karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-17 05:54:58

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 617 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 120 21 22 23 2431 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2021-07-30 19:14:25 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Greda Carpo kirjoitti:
No enpä tietenkään, sinä olet sitten suhteessa huimasti hoikempi! =D> Minun aikuispituuteni on ollut 168cm, mutta pahoin pelkään että olen alkanut "kasvaa alaspäin". :o

Minä olen kasvanut alaspäin jotain 2 cm.

ViestiLähetetty: 2021-07-30 21:06:06 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Mun pitäis se senttimäärä tsekata oikein terkkarissa.

ViestiLähetetty: 2021-07-31 06:48:56 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Ari kirjoitti:
nykyään mukava katella, kun vielä edes joku karppi laihtuu

Kyllä vähähiilarisella ruoalla pitääkin laihtua, jos vaan on tiputettavaa painoa. Kaikilla sitä ei ole. Tässä kun on vuosia täällä foorumilla meininkiä seurannut, niin kovinkaan moni karppi ei edes syö vähähiilarisesti. Syödään eineksiä, välipaloja, karkkia, jäätelöä on herkkupäiviä jne. Ei mikään ihme jos se paino ei putoa vaikka VHH foorumilla olisikin. Eikä se paino laske VHH ruoallakaan jos sitä syödään useita kertoja päivässä. Kyllä pitää olla paastoakin.

Jossain vaiheessa tulee stoppi ja paino ei välttämättä laske vaikka mikä ruokavalio olisi, silloin pitää vähän viritellä ja uudistaa ruokavaliota.

Sulla Pienetär on kyllä hyvin lähtenyt paino. Iiiiso peukku. :D

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-07-31 08:33:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jäbä kirjoitti:
Eikä se paino laske VHH ruoallakaan jos sitä syödään useita kertoja päivässä. Kyllä pitää olla paastoakin.

Tuo video kiteyttää oivallukseni, että menestys on kärsimyksen takana, vai pitäisikö puhua vaivasta. Pätkäpaasto on opettanut selättämään pikkunälkää, silloinkin, kun on menossa nukkumaan. Olen vielä kaukana siitä, että rakastaisin vaivaa, mutta pystyn tulemaan toimeen sen kanssa.
Netissä tulee laihdutukseen liittyen kahdenlaisia mainoksia, toisissa luvataan, että saa syödä, miten huvittaa, kunhan liikkuu, toisissa taas sanotaan, ettei tarvitse liikkua yhtään, kunhan rajoittaa. Minä teen niin, että liikun ja rajoitan.
Aina tykkään muistella Amazonian viidakoissa rämpimistäni. Kaikki muu on ihan pikku juttu siihen verrattuna. Niin kuin Goggins, otan pelot vastaan haasteena.
Suomalainen ruokaympäristöhän on ihan sairas. Kun harrastan perinteistä selvän ottamista, niin eihän nainen istuutunut pöytään jossain Karjalassa ollenkaan. Pöytä oli miehille ja sen suuret antimet. Naiset sitten söivät keittiössä se vähä, mitä jäi tähteeksi. Joku voi kysyä, onko oikein, onko tasa-arvoista. No, ei, mutta sieltä ne suomalaisnaisten geenit tulevat. Suomalaisella nälällä on ollut naisen kasvot.

ViestiLähetetty: 2021-07-31 15:49:30 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Video?

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-07-31 16:18:53 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Tallenne. 8)

ViestiLähetetty: 2021-07-31 16:35:55 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jäbä kirjoitti:
Video?

Mitä videosta?
Eikö näy: https://www.youtube.com/watch?v=ShbZhnEPecc

Pitäisiköhän minun ruveta listaamaan omia perusperiaatteitani laihdutusprojektini suhteen.
Minulla meni eka kerta pahasti harakoille. Syitä oli useita, lähinnä kuitenkin tietämättömyys esimerkiksi siemenöljyistä.
Ei sen puoleen, nautin kyllä täysin siemauksin laihuudestani, tai no, lievästä ylipainosta.
Kuva eiliseltä. Nyrkkeilyharjoitus Oskars Zapackiksen kanssa.

Liitteet:
myemsratina.png
myemsratina.png [ 1.02 MiB | Katsottu 2275 kertaa ]

ViestiLähetetty: 2021-07-31 16:45:12 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Rupea vain listaamaan tänne, sillä siitä voi olla monellekin iloa ja hyötyä. Minullekin! Itse olen melko onnistuneesti niitä siemenöljyjä nykyään karttanut, karppauksen alkuaikoina käytin myös rypsiöljyä muiden rasvojen ohessa, jäi sit pois.

ViestiLähetetty: 2021-07-31 17:26:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Greda Carpo kirjoitti:
Rupea vain listaamaan tänne, sillä siitä voi olla monellekin iloa ja hyötyä. Minullekin! Itse olen melko onnistuneesti niitä siemenöljyjä nykyään karttanut, karppauksen alkuaikoina käytin myös rypsiöljyä muiden rasvojen ohessa, jäi sit pois.

Niin, minähän söin paljon eestikalaa. Onkohan sitä edes missään nykyisin, eli silakkaa tai vastaavaa, ihan hyvää kyllä, mutta tuhottu uittamalla rypsärissä. Hyvänä karppina en edes kaatanut sitä rypsäriä pois. No, parhaimmillaan siivu jotain eestiläistä juustoa, oliko se nyt kadaka tai jotain kuuslauguga, siivu sitä ja kalaa päälle. Ongelmana oli se rypsäri, ei muuten. Tekisin saman, jos olisi vaikka suolaliemessä.

No, reilu vuosi sitten minä katsoin Mark Hymanin videon ja siinä oli pointit, ettei yhdellä teholla ollut ketään alle 113-kiloista hoidettavana ja että koronan vakavalla muodolla ja kehon tulehduksilla oli yhteys ja sitten puhuttiin ultraprosessoidusta ruoasta ja ruokaympäristöstä ja jopa siitä, että sairaaloissa olisi tarjolla pikaruokaa (Englannissa) ja ettei rokote välttämättä edes suojaa. Sitten luin Heikkilän kirjan "Lääkkeetön elämä", koska kohukirja ja siinä oli ajatus ruokarämeestä.

Oivallus: Tämä valtio ei tule minua pelastamaan tämän epidemian aikana eikä tule tarjoamaan minulle mitään apua tästä selviytymiseen, olen omillani. (Tietysti meni vuosi ja nyt tarjoaa, rokotteen)
Tämä maailma on paha, aiheuttaa ylipainoa. Heikkilä vähän aikaa sitten tuli Saksasta käymään Suomessa ja ihmetteli, kuinka väki paisuu vain koko ajan. Silmä tottuu lihaviin. Minustakin sanotaan, etten ole lihava. En varmaan olekaan, jos vertaa yleiseen tasoon.
Erityisesti vihaan kehopositiivisuutta. Ajattelin, että mitäpä, jos ihmiset pitävät minua kehopositiivisena. Ihmiset kokevat, että heidän on pakko kehua minun ulkonäköäni, vaikka minusta ei tunnu hyvältä.

Tuo ruokaräme kaikkineen on mitä kutsun toksiseksi kulttuuriksi. Olen joskus sanonut, että nämä pizzalähetit, mitä niitä on, foodora, varmaan näkevät enemmän sairaita päivässä kuin lääkäri. Kerran ne painoivat väärää nappia ja minä tulin ovelle ja ne huomasivat mokansa. Ai, että tuntui hyvältä.

Ei pidä olla mitenkään osa tätä toksista skeneä.
Parasta on, ettei ruokakaupassakaan tue sitä.

Sitten minulla gravitoitui aika nopeasti OMADiin, jolla olin vähän liikaakin. Pitää katsoa, etten pätkäpaastoile liikaa, minulla on vähän sellainen pahe, että paastoiluun jumittuu. Keksin OMADin itse, ennen kuin kuulin siitä, eli siis yksi ateria päivässä. Joskus reissussa on yhä edelleen niin, että yksi purkki maapähkinävoita päivässä ja se siitä.
Ennen kaikkea paastoilu opettaa sen, että ilmankin voi olla, pitkiä aikoja. Se ei ole kriisi. Ei ole kriisi mennä nälkäisenä nukkumaan. Onnistuu nykyisin minulla unet nälkäisenä. Kun osaa paastota, niin voi olla ruokarämeen keskellä ilman että sortuu niihin.
Tässä tulee tuo David Goggins: voitto on aina kärsimyksen takana. Tai ei paasto edes ole kärsimystä, se on pikemminkin vähän epämukava joskus. Se pätee liikkumisiin kanssa. Tuntuu ihan helvetiltä, mutta se menee ohi ja sitten on voittajafiilis. Minä olen tavannut sellaiset PT:t, jotka osaavat pitää lujan treenin niin että takki on tyhjänä.

Tässä on se, Heikkilän HIIT-harjoittelu. Onneksi menin asiantuntijoille ja kerroin, että tarvitsisin tällaista.
Koko ajan minulle tarjottiin kakkapuhetta. Salijäsenyys, se on huijausta, et tule koskaan menemään ensimmäisen kerran jälkeen. Joka kerta olen ollut, ei ole jäänyt yhtään rästiin.
Siellä olen oppinut paljon. Yksi kulmakivi on Heikkilän mielenrauha, siis samanniminen kirja ja keskittyminen stressin poistoon. Kovat harjoitteet, kuten HIIT toimivat siinä, mutta myös kävelyt ja jooga. Minä lähdin kävelemään vartin joka päivä, pääasiassa metsässä. Ekat ehkä 20 kertaa tuntui tyhmältä ja sen jälkeen rupesi tuntumaan, että OK, jos nyt en kaipaa tätä, niin se kuuluu minun päivääni kuitenkin. Joskus rauhoituin metsässä. Sama joogassa. Nyt sellainen hiljentyminen tulee ihan reaktiona.

Minähän olen nopea syöjä, olen aina ollut. Mistä se kertoo. No, minusta se kertoo addiktiosta. Addiktiosta, jonka aiheuttaa ultraprosessoitu töhkä. Addikti pizzalle, esimerkiksi. Nyt en ole yli vuoteen syönyt pizzaa. Minä tiedän addiktit kyllä, elin sellaisen kanssa 15 vuotta. Ei koskaan juolahtanut Mieleen, että itse saattaisin olla. Olen kyllä päässyt tupakasta eroon ja ollut savuton 20 vuotta. Siihen ei kuulu se, että kotona olisi tupakkaa. Siihen ei kuulu se, että polttaisin silloin tällöin. Se on sitä, etten polta enää koskaan.

Pizza on kuin tupakka. Ei sen kanssa voi harrastaa kohtuutta.
Kun minä katson voimakkaasti ylipainoisia youtubesta tai töllöstä tunkemassa ultraprosessoitua pikaruokaa naamaan, minä näen addiktin. Sama kuin jos näkyisi nisti rännittämässä polakkaa. Tekee surulliseksi.

Tunnustuksen mukana tulee vastuu. Itse söin karppikatastrofin jälkeen itselleni 90 kg lisää kehopositiivisuutta. OK, tein virheitä, tuli kilpirauhasen vaikea vajaatoiminta, en tiennyt ja se on inhimillistä, mutta silti olin addikti. Minun mokani myös. Tämä syvensi kierrettä alaspäin.

Yksi haitallinen ajatus minulla oli noiden mustien vuosien ajan, että minuun on sattunut ikään kuin pimeästä ammuttu luoti, kilpirauhasen vaikea vajaatoiminta. En voi kohtalolleni mitään, olen uhri. Aina voi sanoa, että minulla on vaikea aineenvaihdunnan häiriö. Kilpirauhaspotilaat itse sanovat, kuinka vaikea on tiputtaa painoa vaikka labrat normalisoituivat. Vaikka minun arvoni olivat hirveät, ne saatiinkin normalisoitumaan nopeasti. Kuulun ilmeisesti niihin, joihin teollinen T4 tehoaa hyvin. 31.3.2014 TSH = 256,75 ja T4V = 2,1. S-d-25 oli 34.
Kun täällä on sanottu, että aineenvaihdunta on sekaisin kuusi vuotta, kun se on kunnolla sekaisin, niin tuosta kuusi vuotta täyttyi 2020. En tiedä, miten tuon kuuden vuoden säännön kanssa on, onko se edes totta. Lopussa ajattelin, että tuhoan itsetuntoni yrittämällä laihduttamista, joka on aineenvaihdunnan takia tuomittu epäonnistumaan.
Nyt ajattelen, että keskivartalorasva on se kaaostekijä, joka heittelee aineenvaihduntaa vikaan, vaikka maksa-arvot olivat normaalit. Kaikkein suurin päämäärä minulla on noissa kekomittauksissa saada keskivartalorasva lähelle optimia. Sen voi nähdä matemaattisiin kaavoihin heitettynä jakoavaimena, joka muuttaa lihakset läskiksi perseeseen äityessään pahaksi. Mitä vähemmän sitä on, sitä vähemmän tulee yllättävää.

Sitten myyttien maailma. Kaikki ei niihin usko, mutta se on ihan jees, uskon asiat ovat ihan omiaan.
Minä olin Intiassa ja kuulin, että siellä on vuori, joka parantaa ihmisiä ihmeellisesti. No, minäpä menin sinne ja mitään ei tapahtunut, paitsi että paluumatkalla tapasin lääkärin ja lääkäri sanoi, että minulla on fibromyalgia ja siihen on olemassa hoitoa. Minä sitten hankin itselleni vähän kalliin tVNS-laitteen myöhemmin ja olen hoitanut itseäni siitä lähtien. Mutta opin myös, että liikunta auttaa lievittämään kipuja. Se oli yksi syy sille, miksi viime vuonna marraskuussa lähdin kuntostudiolle. Minua oli erittäin vaikea puhua sisään ja suoranainen ihme, että lähdin jäseneksi, mutta en kadu päivääkään. Sen lisäksi liikunnan avulla olen lähes oireeton.
Toisin sanoen, vuorelle meneminen sai aikaan paranemisprosessin alkuun pääsyn.

ViestiLähetetty: 2021-07-31 22:05:18 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Lainaa:
Ennen kaikkea paastoilu opettaa sen, että ilmankin voi olla, pitkiä aikoja. Se ei ole kriisi. Ei ole kriisi mennä nälkäisenä nukkumaan. Onnistuu nykyisin minulla unet nälkäisenä. Kun osaa paastota, niin voi olla ruokarämeen keskellä ilman että sortuu niihin.

Minä olen aika monta kertaa elämässäni paastonnut olosuhteiden pakosta ilman omaa päätöstä mieleltäni uhriutuen. Siksipä imaisen tuosta pätkästä voimia itselleni.
Hyvä kirjoitus muutenkin. Kiitos!

ViestiLähetetty: 2021-08-01 06:00:30 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Linkki youtube videoon tosiaan puuttui siitä ekasta viestistä.

Paastoaminen on kyllä hyvä juttu ja siihen keho on tarkoitettu. Meitä ei ole tarkoitettu syömään useita kertoja päivässä. Kropan pitää myös saada kuluttaa energiaa. Paastossa myös puhdistetaan ja korjataan elimistöä. Tätä ei tapahdu monta kertaa päivässä syömällä.

Paastossa uni on huomattavasti levollisempaa, syke alhaisempaa, sykevälivaihtelu korkeampaa jne. Mitä enemmän ruokailusta on aikaa nukkumiseen, sen vähemmän keho joutuu käyttämään energiaa ruoansulatukseen ja voi keskittyä palautumiseen, korjaamiseen ja itse lepoon.

Tärkeät asiat ja palaverit kannattaa tehdä paastonaikana, jolloin aivojen toiminta on huomattavasti parempi ja tehokkaampi, kuin juuri syöneenä. Ohjelmistoyrityksissä osa koodareista käyttää myös paastoa tämän takia.

Ennen kuin oppii ja alkaa paastoamaan rasvapolttoisen elimistön kanssa, ei voi käsittää miten on joskus voinutkaan elää sellaisessa sumussa missä suurin osa ihmisistä nykyisin elää.
Esimerkkinä, eilen söin vähän enemmän hiilareita ja isommalla aika ikkunalla, niin päivä ikäänkuin oli sumuinen, mieli ei ollut yhtä kirkas ja skarppi kuin normaalisti, eikä olo yhtä virkeä.

Vähän sekava teksti, kun hypin ja pompin edestakas tätä korjaillen ja lauseita lisäillen. :roll: :D

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-08-01 16:21:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänään lisänä 100 g Good Mood Granola Barsia, ettei mene niukisteluksi. 108-147-45 1935 kCal. Samoiten, kaurahiutale ja kuitu jäi pois.

ViestiLähetetty: 2021-08-01 16:23:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kävin kuulumiset lukemassa. Kiinnostavaa ja ajatuksia herättävää pohdintaa.

ViestiLähetetty: 2021-08-01 16:24:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Huomenna maanantaina:

• Alpzirler 95 g
  • Good Mood Granola Bars 126 g
  • Turkkilainen yoghurtti 500 g

64-126-52 1597 kCal

ViestiLähetetty: 2021-08-01 16:25:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Matami-Mimmi kirjoitti:
Kävin kuulumiset lukemassa. Kiinnostavaa ja ajatuksia herättävää pohdintaa.

Kiva kuulla. Taidan kärsiä pitkäaikaisesti jäbän mainitsemasta sumusta, kun ei ole muisti pelannut moneen vuoteen. Siksi on hyvä kirjoittaa asioita muistiin.

ViestiLähetetty: 2021-08-01 18:37:56 
Poissa
Ruokakarppi
Ruokakarppi

Muisti kehittyy kyllä. Lepo(syväuni) puhdistaa aivoja, korjaa kudoksia, kehittää lihaksia, jne., (REM) kehittää oppimista, muistia, jne) sen(kin) takia paasto on oikein hyvä, sillä kun nukkuu paastotilassa on uni parempaa ja aivojen puhdistaminen tehokkaampaa.
Aivot tykkää ketoneista, niitä vaan kovin harva ihminen tuottaa, kun pitää syödä heti herättyä.
Tyydyttynyt rasva, eli eläinrasva on aivoille myös hyvin tärkeää. Sitä(kään) kun ei nykyisin juurikaan syödä. Sitten ihmetellään, kun aivosairaudet ja käytöshäiriöt yleistyvät. Onpas kummallista, miten tälläistä tapahtuukaan. Lisää vaan VT-suosittelemia siemenöljyjä.

Kliks->Instagram täsä

ViestiLähetetty: 2021-08-03 11:24:31 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Muuten samanlainen päivä kuin maanantai, mutta Alpzirleriä 100g, joten 66-127-52 1616 kCal

Päivän saavutus on, että uuden eli Trefethenin painoindeksin mukaan olen lipsahtanut lievän ylipainon puolelle. Perinteisen painoindeksin mukaan olen vielä merkittävässä ylipainossa eli obese class I. Perinteinen rankaisee ihmisiä pituudesta. Kumpikin rankaisee ihmisiä lihaksikkuudesta ja olen normaalia lihaksikkaampi, koska kun tekee nettilaskurilla laskelman koomakulutuksesta, antaa se alhaisemman arvon kuin kekomittaukset eli lihaksethan ne ovat siellä vaatimassa energiaa.

ViestiLähetetty: 2021-08-05 17:53:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

4.8.

• Alpzirler 100 g
  • Peanut Butter 230 g
  • Henkell alkoholiton 2 dl
77-154-52 1904 kCal

5.8.
  • Alpzirler 100 g
  • Peanut Butter 230 g
77-154-40 1856 kCal

ViestiLähetetty: 2021-08-06 14:26:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

• Alpzirler 61 g
  • Karitsan jauheliha 400 g
  • Turkkilainen yoghurtti 500 g
102-129-20 1647 kCal

ViestiLähetetty: 2021-08-08 11:13:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

• Karitsan jauheliha 400 g
  • Turkkilainen yoghurtti, Valio, luomu 800 g
  • Kaurahiutale & kuitu 50 g

103-144-56 1928 kCal

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 617 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 120 21 22 23 2431 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00