karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-12 01:52:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 106 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2016-07-29 09:08:22 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyviä eläkepäiviä sinulle Gimma!

Toisten auttaminen ja huomioonottaminen on minusta hyvän ihmisen merkki. Se vaatii paljon, ja hyvä että osaat ottaa itsellesikin aikaa.

Kirjoittele kuitenkin välillä tänne jos jaksat, on kiva lukea päiväkirjaasi.

ViestiLähetetty: 2016-07-29 09:59:35 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Gimma kirjoitti:
Kävin eilen viimeisen kerran työpaikkalääkärini luona. Olen tuntenut hänet noin viisitoista vuotta ja hän tietää minusta varmati enemmän kuin minä itse. Hän on hyvin empaattinen, ystävällinen ja myös asiallinen lääkäri - aivan ihana. Olin aivan itku kurkussa, kun hyvästelimme. Tämä työpaikkalääkärin ja koko työterveyshuollon menetys on varmasti suurin ikävä asia eläkkeelle jäämisessä.

Juuri näin. Samanlaiset itkukurkussa hyvästelyt oli miullakin työpaikkalääkärin (yli 20 v.kestänyt "suhde" päättyi)
kanssa ja tuo työterveyshuollon menettäminen oli tosi iso menetys eläkkeelle jäämisessä.
Tosin olen kyllä julkiselta puolelta saanut aina tarvittaessa ihan hyvän avun, eioo pahemmin valittamista siinäkään.

Mukavia ja antoisia eläkepäiviä siulle. Miulla takana on jo 6 eläkevuotta ja päivääkään en antaisi pois...
Pidä itsestäsi huolta!

ViestiLähetetty: 2016-07-29 12:22:33 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mukavia eläkepäiviä ja omasta olosta huolehtimista jos joutuu vielä huolehtimaan toisista. Olen ollut jo monta vuotta vapaalla työelämästä ja alussa oli totuttelemista kun ei tarvinnut lähteä joka päivä töihin. Hyvää viikonloppua. :)

ViestiLähetetty: 2016-07-30 10:18:48 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kiitos teille kaikille ihanille ihmisille kauniista sanoistanne ja eläkeläisonnitteluista :smt060 ! Tämän foorumin lukeminen ja viestienne sydämellinen myötäeläminen :smt056 milloin missäkin elämän mutkassa kuten myös tänne kirjoittaminen auttaa varmasti myös omalta osaltaan pinnalla pysymistä. Parin viikon masennuksen ja ahdistuksen jälkeen olen jo sisäistänyt asioita paremmin, vaikka mikään ei olekaan muuttunut paremmaksi. Kaikki vaikeudet ovat nyt sellaisia, ettei niiden kanssa parempaan päin mennä, mutta nämä tosiasiat on vain hyväksyttävä jossain vaiheessa ja elettävä sitten niiden kanssa vaikka se ei helppoa olisikaan.

Täytyy yrittää löytää iloa ja onnea pienistäkin asioista varsinkin silloin, kun isompia ei ole ihan heti näköpiirissä :smt049

ViestiLähetetty: 2016-07-31 11:03:53 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Gimma kirjoitti: Täytyy yrittää löytää iloa ja onnea pienistäkin asioista varsinkin silloin, kun isompia ei ole ihan heti näköpiirissä :smt049
Juuri näin. Pienistä asioista meidän useampien on ne elämän ilot revittävä ja vallankin eläkeläisen
opeteltava ne löytämään ne, mistä sitä iloa ja ihanuutta on saatavana. Vaan kyllä sitä löytyy, voin
omakohtaisesti vakuuttaa.
Ei muuta kuin tuulta ja uudenlaista elämää päin, Gimmasein!

ViestiLähetetty: 2016-08-02 20:35:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Hei lillis :smt039 ! Luin juuri päiväkirjaasi ja toivon sinulle koko sydämestäni parempaa olotilaa. Kyllä elämä on aina arvaamatonta - yks kaks asiat muuttuvat päälaelleen ja siinähän sitten olet suunnitelmiesi ja aatoksiesi kanssa. Näin meille ihmispoloisille silloin tällöin käy :smt083 .

Itse olen yrittänyt sopeutua ajatukseen eläkkeellä olosta - tuntuu vielä vähän vieraalta sanoa: eläkeläinen :smt087 . En kyllä ole vielä joutunut sitä missään sanomaankaan, mutta yritän totutella sanontaan ennakolta. Pari viikkoa sitten kävin syömässä eläkeläislounaan eräässä hyvin tunnetussa itä-helsinkiläisessä ravintolassa ja, kun näytin eläkeläiskorttini, ei nuori tarjoilijamies millään uskonut että kortti oli oikeasti minun vaan esitti, että minulla olisi ollut jonkun muun kortti :shock: . Olin vähän ihmeissäni, en edes imarreltu, ja näytin sitten henkkarini jolloin hän sitten uskoi minun olevan eläkeläinen. (Sain työeläkekortin jo toukokuussa, kun olin jättänyt eläkehakemuksen ja jäin lomalle töistä.) En tiedä, missä tilanteessa olisin ollut imarreltu siitä, että ikäni arvioitiin alhaisemmaksi mutta nyt ainakaan se ei toiminut vaan tunsin, että minun oletettiin valehtelevan ikäni eikä se miellyttänyt minua. No, onneksi ruoka oli hyvää :)

Taidanpa heittää vielä broiskun koipireidet haudutuspataan yöksi - ovatpa sitten kypsiä huomenna nautittavaksi vaikka aamiaiseksi :-D Eihän sitä koskaan tiedä, mitä aamulla tekee mieli.

Olen tässä välillä syönyt vähän yksinkertaisemmin - ihan vaan ajanpuutteenkin takia: mozzarella- ja kylmäsavulohisalaattia (nopeat valmistaa kovaan nälkään), munavoita ja silliä, munakasta metukan ja juuston kanssa, sämpylöitä liha- ja juustopäällysteillä jne. Myös mansikoita turkkilaisen jogurtin ja kerman kera - vähän kuin lohdutukseksi silloin tällöin :-D

Kilot eivät ole tippuneet, mutta en nyt jaksa välittää siitä.

ViestiLähetetty: 2016-08-03 07:39:11 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Hih! Ole nyt vaan iloinen tuosta nuorennuksesta.
Miulta kysyi kuski vissiin 12 vuotta sitten bussissa matkalla Joensuusta Ilomantsiin,
jotta onko miulle korttia. Mie vähän ihmeissäni kyselemään, että mitä korttia.
- No sitä eläkeläiskorttia", pamautti kuski. Meinasin lyödä! :mrgreen:

Miekii olen vasta ihan viime aikoina ruvennut hyväksymään tuon "eläkeläinen"-sanan.
Ja esmes mihinkään eläkeläisten kerhoihin tms. en millään osaa mennä - kun noon kaikki
miun mielestä niin vanhoja...
en edes työpaikan eläkeläisten kerran kuussa olevalle lounaalle ole osannut mennä.
Vissiin jotenkin vinoutunut luonne...

ViestiLähetetty: 2016-08-03 10:47:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aika hassua tuolta tarjoilijalta: onhan eläkeläisiä parikymppisiäkin, nelikymppisistä puhumattakaan. Ei kai tarvitse olla Kansaneläkeiässä saadakseen eläkeläisalennukset, en tosin tiedä sitä :)

Ja aika vaikea kuvitella, että kukaan eläkeläiskortilla huijaisi :lol: No, tänä päivänä kaikki väärinkäytökset tuntuvat olevan mahdollisia. :)

ViestiLähetetty: 2016-08-03 14:25:45 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

lillis: en minäkään osaa ajatella itseäni missään varsinaisessa eläkeläiskerhossa. Viine keväänä olin mukana senioreille (yli 63 v.) tarkoitetussa liikuntaviraston järjestämässä ohjatussa kuntosaliharjoittelussa, joka oli aivan ihana kokemus. Meitä oli viisi lähes samanikäistä naista (miehet eivät jostain syystä ilmeisesti uskalla tulla näihin ryhmiin! :smt105 ) ja opetustahan oli ihan yksilötasolla. Kurssi oli sekä hyödyllinen että paljon iloa tuottava ja meistä kurssilaisista tuli heti ystäviä keskenämme.

Nyt olen katsellut työväenopiston tarjoamia yhteislaulutilaisuuksia palvelukeskuksissa täällä Helsingissä, koska ne ovat ilmaisia ja tykkään kovasti laulaa ryhmässä. Siellä lauletaan paljon näitä vanhoja "kansakoululauluja" ja iskelmiä, jotka kaikki ovat kovasti mieleeni. Älköön nyt kuitenkaan kukaan ajatelko, että olisin vallan jäänyt tuonne 1900-luvun puolelle makaamaan: pidän paljon myös monenlaisesta nykymusiikista. Suosikkejani ovat esim. Tuure Kilpeläinen, Jore Marjaranta, Lauri Tähkä, Suvi Teräsniska jne. vaikka Elvis ja Little Richard kyllä melkein päihittävät kuitenkin kaikki :lol:
Neljän suora, Agents, Finlanders ja Yölintu ovat aina olleet suosikkejani. Yölintua ja Tuure Kilpeläistä olen jopa käynyt katsomassa ihan livenä.

tuutu: minäkin ihmettelen tätä eläkeläiskäsitettä. Minulla on esim. neliraajahalvautunut ystävä, joka on ollut eläkeläinen jo 40 vuotta ja toisaalta äitini asuu eläkeläistalossa (ei siis mikään vanhusten talo), joka todella tarkoittaa sitä että siellä asuu kaikenikäisiä ihmisiä, jotka ovat eläkkeellä eri syistä. Oma eläkeläiskäsitteeni on hyvin laaja, mutta tuntuu että jollain ihmisillä se rajoittuu vain ikään. En kyllä minäkään tiedä sitä, tarkoittaako ravintoloiden eläkeläislounas vain vanhuuseläkkeellä olevia :?:

Kävin päivällä Hakaniemessä torilla (haistelin vain torin tunnelmaa) ja entisen Sokoksen S-marketissa täydentämässä pääasiassa kasvisvarastoani. Nyt on taas ihania pieniä nauriita (olivat irtomyynnissä, en tykkää ostaa kilon pusseissa) ja suloisia irtoporkkanoita, avomaankurkkuja. Ennestään on tomaatteja, salaattia, sipuleita, muutama pieni peruna (en voi vastustaa pieniä uusia perunoita, kun ne ovat mielestäni niin tavattoman kauniita :-? ). paprikoita kaikissa liikennevaloväreissä, punaista chiliä; näitä ainakin. Eiköhän näistä jotain loihdi broiskun koipireisien seuraksi. Tai ehkä haudutan kasvikset ihan omana ruokalajinaan ja laitan tänään sellaisen Finduksen pakastekasvissekoituksen broiskun seuraksi.

ViestiLähetetty: 2016-08-15 09:29:03 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Pitkästä aikaa palaan taas rakkaan päiväkirjani pariin. Toivon tästä vähän rauhallisempaa viikkoa, jotta ehtisin kirjoitella tännekin ja lukea kaikkia viime aikoina foorumille tulleita juttuja.

Viime viikolla hauduttelin taas broiskun koipireisiä ja kasviksia padassa ja hyvää tuli.

Yhtenä aamuna muistin yhtäkkiä italialaisen aamiaisen, jota David Rocco teki tv:n kokkiohjelmassaan 'Maku vie Italiaan' vuosia sitten. Tämä oli sellainen tomaattimurska/-kastike, kananmuna ja juusto -aamiainen. Kirjoitin siitä itselleni ylimalkaisen ohjeen ja sen mukaan tein aamiaiseksi seuraavanlaisen sörsselin:

Oliiviöljyä, jossa paistoin valkosipulia.
Tomaattikastiketta (löysin ässästä ihan vahingossa jotain sellaista kuin RAO's Homemade Tomato Marinada Sauce, oli ihan hyvät aineet).
Pahvipurkki paseerattua tomaattia (jostain syystä en oikein tykkää tomaattimurskasta).
Laitoin sekaan myös jääkaapissa ollutta keitettyä parsakaalia, jonka pilkoin ihan pieniksi palasiksi. Alkuperäisessä ohjeessa ei ollut mitään lisäkasviksia, mutta minä syönkin enemmän kasviksia kuin italialaiset :mrgreen:
Soossia keitellään vähän aikaa (laitetaan tietysti mausteita oman maun mukaan).
Tomaattisoossin sekaan rikotaan kananmunia, itse laitoin kuusi munaa, kun arvioin sörsselistä tulevan kolme annosta (kananmunat siis vain suoraan rikotaan sinne eri puolille kastiketta eikä niitä mitenkään sekoitella, vaan annetaan hyytyä ja kypsyä kastikkeessa sellaisenaan, mielellään keltuaiset ehjinä.
Lopuksi koko komeuden päälle laitetaan juustoa. Ohjeessa käytettiin Scamorza affumicata -juustoa ja minullapa sattui olemaan juuri sitä jääkaapissa (kiitos Lidlin juustotarjouksen) :P . Tietysti muutkin juustot käyvät, mitä kulloinkin sattuu olemaan varastossa.

Tuossapa koko aamiaiskomeus ja hyvää tuli. Laskin tekemäni satsin ravintosisällön ja tulos oli seuraavanlainen /100 g:
Energia 93 kcal
Proteiini 6,6 g
Hiilihydraatti 2,5 g
Rasva 6,1 g

Yhtenä päivänä tein kasviskeittoa ja laitoin siihen sekaan vähän punaisia linssejä, kun niitä sattuu kaapissa olemaan. Kasviksia oli kesäkurpitsaa, porkkanaa, vihreää paprikaa, nauriita, sipulia ja valkosipulia, kolme pientä perunaa. Liemiveteen laitoin yhden luomukasvisliemikuution ja paljon lipstikkaa ja basilikaa ja oreganoa. Pippuria myllystä ja saattoi mennä jotain muutakin, mitä en enää muista. Kypsyttyä kaikki soseeksi sauvasekoittimella. Lopputulos oli \:D/ :smt038 En ole tosiaankaan naismuistiin syönyt niin ihanaa kasviskeittoa.

Tässä vielä keitoksen ravintosisältö /100 g:
Energia 26
Proteiini 1,4
Hiilihydraatti 3,6
Rasva 0,4

Leipomuksena tein peltileipää, jonka ohje löytyy resepti-osiosta. Muuten tein hyvin ohjeen mukaan, mutta paistoin leipäpaloja vielä ritilän päällä toiseltakin puolelta parikymmentä minuuttia. Just sopivaa näkkärimäistä purtavaa. Siitäkin laskin ravintosisällön (vanha laskija on iskenyt jälleen :smt080 ) /100 g - yksi pala painaa keskimäärin 25 g:
Energia 108
Proteiini 5,7
Hiilihydraatti 5,5
Rasva 5,5

Eilen aamulla innoistuin ruokien vastapainoksi lähtemään sauvakävelylle - sunnuntaiaamuna klo 8.30! Kävelin aivan meren rannassa Verkkosaaressa ja Kyläsaaressa 50 minuuttia ihan mukavan rivakkaa vauhtia. Kyllä virkisti päätä! Varsinkin kun n. 35 minuutin kohdalla alkoi sataa kaatamalla ja kotiin päästyäni olin aivan läpimärkä. Mutta endorfiinipläjäys oli tuntuva ja loppupäivä sujui sutjakkaasti :D

ViestiLähetetty: 2016-08-16 05:48:18 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Hipshei, gimma!
Kiva kun olet taas foorumilla. Missä sie lasket nuo makrot, kun siulla on niin
tarkasti ne yläällä? Minnuu vähän harmittaa, kun kultsut loppui, tykkäsin laskea
niitä siellä.
Ja vielä siitä siun haudutuspadasta; mistä sie sen ostit/tilasit ja minkäkokoinen
kattila siihen mahtuu.Vai mitä astiaa sie siinä käytät, käykö joku muukin kuin kattial.
Vaikka joku uunivuoka?
Uteliaana kyselee
lillis
Mukavaa tätä päivää siulle! :smt039

ViestiLähetetty: 2016-08-17 13:11:08 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

:smt031 Hei lillis! Haudutuspadan ositn ebaysta, tässä siitä kuva:

Kuva

VonShef Premium Black 3.5L Slow Cooker with Removable Oval Pot + Toughened Lid

Tällainen on pata. Riittää hyvin minulle, kun nyt asun yksin ja itselleni hauduttelen. Tästä on saatavilla sellainen n. kuuden litran versio isommalle tarpeelle. Olen kokenut tämän padan todella hyväksi nyt kesällä, kun asunto ei kuumennu kuten uunia käytettäessä, Minulla on nyt ollut paljon broiskua haudutuksessa, kun sitä oli tarjouksessa ja ostin monta pakettia. Broiskuthan mahtuvat hyvin pataan (kolme kappaletta paketissa koipireisiä) - minulle tulee aina tiukkaa kasvisten kanssa, kun laitan niitä yleensä tosi paljon.

Tässä haudutuspadassa on tietysti myös se kiva juttu, että kaikki hautuu ilman, että täytyisi mitenkään vahtia tapahtumaa.
En tiedä voisiko esim. broiskun koipia haudutella uunissa alhaisessa lämpötilassa esim. 6-7 tuntia, että ne olisivat vielä ihan parhainta syötävää. :?:

Seuraavaksi teen ehkä taas padan jauhetusta maksasta ja jauhelihasta + kasviksista - nämä pataruoat ovat vain niin ihania :D

Lasken ravintosisällön sulamo.fi -sivulla. Entinen kalorilaskuri. En tiedä pääsenkö koskaan eroon tästä laskemisvimmasta, tuntuu että se on kuin sisäänrakennettu minuun. En kuitenkaan stressaa itseäni tämän laskemisen kanssa, koska eihän siitä ole haittaa, jos se tuottaa minulle iloa. Tämä laskeminen on ihan oikeasti kuin paraskin harrastus.

ViestiLähetetty: 2016-08-17 15:34:16 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Moi! Eli onkinkos tuo semmoinen, ettei sinne pistetä mitään erillistä kattilaa sisälle?
Ja vielä kysyn sitäkin, paljonko tuo maksoi? Kovasti himoaisin myös, ja tuo koko
miullekin riittäisi, kun aika paljon itelleni vaan ruokaa laitan, ja tuossa kossa riittäis
kyllä varmaan hyvin kahdellekin.
Onko siinä mukana ohjeita vai mistä tiijät, kuinka kauan mitäkin hauduttelet?
Tyhmiä kysymyksi, vaan jos silti viittisit joskus vastata.

ViestiLähetetty: 2016-08-18 11:04:47 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tässä haudutuspadassa itse padan voi nostaa pois (mikä on hyvä asia, ettei sotke koko vempainta kun laittelee sinne tavaroita tai ottaa pois) siis irtonainen (painava) pataosa, jonka voi pestä astianpesukoneessa, mkä minule oli yksi tärkeä kriteeri ostaessani. Tämä maksoi alle 18 euroa + postikulut päälle. Tuli jostain Hong Kongista tai sieltä päin hyvin nopeasti. Olen vain kiitellyt tämän haudutuspadan olemassaoloa, on nin ihana vempain. On jännää jättää se vaikka yöksi päälle - ja aamulla onkin suussasulavat sapuskat odottamassa.

Suosittelen tätä haudutushomaa kaikille, tässä voi laittaa ihan kasvisruokaa tai lihapatoja, mikä milloinkin miellyttää. Onpahan yksi amatöörikokin pelastus :koki:

Maksoi siis 17,99 + 12,58 puntaa eli noin 42-43 euroa. Ei minusta paha hinta. Vastaava pata maksaa Suomessa vähintään 60 euroa.

ViestiLähetetty: 2016-08-20 10:17:36 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tässä vielä vähän parempia kuvia ostamastani haudutuspadasta ym. tietoa. Sieltä vain tilailemaan:

http://www.ebay.co.uk/itm/281943389348? ... EBIDX%3AIT

Itse hain tietoa padan käytöstä ihan vaan netistä eri hakusanoilla: haudutuspata, slow cooker, crock-pot jne.

Tänä aamuna paistoin taas siemennäkkileipää ja nyt aion vetää kitusiini pari palaa rosvopaistin ja juuston kera.

ViestiLähetetty: 2016-08-20 11:31:27 
Poissa
sisukarppi
sisukarppi

Ostin vastaavan tyypisen 6l padan ihan prismasta. Hyvä peli.

ViestiLähetetty: 2016-08-20 12:37:25 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tottakai näitä patoja saa ostettua myös Suomesta. Minä olen vaan tottunut ostelemaan kaikenlaista ebaystä, joten sinne tulee mentyä aika usein kurkkimaan. :D

ViestiLähetetty: 2016-08-23 00:06:57 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Paras ystäväni kuoli viikko sitten. Olin aluksi hyvin ahdistunut ja masentunut. En pystynyt edes kirjoittamaan tähän päiväkirjaan mitään ruokajuttuja tms.

Viikonloppuna lähdin kuitenkin taas sauvakävelylle ja Mustikkamaan ihana luonto ja raikas meri-ilma selvittivät ajatuksiani ja päätäni ja olen vähän (siis vain vähän :( ) selvinnyt pahasta olostani. Ilmoittauduin taas ohjattuun kuntosaliharjoitteluun, mutta se alkaa vasta lokakuun lopussa, joten saa nähdä pääsenkö kuntosalille omin nokkineni ennen sitä. Pyörän ostamisen olen nyt haudannut tältä syksyltä - paras vaan pysytellä vanhoissa hyviksi koetuissa kuntoiluissa, kun muu elämä on jo ihan tarpeeksi haastavaa ja vaikeaa.

Lainasin kirjastosta Dahlqvist & Höglundin kirjan 'Karppaa teveellisesti: perinteistä kotiruokaa'. Siinäpä on hyviä ruokaohjeita. Suosittelisin kirjaa kaikille, jotka ihmettelevät mistä saada kasaan päivän tarvittavat kalorit. Jossain foorumilla joku juuri kyseli sellaista, mutta en nyt ihan heti pikaisella hakemisella löytänyt kyseistä viestiä. Ihmettelen muutenkin, että joku pähkäilee miten saada päivän kalorit kokoon. Itsellä on kyllä aina ihan päin vastoin - tuppaa tulla liikaa. Aloittelijoiden pitäisi aina lukea monta kunnon karppikirjaa ja ammentaa niistä oppia, jotta osaisivat syödä kunnolla eikä niin usein syöksyä vain uuteen "dieettiin" pelkän laihtumisen tai muun yhden asian saavuttamisen toivossa. Argh - olen puhunut :twisted: .

Nyt pitää mennä :smt015 :smt015 :smt015

ViestiLähetetty: 2016-08-23 07:08:57 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hyvin puhuit! :)

Osanotto ystävän takia.

ViestiLähetetty: 2016-08-23 07:54:02 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Otan osaa. :hug:
Katselin sitä siun linkkiäsi, mutta en vielä kuitenkaan mennyt tilaamaan. Miten se ostos siellä ebayssa maksetaan,
vielä kysyy tää. :wink:

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 106 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00