karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-13 07:42:27

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-01-09 05:21:46 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Täytyykin ostaa välillä manteleita. Tahdon jymähtää aina samoihin ja unohtaa muut.

Miten, Matee, valmistat riistan?

Ainut riista, mitä saan, on kaupan poron tai saksanhirven käristys. Ja käristämistä ei ole mulle suositeltu. Mutta ei kai se niin kovin paljon poikkea paistamisesta, jos nopeasti pannulla valmistaa?

ViestiLähetetty: 2014-01-09 20:28:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kiitos Mateelle manteliohjeesta! Hieno kuva vielä sai veden kielelle.
Vai aiot, Adagio, ruveta herkuttelemaan riistalla. Nyt tuli ikävä anopin hirvipaistia. Mitään niin hyvää en ole eläessäni syönyt, paitsi ehkä kanaa thairavintolassa Madridissa. Tietysti nälkäisyyden aste on ollut vaikuttamassa näihin makuelämyksiini. On sellainen sanontakin, että "nälkä ruuan suolaapi".

ViestiLähetetty: 2014-01-09 20:53:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Täytyy sanoa, ettei tämä mun ruokailu herkuttelua ole kun on maidottomalla ja gluteenittomalla.
Yhdistän edelleen sanan herkuttelu suklaaseen, sokeriin, voihin, Brie-juustoon, kermavaahtolettuihin mansikkahillon kanssa jne.

Mutta tänään ostin 3 kpl tummanvihreää suomalaista ruukkusalaattia, linssejä, pähkinöitä, kanaa, Basmati-riisiä, kookoskermaa, suomalaisia marjoja ja banaania.

Ajattelin tänään, ettei syöminen merkitse mulle kovin paljon. Se on sivuseikka. Kyllä tykkään saada vatsan täyteen, mutta ainut ruoka joka vähän innostaa, on aamusmuutti. Mulle on tärkeämpää selviytyä syömisestä vähällä vaivalla. Kun se energia on rajoitettua, niin ei viitsi paneutua asiaan.

Kai se on sitten herkuttelua, jos lurautan Kookoskermaa jhk ruokaan, tai luomurusinoita. Vihersmuutti on vielä kokeilematta. Olin kerran Hesan kasvisravintolassa, ja siellä oli ihanaa vihersmuuttia.

Joulukinkustakin nautin, mutta se taas on punaista lihaa, niin ettei voi kovin usein syödä.

Hesan S-marketin valmiit salaatit on herkullisia.

En oo saanut perehdyttyä ravintoterapeutin resepteihin. Mutta se mitä sieltä luin, oli luomuluumut. Sekoittelin matkalla jasmiiniriisiin luumuja ja pähkinöitä ja oliiviöljyä ja currya.

ViestiLähetetty: 2014-01-09 20:56:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Täytyy sanoa, ettei tämä mun ruokailu herkuttelua ole kun on maidottomalla ja gluteenittomalla.
Yhdistän edelleen sanan herkuttelu suklaaseen, sokeriin, voihin, Brie-juustoon, kermavaahtolettuihin mansikkahillon kanssa jne.

Mutta tänään ostin 3 kpl tummanvihreää suomalaista ruukkusalaattia, linssejä, pähkinöitä, kanaa, Basmati-riisiä, kookoskermaa, suomalaisia marjoja ja banaania.

Ajattelin tänään, ettei syöminen merkitse mulle kovin paljon. Se on sivuseikka. Kyllä tykkään saada vatsan täyteen, mutta ainut ruoka joka vähän innostaa, on aamusmuutti. Mulle on tärkeämpää selviytyä syömisestä vähällä vaivalla. Kun se energia on rajoitettua, niin ei viitsi paneutua asiaan.

Kai se on sitten herkuttelua, jos lurautan Kookoskermaa jhk ruokaan, tai luomurusinoita. Vihersmuutti on vielä kokeilematta. Olin kerran Hesan kasvisravintolassa, ja siellä oli ihanaa vihersmuuttia.

Joulukinkustakin nautin, mutta se taas on punaista lihaa, niin ettei voi kovin usein syödä.

Hesan S-marketin valmiit salaatit on herkullisia.

En oo saanut perehdyttyä ravintoterapeutin resepteihin. Mutta se mitä sieltä luin, oli luomuluumut. Sekoittelin matkalla jasmiiniriisiin luumuja ja pähkinöitä ja oliiviöljyä ja currya.

ViestiLähetetty: 2014-01-09 22:41:53 
Poissa
Sambakarppi
Sambakarppi

Hei, Adagio!

En ole vielä valmistanut hirveästi riistaruokia, mutta tulevaisuudessa aion totisesti lisätä niiden valmistusta. Riistan jauhelihasta tai käristyksestä teen yleensä jonkin pataruoan tai karppipihvejä. Seuraavista linkeistä voi löytyä jotain ohjeita, joita voi soveltaa riistalle:

Jauheliharuoat
Liha- ja linturuoat

Ai joo teinhän jouluaattona villisianniskasta keskiaikaisen ohjeen mukaista uuniruokaa. Se oli oikein hyvää.

Tiede on se, mihin uskominen loppuu. - Matee

ViestiLähetetty: 2014-01-11 14:19:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos, Matee. Yritän painaa mieleeni ainakin tomaatit, sipulin, valkosipulin ja kerman (kookoskerman). :)

ViestiLähetetty: 2014-01-11 23:13:24 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Minulla ei Vhh taitaisi onnistua ilman maitotuotteita, siis lähinnä turkkilaista jug. ja kermaa. Tai tarvitsisin enemmän mielikuvitusta ja luovuutta. Sama on rasvan kanssa. Tykkään käyttää niitä monipuolisesti eli monesta lähteestä.
Jaksamista sinne paremman terveyden taipaleelle!

ViestiLähetetty: 2014-01-12 07:51:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos, Sofia!

Kyllä niitä vaihtoehtoja maidottomastakin löytyy, vaikka ei äkkiseltään uskoisikaan. Nyt on mulla uutena seesaminsiemenet, pähkinälajitelma, hamppuproteiinia, linssejä, kvinoaa, riisiä, enemmän vihanneksia, tuoreitakin, banaania ja marjoja. Ja oliiviöljy, kookosöljy, Daily Balance ja avokadoöljy/avokadot.
Hamppuöljy vielä ostamatta. Eläinrasvaa tulee lihasta ja munista. En kaipaa maitoa enkä jogurttia enkä niiden kantamista kaupasta varsinkaan. Vaikka viime viestissä vähän jurputin, niin on olo kevyempi ja tekee mieli tuoreita vihanneksia.

Mustaa riisiä aion hankkia jossain vaiheessa netin luontaistuotekaupasta.

Ruoka on mulle edelleen sivuasia, kun koen muut asiat mielenkiintoisemmiksi, mutta riisistä, currykanasta ja runsaasta jääsalaatista olen jopa nauttinut. Kolme ruokailua riittää useimmiten.
Kaapissa on kookoskermaa, mutta olen unohtanut käyttää sitä.

400 g kanan minuuttipihvit eivät tunnu riittävän kuin 3-4 aterialle. Olisi pitänyt ostaa enemmän.

Miten pärjäät mäkkäreissä? Syöt hampurilaisista pelkät pihvit? Vai otat salaatin?

ViestiLähetetty: 2014-01-12 18:20:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Käyn tosi harvoin hampurilaispaikoissa. Perhe on ruvennut tykkäämään enemmän kebabista, ja se on hyvä. Siellä on paljon helpompaa syödä niin, ettei hetikohta ole taas nälkä. Mutta silloin, kun ehkä mäkkärissä käydään, otan sitä, mitä mieleni tekee sillä hetkellä.
Hieno lista sinulla maidottomista vaihtoehdoista. Itsekin syön toisinaan vähän riisiä, mutta vain ihan ruokalusikallisen tai pari. Pienen perunankin voin välillä syödä riippuen päivän hiilaritarpeestani. Vain leivän suhteen olen lähes nollalinjalla, sillä olen huomannut, että kaikenlainen leipä lisää tarvettani syödä.
En ole muuten koskaan maistanut kvinoaa. Onko se mielestäsi hyvää?

ViestiLähetetty: 2014-01-12 18:24:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Sofia, kyllä quinoa on hyvää! Sitä saa K-marketin luomuhyllyltä paketissa. Sitä voi maustaa oliiviöljyllä, ruususuolalla ja millä haluaa. Muuten se on itsessään aika mietoa. Se on siemenmäistä alunperin, mutta sitä tarvii keittää vain 10 minuuttia. Se on parempi proteiinin lähde kuin riisi.

Paino oli tänä aamuna 86, joten se ilahdutti mieltä.

ViestiLähetetty: 2014-01-12 18:29:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Hei hienoa! Sekä paino että tuo kvinoa, jos se on proteiinipitoistakin. Minunkin täytyy ostaa sitä.

ViestiLähetetty: 2014-01-12 18:37:57 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Myös linsseissä on proteiinia hyvin. Niitä saa varmaan molemmista marketeista. Punaiset halkaistut linssit valmistuu 10 mintsassa.

Nyt iltapalana on linssejä, vähän riisiä, muutama pähkinä, vähän ruususuolaa, aika paljon oliiviöljyä ja loraus kaakaokermaa. Rusinat unohtuivat enkä saa niitä nyt kun otan magnesiumkloridijalkakylpyä.

ViestiLähetetty: 2014-01-13 23:38:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Olen aina tykännyt linssikeitosta. Kiva, että se on ravinteikastakin.
Hyvät hoidot sinulla. Kuuma jalkakylpy lämmittäneekin näin pakkasella. :)

ViestiLähetetty: 2016-03-16 18:43:19 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jaha, kolmen vuoden tauko. On ollut sairautta.

Tänään tuli niin hyvää keittoa, että ajattelin päivittää. Porkkanaa, linssejä, sipulia, luomuliemikuutio, kookosrasvaa. Valmiiseen keittoon valkosipulia, avokadoa, voita, pippuria, suolaa, inkivääriä. Naminami!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 74 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4

Kaikki ajat ovat UTC+02:00