karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-31 13:53:40

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 794 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 540 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2014-01-07 05:11:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hei Leonidas,älä vaan sano,että olet hoitoalalla :D Minä olen sairaanhoitaja,teen vanhustyötä,ollut samassa paikassa yli 20 vuotta.Nykyisin teen pelkkiä iltoja ja olen osa-työkyvyttömyyseläkkeellä masennuksen takia,ollut jo noin 4 vuotta tällä.Aikasemmissa työpaikoissa tein 3-vuorotyötä ja tässä nykyisessä 2-vuorotyötä,välillä tässäkin 3-vuorotyötä ja tykkäsin öitä tehdä,kun oli rauhallisempaa kuin päivävuoroissa ja ei minua edes pahemmin väsyttänyt öisin(tein 3 vuotta perushoitajan hommia välillä,omasta pyynnöstä).

Sinulla on vähän eri painoluokka kuin minulla...mutta tämä on kyllä ainut järkevä painonhallintakeino,että oikealla tiellä ollaan :D

Olitko siinä Kaisa Jaakkolan ohjauksessa :?: Olen lukenut sen kaikki kirjat,tätä uusinta en vielä.Toissa syksynä yritin käydä omalla paikkakunnalla vähän vastaavassa ryhmässä,kaiken muun tiedon omaksuin,mutta salilla en jaksanutkaan käydä...en tajunnut niitä ohjeita,ne vaan pikaisesti kerran näytettiin,miten mikin liikesarja tehtiin...mutta ruokavalioon tein paljon muutoksia silloin ja aloitin myös ne HCL ym.Kuten myös gluteenittoman,mutta sekin jäi sit vajaan vuoden jälkeen,mutta nyt uudella innolla taas.Minulle ei viljat siis edes sovi,olen itse huomannut,että turvottaa ym.

Minulla on taas huonomman nukkumisen kausi...oon yli 20 v kärsinyt jonkinasteisesta unettomuudesta ja nyt käytössä Mirtatsapiini 15 mg 1/4 +Melatoniini 3 mg 2 tbl,välillä nukun näillä suht ok,nyt taas ollut semmoisia muutaman tunnin öitä,aamusta olen sit saanut pari tuntia nukuttua lisää...joulun aikaan tuli muutenkin pitempään valvottua,niin sekin vielä.Viime yönä mentiin nukkumaan vasta klo 24,en saanut varmaan tuntiin edes unta,no unet loppui klo 4,tunnin verran odottelin unta,ei tullut ja nousin ylös(ja heti koneelle tietty).Luulin,että sinullakin unettomuutta,kun olet öisin kirjoitellut...

ViestiLähetetty: 2014-01-07 06:55:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No oon oon, vanhusten kanssa kans, pelkkää yötyötä teen. :lol:

Joo millään muulla keinolla ei ole vastaavaa tulosta syntynyt kuin tällä, suurin onni on kuitenkin kivuttomuus ja kunhan joskus pääsen tuohon ketoosiin niin se uskomaton hyvä olo ja energia jotka mulle tulee.

Joo Jaakkoloiden ohjauksessa olin, Kävin helsingissä heidän valmentajallaan, joka kuitenkin oli pettymys, oli liian lässy ja vaatimaton tyyppi eikä osannu mua kannustaa ja tsempata saati paneutua mun ongelmiin. Mä kävin ekan kuukauden 4 krt viikossa salilla muistaakseni ja sitten määrä putosi 2-3krt per viikko. Ei vaan yövuoron jälkeen jaksanut mennä, saati sinä parina tuntina illalla kun olin hereillä ennen työvuoroa. :smt018

Kokeileppa lisäksi vielä eri magnesium muotoja iltaisin, jollei ole jo käytössä, mulla auttoi unen saantiin ihan kympillä, samoin mun 14 v poika syö joka ilta mankkua. iHerbistä oon tilannu näitä:

http://www.iherb.com/Now-Foods-Magnesiu ... =null&ic=3

http://www.iherb.com/InterPlexus-Inc-Fu ... =null&ic=1

ja sit suomesta ihan sitraattimuotoa välillä.

Mankkua otat sitte joka ilta yhden aina lisää 1 tbl-> 2-> 3-> jne kunnes vatsa löysällä aamulla, siitä vähennät yhden ja annostus on siinä. Eri mankut imeytyy eri tavoin joten aina vaihtaessas muotoa oo varovainen ettei oo p**kat pöksyissä. :smt026

Mulla oli annostus 9 tbl jossain vaiheessa, nyt 4. Ai niin, nyt meni joku sellainen Krebsin sykliin vaikuttava, jossa mankkua ja kaliumia, en muista merkkiä.

Kohta saa lähteä kotiin, hauskaa päivän jatkoa, toivottavasti oot edes hiukan saanu nukkua yöllä. :shock:

ViestiLähetetty: 2014-01-07 10:53:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No onpas tää hassua,kun ollaan samalla alallakin :D

Joo,mankut on käytössä,päivällisellä sitraattia 200 mg ja illalla samoin 200 + sekoitusta 400mg http://www.iherb.com/p/1415
Välillä nukun 8 tunnin öitä,nyt taas huonommin...viime yönä unta tuli siis klo 1-4,jatkoa seurasi klo 7-10...

Tänään sit klo 10 punnitus 75,1 kg :D Eilen en tosin syönyt mitään klo 16.30 jälkeen,ja ehkä nälkäkin(vaikkei ollutkaan sitä normi-nälkää)sit herätti.Taidan tänään kokeilla syödä vaikka keitettyjä kananmunia ennen nukkumaan menoa...

Minäkin olisin kaivannut omilta ohjaajilta enempi yksilöllistä ohjausta kuntosalille.Ryhmässä oli sellaisia,jotka olivat jo vuosia käyneet salilla,niin kyllähän ne nopeasti oppivat ne liikkeet.Muutaman kerran sit kävin yksin salilla ja sit se lopahti...

Mikä on Krebsin sykli :?:

ViestiLähetetty: 2014-01-07 18:07:05 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tän päivän eväät:aamukahvi +MCT 2 rkl,puolilta päivin pirtelö + MCT 2 rkl,päivällinen broilerinkääröjä(montakohan päivää näitä söin...)ja porkkana-kaali-kesäkurpitsa-raaste majolla+creme fraichella.Kohta iltakahvi+MCT 2 rkl.

Muoks.klo 22:4 keitettyä kananmunaa+ ruususuolaa.

ViestiLähetetty: 2014-01-07 19:49:17 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

paksulady kirjoitti:
Mikä on Krebsin sykli :?:

Älä kysy, oli liian monimutkainen juttu mun aivoille selvitettäväksi. Mutta siis purkin kyljessä lukee Krebs Magnesium-Potassium Chelates... Löytyy myös iHerbistä. Mä ostin sitä vain siksi että siinä on tuo kalium samassa, auttaa suonenvetoihin paremmin... :lol:

ViestiLähetetty: 2014-01-08 10:17:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Viime yö meni taas harakoille...valvoin jonnekin kahteen saamatta unta :| Otin normitabut mirtatsapiini +melatoniinit,no ei edes väsyttänyt,kun menin nukkumaan klo 23...oottelin tunnin,otin puolikkaan tenoxin,ei vaikutusta ja menin olkkariin tietsikalle,1.40 otin toisen puolikkaan ja 2 aikoihin suvaitsi nukkumatti saapua...unta riittikin sit 10 :een...

No,puntari näytti 74,9 kg.Laskusuunta jatkuu.

ViestiLähetetty: 2014-01-08 16:56:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Höh,en meinannut päästä kirjautumaan ollenkaan...dementia...sitten vielä kysyi jotain varmennuskysymystä ](*,) No,lopulta pääsin sisään...

Ruuat tänään:kahvi+MCT,pirtelö+MCT(olen tästä vähentänyt joitain jauheita ja maca-annoksen puolitin,ettei tulis liikaa hh...),kahvi+MCT,päivälliseksi pannulla oivariinissa paistettua lohta(tuli kyllä 100 kertaa parempaa kuin uunissa)ja p-k-k-raastetta majoneesilla+ cf.Iltakahvi+MCT ja illalla varmaan keitettyjä kananmunia ruususuolalla.

Vettä oon koittanut kitata,eilen tuli 3 litraa ja vähä päällekin ehkä.

Tikkusin eilen ja tänään ketoosia,ehkä "hieman"...olossa ei muutosta...väsyttää ja tympii kaikki...

ViestiLähetetty: 2014-01-08 17:46:56 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Mitä jos oiski enempi ruokaa ja vähemmän pirtelöpöperöitä? Vai oliko se tarkoituksella paastopäiviä tms.? Oon lueskellut sieltä täältä kaikkea, niin menee jo sekaisin...
Jos se väsymys ja tympiminen onkin liian vähästä energiasta? Hyvä ruoka, parempi mieli?

ViestiLähetetty: 2014-01-08 19:22:59 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Saatkos tarpeeksi proteiinia? Mulla on taas ihan sairaat paukutukset menossa kun oon syödy viljaa... :cry: Tehdäänkö diili et sä syöt enemmän proteiinia ja mä en syö viljoja...

ViestiLähetetty: 2014-01-08 19:58:20 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

paksulady kirjoitti:

Tikkusin eilen ja tänään ketoosia,ehkä "hieman"...

Hei!

:smt039 Huutelen täältä sivusta: jos juot paljon (minusta yli 3 litraa on todella paljon), ketoositikku näyttää erilaisen tuloksen kuin vähemmällä juomisella. Virtsa on "laimeampaa" paljon vedenjuonnin seurauksena. Kokeile mitata vaikka aamulla, jos et ole yöllä juonut. Tulos voi olla toisenlainen. :)

ViestiLähetetty: 2014-01-08 20:33:23 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

tuutu kirjoitti:
paksulady kirjoitti:

Tikkusin eilen ja tänään ketoosia,ehkä "hieman"...

Hei!

:smt039 Huutelen täältä sivusta: jos juot paljon (minusta yli 3 litraa on todella paljon), ketoositikku näyttää erilaisen tuloksen kuin vähemmällä juomisella. Virtsa on "laimeampaa" paljon vedenjuonnin seurauksena. Kokeile mitata vaikka aamulla, jos et ole yöllä juonut. Tulos voi olla toisenlainen. :)

Juu aamulla eka pissistä tikkuilen...tosin tikut ovat jo muutaman vuoden olleet avattuna,purkissa luki jotain,että säilyy tietyn ajan avattuna...jos en nauttis niitä pirtelöitä,saattais olla syvempi ketoosi...toisaalta paino on tippunut viikossa 1,5 kg.

ViestiLähetetty: 2014-01-08 20:39:30 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Leonidas kirjoitti:
Saatkos tarpeeksi proteiinia? Mulla on taas ihan sairaat paukutukset menossa kun oon syödy viljaa... :cry: Tehdäänkö diili et sä syöt enemmän proteiinia ja mä en syö viljoja...

Jep,siinä minun pirtelössä on proteiinijauheen muodossa jo n.20 g ja syön aina päivällisellä kunnon liha,kala tai broileriannoksen.Sekä illalla vielä kananmunia 3-4 kpl.

Miten sitä vois olla ilman niitä pirtelöitä...saan varmaan liikaa hh edelleen...päivällisellä oon syöny niitä porkkana-kaali-kesäkurpitsa-raasteita majolla+cf:lla...

Ja leivälle ym.ihan täys-stoppi [-X totaalikieltäytyminen :!: :!: SITTEN KUN me ollaan laihoja,saadaan nauttia vaikka omatekemistä karppisämpylöistä ym,mutta ei ennen...

ÄÄÄHHH pitäiskö minun vaihtaa ne ihanat levä-pirtelöni johonkin munakkaaseen...

ViestiLähetetty: 2014-01-08 20:43:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ooo kirjoitti:
Mitä jos oiski enempi ruokaa ja vähemmän pirtelöpöperöitä? Vai oliko se tarkoituksella paastopäiviä tms.? Oon lueskellut sieltä täältä kaikkea, niin menee jo sekaisin...
Jos se väsymys ja tympiminen onkin liian vähästä energiasta? Hyvä ruoka, parempi mieli?

Minä oon vähä koukusa näihin minun terveys-pirtelöihin...laitan sinne sekaan jos jonkinlaista superfoodijauhetta...en siis paastoa mitenkään,laitan sekaan MCT-öljyä 2 rkl= 200 kcal...

ViestiLähetetty: 2014-01-08 21:11:19 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

En nyt tietenkään klassisesti lukenut ollenkaan kaikkia viestejä, ja huutelen silti. :lol: Voisko väsymys johtua jostain muusta kuin suoranaisesti ruuasta? Raudanpuutos? Kilpirauhanen (itellä reistaa, tyrkytän kaikille)? Tai sitten jos olet herkkä reagoimaan tähän "talveen". Kun aina ja joka päivä on pimeää ja sataa vettä. Ainakin täällä eteläsuomessa.

Edit: Jaaaa se kilppari siellä jo olikin... :oops: Onks sitä koska kattottu viimeksi?

ViestiLähetetty: 2014-01-08 21:24:29 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Vonotus kirjoitti:
En nyt tietenkään klassisesti lukenut ollenkaan kaikkia viestejä, ja huutelen silti. :lol: Voisko väsymys johtua jostain muusta kuin suoranaisesti ruuasta? Raudanpuutos? Kilpirauhanen (itellä reistaa, tyrkytän kaikille)? Tai sitten jos olet herkkä reagoimaan tähän "talveen". Kun aina ja joka päivä on pimeää ja sataa vettä. Ainakin täällä eteläsuomessa.

Edit: Jaaaa se kilppari siellä jo olikin... :oops: Onks sitä koska kattottu viimeksi?

Juu kilpparinvajis löytyy...lääkitys pitäis olla ok.Liothyronin 20 mikroa 3 tbl/pv,aloitin toissa syksynä Lio-onlyn ja kävin clearingin läpi,eli resptorit puhdistuivat...en tiedä,kertooko tuo sinulle(tai muillekaan)yhtään mitään,mutta tää on sitä funktionaalista hoitoa...

Lisäksi käytän jodia,nostan viikon kahden välein,nyt menee jotain vajaa 4 mg(eli 4000 mikroa),en kyllä ole huomannut siitäkään mitään hyötyä...

Minulla on masennustaipumusta ollut koko aikuisiän,alkoi jo alle 30 v vaikean elämäntilanteen takia ja oon syönyt yli 20 v eri lääkkeitä,ja lopetin toissa syksynä.Ei ne oikein edes auttaneet...tää unettomuus rassaa...

Rauta-arvot on joskus viime talvena katsottu,olin tankannut ihan kunnolla.HB oli nyt syksyllä jotain 146...

ViestiLähetetty: 2014-01-08 21:30:55 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

paksulady kirjoitti:
Rauta-arvot on joskus viime talvena katsottu,olin tankannut ihan kunnolla.HB oli nyt syksyllä jotain 146...

Yksittäisenä vaan tähän kommenttina, että mulla on myös hb ollut aina melko korkea, mutta nyt funkt.lääkärillä otettiin myös varastorauta, sanottaisko ferritiiniksi myös, ja se olikin alhainen. Tuntui hassulta juoda rautakuuria, mutta toki labroja uskoin.

ViestiLähetetty: 2014-01-08 21:37:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Itsellä pelkät Thyroksiinit (ja voi jumaleissön :evil: ku niitä on hinkattu et olis sopiva annos, nyt rupee yli vuoden säätämisen jälkeen olemaan) mutta olen kyllä lueskellut muistakin lääkkeistä ja hoitotavoista. Jotta kyllä tuo sun kertoma menee jakeluun, mutta mitään sen ihmeempää tietoa saati kokemusta siitä ei ole.

Masennuksestakin on kokemusta, onneksi monen vuoden takaa, ja kyllä se taitaa niin olla, että jos taipumusta siihen on, niin nämä pimeänsynkät kelit ei ainakaan auta. Vaan eipä siihen tietenkään kannata tyytyä, vaan tehdä kaikki voitava mielialan piristämiseksi.

Huonosti nukkuminen ihan itsessään on kans semmoinen juttu, mikä ajaa kenet tahansa hulluuden partaalle viimeistään ajan kanssa. Mulla alkoi keväällä/kesällä jalkasäryt, joista alkoi huonosti nukkuminen. Särky vaan paheni ja mua kierrätettiin fysiatrilla, reumalääkärillä, magneettikuvissa ja lopulta neurologilla. Neurologi piti särkyjä hermosärkyinä (särkylääkkeet ei auttaneet) ja määräsi 15 mg mirtazapiinia. Niinkuin tiedätkin, sitä käytetään nukkumiseen, mutta myös hermosärkyihin.

Mä olin jo ihan hermoraunio töissä, jalat oli ihan vetelät, voimattomat eikä ne totelleet, kaaduin jo rappusissakin niin että piti soittaa ambulanssi. Ja olin niin väsynyt siitä huonosti nukkumisesta ja särkemisestä, että unohtelin asioita. Ja jumalauti kun kävin vielä jollakin urheiluhiroja-niksauttajaukolla joka laitteli nikamat uuteen uskoon, ja mirtazapiinilla nukuin kuin tukki, ni johan on alkanut elämä hymyillä.

Alkaa mennä jo ohi aiheen, mutta toisisnsanoen mä lähtisin ehkä etsimään ennenkaikkea syytä huonosti nukkumiseen. Hyvä (tai huono) uni kun vaikuttaa kaikkeen.

ViestiLähetetty: 2014-01-08 21:39:34 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ooo kirjoitti:
paksulady kirjoitti:

Yksittäisenä vaan tähän kommenttina, että mulla on myös hb ollut aina melko korkea, mutta nyt funkt.lääkärillä otettiin myös varastorauta, sanottaisko ferritiiniksi myös, ja se olikin alhainen. Tuntui hassulta juoda rautakuuria, mutta toki labroja uskoin.

Mulla oli kans hyvä hb syksyllä kun kävin endokrinologilla, mutta jostain punasolu (?) arvosta sanoi että rautakuuri on paikallaan, ennenkuin alkaa hb laskea. Ei ollut varastorauta-verikoe, vaan joku ihan perusverenkuvassa ollut punasoluarvo alakanttiin.

ViestiLähetetty: 2014-01-08 21:59:01 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Minulla on tuota unettomuuttakin ollut yli 25 vuotta...alkoi sekin siitä elämäntilanteesta aikoinaan ja tk-lääkäri tyrkkäs Imovane-reseptin kouraan ja sanoi,ota tuosta joka ilta...ja jäin koukkuun,vaikken ikinä ollut mitään käyttänyt...ja olen kokeillut kaikki mahdolliset uni-ja väsyttävät lääkkeet...myös se mirtatsapiini on tuttu,joskus se auttaa,useimmiten ei.

Mirtahan auttaa unettomuuteen parhaiten mitä pienempi annos,siksi minulla se 15 mg 1/4 tbl,siihen lisäksi melatoniini.

Olen käyttänyt myös ketipinoria 25 mg 1/2 tbl,ja syksyllä menikin nää kaikki yhdessä,silti jouduin joka yö ottamaan tenoxia 5-10 mg...ja nukuin huonosti...lopetin sit marraskuun lopulla joskus kaikki 4 lääkettä ja nukuin 3-4 tuntia/yö,enkä päivisinkään nukkunut.

Jossain vaiheessa en enää jaksanut valvomista,aloitin mirtan uudestaan ja alkuun se auttoikin,mutta väsytti myös päivisin ihan sairaana.No,nyt tuntuu taas,että ei ole mitään vaikutusta,tasaista väsyä vaan päivällä ja varsinkin klo 17-18,nukahtaisin vaikka seisaalleni silloin...otan pikatorkut sit sohvalla,10 min.horroksessa ,en vaan pysy hereillä.

Ja tiedän,että Hb on huono mittari...olen kyllä syönyt koko ajan lisäravinteita,mitkä sisältää rautaa.Pitäis käydä joskus taas labrassa,olen itsemaksavana ottanut niitä kokeita,tk:sta ihan turha edes pyytää mitään ferritiinejä tai muita rauta-kokeita.Työterveys lopetettiin meiltä toissa syksynä.

ViestiLähetetty: 2014-01-08 22:04:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ompas kyllä hankala tilanne. :( Ne kunnon yöunet olis varmaan aika ratkaiseva tekijä, vaan kukas siihen keksis sitten sen toimivan keinon, varsinkin kun tilanne ollut noin kauan huono. Kovasti tsemppiä, toivottavasti edes kevättä kohti mentäessä vähän helpottaisi!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 794 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 540 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00