karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-16 20:36:56

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 118 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-02-28 15:58:16 
Poissa
Hullukarppi
Hullukarppi

En ole seurannut jos olet jossain jo kirjottanut eli kysyn: Miksi karppaat??
Jos ihan selvästi sulle maistuu enempi puurot ym.ym. ja rasva on pelote...?

Btw....sulla oli aamulla nälkä koska sun aamupalasi sisälsi melkein vaan pelkkää proteiinia. Se kun aiheuttaa nälkää....

ViestiLähetetty: 2011-02-28 16:32:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Chike kirjoitti:
Tajusin myös, miks mua hirvittää tommoset kreikkalaiset jugurtit, smetanat, kermaviilit ja ranskankermat ja yleisesti kerma: Koska niistä tulee ihan jostain tyyliin yhdestä ruokalusikallisesta sama energiamäärä kuin kokonaisesta 200g purkista jotain viiliä.
- Mä siis tykkään kun voi syödä enemmän.
Ja sillä tavoin mä en pysty luottaan siihen, että se antais samallalailla sen kylläisyyden tunteen.

Mut eikös sun ollut just tarkotus lisätä sitä rasvaa ruokavalioosi, niin jos söisit esim kreikkalaista jugurttia melkein saman verran kuin viiliä, niin siinähän sitä jo tulisi. Tai laita sinne viilin sekaan edes loraus kermaa ja kahvinkin näköjään juot mustana, niin mikset sinnekkin lorauttaisi aina vähän kermaa? Aloita vaikka pienillä määrillä, niin ei tule heti ahdistusta siitä. Ajattele, kun syöt sitä rasvaa, että "tämä on hyväksi minulle!" :mrgreen:

Nyyrikki syö syömällä, juo juomalla ja juoksee juoksemalla (nykyinen ruokapäiväkirja)
Nyyrikki voi hyvin voilla (vanhempi ruokapäiväkirja)

ViestiLähetetty: 2011-02-28 16:54:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Ja vielä tuohon, että jos tarkoitus on lisätä hiukan energiamäärää, niin mikset söisi sitä rasvaa? Ei se paino oikeesti nouse mihkään, jos liikut kerta noin paljon ja oot vielä nuori ihminen.

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."

ViestiLähetetty: 2011-02-28 18:06:18 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

En mielestäni karppaa, tää on ihan vaan vhh, koska syön kuitenkin paljon hedelmiä ja marjoja etc.
Vhh ruokavalio siksi, koska hiilarit ei pidä nälkää, ja ne aiheuttaa vaan ahmimishimoja, jotka ei todellakaan ole hyväksi syömishäiriöiselle... ja vielä paranemisvaiheessa olevalle.

Mä en todellakaan enää pelkää rasvaa tai vältä sitä, niinkuin ennen.

Sen lisäämisessä on vain niin suuri kynnys.
Syön kuitenkin nykyään rasvaa paljon siihen verrattuna mitä söin ennen.

Mikä sitten on paljon, vähän tai normaali määrä liikuntaa, en tiedä... :oops:

Tänään söin päivälliseksi 1 lidlin hampurilaispihvin.
Keitin ensin sen perus kasarillisen lanttua, ruusukaalia, valkokaalia, valkosipulinkynsiä ja herkkusieniä, ja sitten paistoin ne nopeasti tossa pihvin rasvassa.
Ja päälle pari porkkanaa, ja 1 dl kreikkalaista jugurttia.

Ja vielä tuntuu että menis ruokaa, vaikka tossa oli kyllä aikamoinen satsi.

Lainasin kans kirjastosta pari Zone kirjaa, ihan mielenkiinnosta.
Vähän oon jo kattellu millaisia määriä siinä suositellaan.

Voi olla kans tosiaan että kuvittelen sen nälän, kun eihän mulla maha mitään meteliä pidä sentään. On vaan semmoinen että "vielä vähän jotain.."- tunne.

ViestiLähetetty: 2011-02-28 18:15:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paistoitko sä sen pihvin voin/öljyn kanssa vai ihan sellaisenaan? Jos paistoit ilman, niin ei ihme että jäi nälkä. Tiesithän kuitenkin, että VHH:llakin se suurin osa energiasta tulee saada rasvoista, ei proteiineista?

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."

ViestiLähetetty: 2011-02-28 18:59:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ja oisit pistänyt vaikka kasvisten päälle vielä nokareen voita, niin olis tullu hyvää ;) Mutta hienoa, että uskalsit kuitenkin tuota kreikkalaista jugua ottaa mukaan! Ja mun mielestä, jos tuosta jää vielä nälkä niin tosiaankin rasvaa on liian vähän ja jos vielä senkin lisäämisen jälkeen jää nälkä, niin syö niin paljon, että oot kylläinen. Ymmärrän kyllä, että se ei välttämättä tässä sinun tapauksessa ole niin helppoa, miltä se kuulostaa, mutta yritä kuitenkin!

Ja tuosta liikunnasta, niin siis juokset 10km lenkkejä monta kertaa viikossa? Ja teit vissiin muutakin? Se on ainakin minun mittapuun mukaan aika paljon, koska itse en liiku paljon ollenkaan, kerran viikossa tanssissa ja joskus lenkillä. Ja jos minä en tällä liikuntamäärällä ole lihonut karppauksen aloitettua niin et liho sinäkään :D Korkeintaan lihakset kasvattavat painoa!

Nyyrikki syö syömällä, juo juomalla ja juoksee juoksemalla (nykyinen ruokapäiväkirja)
Nyyrikki voi hyvin voilla (vanhempi ruokapäiväkirja)

ViestiLähetetty: 2011-03-01 12:06:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

anniem kirjoitti:
Paistoitko sä sen pihvin voin/öljyn kanssa vai ihan sellaisenaan? Jos paistoit ilman, niin ei ihme että jäi nälkä. Tiesithän kuitenkin, että VHH:llakin se suurin osa energiasta tulee saada rasvoista, ei proteiineista?

Paistoin ne ihan siinä pihvin rasvassa, ois vissiin voinu vähän muutakin lurauttaa joukkoon.

Joo, mä oonkin mietiskelly että saankohan mä liikaa proteiinia.
Tai siis nojoo, tiedän kyllä että saan.
Helposti tulee joku 110 g.
Eli ois varaa ainakin ottaa pois yks proden lähde, mutta ei mistään malttais luopua.
Ellei löytyis joku oikein hyvä millä korvata.
Tota iltapalan soijaproteiinia oon miettiny...

Nyyrikki kirjoitti:
Ja oisit pistänyt vaikka kasvisten päälle vielä nokareen voita, niin olis tullu hyvää ;) Mutta hienoa, että uskalsit kuitenkin tuota kreikkalaista jugua ottaa mukaan! Ja mun mielestä, jos tuosta jää vielä nälkä niin tosiaankin rasvaa on liian vähän ja jos vielä senkin lisäämisen jälkeen jää nälkä, niin syö niin paljon, että oot kylläinen. Ymmärrän kyllä, että se ei välttämättä tässä sinun tapauksessa ole niin helppoa, miltä se kuulostaa, mutta yritä kuitenkin!

Ja tuosta liikunnasta, niin siis juokset 10km lenkkejä monta kertaa viikossa? Ja teit vissiin muutakin? Se on ainakin minun mittapuun mukaan aika paljon, koska itse en liiku paljon ollenkaan, kerran viikossa tanssissa ja joskus lenkillä. Ja jos minä en tällä liikuntamäärällä ole lihonut karppauksen aloitettua niin et liho sinäkään :D Korkeintaan lihakset kasvattavat painoa!

Juoksen 2 kertaa ton 10km ja 1 lenkki on joku 13,5 km.
Ja pari kertaa kotona vaan pieni vatsatreeni ja venyttelyä.

No, on se varmaan paljon verrattuna muihin, tai en tiedä. :D

Tänään menin aamulla kympin lenkin (alle söin ison omenan), akillesjänne ilmoitti taas olemassa olostaan niin jätin siihen, enkä menny 12 km, vaikka olis ollu mukava mennä. Mutta propsit kyllä mulle kun maltoin kääntyä.

Lenkin jälkeen..
1 dl luomu pikakaurahiutale + 1 rkl luomu vehnälese -puuro veteen
1 rkl avokadoöljyä
200 g raejuustoa
1 rkl pellavansiemen

Menin nyt ottaan sitten puuroa, mutta ajattelin että se on parempi näin lenkkipäivänä.
Se oli tosiaan vähän liikaa proteiinia se eilinen aamiainen, kun oli pari munaa ja raejuustoa.
Mitä ton raejuuston tilalle keksis, jos ottais taas huomenna pari munaa?

Ja tosiaan, yleensä syön kans lenkkipäivänä ylimääräistä bulgarian jugurtin, ja kahden Uotilan maalaisruislimpun verran, päällä sulatejuustoa, jotain Cheddaria tms.
Pitäisköhän kokeilla tänään pistää ihan jotain kinkkua vino pino tms.

Mutta hyvin on siis päivä lähteny tänään käyntiin, niinkuin aina kun toi lenkki tuo niin hyvän olon.
(Ja pohjattoman mahan.. perkele)

ViestiLähetetty: 2011-03-01 14:27:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Munien kanssa rehuja aamulle, että täyttyy vatsa. Enemmän kuin pala kurkkua, ei se mulla ainakaan pitäis nälkää. Purkillisesta raikkaria tulee jo joku 22g protua niin se on vähän liikaa munien kanssa yhdelle aterialle, siitä jää nälkä. Laita paprikaa, sieniä, salaattia, tomaattia... Mitä vaan. Voit myös kuutioida kesäkurpitsaa ja paistaa niitä voissa ja maustaa kunnolla.

Eikö se iltaproteiini oo jotain juotavaa kamaa? Siitä nyt ei ainakaan nälkä lähde ja on mielestäni aika turha "lisä" jos ravinnostakin tulee protua jo sopivasti tai yli tarpeiden. Ymmärtäisin sen ehkä palautusjuomana kovan salitreenin jälkeen, mutta muuten se on kyllä aika turhake nälänkin kannalta. Jätä se vaan pois ja syö iltapalalla vaikka kourallinen manteleita ja purkki raejuustoa/rahkaa ja sinne lisäät vielä öljyä jos pystyt.

ViestiLähetetty: 2011-03-01 18:05:00 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

anniem kirjoitti:
Munien kanssa rehuja aamulle, että täyttyy vatsa. Enemmän kuin pala kurkkua, ei se mulla ainakaan pitäis nälkää. Purkillisesta raikkaria tulee jo joku 22g protua niin se on vähän liikaa munien kanssa yhdelle aterialle, siitä jää nälkä. Laita paprikaa, sieniä, salaattia, tomaattia... Mitä vaan. Voit myös kuutioida kesäkurpitsaa ja paistaa niitä voissa ja maustaa kunnolla.

Eikö se iltaproteiini oo jotain juotavaa kamaa? Siitä nyt ei ainakaan nälkä lähde ja on mielestäni aika turha "lisä" jos ravinnostakin tulee protua jo sopivasti tai yli tarpeiden. Ymmärtäisin sen ehkä palautusjuomana kovan salitreenin jälkeen, mutta muuten se on kyllä aika turhake nälänkin kannalta. Jätä se vaan pois ja syö iltapalalla vaikka kourallinen manteleita ja purkki raejuustoa/rahkaa ja sinne lisäät vielä öljyä jos pystyt.

Jees, täytyy huomenna taas kokeilla vaihteeks vaikka tollaista aamupalaa.

Toi soijaproteiini on ihan jauhoja, sekoitan sen aina veteen. Joukkoon joskus psylliumia tai muuta kuitua.
Kyllä se vähän turhalta on alkanut tuntumaan tosiaan.

Tänään söin päivälliseks 125g tofua (siinähän on melko paljon rasvaa), ja yleensä se on riittänyt noiden parin leivän ja bulgarian jugurtin kanssa viemään nälkää, mutta nyt tuntu että kaikki ois menny melkein ihan sukkana läpi.
En tiedä johtuuko vaan tosta aamuisesta lenkistä.
Keho ihan huusi että laita voita kasviksille mutta en vielä uskaltanut...

Täytyy kyllä vielä jotain hakea jääkaapista, äsken kävin vielä kaupassa ja mukaan tarttu pussi parapähkinöitä.

EDIT: söin vielä päivällisen päälle 8 parapähkinää.

Iltapalaksi 1 dl soijaprode ja 1 rkl psyllium -veteen
ja koko 200g purkki täysrasvaista kermaviiliä!

... Ja vielä nälkä. Vaikka rasvaa on kyllä tullu tosi paljon tänään, jos oikein laskin noi.

ViestiLähetetty: 2011-03-03 14:04:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Oon nyt lueskellu noita Zone-kirjoja, ihan mielenkiinnosta ja katsellen että minkälaisia määriä siinä syödään.

Oon kans ruvennu miettiin että ehkä mä kuulun siihen tyyppiin joka tarttee kuitenkin niitä hiilareita, vaikka sen ruisleivän muodossa ja puuron.
Peruna ei kuitenkaan pahemmin innosta, lanttu ja nauris on paljon parempaa.
Samoin riisi ja pasta, plaah.

Mutta nyt voisin vaihteeks koittaa hiivatonta, täysruisleipää, ja syödä niitä enemmänkin kun vain lenkkipäivinä.
Samoin soijaproteiinin ajattelin vaihtaa ehkäpä ruispuuron, tai johonkin tuollaiseen.

On kuitenkin pieni pelko että ne aiheuttais vaan lisää nälkää, mutta pakko kokeilla.

Eilen lähti aika hyvin nälkä kun söin iltapalalla kimpaleen koskenlaskijaa, 100g varmaankin ainakin,
ruispuuroa ja soijaproteiinin fibrexin kanssa.

Eli jonkinlainen tasapaino pitäis löytää.

Reippaasti rasvaa, riittävästi (mutta ei liikaa) proteiinia ja ripaus täysjyvää.

Pitäis vaan saada se hyvin käytännön tasolla toteutettua.

ViestiLähetetty: 2011-03-03 14:47:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Teret , se on välillä hidasta löytää totuus . Itekin joinain aamuin syön leipaa siivun kakx se vaan on mun vattalle hyväksi.
Siis voita enempi kuin leipää.
Juoksentelet kuiteski aika matkoja viikottain , joten kaloriaa kuluu.
Jos painat 5okg niin koeta saada rasvat + 17o-2oo ja prod 5o-6o.

Jos suolapäkkinät , rasvainen kermajuusto , metw ,mayo ,pekoni , voi , ja ihra ei vaan maistu se on aika hankala karpata.
Kebab + pekoni +aurajuusto sotku jalopenoilla + suolakurkku+suolapähkinä aimo vati :arrow: makrot fät +11og prod + 80 g ja uppoaa . No ainaski mulle ja useempi vati . siksi laihdun.

Mut reeni iloa sinnekin :smt026

ViestiLähetetty: 2011-03-04 13:01:44 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

kakuikkane kirjoitti:
Teret , se on välillä hidasta löytää totuus . Itekin joinain aamuin syön leipaa siivun kakx se vaan on mun vattalle hyväksi.
Siis voita enempi kuin leipää.
Juoksentelet kuiteski aika matkoja viikottain , joten kaloriaa kuluu.
Jos painat 5okg niin koeta saada rasvat + 17o-2oo ja prod 5o-6o.

Jos suolapäkkinät , rasvainen kermajuusto , metw ,mayo ,pekoni , voi , ja ihra ei vaan maistu se on aika hankala karpata.
Kebab + pekoni +aurajuusto sotku jalopenoilla + suolakurkku+suolapähkinä aimo vati :arrow: makrot fät +11og prod + 80 g ja uppoaa . No ainaski mulle ja useempi vati . siksi laihdun.

Mut reeni iloa sinnekin :smt026

Heei, kiitos paljon ehdotuksista! Ja mä jo luulin tollon yks päivä että 70 g rasvaa päivässä on paljon! :D
Eli on varaa lisätä aika paljonkin.

Prodet tulee kyllä helposti, pelkästä raejuustosta aamulla ja rahkasta välipalalla tulee jo vähän päälle 50 g, ja sitten vielä päivällinen.
Ja iltapalalta otin jo soijaproteiinin (ainakin kokeilun vuoksi) pois.

Mites sitten hiilarit, paljonko hedelmiä/marjoja voi tai kannattaa vetää päivässä? Ja mitkä hedelmät ois parhaimpia ja ravitsevimpia?
Omenaa menee pari päivässä yleensä ja mustikoita on pakkanen täynnä.

Samoin tota ruisleipää. Ja hmm, en oo lukenu aiheesta, mutta mitä se hiiva siinä leivässä tekee elimistölle, eli olisiko hiivaton leipä parempaa?

ViestiLähetetty: 2011-03-04 14:31:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jep . Pidä aika tarkkaa ruokapäikkyy mutta myös reenipäikkyy . Ja seuraa aamu painoo . Jo 2-3 viikon aikajaksosta voi tehdä päätelmiä . Pidä fät ja prot samois koko ajan jakson ja arvuuttele hh määrä , joku 70g / hh starttiin mieluusti aamusella , ennen reeniä nautittuna . jos paino nousee :arrow: vähen hh ja jos laskee :D älä muuta mitään .
Hedelmiä ja marjoi mahhtuu tohon 7o g hh aika lailla , mun mielestä syö mikä maistuu . ite 2x banani / viikko ja pari 3 omppuu .

Toi leivän hiiva taas henk koht juttu . syön ite 4-5 aamuna palan 2 leipää , mut määrät niin pieniä ettei mulla vaikutusta . Syö hiivatonta jos se uppoo paremmin.

ViestiLähetetty: 2011-03-04 15:23:42 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Jeespoks, täytyypi kokeilla ja käydä tänään taas vähän kaupassa.

Tänään:

Aamupala: (9.30-10.00)

½ dl quinoahiutale + ½ dl pikakaurahiutale -puuro veteen
2 rkl vehnänalkio, 1 rkl pellavansiemen, hieman fibrexiä
200 g raejuustoa
1 rkl avokadoöljyä

Mitä mieltä vehnänalkioista? Ja näistä muista öljyistä kuin kookos?

(En tiedä onko lounaalle tarvetta jos herää myöhemmin.. nojoo)

Sitten venyttelyä ja vatsalihasten tekoa, parikymmentä punnerrusta jne.
(½h-45min.)

2 pientä omenaa, teetä, kivennäisvettä

Välipala: (15.00)
purkki valion pehmeää maitorahkaa
reilu 1 rkl kookosöljy
kahveeta mustana

plus: 100 g maalaiskinkkua. nälkä kun jäi ja teki mieli suolaista...

ViestiLähetetty: 2011-03-04 15:39:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

kakuikkane kirjoitti:
jos paino nousee :arrow: vähen hh ja jos laskee :D älä muuta mitään.

Iiiiks! Noin normaalisti ihan hyvä ohje, mutta tässä tapauksessa menee kyllä aika pahasti pieleen (kun karppaajan painoindeksi siis on jo jossakin 19:n tienoilla). :shock:

Toivottavasti eriävä mielipide sallitaan: jos paino nousee, älä tee mitään muutoksia, koska kyse on mitä luultavimmin kropan parantumisesta. Sulla on ihan oikeasti varaa nostaa painoa aika monta kiloa, ja siinä sivussa saattaisi hormonitoimintakin hurahtaa taas käyntiin. Jos paino sen sijaan laskee, niin... huh. Seuraa tilannetta huolestuneena viikko tai pari, ja lisää ruokavalioon vielä vähän lisää rasvaa. Kun hiilareita vähennetään, painon laskeminen on käsittääkseni ihan normaali reaktio, koska nesteet poistuvat kropasta -- siis vaikka paino olisikin jo alipainon rajoilla (tästä on omaa kokemusta). Ne kilot pitäisi sitten vain saada takaisin.

Jos ajatus muuten ei kauhean pahasti ahdista, niin vaihda musta kahvi kermakahviin: puolet kahvia ja puolet kuohukermaa. Siitä saa edelleen kofeiiniannoksen, ja lisäksi sitä kaivattua rasvaa. Ja maistuu hyvältä! =P~

ViestiLähetetty: 2011-03-04 16:08:09 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

^Kompaten nelilehteä...
Mä en ehkä 40+veenä, satakiloisena bodarina tulis neuvomaan nuorta syömishäiriöistä tyttöä laihduttamaan! :roll:

Ja Chike, jatka vaan samaan malliin :) Selvästi havaittavissa jo pientä suunnanmuutosta terveellisempiin ruokailutottumuksiin :smt023 Vielä kun saat nuo kasat jauheita, hiutaleita ja muita muutettua joskus kunnon ruoka-annoksiksi, niin hyvin menee :)

ViestiLähetetty: 2011-03-04 16:08:41 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Teret taas , :idea:
Käsitin siis et haluat painosi pysyvan samana . Mutta mutta lisää hh 't jos laihdut liikaa . Noi on vähän vaikeeta ilman rasva %
ja kehon koostumista sanoa onko 45- tai 5okg ok sulle , yleensä vaan noil juoksijoilla bmi melko pien , joten päätä ite paljon haluat painaa ja mikä on sun kropalle juoksupaino . Ja nuo 2-3kg suuntaan tai toiseen ei viel mikään iso juttu.
Päikkyyn muös hyvä kirrjoottaa tuntemuksia , oloja yms
Mutta edelleeen reeni iloa.

:smt031 :smt038

ViestiLähetetty: 2011-03-04 16:18:39 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tiedä häntä kuka on kuka ja kuka bodari :mrgreen: mut toistetaan viel et juosijoilla kaloriaa kuluu .
En käskenyt laihtumaan vaan pitämään ruokapäikkyä ja tekemään tarvittavat muutokset 2-3 viikon välein .
Neuvojia näköjään riittää ja tuloksia tulee . . . ja menee .

' Se että ottaa asioista selvää ja perehtyy aiheeseen opiskelee jne. on hyvä.Mutta jos opittua/kuultua asiaa rupeaa pitämään ainoana totuutena ja sulkee toiset teoriat toimimattomiksi ilman omakohtaista kokemusta on mielestäni kapeakatseista.'

- korpatsov

oli pakko lainaa , ei tarvii miettiä . .. . =D>

ViestiLähetetty: 2011-03-04 16:23:25 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Chike kirjoitti:
En mielestäni karppaa, tää on ihan vaan vhh, koska syön kuitenkin paljon hedelmiä ja marjoja etc.
Vhh ruokavalio siksi, koska hiilarit ei pidä nälkää, ja ne aiheuttaa vaan ahmimishimoja, jotka ei todellakaan ole hyväksi syömishäiriöiselle... ja vielä paranemisvaiheessa olevalle.

Keitin ensin sen perus kasarillisen lanttua, ruusukaalia, valkokaalia, valkosipulinkynsiä ja herkkusieniä, ja sitten paistoin ne nopeasti tossa pihvin rasvassa.

Voi olla kans tosiaan että kuvittelen sen nälän, kun eihän mulla maha mitään meteliä pidä sentään. On vaan semmoinen että "vielä vähän jotain.."- tunne.

Hei Chike,

en aio varmaan tata kertaa enemman osallisua ruokiesi ja elamantapojesi kommentointiin, mutta ihan kokemuksen aanella: sulla tuskin hiilarit on paallimmaisena syyna ahmimishimoihin, vaan pikemminkin aliravitsemus ja liian vahainen kalorinsaanti.

Paranemisvaiheeseen kuuluu yleensa aina ahmiminen - joskus henkisista syista - useimmiten fyysisista syista. "Optimi" ruokavalion tai kalorimaaran hakeminen tassa vaiheessa on aika toissijaista, vaan pitaisi rohkeasti uskaltaa syoda tarpeeksi ja sillointalloin liikaakin. Siis mieluummin liikaa vaikka niista hiilareista kuin liian vahan tai "juuri ja juuri ehka tarpeeksi" tarkkaan lasketulla vhh/luomu/superfood/mikro/makro/tiesmilla ruokavaliolla. Jossain vaiheessa - yleensa aika piankin - ravitsemustasapaino palaa sellaiselle tasolle, etta voi terveella tavalla kontrolloida syomisiaan ilman himoja, laskemista ja urheilulla tai ruokien vahentamisella kompensointia. Vaikka olisinkin lisannyt ruokamaariaan runsaasti entiseen verrattuna, paranemisvaiheessa helposti kay niin etta se naennaisen "terveellinen" ruokavalio onkin syomishairion viimeisia rippeita ts. lihomisen pelkoa ja aliravitsemuksen tienoilla tasapainoilemista. Paallisin puolin voi itselleen vakuuttaa etta kyseessa on aito halu olla terve ja syoda parasta ja terveellisinta ruokaa, mutta kaytannossa syomishairioiselle tallainen tavoite on useimmiten tapa jatkaa kontrollintunnetta. Ja huom! kontrollia jota sulla ei tosiaan ole, koska kyseessa on sairaus joka kontrolloi sinua. Monelle syomishairioiselle on ollut valtava apu lopettaa ruokapaivakirjan pito, punnitukset, mittaukset ja urheilusuoritusten mittaukset, ja yrittaa loytaa ja kehittaa muita puolia itsestaan ja peroonastaan...

Mutta siis yhteenvetona: On pelottavaa luopua syomishairiosta koska se kavalasti saa uskomaan olevansa osa sinua. Toivon ja uskon etta loydat pian rohkeuden antaa itsellesi tilaisuuden parantua fyysisen ja henkisen levon ja runsaan ravinnon kautta. Usein isoin askel on tajuta etta kaikki se kova suunnitteleminen ja yrittaminen paranemisvaiheessa on itseasiassa sairaudesta kiinnipitamista ja paraneminen alkaa vasta kun uskaltaa vaan olla itsensa. Tsemppia kovasti sulle :)

ViestiLähetetty: 2011-03-04 17:54:51 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Nelilehti kirjoitti:
kakuikkane kirjoitti:
jos paino nousee :arrow: vähen hh ja jos laskee :D älä muuta mitään.

Iiiiks! Noin normaalisti ihan hyvä ohje, mutta tässä tapauksessa menee kyllä aika pahasti pieleen (kun karppaajan painoindeksi siis on jo jossakin 19:n tienoilla). :shock:

Toivottavasti eriävä mielipide sallitaan: jos paino nousee, älä tee mitään muutoksia, koska kyse on mitä luultavimmin kropan parantumisesta. Sulla on ihan oikeasti varaa nostaa painoa aika monta kiloa, ja siinä sivussa saattaisi hormonitoimintakin hurahtaa taas käyntiin. Jos paino sen sijaan laskee, niin... huh. Seuraa tilannetta huolestuneena viikko tai pari, ja lisää ruokavalioon vielä vähän lisää rasvaa. Kun hiilareita vähennetään, painon laskeminen on käsittääkseni ihan normaali reaktio, koska nesteet poistuvat kropasta -- siis vaikka paino olisikin jo alipainon rajoilla (tästä on omaa kokemusta). Ne kilot pitäisi sitten vain saada takaisin.

Jos ajatus muuten ei kauhean pahasti ahdista, niin vaihda musta kahvi kermakahviin: puolet kahvia ja puolet kuohukermaa. Siitä saa edelleen kofeiiniannoksen, ja lisäksi sitä kaivattua rasvaa. Ja maistuu hyvältä! =P~

Juu, ei ole tarkoitus että paino laskisi, eheei todellakaan.
Mutta samassa saisi pysyä ehkä, mutta noustahan sen kuitenkin ajan kuluessa pitää... Sitten kun on enemmän rohkeutta ja uskaltaa.
Suuri helpotus on ainakin ollut se, ettei meillä ole kotona vaakaa, eikä mua muutenkaan kiinnosta mitkään luvut tai BMI:t, jotka on täysin virheellisiä.
Ja mulla on vielä kauheesti lihasmassaa, mutta ei rasvaa, joten se hankaloittaa tota hormonitoiminnan takaisin saamista, vaikka paino nousikin reilusti.
Kesällä painoin about 55, - eikä silti menkkoja.
Se on se biologinen paino vähän korkeampi kun joku normaalipainon alaraja...

Redden kirjoitti:
^Kompaten nelilehteä...
Mä en ehkä 40+veenä, satakiloisena bodarina tulis neuvomaan nuorta syömishäiriöistä tyttöä laihduttamaan! :roll:

Ja Chike, jatka vaan samaan malliin :) Selvästi havaittavissa jo pientä suunnanmuutosta terveellisempiin ruokailutottumuksiin :smt023 Vielä kun saat nuo kasat jauheita, hiutaleita ja muita muutettua joskus kunnon ruoka-annoksiksi, niin hyvin menee :)

Khyyä, oon jo ainakin päässy eroon tosta kookosjauhojen mussutuksesta! :)
Kaupassakin käynti on nyt jotenkin helpottunu kun ei oo niin hirveesti kaikenmaailman pulvereita yms.

masukas kirjoitti:
Chike kirjoitti:

Hei Chike,

en aio varmaan tata kertaa enemman osallisua ruokiesi ja elamantapojesi kommentointiin, mutta ihan kokemuksen aanella: sulla tuskin hiilarit on paallimmaisena syyna ahmimishimoihin, vaan pikemminkin aliravitsemus ja liian vahainen kalorinsaanti.

Paranemisvaiheeseen kuuluu yleensa aina ahmiminen - joskus henkisista syista - useimmiten fyysisista syista. "Optimi" ruokavalion tai kalorimaaran hakeminen tassa vaiheessa on aika toissijaista, vaan pitaisi rohkeasti uskaltaa syoda tarpeeksi ja sillointalloin liikaakin. Siis mieluummin liikaa vaikka niista hiilareista kuin liian vahan tai "juuri ja juuri ehka tarpeeksi" tarkkaan lasketulla vhh/luomu/superfood/mikro/makro/tiesmilla ruokavaliolla. Jossain vaiheessa - yleensa aika piankin - ravitsemustasapaino palaa sellaiselle tasolle, etta voi terveella tavalla kontrolloida syomisiaan ilman himoja, laskemista ja urheilulla tai ruokien vahentamisella kompensointia. Vaikka olisinkin lisannyt ruokamaariaan runsaasti entiseen verrattuna, paranemisvaiheessa helposti kay niin etta se naennaisen "terveellinen" ruokavalio onkin syomishairion viimeisia rippeita ts. lihomisen pelkoa ja aliravitsemuksen tienoilla tasapainoilemista. Paallisin puolin voi itselleen vakuuttaa etta kyseessa on aito halu olla terve ja syoda parasta ja terveellisinta ruokaa, mutta kaytannossa syomishairioiselle tallainen tavoite on useimmiten tapa jatkaa kontrollintunnetta. Ja huom! kontrollia jota sulla ei tosiaan ole, koska kyseessa on sairaus joka kontrolloi sinua. Monelle syomishairioiselle on ollut valtava apu lopettaa ruokapaivakirjan pito, punnitukset, mittaukset ja urheilusuoritusten mittaukset, ja yrittaa loytaa ja kehittaa muita puolia itsestaan ja peroonastaan...

Mutta siis yhteenvetona: On pelottavaa luopua syomishairiosta koska se kavalasti saa uskomaan olevansa osa sinua. Toivon ja uskon etta loydat pian rohkeuden antaa itsellesi tilaisuuden parantua fyysisen ja henkisen levon ja runsaan ravinnon kautta. Usein isoin askel on tajuta etta kaikki se kova suunnitteleminen ja yrittaminen paranemisvaiheessa on itseasiassa sairaudesta kiinnipitamista ja paraneminen alkaa vasta kun uskaltaa vaan olla itsensa. Tsemppia kovasti sulle :)

Jees, mäkin uskon että on aika suurimmaksi osaksi toi ahmiminen ihan fyysisistä syistä.
Ja energiaa tulee liian vähän... huoh. Ei ne pelkät hiilarit mitään aiheuta, vaan yksinkertaisesti nälkä.
Nytkin, vedin kauheen annoksen lanttuja, kaaleja, sieniä ja mitä kaikkea, ja päälle purkki sardiineja öljyssä.
Ja tuntu että tuli vaan nälkä, tai että ei olisi syönyt mitään.
Ja nyt ne ahmimishimot taas heräs.

Mä yritän todellakin päästä eroon kaloreiden laskemisesta.
Se on kamalan hankalaa kun on päässä tollanen laskin valmiina joka laskee ihan kaiken.
Mutta lenkillä käyn ihan nykyään ilman sykemittaria, ja ilman kelloa.

Oon kans nyt tällä "rasvanlisäys" -viikolla huomannu, että okei, oon todellakin lisänny rasvaa huomasti, mutta oon samalla aina vähentäny jostain. :/
Esim aamulla puurosta lähtee leseet (ja ne energiapitoisemmat, eikä vehnäleseet jotka on pelkkää kaloritonta) ja pellavansiement, ja sitten tilalle 1 rkl rasvaa, - ja energiamäärä pysyy samana.

Pentele.. se pää osaa kyllä koijata mua. Mutta mä oon silti vahvempi kuin se.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 118 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00