karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-26 01:55:37

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 786 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 134 35 36 37 3840 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-04-23 07:26:01 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Moi mlv! Lämpimästi veljenpoika tuli taas mua halaaman ja isäänsä kanssa.(vanhemmat eronneet) Oon ollut häntä kuuntelemassa ihan pikku natiaisesta asti kun viulunsoittoa on opetellut. Ja veljeänsä kanssa joka soitti vetobasuunaa.

Täällä paistaa aurinko mutta maa on märkä. Sadetta en oo kuullut kun oon nukkunut. Saapa nähdä muuttuuko ilma päivän aikana.

Tänään aamupäivällä hammaslääkärintarkastus.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2015-04-23 09:58:10 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Varmasti poikaa on motivoinut sekin, että häntä tullaan seuraamaan, kuuntelemaan. Nuoret arvostaa sitä, että ollaan kiinnostuneita heistä.

En oikein voi toivottaa mukavaa päivää, kun sinulla kerran hammaslääkäriin meno :roll: :wink: !
Mutta mukavaa torstai-iltaa sitten! :lol:

ViestiLähetetty: 2015-04-23 11:14:19 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kiitos Veera! Mutta ei tuo tarkastus mun päivää pilaa. Varsinkin kun reikiä oli taas nolla mutta nyt ei sanottu että tuu kahden vuoden päästä uudestaan, vaan sain ajan toukokuun alkuun, kun suussa on jotain kolme palleroa poskessa ja kokeneempi hammaslääkäri kävi niitä katsomassa ja sanoi että vaarattomia ovat mutta poistetaan kuitenkin.

Ei siinä muuten mitään mutta jos antavat antibiootit leikkauksen jälkeen niin se sotkee taas suoliston pitkäksi aikaa ja sit ainakin saa sanoa hyvästi laihtumisajatuksille pitkäksi aikaa. Paitsi jos uskaltas olla syömättä ne. Tai jos niitä ei edes annettas [-o<

Hammaskiveä oli vähän ja se pitää käydä taas poistattamassa sit joskus tuon leikkauksen jälkeen. Inhottavampi homma se on kuin tarkastus. Mutta hampaat tulee tosi puhtaan tuntuiseksi pitkäksi aikaa.

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2015-04-23 12:55:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvä, kun kirjoittelit hammaslääkärireissusta! Itsehän ravasin korjauttamassa hampaitani urakalla tuossa vuosi sitten talvella. Silloin suuhygienisti kehoitti, että kannattaa varata aika noin vuoden päästä uudestaan. Silloin oli hammaskiveä siis jonkun veran, ja ientulehdustakin aika pahasti. Nyt tuntuu suu parempivointiselta kuin silloin, ja ientulehdustakin on vaan paikallisesti joskus. Siitä riesasta tuskin pääsen koskaan eroon, koska astmalääkkeet nyt vaan altistavat ientulehduksille. :( Onneksi ei ole tuon ajan varaamisen kanssa kiire, kun valmistuminen ei uhkaa ihan lähiaikoina. Suuhygienistillä käynti on siis ilmaista opiskelijaterveydenhuollossa.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2015-04-23 19:46:27 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Moi oulis! Mulla on ollut ientulehdus pahana kun en masentuneena jaksanut hoitaa hampaita tarpeeksi hyvin mutta onneksi sit kun voimat ja mielenkiinto taas palas niin ahkeralla tikuttamisella aamuin illoin ja kookosöljypurskulla sekä huolellisella pesulla aamuin illoin sähköhammasharjalla sain sen parantumaan täysin. Karppaus ja ubikinoni osaltaan hillitsivät ikenien tulehdusta. Edelleen tikutan aamuin illoin kun pelkään että muuten se tulee takas. Hammaskiveä joudun poistattamaan vuosittain.

Harmi että astmalääkkeet altistaa ientulehdukselle. Ei siihen sit auta mikään tehostettu suun ja hampaiden hoito?

ViestiLähetetty: 2015-04-23 20:12:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^^Astmalääkkeiden ientulhduksille altistava vaikutus johtuu lääkkeessä olevasta kortisonista, joka tunnetusti ei ole hyväksi limakalvoille. Mullehan tulee myös aftoja tosi herkästi. Aftoihin on onneksi auttanut hammastahnan vaihto natriumlauryylisulfaattomaan tahnaan. Lisäksi astmalääkkeet kuivattaa limakalvoja jonkun verran, mikä taasen aiheuttaa sitä, että hampaiden väliin keertyy kuivumisesta johtuvaa töhnää. Hyvä hampaiden puhdistus toki auttaa huimasti, ja sähköhammasharjan hankkiminen vajaa vuosi sitten on yksi parhaimpia hankintoja koskaan. Pyrin myös lankaamaan hampaat joka ilta. Öljypurskuttelu on taas vähän jäänyt, kookos kun ei sovi, ja mautonkin oliiviöljy purskutteluöljynä menee kategoriaan epämiellyttävä. Mutta jos ottaisi taas käyttöön vaikka muutaman kerran viikossa...

Karppaus varmasti auttaa paljon, varsinkin sokerijuttujen syömättömyys. Tuosta ubikinonista en ole kuullutkaan, voisi kokeilla.

Pölinöitä vol. 4 ja palstaunelmia

Oulaliina jolkottelee kohti puolikasta

ViestiLähetetty: 2015-04-24 07:37:45 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Huomenta oulis ja muut Mirrilän kävijät! Kiva jos noista mua auttaneista jutuista ois edes pientä apua sulle. Muistaakseni Tolosen sivulta luin että ubikinoni saattaa auttaa ientulehdukseen.

Aamuyö oli ihan levoton. Nukuin huonosti ja näin kummallisia levottomia unia. Ninni herätti sit hellästi aurinkoiseen aamuun :D kasin maissa. Ihana kun noi ei tuu mua herättämään liian aikasin.

Tänään ohjelmassa imurointia ja sauvakävelyä.

ViestiLähetetty: 2015-04-24 13:12:21 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Mun tarttee kans imuroida ja vähä siistiä täällä :)
Ja sauvakävely....
no ehken mä kommentoi sitä :)
Mukavaa viikonloppua Mirrilään ♥

ViestiLähetetty: 2015-04-24 15:44:44 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kiitos Teikku! Et taida tykkää lajista vai :lol: Kävelin kaksi tuntia joista sauvoin 1h 40 min. Mä tykkään että sauvakävely on tehokasta ilmaista liikuntaa ja kivaa vielä metsäreitillä luonnossa mennä. Nyt maistuu kahvi ja sit myöhemmin saunaan.

ViestiLähetetty: 2015-04-24 16:16:18 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Juu ei..mun lemppareihin ei kuulu sauvakävely :D

ViestiLähetetty: 2015-04-24 17:37:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Teet pitkiä lenkkejä. Varmaan 10 km paikkeilla? Kiva, kun joku muukin täällä tykkää sauvakävelystä :)

ViestiLähetetty: 2015-04-24 18:36:39 
Poissa
Avaruuskarppi
Avaruuskarppi

Sauvakävely on tosi hauskaa! Silloin aikoinaan, kun kuljin työmatkat aina sauvakävellen, n. 4 km suuntaansa, niin olin ihan superkunnossa, ja käsivarsissa oli voimaa kuin pienessä kylässä. Sutjakkanakin pysyi ihan kaupan päälle, mitään erityistä yrittämättä. Hyötyliikuntaa sanan varsinaisessa mielessä, kun sinne työpaikkaan oli kuitenkin siirryttävä. :D

Once you have been taught to think, it's hard to stop.

ViestiLähetetty: 2015-04-24 19:28:15 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Mymlan kirjoitti:
Teet pitkiä lenkkejä. Varmaan 10 km paikkeilla? Kiva, kun joku muukin täällä tykkää sauvakävelystä :)

Mä tykkään pitkäkestoisesta liikunnasta. Varmaan matka oli siinä kympin paikkeilla. Sauvakävely on mukavan kokonaisvaltaista ja siinä ehtii ajatella kaikenlaista kun sauvoo eteenpäin ja matka taittuu ihan huomaamatta. Keinukalliossa on reitit mukavan mäkisiä niin nostaa hyvin peruskuntoa.

Se on ollut karpatessa kiva huomata että vaikka välillä on pitkiäkin taukoja ettei tee juuri mitään niin silti kunto säilyy yllättävän hyvin. Nytkin talvella en harrastanut mitään muuta kuin hyötykävelyä ympäriinsä mutta nyt kun oon aloittanut vesijuoksun niin tunnin matka menee kevyesti ja sauvakävellessä tunti tai pari ihan hyvin :D

ViestiLähetetty: 2015-04-24 19:32:47 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

NiilinKaimaani kirjoitti:
Sauvakävely on tosi hauskaa! Silloin aikoinaan, kun kuljin työmatkat aina sauvakävellen, n. 4 km suuntaansa, niin olin ihan superkunnossa, ja käsivarsissa oli voimaa kuin pienessä kylässä. Sutjakkanakin pysyi ihan kaupan päälle, mitään erityistä yrittämättä. Hyötyliikuntaa sanan varsinaisessa mielessä, kun sinne työpaikkaan oli kuitenkin siirryttävä. :D

Kiva että säkin pidät sitä hauskana. Käsivarret saa hyvin treeniä kun kunnolla sauvoo menemään. Mä en uskalla sauvoa asfaltilla kun herkästi on noita niskahartíavaivoja. Fysioterapeutti varoitti että asfaltti on liian kovaa ja hartiat ei tykkää siitä hakkaamisesta mutta kätevää jos sulla toimi. Mä kävelen asfalttiosuuden mutta ei se oo kuin noin vartti mennen tullen.

ViestiLähetetty: 2015-04-24 21:23:31 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Lainaa:

Ok. 8) Ehkä sait ylipuhuttua. 8)

ViestiLähetetty: 2015-04-25 06:28:58 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Mun tarttis paisuville käsivarsialleille saada jotain pudetta, sauvailu ois ehkä siihenkin mainio juttu... Joskus lenkkeilinkin aina sauvoilla, koira oli juoksuvyössä kiinni vyötärössä. Testailin, että lenkki, joka ilman sauvoja kesti n. 75 min, meni sauvoilla ja koira vyössä tunnissa, sen verran siitä lisää vauhtia tuli. Osa koirasta tosiaan.

Mun kävelyinto on latistunut koiran vanhuuden myötä, on sellaista köpöttelyä ja pienen pieniä lenkkejä vain. Metsässä mä (ja me) kaikkein mieluiten kulkisin, polkuja ja vaihtelevaa maastoa.

ViestiLähetetty: 2015-04-25 07:44:55 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Huomenta Greda ja Ooo! Upea aurinkoaamu :D Tänään kympiltä lähden kulttuurikävelylle. Sibbe on asunut Keravalla Vanhassa pappilassa ja Mattilassa. Lähtö on Vanhasta pappilasta ja mennään Mattilaan. Siinä on opastus ja kai jotain draamallistakin. Oisko tää opas vaikka Sibbe? No sit näkee.

Sauvakävely on asia joka edelleen jakaa ihmisten mielipiteitä mutta tehokasta se on. Ja raikkaassa ulkoilmassa mukavaa. Just Keravan energianlehdestä luin että Keravalla on pienhiukkasia vähän ilmassa kun uudessa biopolttolaitoksessa on uusinta tekniikkaa savun puhdistuksessa. Hyvä niin ja sähkönhintaakin lupasivat alentaa 2,5% ja jo nyt se on edullisempaa kuin esim. veljellä Hesassa.

ViestiLähetetty: 2015-04-25 09:02:44 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Mukavaa päivää kulttuurin parissa :)
Mä taidan fillaroida ihmisten ilmoille tohon cityyn, hengailen ja käyn kaupassakin :)

ViestiLähetetty: 2015-04-25 13:54:52 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Kiitos Teikku!

Ilma on upea ja oppaalla oli tosi mielenkiintoisia tarinoita Sibbestä. Meitä oli varmaan viiskyt kulttuurikävelyllä. Aikaa meni 2 tuntia mutta kilometrejä vain neljä.

Varasin sen ilmaisristeilyn Tallinnaan joka ei oo ollenkaan ilmainen kun joudun hankkimaan joko passin tai henkilökortin. Otan passin kun on halvempi (48€) ja jos muutenkin sattus sitä tarttemaan. Ja valokuvassakin täytyy sit käydä. Mutta sittenpähän on voimassa viideksi vuodeksi.

ViestiLähetetty: 2015-04-25 14:29:54 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Täällä passikuvan ottaa poliisi passia haettaessa eli muiden ottamat kuvat ei kelpaa. Minäkin olin pitkään Suomen kansalainen kun passin sai naapurikaupungin Suomen edustustosta mutta vaihdoin Ruotsin kansallisuuteen ihan passisyistä. Kun eihän se periaatteessa minua muuta mitä siinä passissa seisoo.

Tallinna on mukava kaupunki, taidemuseo hieno.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 786 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 134 35 36 37 3840 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00