karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-13 01:41:09

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 190 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 610 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: Elämää by elysee
ViestiLähetetty: 2011-06-17 21:39:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joo, en oo kenkiä vielä ostanu saati kokeillut. Mutta huomenna!
Eilisen ruokalistan kohokohta oli mansikat ja kermavaahto. Ei muuta erityistä, peruna ja kylmäsavulohta ja munia ja voita yms.. vähän rehuja ja sellai.
Tänään aamulla söin kolmannes kurkun, kaksi keittomunan keltuaista voilla. Illalla viipaloin perunan, makkaran, puoli paprikaa ja sipulin pannulle voihin. Kukkakaalia vähän sekaan ja tomaattipyreetä vähän mausteeksi. Tein creme fraiche dipin ja tein porkkanasta ja kurkusta dippailtavia. Hyvää. Kohta lenkille. Niin, aika myöhä, mutta minkäs teet. Ja täällä missä mä nyt oon ni kello on "vain" 21:38..

ViestiLähetetty: 2011-06-19 22:03:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Eilen kaverin mökillä yökyläilemässä. Syötiin ja juotiin, viiniä, pihviä, perunaa, salaattia. Humaltuneena maistelin patonkiakin ja sipsejä jonkun verran. Sen huomasikin aamulla. Aamupalaksi/lounaaksi mökillä söin vielä näkkärin, palan sienipiirasta ja lasin appelsiinimehua. Ja paljon vettä.
No kävin polttelemassa hiilareita 3½ tunnin pyöräilylenkillä, alfaltilla ja metsäpoluilla. Pari tiukkaa mäkeä oli, eka kertaa jouduin laittaa 1. vaihteen päälle!! Tai se mäki oli niin pitkä, että piti huilata ajamalla vähän aikaa ykkösvaihteella. Ja jyrkin kohta oli tietysti mäen lopussa. Kyllä oli pahin mäki ikinä!!
Eilen kävin muuten ostamassa ne Merrellit. Pitää ruveta totuttelemaan, myyjä käski ottaa aika iisisti, tyyliin 1 km/pvä ekat pari viikkoa sais vaan juosta näillä. Perjantaina juoksin vitosen, tavan kengillä siis. Yritin juosta vähän barfotatyylillä, mut tuntui oudolta niillä kengillä. Oli kiva juosta vähän viilemmällä ilmalla, kello oli kuitenkin kymmenen illalla.
Ei oo oikeen levännyt olo. Pitäs mennä aikasemmin nukkumaan. Huomenna viideltä ylös..

ViestiLähetetty: 2011-06-20 19:51:36 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joko vatsalaukku on pienentynyt tai sit mä vaan söin hirveästi ja tosi nopeasti. Kumpikin on mahdollista periaatteessa..
Aamupalaa söin, kuivaa juustoa (semmonen on parasta) ja voita, pätkä kurkkua, tomaatti ja kermateetä. Puol kuuden aikaan.

Viiden jälkeen illalla tulin töistä ja tein sitten pannulla ruokaa, voihin paistumaan sipuli, peruna, kukkakaalia, chorizo, tomaattipyreetä ja juustoa vähän. Hyvä ruoka, valmistui äkkiä. Keitin munia ja söin 3 keltuaista (valkuaiset ei oo enää mun suuhuni hyvänmakuisia??) voin kera. Jälkiruoka oli kermakaakaojauhe-suklaamousse ja pari rouskuporkkanaa. Kohta keittelen vielä teetä, kermalla varmaan juon. No kyllähän tuossa oli aika määrä ruokaa eli taisin syödä liikaa liian äkkiä.
Lenkille tuskin menen, palautumispäivä. Korkeintaan lyhyelle hölkkä-kävelylenkille testailemaan uusia ohutpohjaisia mersuja.
Lueskelin morkkiksen päikkyä ja päähän jäi sana paleotomaatti. Elossa oleva mummoni kysyi minulta kerran, että mahtuisko minun kämppään tomaatintaimi kasvamaan, mutten huolinut. Kun joskus olisi oma kasvihuone ja kasvimaa.
Toisinaan (aika usein) mä kyllä haluaisin elää ilman nykyajan laitteita ja elämäntyyliä. Maalla maalaistalossa, omat lehmät, kanat, possut. Itse kasvatetut vihannekset ja kasvikset. Omenapuut. Rantasauna, järvi, soutuvene ja katiskat lähellä. Ilman nykyisiä lisäainepumpattuja elintarvikkeita (pelkkä sana 'elin tarvike' on kamala).

Oon vissiin tullut vanhaksi, koska olen alkanut sanomaan "ennen vanhaan".
Pienenä penskana olin kotona heinänteossa aina mukana ja se oli mukavaa hommaa. Koko kylä pyydettiin heinäntekotalkoisiin ja kun yhden tilan heinät oli tehty, siirryttiin seuraavalle tilalle. Viljanpuinnin aikaan olin aina viljakärryssä pelastassa leppäkerttuja. Polttopuitten pinoamista ja vadelmien keräämistä vihasin, koska ampiaset teki pesiään vadelmikkoon ja puupinoihin.
Oi niitä aikoja..

ViestiLähetetty: 2011-06-20 21:15:28 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Laskin mutulla päivän makrot, kaksi ateriaa. R 251g (safaa 49%), HH 53g, P 61g, 2760 kcal.
No paikkaa eilisen lenkin kulutukset hyvin:)
Rautaa tuli vain 10 mg, tarve siis jotain 15 mg, muuten tuli hyvin kaikkia kivennäisiä, hiveniä ja vitamiineja. Keltuaiset auttaa paljon siinä!

ViestiLähetetty: 2011-06-24 10:03:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei barfotaeläin, miten mersuilla menee? Meitsi haki Jumbon Stockalta vadelmanpunaiset vibramit, ajattelin just kokeilla, uskaltaako väillä vähän juostakin, vinkeältä tuntuu kävelykin. Hirveen hyviltä näyttää minusta vertaismaallikosta nuo sun makrot. Jos se raudan tarve olis viljattomalla pienempi? Glad midsommar!

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2011-06-25 14:07:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Haha, barfotaeläin joo :D Mersuilla juostessa kyllä tulee sellainen villieläinfiilis, tekis mieli revitellä ja hyppelehtiä.
No, mersut on ollut kohtuu kovassa käytössä, olen yrittänyt pitää niitä paljon ja saada ne äkkiä sisäänajettua. Lyhyitä juoksulenkkejä, 1-3km ja kävelykenkinä ovat toimineet myös. Kyllä jalkalihaksissa ja jalkapöydillä tuntuu lievää träningsvärkkiä. Tyytyväinen olen, vielä kun saisi näistä jonkun talvimallin niin voisin mennä näillä året runt.

Juhannus on juhlittu, tai siis midsommar Ruotsissa kun olen nyt. Väsyttää. Ja jäi vähän juhannusfiilis vajaaksi ilman saunaa ja suomalaista mökkeilyä (ja hyttysiä). Possua, pottua, snapsia (skånelaista yök), silliä ja salaattia. Grillissä oli myös kasvisvartaita ja pekoniherkkusieniä, mutta enpä huomannut maistaa. Jäätelöä ja mansikoita myös myöhemmin.
Lepäilenpä tässä vielä ja lähden sitten pyöräilemään, mersut jalassa tietysti niin sitten voin juosta niillä kilometrin pari jos löytyy joku kiva metsätie.

ViestiLähetetty: 2011-06-25 22:05:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Söinkin siinä vielä ennen lenkille lähtöä, kaikkea mitä jääkaapista löytyi.. keittelin kananmunia, makkaranpuolikas, juustoa, porkkanaa, tomaatti, voita. Pähkinäsuklaatakin löytyi kaapin perukoilta, ja chilisuklaata. Niitä muutama pala kutakin.
Pyörälenkille sitten ja lähdin uusille metsäteille. Ja eksyin vähän. Tai en löytänyt sinne minne oli tarkoitus. Mutta ihan hyvän reitin löysin kuitenkin, pari tuntia vierähti siellä. Aika raskasta hartioille ja niskoille ajaa pitkää epätasaisessa, mäkisessä maastossa.
Tekis mieli saunaan, tuli vähän viileä ilma niin rupesi viluttamaan loppuvaiheessa. Suihkuun ja nukkumaan. Huomenna aikainen aamuherätys.
Puoli vuotta jouluun btw:)

ViestiLähetetty: 2011-06-28 22:06:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Aamulla juustoa, voita, yksi keittomunan keltuainen ja porkkana.
Iltapäivällä puoli neljältä päivällistä, 1½ choziroa ja kevätsipulia paistoin voissa. Ruotsalaista jäävuorisalaattia, kurkkua ja creme fraichea. Kaikki sekaisin niin tuli makkarasalaattia. Jälkkäriksi (ja myös alkupalaksi) mansikoita. Ja muutama suklaapähkinä.
Kävin pyöräilemässä metikössä ja juoksemassa mersuilla poluilla jonku pari kilsaa. Mustikoita löytyi jo:) ja punkkeja minun kintuista. 7 yhteensä, pieniä pirulaisia..
No lenkin jälkeen suihkuun ja sitten kaveri soittikin, pyysi terassiseuraksi. Pari lasia valkkaria ja mozzarellatomaattisalaattia.
Nukkumaan, viini unettaa... :smt015

ViestiLähetetty: 2011-07-05 21:05:21 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kävin matkailemassa muutaman päivän ajan niin ei syömiset olleet niin rasvaisia ja vähän enemmän tuli hiilareita. Oli niin lämmintä, että ruoka ei kyllä paljon maistunut. Kivennäisvettä meni reilusti ja kaverini itsetekemää jäätelöä, niin ja mansikoita. Ja söinpä tosi hyvää kuhaa myös!!
Tänään sitten kotona ja töissäkin. Kaupassa piti käydä ja ostin pottuja, munia, luomuvoita, "tarjouksessa" ollutta savulihaa (joka oli silti kallista), kurkkua, kevätsipulia, juustoa, toista juustoa, maksapasteijaa, creme fraichea, porkkanaa, persiljaa... noilla koitan elellä viikon tai ainaki viisi päivää. Tänään, kun oli viileämpi päivä niin heti maistui ruoka hyvin.

Merrellit jalassa olen kävellyt ja juossut aika paljon. On muuten hyvät ja ilmavat kengät kuumillakin keleillä. Jaloissa, etenkin pohkeissa, ja nyt myös selkälihaksissa tuntuu träningsvärkkejä. Jalkapöytä meinaa kipeytyä, kun koettaa juosta hieman pidempään. Tänään en liikkunut muuta kuin töissä ja kaupassa kävin pyörällä. Huomenna vois käydä ehkä uimassa kilometrin tai vastaavaa. Nyt suihkuun ja nukkumaan. Univelkoja maksettavana, kun yöunet olleet vähän vähissä...

ViestiLähetetty: 2011-07-07 21:13:03 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Uinut olen parina päivänä ulkouimalassa, eilen jonku 45 min. Laskuissa pysyin 1200 metriin asti, sit vaan uin. Tänään uin vain puoli tuntia. Hyvää treeniä uiminenkin, jalat ja kädet ja kaikki. Tai ainakin mulla tuntuu lihaksissa. Ja polvissa myös, ne tuntuu löysiltä sivusuunnassa??

Eilen fläskiä vähän, peruna, pari keltuaista, jäävuorisalaattia, maksapasteijaa, creme fraichea, mansikoita, juustoa, porkkanaa..
Tänään aika samaa, muttei keltuaisia eikä pottua kun ei jaksanut. Suklaapähkinöitä kyllä sitten meni pari kourallista.. Alle kuukausi, sitten olis muutto. Huoh.

ViestiLähetetty: 2011-07-11 22:29:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

1 peruna, ½ sipulia, 1½ dl creme fraichea, voita, ½ kurkku, mansikoita, 1 makkara, 3 keltuaista, brokkolia, porkkanaa, suklaata...
pyöräilemässä tasan 60 min. hyvät treenit:)

Life is! Good night!

ViestiLähetetty: 2011-07-14 21:00:17 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulle tuli outo ja odottamaton "repsahdus". Ja en halua siitä sen enempää kertoa.. mut nyt on maha kipeä. Ja turvottaa. Huomisen saan varmaan vielä kärsiä.
No tiedänpä taas mikä sopii ja mikä ei tälle keholle.
Eiliseltä vitosen lenkiltä ohutpohjamersuillani en ole vielä palautunut. Kyllä ottaa pohkeisiin. Pikkuhiljaa. Tänään kärsin ja juon loppuillan vettä.
Tjah.

ViestiLähetetty: 2011-07-17 19:50:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tyhjää lyö, ei oikeen pää ole kirkkaimmillaan.
Olen syönyt vähän huonosti, niin fiilis ei ole ihan paras mahdollinen. Söin yksi päivä liikaa (rypsiöljyisiä) suolapähkinöitä ja niitä syytän nyt tästä fiiliksestä. On nimittäin naama niin kukallinen ettei ikinä ja keho täynnään nestettä. Not nice. Ja aivot tuntuu kans ihmeellisiltä. Söin myös jäätelöä, vaikka niin vaan päätin etten enää kaupan jäätelöä söisi. No maha on pallo. Opin taas.
Viljattomuus jatkuu ja jatkukookin. Kermaa en enää taida niin paljon käyttää, se tuntuu nykyään saavan aikaan palloefektin (ainakin tällä hetkellä). Ranskankerma menee ongelmitta, samoin muut happamat maitotuotteet. Kahvia join kupin toissailtana, pitkään olinkin ilman. Oli hyvää tummapaahtoista kahvia. Mmm. Meni yöunet, kun illalla sosiaalisen paineen alaisena join.

Ihanaa, kun kaupoilta ja toreilta saa kotimaisia kasviksi, marjoja, vihanneksia. Niillä olenkin aikalailla elänyt, rasvaa olen syönyt vähemmän, ei ole helteillä ainakaan maistunut mitkään rasvaiset luomukset. Yhtenä kuuma päivänä ei mikään maittanut ennen kuin illalla, silloin tein rasvaista ruokaa, joka oli hyvää ja meni kyllä alas, mutta meinasi tulla samoin tein ylös.
Etova olo. :(
Kalaa ja keltuaisia oon syönyt. Possua grillattuna.
Löysin muuten jo ekat kanttarellit metsästä. Oli ihan kookkaita niin sain pannulle voihin. Mustikoita ja vadelmia löytyy myös. Punkkejakin löysin, tai ne löysi minut.. :evil: prkleen pieniä pirulaisia..

Lähden tästä merrelit jalassa juoksemaan viitosen, ilmastoimaan päätä. Juoksu auttaa aina, ja hikoilu sekä hengästyminen ylipäätään.
Nukkunutkin olen huonosti, vähän stressiä pukkaa, kun muutto pian edessä. Ja työelämän vaihtaminen opiskeluun ei välttämättä käy ihan kivuttomasti.

ViestiLähetetty: 2011-07-26 22:46:54 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Laskin tässä yksi päivä makroja. Rasvaa vain 150 g, prot 53 g, hh 68 g. Luulin et hiilarit olis korkeammat, kun kaksi perunaa söin. Mutta jos kaikki muu on vähähiilarista niin eipä kai sitä sitten kerry enempää.
Tyhjensin pakastimen ja keitin lopuista luista ja lihoista liemen. Siitä sain hyvän pohjan keitolle, johon laitoin perunaa, porkkanaa, sipulia, purjoa, lanttua ja yrttejä (timjamia, persiljaa). Tuli hyvää. Pienenä jo tykkäsin laittaa juustosiivuja kuumaan keittoon, niin tein nytkin.

Työkavereitä oli kahvilla tänään. Leivoin jauhottomia kladdkakamuffineja. Kelpasi hyvin. Syötin heille myös normijauhoisen vadelmapiiraan. Söin itsekin pienen palan, mikä vähän turvottaa nyt, mutta mitään väänteitä ei mahaan ole tullut. Mutta enempää ei voisi syödä.

Olen edistynyt barfotajuoksussa. Nyt voin juosta vitosen lenkin jo peräkkäisinä päivinä, sitten tarvii pitää kaksi lepopäivää niin ei tunnu enää lihaskireyttä pohkeissa. Löysin itsellini sattumalta lenkkikaverinkin, mutta valitettavasti muutan tämän viikon lopulla niin se ilo on lyhytaikainen.
Niin. Ja onnistuin liukastumaan betonilattialla olevaan pieneen vesilammikkoon ja taittamaan nilkkani. Ja tietysti sen nilkan, josta nivelsiteet on mennyt pahasti jo monta kertaa. :evil: No onneksi ei mennyt niin pahasti kuin viimeksi (yli vuosi sitten btw), mutta turvottaa ja vähän sinertää. Lainasin kaverilta issprayta ja voltarengeeliä ja liimasidettä. Vedin tiukat kääreet nilkkaan niin sain tehtyä työpäivän loppuun. Nyt illalla otin siteen pois ja jalkaa vähän jomottaa, mutta kyllä kävely onnistuu. Huomisaamu voi olla vaikea, kun jalka kuitenkin turpoaa yön aikana. No se on huomisen murhe. Harmi vaan, että lenkkeily saa nyt hetkeksi jäädä. Katsotaan viikon päästä. :|

ViestiLähetetty: 2011-07-27 20:06:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Joo! Elämä on laiffii ja ruusupusikoissa tanssimista ja mitähän muuta. Mulla on siis yöuni täysin kadoksissa ja silmän aluset mustat. Ihmiset säälii mua. Tai ne kyselee, että väsyttääkö mua.
No väsyttää. Mutta aivoissa kieppuu (ja on kieppunut jo jonkin aikaa) niin paljon ajatuksia, että iltaisinkin kuuluu surinaa. Ja sydän jyskyttää nopeasti. Tätä tää ressi on :(
No, kohta se on ohi. Tai sitten tää on vasta alkusoittoa. Ja lenkillekään en pääse purkamaan tätä fiilistä..
Muuttoa puuhailen siis. Muutan maasta toiseen maahan, se tietää paperihommia, autonrekisteröintiä yms yms. Ja töitä teen viimeiseen asti. Kaksi työpäivää jäljellä. Sitten alkaa "loma". Muuttoonhan se aika menee ainakin osittain. Kyllä kai se kohta rauhoittuu tämä meno.
Pitää yrittää vähän meditoida myöhemmin iltasella niin saisin rauhan tähän päähän ja kehoon.
All is well, all is well...

Syömispuolesta.. tämä kesäkarppiruokavalio on tehnyt mulle semmosen tempun, että kun ennen stressiaikana söin enempi, niin nyt syönkin vähempi. Ainoa mitä syön enempi on suklaa. Ei ehkä viisasta, mutta ei sitä kahta riviä enempää ole vielä mennyt.
Tänä aamuna söin kaksi keittomunaa voilisällä ja porkkanan. Lounaaksi keittomuna, voita, porkkana ja avomaankurkku. Iltasella söin sitten keittoa, kaksi eilistä kladdkakamuffinssia, pari salaatinlehteä joihin tungin cremefraichea, maksapasteijaa ja raakaasipulia. Se oli sellainen alkupala"tortilla" joka tuli vaan mieleen ensivilkaisulla jääkaappiin kun kotiin pääsin. Makroista en tiiä. Rasvaa on kyllä tullut. Ne kladdkakamuffinit sisältää vain tummasuklaata, voita, munia ja vähän hunajaa. Keittoon laitoin muuten pari juustosiivua.

Lisäystä kun en näköjään muistanut tätä postata silloin kun tätä kirjoitin (2tuntia sitten). Söin vielä yhden avomaankurkun. Pitää juoda vettä, jano.

ViestiLähetetty: 2011-08-05 17:56:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Muutto del 1 avklarat. Eli muutin tähän missä nyt oon ja reilu viikon päästä jatkan matkaa mukanani vain osa tavarasta. Äitin tykö jää osa, opiskelija-asuntoon ei kaikki mahdu kuitenkaan.
Ihan mukava olla äitin ruokittavana, tai siis mä kyllä kokkaan ja yritän edelleen käännyttää äitiäni. Leipä maistuu edelleen, mutta onneksi eineksiä ei ainakaan ole jääkaapissa. Mutta ei se nyt ihan hyvältä tuo äipän syömäpuoli näytä.. eikä äitin maha. :x

Ruokailut on pysyny melko samanlaisina. Aamupalana olen syöny keittomunan keltuaisia 1-2 voin kera, vähän turkkilaista ja omia mustia viinimarjoja. Päiväruokana joskus iltapäivällä milloin mitäkin, perunaa voilla+ lihaa vähän tai sitten nyt viime päivinä possunlihajaluuliemeen tehtyä keittoa, jossa siis possun lihaa, sipulia, omia pottuja, porkkanoita ja kaupan brokkolia. Ja kuuman keiton seassa vielä pari juusto siivua. Marjoja olen syönyt paljon, vattuja, viinimarjoja ja karviaisia. Ja äitin kasvihuoneesta tomaattia, kurkkua, persiljaa ja muita yrttejä.

Huomenna lähdetään veljien kanssa ruotsin lappiin, sarek pitäis valloittaa 8) . Karppius saa jäädä hieman taka-alalle, reissussa syön hapanruisleipää, perunamuussia ja riisiä hiilareina, kaurapuuroa, pastaa ja mitään muuta viljaa en kyllä aio syödä. Meetwurstia, voita, sulatejuusta, itsekuivattua jauhelihaa ja sipulia sekä erilaisia pussipataruokia. Pähkinöitä saatan ostaa ja suklaata ostan. Pannukahvia, kaakao+maitojauhesekoitusta ja teetä myös mukaan. Sokerisia pussimarjakeittoja myös. Saa nähdä mitä maha sanoo, onneksi pieni pieru ei tunturissa haise;) ainiin, beef jerkyä ostin, ihan järkyttävän hintaista!! Robbarissa 75g pussi maksoi 6 egee... pitäs tehdä itse. Ekalle illalle otetaan mukaan vähän makkaraa tai lihapullia. Minttuviinapullon voisin ostaa, sopii hyvin iltakaakaohon.
Toivottavasti ei sada ja toivottavasti ei oo hyttysiä. Ei ne muita haittaa, etenkin kun minä olen mukana.. olenhan hyttys- ja polttiaismagneetti.. :evil:
Toivon siis itselleni hyvää reissua :D
Hejdå!

ViestiLähetetty: 2011-08-21 21:30:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kävin äsken juoksemassa lenkin vesisateessa, mersuilla tietty. Jalat on jo tottunu aika hyvin, kestää juosta tunninkin yhteen menoon niillä, asfaltilla juoksemisen jälkeen tosin menee jalat vielä vähän jumiin. Tänään en juossut kyllä kuin sen puoli tuntia..
Muuttohommat on nyt kaikki saatu päätökseen, muutin viikko sitten vielä uudestaan ja nyt olen siis opiskelija. Tarkoittanee sitä, että ruumiillinen rasitus on vähentynyt aika lailla. Ajattelin etukäteen, että lihon. Mutta vähän päinvastoin.. tuntuu että kun stressi ja vähäiset yöunet on kaikonnut (ainakin toistaiseksi) niin ei jaksa syödä niin paljon. Ainaki olo on niin kevyt. Hiilarimäärät on kesän aikana noussut jonkun verran ja rasva vähän vähentynyt. Nyt vähensin kyllä tietoisesti lisää rasvamäärää, kun aloitin opiskelijaelämän.
Perunoita tai riisiä syön jonkun verran päivittäin, proteiinimäärät on hyvin kohtuulliset ja koostuu keltuaisista, lihasta/kalasta, juustosta ja kohta kun hirvestys alkaa niin toivon saavani velipojalta hieman sisäelimiä, niin voisin harjoitella niiden kokkausta. Viljatuotteet aikalailla nollassa, ranskankerman vaihdoin partikseen ja smetanaan. Ulkomailla asuessani käyttämäni ranskankerma oli itseasiassa 34% rasvaa eli vastaa smetanaa, joten smetanaa on siis periaatteessa ollut kaikki se ranskankerma mitä aiemmin käytin :p
Voita menee edelleen, muttei ihan niin paljon kuin ennen. Omenoita olen nyt syönyt myös, kun niitä äiti tuputtaa mukaan. Mutta hyviähän ne :wink:

Lapissa kävin tuossa pari viikkoa sitten vaeltamassa. Itikoita ei ollut pahemmin. Sää ihan jees, yleensä 5-6 astetta ja välillä tihutti vettä, välillä aurinkoista, tuulistakin oli. Yksi iltapäivä oli kyllä ilkeä, kiivettiin lähelle kahta tuhatta metriä ilman rinkkoja. Kävelin muuten niillä minun mersuilla! Kyllä oli helppo ja kevyt kulkea ohutpohjaisilla siellä vaikka kanssavaeltajani pyörittelivät päätään. Niin ilkeää siinä reissussa oli sitten se sää, polarini lämpömittari näytti 2 astetta minun ranteella, takin päällä tosin, mutta yleensä kehon lämpö vaikuttaa pari astetta. Ja lunta satoi ja satoi, tuulistakin oli ja me oltiin siellä melkein kahdessa tonnissa, kiire tuli alas, mutta näkyvyys oli huono ja alasmenoreitti liukas. No kyllähän siellä hyvin selvittiin, mutta illalla leirissä väsytti. Ja kylmä ilma jatkui koko yön aina seuraavaan päivään asti.
Lapissa söin aikalailla hiilaria, snickerssejä, ruisleipää ja riisiä. Itsekuivattu jauheliha toimi hyvin ja beefjerky. Pähkinöitä myös jonkun verran. Maha oli kyllä vähän sekaisin, mutta on sitä pahemmastakin olosta kärsitty. Mustikkaa löytyi paljon ja muutamia hilloja. Tunturi- ja jäätikköpurojen vesi on parasta janojuomaa. Niin ja voitahan oli toki mukana, meetwurstia myös. Hyvin säilyi ruokatavarat, voikin pysyi jääkaappijähmeänä koko reissun.

ViestiLähetetty: 2011-08-21 21:41:58 
Poissa
napakettu
napakettu

elysee kirjoitti:
kiivettiin lähelle kahta tuhatta metriä ilman rinkkoja.
Missä päin pyöritte, Ruotsin vai Norjan Lapissa, kun Suomen Lapissa ei noin korkialle pääse?

18518 Nirrilä

ViestiLähetetty: 2011-08-21 22:15:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

^Ruotsin sarekissa. Suosittelen:)

ViestiLähetetty: 2011-08-22 21:31:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tuhlasin kauheasti rahaa tänään, tai ei kai sitä tuhlaamiseksi voi sanoa jos raha menee opintoihin. Ostin myös uudet mersut eli merrellit, kun oli niin hyvässä reassa (joo, tämä oli tuhlausta ja heräteostos). Myyjä sanoi, ettei ohutpohjaiset kengät ole suosittuja Suomessa. Ja että tuskin koskaan tulevat mikään suurempi hitti olemaan. Jaa, no niin kai sitten. Se ei ainakaan yrittänyt myydä niitä kenkiä mulle väkisin... :roll:
Ruokailut oli tänään lounas ja myöhäispäivällinen puoli ysin aikaan. Lounaalla jauhelihaa ja eilinen keitetty peruna voilla ja persiljalla. Pihapuusta omena. Iltasella söin sitten vielä yhden (ja viimeisen eilisistä) perunan smetanan, lohen, tomaatin ja porkkanan kera. Jälkiruoaksi voita yhden siivun yhden juustoslaissin päälle ja kaakaota tummasta kaakaojauheesta. Juomispuolta en ole oikeen saanut hoidettua tänään hyvin. Päivällä ei ehtunyt/muistanut ja ei ole sitten kiva juoda illalla kauheasti kun sitten saa rampata yöpissillä.
Nyt suihkuun ja sitten nukkumahan. Iltaluen muuten kirjaa, jonka kirjoittaja on ensimmäinen suomalainen nainen, joka kiipesi Mount Everestille. Siitä voitte päätellä mihin tämän ihmisen tavoitteet ovat nousemassa :D Hmm olis hienoa olla ensimmäinen joka sinne kiipeää merrellin ohutpohjaisilla kengillä. Villasukat voisin laittaa niihin sisälle, ettei varpaat paleltuisi..

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 190 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 610 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00