karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-02 15:35:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 346 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 18 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: kuuppa (Schwarzbein-ish)
ViestiLähetetty: 2014-03-31 18:35:16 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Terve taas, pienen kuntopäivityksen paikka. Kroppa on ollut tosi vinkeällä päällä. Tavallaan tuntuu että tässä olisi tapahtumassa jotain edistystä ja toisaalta samaan aikaan on todella tukkoinen ja turvonnut olo.

Aloitin pienehkön tauon jälkeen treenit ja voi että on kivaa! Maastavetoa, kyykkyä, punnerruksia! Kroppahan on aivan solmussa ja varmasti sen takia pöhöttää. Ehkä innostuin myös vähän liikaa ruokapuolella mättämään naamaani kaikenlaista. Kun oli pelko takaraivossa että alhaiset hiilarit = huonot yöunet = huono palautuminen = pötsi mutkalle = kuuppa taas lääkärissä. En siis mitään sokeriörvellystä harrastanut, mutta lisäsin välipaloja ja eritoten hiilareita. Kävin sitten sukulaisia tässä hiljattain moikkaamassa ja tulos oli: "on sulla posket pyöristynyt". W-T-F :shock: . Ei taas, ei näin!

Nykymeno ja hiilarilisä taitaa toisaalta olla ihan hyvä asia, sillä aamupalan jälkeen on alkanut tulla sairas kuumotus ja hiki. Luulin ensin että kyseessä on jokin kahvi/teekokeilun sivuoire mutta ei tämä siihen liity. Muutenkin tuntuu että on lämpimämpi olo, en sitten tiedä onko kevätsää tehnyt tepposet vai mikä on homman nimi. Ja niin joo, aamupäivästä ennen lounasta ja iltapäivällä tulee hetkeksi vilu. Tätä ilmiötä oli viimeksi karppiaikoina, muistelen sen liittyvän rasvanpolttoon (?).

Pari kertaa on käynyt mielessä että pitäisikö aloittaa joku kevätdieetti mutta onneksi ne ajatukset ovat hyvin lyhytaikaisia. Nyt keskityn vaan lisäämään hiljalleen liikuntaa, syömään hyvin ja nukkumaan entistä paremmin.

Typical social customs increase the exchange of bacteria and that is one of the major reasons for picking a healthy mate and exchanging body fluids. That is also why everyone kisses babies and even pets. -Dr. Art Ayers

ViestiLähetetty: 2014-04-02 19:22:55 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nyt on jotain outoa meneillään, mielialat vaihtelevat laidasta laitaan ja pääosin on todella alakuloinen olo. Eilen illalla ei tullut uni silmään, joten nukkumattia odotellessa mietin kaikenlaista ja päädyin vollottamaan :shock:. Tänään olin vuorotellen aivan turhautunut ja euforinen, eikä mitään merkittävää ole todellakaan tapahtunut. En minä ole normaalisti tällainen! Samoin nyt pari viimeistä yötä ovat menneet aivan harakoille, olo ei ole mitenkään hermostunut mutta silti en pysty nukahtamaan ja uni on katkonaista :( . Olen syönyt ehkä himpun verran vähemmän hiilareita mutta ei kai se voi vaikuttaa näin paljon olotilaan? Ei minulla ainakaan karppiaikoina ollut tällaista vuoristorataa vaan juuri päinvastoin, tasaisen tyytyväistä menoa. Hmph.

Typical social customs increase the exchange of bacteria and that is one of the major reasons for picking a healthy mate and exchanging body fluids. That is also why everyone kisses babies and even pets. -Dr. Art Ayers

ViestiLähetetty: 2014-04-03 18:17:50 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Uniongelmat selvisivät: kesäaika, tuo typerä keksintö!

ViestiLähetetty: 2014-04-27 18:04:06 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Päivitystä taas, vaihtelevaa menoa. Hyvä asia on se että olen mielestäni havainnut pientä kiristymistä/kiinteytymistä. Olen aika kiltisti ollut gluteenittomalla, syönyt hyvin, nukkunut paljon ja käynyt treeneissä. Huono asia taas on se etten ole oikeasti laihtunut, päinvastoin. Kävin tänään pitkästä aikaa vaa'alla ja tulos oli 72,7 kg. Saatana. Tiedetään, kroppa kerää nestettä treeneistä ja ollaan kuukautisten jälkimainingeissa mutta silti. Voi saatana ja sen pikkuserkut.

Mietin syitä ja onhan niitä. Ehkä yksi iso muutos oli maitotuotteiden lisäys. En ole aikoihin syönyt rahkaa ja nyt sitä tuli vedettyä mm. pääsiäisen kunniaksi. Ostin myös heraa uuden satsin ja sitä olen ottanut kiireaamuina kefiirin seassa. Lisäksi olen testaillut Provenan gluteenittomia sämpylöitä, jotka ovat kyllä tosi hyviä mutta eivät varmaan ihan sitä parasta ruokaa pötsille. Aaaarrgh.

Kroppa menee nyt pienistäkin asioista solmuun. Esimerkiksi pääsiäisenä nukuin monta yötä putkeen 8-10 h unia ja heti ensimmäisen työaamun aikainen herätys oli aivan tuskaa, imuroin tuon päivän aikana kaikki sokerit naamaan mitä löysin. Gluteenista vatsa menee ihan mahdottomaksi. Mielialat vaihtelevat edelleen täysin ahdistuneesta hilpeän euforiseen. Viime kuukautiset olivat pelkkää tuskaa, napsin Panadolia kuin karkkia monta päivää. Ai ja joo, onnistuinpa treeneissä löytämään myös ikivanhan lonkkavian, jonka syytä ei koskaan selvitetty ja joka parani itsestään mutta hitaasti.

Toisaalta, kroppa tuntuu nyt tosi kivalta. Ainakaan vaatteet eivät kiristä lisää ja joskus melkein tuntuu että jos ei nyt se läski ole lähtenyt niin ainakin vatsan turvotus on paljon vähäisempää kuin ennen. Nyt olen taas ottanut kokeiluun kylmäkäsittelyt iltaisin eli pidän pakastepussia yläselän päällä n. 20 minuutin ajan. Tuon välitön vaikutus on syvempi uni, vaikkakin toivon hartaasti että yön aikana myös ne pienet valkoiset rasvasolut vaihdetaan ruskeaan. Viherpirtelöt ovat kuvioissa edelleen, tungen niihin kaikkea mahdollista selleristä ituihin. Odotan innolla toukokuuta koska sitten pääsee tonkimaan kasvimaata, saapahan sitten niitä bakuja suoraan luonnosta.

Treeneistä vielä sen verran että nyt nostelen puntteja kaksi kertaa viikossa. Lisänä n. 1,5 h kävelylenkki kerran viikossa hyvän ystävän seurassa. Vähän mietin työmatkapyöräilyä (~ 15 km/suunta), ehkä alkuun vain kerta viikkoon ettei tule ihan tolkutonta stressiä liikunnasta. Onhan tätä.

ViestiLähetetty: 2014-05-11 20:18:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Sitten viime postauksen on tapahtunut taas jotain pientä. Ensin tulin seminuhaiseksi, yleensä siis sairastan kunnon räkätaudin, mutta tällä kertaa oli monta päivää kurkku hyvin lievästi kipeä ja pientä nuhaa. Jätin kylmäkäsittelyt kun en halunnut rasittaa kroppaa entisestään ja paranin pöpöstä suhteellisen helposti. Pari-kolme viikkoa sitten luin taas resistentista tärkkelyksestä juttuja ja päätin kokeilla asiaa systemaattisemmin uudestaan. Voi veljet mikä meno pötsissä!

RS:n (resistant starch) tarkoituksena on siis ruokkia suolistoflooraa ja sitä saa ihan tavallisesta ruoasta, mm. keitetyt ja kylmennetyt perunat, riisi ja pavut sekä vihreähköt banaanit. Nyt lisäsin ruokavalioon perunajauhoa, ensin kotimaista sorttia ja sitten iHerbin forumeilla suositeltua tuotetta. Välitön seuraus tästä oli mahtavat ilmavaivat, mutta se kuuluu aloitusvaiheeseen ja tarkoittaa että vatsassa tapahtuu floran uudelleenjärjestelyä. Olen nyt parisen viikkoa käyttänyt säännöllisesti pottujauhoja ja havainnut seuraavia muuallakin raportoituja ilmiöitä:

- Parempi kylläisyyden tunne. Itse asiassa heti ensimmäisinä päivinä oli niin täysi olo että skippasin aterioita, nyt olen jo palannut takaisin kolmen aterian päivärytmiin. Nälkä ei kuitenkaan tule niin äkkiä kuin ennen ja kestän pitempiä aikoja syömättä ilman että menee hermo.
    - Tasaisempi mieliala. Tietysti tässä ollaan kk-kierron suotuisimmassa vaiheessa mutta silti ero entiseen on selvä.
    - Energisempi olo. Voi johtua muistakin asioista mutta aamuherätykset eivät ole aivan niin tuskaisia ja virtaa riittää pitkälle päivään. Alkuvaiheessa oli melkein jo pientä maniaa kun illalla ei meinannut tulla uni silmään.
    - Enemmän ja vilkkaampia unia. En sano että kaikki unet olisivat kivoja mutta niitä on selkeästi enemmän.
    - Ruokayliherkkyyksien poistuminen. En ihan tiedä millä mekanismilla tämä toimii, ehkäpä suoliston soluseinämät ovat tiivistyneet ja eheytyneet tai jotain muuta, mutta voisin vaikka vannoa että gluteeni ei enää aiheuta niin isoja ongelmia kuin aiemmin.
    - Kehonkoostumuksen paraneminen. Ehkä vähän ennenaikaista ilakointia mutta vatsa on huomattavan paljon litteämpi sekä aterioiden aikana että sen jälkeen. Minusta läskin määrä ei ole edelleenkään vähentynyt mutta turvotusta on (taas) vähemmän. Olisiko niin että minulla on SIBOa ja RS "työntää" bakteereita takaisin oikeaan paikkaan?

Muita raportoituja vaikutuksia ovat matalampi verensokeri ja korkeampi kehon lämpötila (kilpirauhasen aktivointi?), mutta ainakaan itse en ole näitä mittaillut joten en osaa sanoa mitään suuntaan tai toiseen. Aamupalan jälkeen tosin tulee edelleen hiki/kuuma, mutta tätä esiintyi jo ennen RS-kokeilua.

Tajusin myös nettikeskusteluja selatessa että oma, lääkärin määräämä probiootticocktail on todennäköisesti vain laastari haavan päällä. Syömäni bakut ainoastaan kansoittavat pötsin tilapäisesti ja siten valtaavat alaa pahoilta kannoilta, mutta ne eivät jää pysyvästi suolistoon koska ovat ns. väärää sorttia. Pitkäaikaisella probioottikuurilla siis varmistetaan että oma, hyvä bakukanta pääsee rauhassa lisääntymään, mutta tämähän ei auta jos niitä hyviä kavereita ei enää suolistossa ole :( .

Tilasin nyt kaverin kautta Prescript Assistia jonka pitäisi olla yksi kattavimmista SBO-tuotteista (Soil-Based Organism). Näiden napsiminen on vähän sama asia kuin söisi multaa, paitsi että ko. tuotteeseen on valittu ns. testatut ja turvalliset lajikkeet. Mielipiteitä tästä on puolesta ja vastaan, monella on erittäin hyviä kokemuksia mutta esim. Mr. Ayers ei lämpene yhtään. Katsotaan sitten kun saan napit käsiini.

ViestiLähetetty: 2014-06-04 23:29:32 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Tuumiskelin juutikin tuota pottujahoa halpana kätevänä probioottina ja kas, sultahan selväkielinen selostus. Maha on kyllä mulla edelleen boulardiin jäljiltä oikrin kiltti. Jos se myös pysyis kilttinä pottujauholla. Sitähän ei selvitä, ellei kokeile.

ViestiLähetetty: 2014-06-13 18:45:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Tuumiskelin juutikin tuota pottujahoa halpana kätevänä probioottina ja kas, sultahan selväkielinen selostus. Maha on kyllä mulla edelleen boulardiin jäljiltä oikrin kiltti. Jos se myös pysyis kilttinä pottujauholla. Sitähän ei selvitä, ellei kokeile.

Joo no, vatsa on edelleen kuin painekattila ja ilmaa riittää. En tiedä johtuuko siitä etten ole jaksanut olla säntillinen annosten kanssa vai se että olen vaihtanut välillä merkkiä. Täytynee kirjoittaa laajempi tilannekatsaus aiheesta.

ViestiLähetetty: 2014-06-13 19:08:31 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Moi, mun nimi on kuuppa ja olen narkkari, pottujauhonarkkari :D . Viime viikkojen aikana olen kehittänyt aika mielenkiintoisen riippuvuuden RS:ään: tiettyjen oireiden perusteella tekisi mieli lopettaa heti, mutta no, se ei oikein onnistu. Ja ne hyödyt ovat kuitenkin NIIN kivat.

Jos nyt vähän selvennän tätä mysteeriä niin ilmavaivat ovat edelleen ihan kamalat. En ole edes uskaltanut kokeilla neljän ruokalusikallisen kerta-annosta jota jossain kohtaa FTA:ta suositeltiin. Oma maksimi on ollut luokkaa 2-3. Paprikaan tai papuihin yhdistettynä saan aikaan sellaisen konsertin että varmaan naapuritkin jo kuulevat. Olisi kiva olla esim. töissä ilman että täytyy koko ajan varoa sivuääniä. Poiskaan en voi jättää, koska heti iskee aivan tautinen masennus. Olen nyt pari kertaa kokeillut päiväannoksen skippaamista ja heti seuraavana päivänä alkaa megaluokan v*tutus. Mielialan ja pötsin yhteyttä ei oikein ymmärrä ennen kuin sen kokee näin konkreettisesti. Siispä pottujauho = kiva kuuppa.

Ja onhan RS:stä muutakin hyötyä. Ne aiemmassa postauksessa mainitut asiat pitävät edelleen paikkaansa. Läskiä ei ole lähtenyt, mutta elintavat ovatkin taas olleet Aivan Jotain Muuta kuin normaalisti. Ehdin myös innostua edistysaskeleesta sen verran, että haalin itselleni kaikenlaista hässäkkää kunnes kroppa alkoi käydä kierroksilla ja unen kanssa tuli pientä hikkaa. Jos jotain positiivista hakee sairastumisesta niin nykyään tunnistaa varoitusmerkit jo kaukaa ja osaa tehdä korjaussarjan ajoissa.

Sitten se Prescript Assist. Itsellä oli odotukset korkealla ja olihan se ihan kiva tuote, mutta ei tässä mitään valaistumista koettu. Veikkaan että nykyisellä probioottisetillä vatsaan tulee jo valmiiksi sellainen vyöry bakuja ettei oikein mikään yksittäinen tuote tunnu tai näy. Kaapissa on vielä toinen samanlainen purnukka satunnaista ylläpitoa varten. Tosin luulen että nyt kesällä aion vaan tonkia kasvimaata ja kukkapenkkejä apinan raivolla, tuleepahan niitä oikeita pöpöjä.

ViestiLähetetty: 2014-08-06 19:27:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Terveiset kesälomalta! En ole jaksanut kirjoitella kun olen vaan ollut.... laiska. Toisekseen, eipä tänne paljon mitään ihmeellistä kuulu, sitä s**tanan samaa kuten eräs tuttuni sanoisi :D .

Ruokapuolella RS-kokeilu loppui enkä kuollut masennukseen. Mieliala on ollut ihan fantastisen hyvä viime viikot, enkä tiedä mitä kiittää: lomaa, auringonvaloa, pitkiä yöunia, omia safkoja, ystäviä vai kaikkea mahdollista. Viherpirtelöt olivat tauolla jonkin aikaa, nyt otin takaisin. Muuten vihannekset eivät oikein maistu ja ruokahalu on ollut muutenkin pikkuisen kadoksissa kuumilla keleillä. Uutuuksina hamstrasin kaupasta MCT-öljyä ja Bio-Kult-probiootteja (ei vielä raportoituja haittoja tai hyötyjä). Muuten sapuskat ovat olleet aika lailla samaa linjaa kuin ennenkin eli välttelen gluteenia.

Vatsa on ollut niin kiltisti jo pitemmän aikaa, että olen oikein odottanut milloin tulee notkahdus. Vielä kuitenkin porskutetaan eteenpäin. Ehkä RS ja jatkuva probioottitykitys ovat sittenkin tehonneet? Kasvimaalle en ole päässyt niin usein kuin haluaisin, mutta olen toki vetänyt sieltä pesemättömiä kasviksia aina tilaisuuden tullen. Nyt vatsa turpoilee enää aniharvoin joten keskivartalossa näkyy "vain" aito laardikerros. Ihmettelen tosin että missä mennään, kun olo on parempi ja mielestäni kroppakin näyttää paremmalta, mutta vaatekoko ei vaan inahda alaspäin (prkl). Paino jumittaa myös, jossain siellä 71 kilon maastossa huidellaan tukevasti. Lähde tässä nyt sitten treenaamaan leuanvetoja kun lisäpainoa on jo omasta takaa :evil: .

Pari muuta hassua juttua on sattunut myös. Olen saanut vähän takaisin omaa päättäväisyyttä, tarmoa tai millä nimellä tätä nyt kutsuisi. Pääsin vihdoin yli yhdestä vaikeasta ihmisestä/tilanteesta, jota olen märehtinyt koko kevään. En siis ole käynyt raivoamassa kenellekään tai hajottanut paikkoja, vaan selvittänyt asian itseni kanssa ja siirtynyt eteenpäin. Ei ole minun ongelmani (enää) jos joku toinen tuijottaa vain omaa napaansa. Hiljattain tuli vähän samanlainen uusi tapaus vastaan ja totesin vain, että minun ei tarvitse tätä katsella. Enkä olekaan katsellut. Aiemmin olisin pyöritellyt juttua pitkään mielessä ja ihmetellyt että mikäs tässäkin on vikana.

Samanlaisia ajatuksia on tullut ruoasta. En ole vetänyt karkkia tai sokerisia herkkuja, kun ei ole vaan tehnyt mieli. Jostain syystä myös siiderien lipittäminen on ollut tauolla, tosin viiniä onkin sitten mennyt enemmän terassikeleillä :wink: . Kaiken kaikkiaan hyvin kohtuullista, järkevää ja en tiedä - kypsää suhtautumista? Tämä on perin outoa.

Aineenvaihdunnasta vielä sen verran, että määä hikoilen! Hiki! Kivaa! Tietenkin kuuma sää aiheuttaa lisää hikoilua, mutta voi veljet että olen tyytyväinen tähän(kin) tilanteeseen. Ihan perus-salitreenissä saa kivan hien pintaan ja tuntuu että kroppa hyrrää paremmin kuin aikoihin.

ViestiLähetetty: 2014-09-04 16:52:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Paluu töihin oli kiva, normiarki on ihan fantastista! Havahduin taas männä päivänä siihen että olen niin mahdottoman tyytyväinen ja onnellinen omaan elämään tällä hetkellä, tällaista flow'ta ei ole ollut pitkään aikaan. Toki tämä on "hieman" kemiallisesti avustettua, sillä pottujauho on palannut kuvioihin, mutta operoin nykyään pienemmällä annostuksella (1 tl). Ja kamoon, ei kai kenenkään mieliala voi olla yksistään tuosta kiinni? :D Ilmeisesti vatsan pöpöset ovat jo tottuneet douppaukseen koskapa ensimmäisen kokeilukerran ilmavaivoja tai muitakaan oireita ei ole juurikaan ollut.

Smoothieita vedän nyt joka päivä, aamulla vihersekoitusta ja illalla kefiiriä. En tiedä pitäisikö jo rajoittaa nesteiden nauttimista koska olisihan se hyvä antaa purukalustoille enemmän tekemistä, mutta toistaiseksi tämä on ollut niin helppoa ja kivaa joten en ole jaksanut muuttaa rutiineja. Ruoka on enimmässä määrin itse tehtyä ja tällä viikolla raahasin jopa eväät töihin. Täytyy kyllä todeta että isompi rasite pötsille taitaa olla ihan perusstressi joka tulee työasioista. Tietysti myös unirytmiä on ollut hankala saada kohdilleen vaikka yritin kovasti lomalla olla säntillinen rutiinien kanssa.

Joka tapauksessa, ruokapuoli rullaa kivasti. Treenit sen sijaan ovat menneet aivan päin honkia, aluksi en ehtinyt salille ja nyt sain vielä pienen syysflunssan. Hommasin jokin aika sitten aktiivirannekkeen joka on kyllä hämmästyttävän yksinkertainen motivaattori lisätä hyötyliikuntaa. Kapistuksen myötä olen entistä vakuuttuneempi siitä, että sellainen tavallisten asioiden parissa puuhastelu on paljon mielekkäämpää ja tehokkaampaa kuin varta vasten aikataulutettu kävely- tai juoksulenkki. En sano etteikö tämä toimisi kaikilla mutta ainakin askelmäärissä mitattuna hyötyliikunta on taitaa olla paras vaihtoehto minulle.

ViestiLähetetty: 2014-09-07 10:50:32 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

kuuppa kirjoitti:
Paluu töihin oli kiva, normiarki on ihan fantastista!

Wau, siellähän menee hyvin o/

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-09-09 19:58:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

els, en saisi hehkutella kun näemmä mieli mustuu nopsaan. Seuraavat pari päivää edellisestä postauksesta olinkin vaihteeksi alamaissa. Vilkaisin kalenteriin ja kappas, kuukausikiertohan siinä nurkilla. Tällä kertaa selvisin yhdellä ibuprofeenilla, joskin veikkaan että yöllä heräsin useammin kuin kerran kramppeihin. Tuo aktiiviranneke on muuten ihan pimeä, välillä se antaa ihan luotettavaa statistiikkaa ja välillä sekoilee ihan urakalla.

Mutta juu, tässä sitä nyt jälkimainingeissa vellotaan ja kohta taas ollaan ilo puserossa. Kävin viikonloppuna sienessä ja voi pojat, mikä saalis! Ikinä en ole noin paljon herkkutatteja omassa metsässä nähnyt, suurin osa päätyi kuivuriin ja parhaillaan mutustelen sienipiirakkaa (pekonia, voita, kermaa, juustoa, tatteja - miten VOI mennä metsään? hehe, metsään :lol: ... okei, huono vitsi). Minullahan vuosi-pari sitten tuli useimmista sienistä kauheat vatsavaivat, muistaakseni kanttarelli oli pahin. Töissä kollega arveli tuolloin että kärsin trehaloosi-intoleranssista eli sienisokerin imeytymisongelmasta. No, ei taida olla ongelmaa enää kun en pahemmin vatsakivuista ole kärsinyt. Toki nyt tämän kirjoitettuani varmaan vietän loppuillan vessanpöntöllä kaksinkerroin mutta uhotaan nyt kun on tilaisuus :D .

Toinen juttu mistä piti kertomani on, että lähisukulaisella todettiin juuri mahatähystyksessä helikobakteeri :shock: . Vähän aikaa sitten tuli samaiselle henkilölle kakkostyypin diabetes -diagnoosi ja sitä ennen oli jo korkea kolesteroli ja verenpaine koholla. Vähän hirvitti katsella sitä purkkien ja pillerien määrää. Tuohon helikobakteeriin näemmä antoivat kolmea erilaista antibioottia. Kautta rantain yritin vähän kysellä että mites jälkihoito, oliko probioottia tai muuta suositusta niin ei kuulemma mitään mainintaa. Tästä ei hyvä seuraa. Tiedän että omat neuvot kaikuvat kuuroille korville, ja diabetes-hoitajankin neuvoista otetaan rusinat pullasta. Mitäpä minä tässä voin, aikuiset ihmiset tekevät sitä mitä haluavat.

ViestiLähetetty: 2014-09-14 10:27:46 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Onpa ollut viikonloppu, perjantai-ilta kului hyvässä seurassa ja viineissä, pääsin vasta aamukolmelta kotiin. Nukuin käytännössä koko lauantain, siis aivan koko päivän. Sen verran sain eilen aikaan että tein ja join vihersmoothien sekä pienessä känässä katsoin telkusta jotain koiranpentuohjelmaa puolisen tuntia. Vaelsin sängystä sohvalle ja takaisin, joka kerran herättyäni ajattelin että ei varmaan nukuta enää ja nukahdin heti uudelleen. Näin vielä aivan pimeitä unia, pahinta sorttia jossa tapahtumat ovat hyvinkin todentuntuisia. Toivottavasti oikeassa elämässä ei tule koskaan riitaa naapurin kanssa jauhelihakastikkeen kokkailusta pellon ojassa :lol: .

Tänään on sitten ollut lievää alakuloisuutta, johtunee pitkälti kupittelusta. Ruokaa ei tee oikeastaan yhtään mieli vaikka melko pitkä paasto jo takana. Jonkin verran haluttaisi liikkua, varmaan lampsin kaupoille, siivoilen ja ehkä jopa salivierailu olisi mahdollinen skenaario. Ensi viikolla täytyy jo alkaa treenata kuten normaali ihminen, flunssaa ei enää ole.

Sienipiirakka ei muuten taida sopia minulle, ongelma ei niinkään sienissä vaan joko se on juusto, kaurajauho tai tattari (tai kaikki yhteensä). Mitään isompaa vatsavaivaa ei ole ollut vaan liian täysi olo vaikka isoja annoksia en syökään. Voihan olla tietysti sekin ettei kroppa ole tottunut pöperöön.

Kuukausikierrosta vielä merkintä, että prosessi paranee koko ajan; Turvotus on laskenut entisestään, kipuja vähemmän ja ilmeisesti verensokeri ei heittele enää niin paljon koska en tyhjennä kaappeja ruokatarvikkeista kamalalla raivolla. I call it progress.

ViestiLähetetty: 2014-10-07 19:31:30 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Millähän sitä voisi syödä itsensä iloiseksi? Nyt on taas kuukausikierto siinä vaiheessa että kaikki ahdistaa ja v*tuttaa. Tiedän itsekin että kaikki on varsin hyvin, mutta jotenkin sitä kehittää kaikesta kamalaa draamaa ja pään sisällä pyörii vain ja ainoastaan ikäviä ajatuksia. Aargh!

Miniloma takana, vatsa oli oikein hyvässä kunnossa reissun aikana. Täytyy sanoa että sapuskat olivat koko ajan suht terveellisiä lentokoneen pöperöitä lukuunottamatta. Viljasta ei tullut ihmeempiä ongelmia eikä mitään mättöä edes tehnyt mieli. Kahvin, tai oikeastaan kofeiinin suhteen olen tainnut nyt vihdoin saavuttaa tasapainon, eli voin juoda sumppia virkistävän vaikutuksen takia, mutta ylimääräisistä kupillisista ei tule hyperaktiivista oloa. En edelleenkään juo muuta kuin kofeiinitonta iltaisin, mutta päivällä voin aivan hyvin ottaa 2-3 kupillista ilman ongelmia. Jei!

Treenit ovat olleet nyt jo kolmatta viikkoa tauolla, mutta sain juuri valmentajalta uuden ohjelman ja seuraavaksi pitäisi omin päin sompailla salilla. Toivottavasti tässä tulisi ehjä kahdeksan viikon putki jotta saisi treenit hyvään vauhtiin ja voimatasot ylös. Kyllä tämä tästä!

ViestiLähetetty: 2014-10-22 19:40:05 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Taas mieli mustana, alkoholi ei jotenkin sovi enää ollenkaan vaan tekee todella alakuloiseksi. Viikonloppuna tuli otettua mukia oikein kunnolla ja sen seurauksena vietin yhden päivän pelkästään sängyssä potien pahaa oloa, sekä fyysistä että henkistä. Kamalinta on se, että masentuneena en oikein pysty edes iloitsemaan ystävien onnesta vaan olen superkateellinen. Tällaista ei ole ennen tullut vastaan, sillä yleensä olen todella tyytyväinen omaan elämääni. Voi kun tämän fiiliksen saisi pois! :(

Treenit puksuttavat toista viikkoa, tykkään ohjelmasta tosi paljon ja vaikuttaa jopa siltä että kesän surkeasta treenitahdista huolimatta voimaa löytyy ihan kivasti. Lisäravinteena olen nyt käyttänyt glysiiniä ja se tuntuu toimivan todella mainiosti verensokerin tasoittamiseen. Eipä tässä oikein muuta.

ViestiLähetetty: 2014-11-09 18:45:14 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Moi Kuuppa! Mitä glysiiniä käytät?

ViestiLähetetty: 2014-11-10 19:18:07 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

elysee kirjoitti:
Moi Kuuppa! Mitä glysiiniä käytät?

Heippa! Käytän Now Foodsin jauhetta, iHerbista saa tilattua.

ViestiLähetetty: 2014-11-10 20:01:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Nopeimmat ovat varmaan jo lukeneetkin, resistentistä tärkkelyksestä pyörii nyt varoituksia pitkin nettiä. Pottujauhoja ei suositella varauksetta kaikille, ja ihan hyvästä syystä. Tuotehan edesauttaa sekä hyvien että potentiaalisesti pahojen bakujen kasvua. Jotkin tutkimukset väittävät myös että pottujauho ruokkisi vain tiettyjä bakukantoja ja voisi olla jopa haitallista joillekin (hyödyllisille) pöpöille. Fiksuinta olisi siis selvittää ensin mitä siellä pötsissä oikein pulputtaa ennen kuin painaa tallan pohjaan. Tai sitten jättää pulverit ottamatta. Itse olen käyttänyt jauholisää suht epäsäännöllisesti, mutta veikkaan silti että tämä omituinen mielialojen heittely johtuu suoliston bakteerikannan muutoksista. Vaikea sitä on jälkikäteen sanoa, olisiko päästy samaan lopputulokseen ilmankin. Ehkä.

Viime aikoina olen pohdiskellut omia ja muiden tekstejä laajemmassakin kaaressa ja tullut siihen johtopäätökseen että kaikki hankkeet/mietiskelyt/teoriat jotenkin tekevät täyden ympyrän ja palaavat takaisin alkupisteeseensä. Mikä on ihan ok mutta silti hassua. Hiilareitten välttelystä ollaan tultu takaisin siihen että ne ovatkin ihan jees, kuten ennen vanhaan. Sama rasvan kanssa, isovanhemmat saivat läträtä sen kanssa huolettomasti, sitten vedettiin liinat kiinni ja nyt kaikki luonnollinen on taas pop. Kaikista asioista löytyy hyvää ja pahaa. Kuten bakteereista. Mitä enemmän pötsiä tongitaan, sitä enemmän ymmärretään että sielläkin kohtuus kaikessa. Harva bakteeri on yksinomaan hyvä tai paha, kyse on enemmänkin eri kantojen keskinäisestä tasapainosta. Hiivaa ei tarvitse tappaa kokonaan, E. Coli -kannoista löytyy vaikka minkätyyppistä vipeltäjää ja niin pois päin. Parasiiteistakin oli kai jossain blogissa juttua, että tietyt lajit voisivat olla hyödyllisiä (tosin minä erosin tyytyväisenä omastani)...

Toinen asia josta täällä muualla(kin) on varmaan kohkattu on se, kuka tai mikä viime kädessä päättää, kuinka paljon ihminen varastoi rasvaa itseensä. Hyperlipidin Petro ja Art-setä olisivat sitä mieltä, että pötsin bakteeristohan se taas siellä. Mikä sinänsä olisi aika kiva ja jännä juttu, koska sittenhän ratkaisun avaimet ovat ihan muualla kuin tahdonvoimassa, itsekurissa tai kalorien laskennassa. Ja tilanteen korjaaminen melko helppoa, joskin hidasta. Täytyy tietysti muistaa sekin, että eri ihmisillä on eri tavoitteet - jotkut haluavat kuuta taivaalta ja toisille riittää mahtuminen normaalipainon rajoihin.

Että tällaisia asioita mietin kun ponnahdin vaa'alle pitkästä aikaa ja se näytti 69,2 kiloa. Aamupalan jälkeen, alasti, hyvänä päivänä ja mitä näitä selityksiä nyt on, mutta kuitenkin. Alle seitsemänkymmentä.

ViestiLähetetty: 2015-01-26 19:38:58 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Olen yrittänyt kirjoittaa tänne muutamaan otteeseen, mutta joka kerta viestit ovat hävinneet jonnekin ja en ole vaivautunut toistamaan ajatuksia uudelleen. Ehkä tämä postaus jäisi eloon?

Kovin paljon on muuttunut. Ulkoisesti ei yhtään, sisäisesti hirvittävän paljon, enkä tässä yhteydessä tarkoita suoliston mikrobiflooraa tai muita elimistön arvoituksia. Ei, täällä on pyöritty henkisen kasvun tiellä ja vaikka kuinka yrittäisin tästä vääntää ituhippi-vitsejä niin ei onnistu. Pitkäaikaisen alakulon ja mielipahan syy löytyi vihdoin. En ole osannut käsitellä asiaa kuin vasta viimeisen reilun kuukauden ajan, enkä ole aiemmin edes kunnolla tajunnut mistä on kyse. Joillekin ihmissuhdeasiat ovat selvää kauraa, minulla tuntuu menevän välillä rämpimisen puolelle. Ei nyt mitään sokkikamaa, mutta onhan se kamala läpsy naamalle kun ymmärtää että joku on itse asiassa kohdellut sinua aika huonosti ja että on itse ollut siinä osallisena antamalla käytöksen jatkua. No, rajat on vedetty uudelleen jokseenkin kulmikkaasti, nyt eletään seurausten kanssa ja en edes tiedä kuuluuko tämä millään lailla enää ruokapäiväkirjaan.

Mistä tiedän että oikealla polulla ollaan? Kaikesta henkisestä paineesta huolimatta olen pystynyt nukkumaan yöni suht hyvin, kroppa ei turpoa vaan päinvastoin voin aina vain paremmin, alkoholin naukkailu ei aiheuta hillitöntä ahdistusta ja tuntuu että ensimmäistä kertaa vuoteen olen enemmän läsnä ja oma itseni. Tämä ei silti ole mikään ihmeparantuminen vaan matka jatkuu, nyt sentään suunta on selvempi.

ViestiLähetetty: 2015-01-29 21:30:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

kuuppa kirjoitti:
No, rajat on vedetty uudelleen jokseenkin kulmikkaasti, nyt eletään seurausten kanssa ja en edes tiedä kuuluuko tämä millään lailla enää ruokapäiväkirjaan.

Hei! Aika tylsiä olisi nämä ruokapäiväkirjat, jos täällä listattaisi vain syömisiä. Kai jokainen saa itse muotoilla oman päiväkirjansa :) Ihmisten kuulumisten takia käyn täällä joskus lukemassa, en sen takia mitä kukin syö! Joku toinen voi tietysti ajatella toisin.

Matka jatkuu ja pitkä on tie, oivallukset tekee tiestä palkitsevamman, oli ne sitten "positiivisia" tai "negatiivisia". Yleensä oivalluksesta tulee palkinnoksi ainakin jollain tapaa kevyempi olo.
Hyvät olot , Kuuppa!

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 346 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 18 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00