväliä-ahmimisen.. ARGH.

Yritin jättää repsahduksen unholaan, tänään uusi päivä!

Mutta tässä eilisen tiistaina syömiset:

* AAMU * klo 11

1 lehtileipä, 1 muna,lämminsavulohta n. korttipakan kok. pala., 6 mantelia ja vettä.

-> Kommenttia: Jotenkin Cokis ja Pepsi Max sekä Light-tiivistemehut jääneet kaappiin koskematta, ei tee mieli yhtään!! Pitäisi ehkä kuitenkin käyttää niitä, jos se paha makeenhimo iskee, kun niissä ei kaloreita ole..

* PÄIVÄ * klo 14, nyt vasta nälkä.

1 broiskun rintafilee, uunissa tehty
1 paprika, tehty myös uunissa sekä
1 purkki herkkusieniä (100g) joka oli myös uunissa mukana. (ei purkki :lol: )
jäävuorisalaattia yksi kourallinen sekä loraus oliiviöljyä
1,5dl raejuustoa

* klo 15.30 NÄLKÄ * Oliko lounas sitten kuitenkin liian hiilaripitoinen vai liian rasvaton??

* VÄLIPALA * klo 15.30

Danone Vitalinea 0,1% mansikka jugu ilman sokeria
+ 2tl pellavarouhetta

klo 16 TÄYSI ROMAHDUS: 3 jätskituuttia (kaikki,mitä pakkasesta löytyi) ja 10 Marianne-karkkia. Fiilis huono. :(

* ILTAVÄLIPALA * klo 19. Kauppaan lähdöss, varmuuden vuoksi vähän ruokaa, vaikka ei yhtään nälkä. Tuo 3 jätskin ateria oli siis täyttävä :lol:

1 lehtileipä ja 3 siivua kinkkuleikkelettä

* "PÄIVÄLLINEN" * klo 21
salaattipohjainen katkarapusalaatti ja 1 muna

* ILTAPALA * klo 23
lehtileipä (taas...) ja savulohta röykkiönä päällä

HUONO PÄIVÄ!!

Viestin otsikko: JEEE!!
ViestiLähetetty: 2005-01-26 10:36:55 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Pakko oli vielä tulla lisäämään, että aamuinen punnitustulos oli ihan muuta, mitä olin odottanut! Pääsin laittamaan ticketin tasan 3 numeroiseksi... Painoa on siis taas pudonnut!! Huolimatta eilisestä! (Punnaan 2 kertaa viikossa, viimeksi pe) Seuraavalla kerralla on lupa odottaa jo 2 numeroista painolukua \:D/

Viestin otsikko: jatkuu..
ViestiLähetetty: 2005-01-30 22:26:32 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

En ole ehtinyt yhtään nyt pitää ruokapäiväkirjaa, kun vauva on ollut kipeänä. Epäilen, että hampaita tulossa.

Olen syönyt ihan mukavasti hyväkarpaten, paitsi että eilen lauantaina meni jätskiä ja tänään söin noin desin riisiä ja 2 pientä kevätkäärylettä. Nyt omatunto kyllä tuolla jyskyttää!! :oops: Ai niin, eilen söin myös marsipaania. [-X Hassua, että tulin siitä niin täyteen (yksi patukka), että se vei melkein koko päiväksi nälän.

Olen huomannut sen, että jos aamulla syön edes vähän munakasta (esim. tänään 1/4 vain kahden munan munakkaasta + 3 siivua kinkkuleikettä), ei ole vain nälkä. Se on ihmeen mahtava aamunaloitus!! Ja jos tuota päivänaloitusta ei tee, on suurempi mahdollisuus, että koko päivän syömiset jollain tavoin retkahtaa.

UUTISIA VIELÄ! PAINO 2 NUMERON PUOLELLA TÄNÄÄN!!! :lol: Muutan sen tikettiin, kun on tasaluku taas (=99kg). Kaamee painoluku, mut suunta on vaan alaspäin!!

Viestin otsikko: Re: jatkuu..
ViestiLähetetty: 2005-01-30 23:35:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hannis74 kirjoitti:
En ole ehtinyt yhtään nyt pitää ruokapäiväkirjaa, kun vauva on ollut kipeänä. Epäilen, että hampaita tulossa.

Olen syönyt ihan mukavasti hyväkarpaten, paitsi että eilen lauantaina meni jätskiä ja tänään söin noin desin riisiä ja 2 pientä kevätkäärylettä. Nyt omatunto kyllä tuolla jyskyttää!! :oops: Ai niin, eilen söin myös marsipaania. [-X Hassua, että tulin siitä niin täyteen (yksi patukka), että se vei melkein koko päiväksi nälän.

Olen huomannut sen, että jos aamulla syön edes vähän munakasta (esim. tänään 1/4 vain kahden munan munakkaasta + 3 siivua kinkkuleikettä), ei ole vain nälkä. Se on ihmeen mahtava aamunaloitus!! Ja jos tuota päivänaloitusta ei tee, on suurempi mahdollisuus, että koko päivän syömiset jollain tavoin retkahtaa.

UUTISIA VIELÄ! PAINO 2 NUMERON PUOLELLA TÄNÄÄN!!! :lol: Muutan sen tikettiin, kun on tasaluku taas (=99kg). Kaamee painoluku, mut suunta on vaan alaspäin!!

Toivotaan, että hampaat ovat tulossa :) Mitäs siitä jätskistä huoleja, olit antanut luvan itselles syödä sitä, joten huolet pois! Siitä muusta, tsemppiä, sulla näyttää olevan sentään antelias hiilariraja ;D

=D> tuosta kaksiluvuisesta!! Mulla on piiiittkkäää matka siihen asti ;)

TSEMPPIÄ!

-yupik

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC+02:00