Kävin äsken juoksemassa lenkin vesisateessa, mersuilla tietty. Jalat on jo tottunu aika hyvin, kestää juosta tunninkin yhteen menoon niillä, asfaltilla juoksemisen jälkeen tosin menee jalat vielä vähän jumiin. Tänään en juossut kyllä kuin sen puoli tuntia..
Muuttohommat on nyt kaikki saatu päätökseen, muutin viikko sitten vielä uudestaan ja nyt olen siis opiskelija. Tarkoittanee sitä, että ruumiillinen rasitus on vähentynyt aika lailla. Ajattelin etukäteen, että lihon. Mutta vähän päinvastoin.. tuntuu että kun stressi ja vähäiset yöunet on kaikonnut (ainakin toistaiseksi) niin ei jaksa syödä niin paljon. Ainaki olo on niin kevyt. Hiilarimäärät on kesän aikana noussut jonkun verran ja rasva vähän vähentynyt. Nyt vähensin kyllä tietoisesti lisää rasvamäärää, kun aloitin opiskelijaelämän.
Perunoita tai riisiä syön jonkun verran päivittäin, proteiinimäärät on hyvin kohtuulliset ja koostuu keltuaisista, lihasta/kalasta, juustosta ja kohta kun hirvestys alkaa niin toivon saavani velipojalta hieman sisäelimiä, niin voisin harjoitella niiden kokkausta. Viljatuotteet aikalailla nollassa, ranskankerman vaihdoin partikseen ja smetanaan. Ulkomailla asuessani käyttämäni ranskankerma oli itseasiassa 34% rasvaa eli vastaa smetanaa, joten smetanaa on siis periaatteessa ollut kaikki se ranskankerma mitä aiemmin käytin :p
Voita menee edelleen, muttei ihan niin paljon kuin ennen. Omenoita olen nyt syönyt myös, kun niitä äiti tuputtaa mukaan. Mutta hyviähän ne
Lapissa kävin tuossa pari viikkoa sitten vaeltamassa. Itikoita ei ollut pahemmin. Sää ihan jees, yleensä 5-6 astetta ja välillä tihutti vettä, välillä aurinkoista, tuulistakin oli. Yksi iltapäivä oli kyllä ilkeä, kiivettiin lähelle kahta tuhatta metriä ilman rinkkoja. Kävelin muuten niillä minun mersuilla! Kyllä oli helppo ja kevyt kulkea ohutpohjaisilla siellä vaikka kanssavaeltajani pyörittelivät päätään. Niin ilkeää siinä reissussa oli sitten se sää, polarini lämpömittari näytti 2 astetta minun ranteella, takin päällä tosin, mutta yleensä kehon lämpö vaikuttaa pari astetta. Ja lunta satoi ja satoi, tuulistakin oli ja me oltiin siellä melkein kahdessa tonnissa, kiire tuli alas, mutta näkyvyys oli huono ja alasmenoreitti liukas. No kyllähän siellä hyvin selvittiin, mutta illalla leirissä väsytti. Ja kylmä ilma jatkui koko yön aina seuraavaan päivään asti.
Lapissa söin aikalailla hiilaria, snickerssejä, ruisleipää ja riisiä. Itsekuivattu jauheliha toimi hyvin ja beefjerky. Pähkinöitä myös jonkun verran. Maha oli kyllä vähän sekaisin, mutta on sitä pahemmastakin olosta kärsitty. Mustikkaa löytyi paljon ja muutamia hilloja. Tunturi- ja jäätikköpurojen vesi on parasta janojuomaa. Niin ja voitahan oli toki mukana, meetwurstia myös. Hyvin säilyi ruokatavarat, voikin pysyi jääkaappijähmeänä koko reissun.