karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-21 00:45:50

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 346 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 18 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: kuuppa (Schwarzbein-ish)
ViestiLähetetty: 2014-01-03 19:15:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

els kirjoitti:
Kannattaa ainakin kysellä siirrännäisestä.
Kas kun labrat näyttävät jonkun lajikkeen kokonaan kadonneen, niin se tarkoittaa myös umpparin sisältöä.
Siinä suhteessa Ayerssin "vertahepoartikkeli" puhuu ikävästi täyttä asiaa.
Linkitänkö vai luitko jo?

Laita vaan linkkiä, en muista luinko jo.

Typical social customs increase the exchange of bacteria and that is one of the major reasons for picking a healthy mate and exchanging body fluids. That is also why everyone kisses babies and even pets. -Dr. Art Ayers

ViestiLähetetty: 2014-01-03 20:01:02 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Linkki: http://coolinginflammation.blogspot.fi/ ... epair.html
Samassa blogissa on paljon muutakin luettavaa suolistopuoilen ja immuunijärjestelmän ongelmiin...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-01-03 23:24:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

els kirjoitti:
Linkki: http://coolinginflammation.blogspot.fi/ ... epair.html
Samassa blogissa on paljon muutakin luettavaa suolistopuoilen ja immuunijärjestelmän ongelmiin...

Kiitos, olen itse asiassa tuon lukenutkin ja nykyinen allekirjoitus on saman tekstin kommenteista aikoinaan poimittu :wink: .

Typical social customs increase the exchange of bacteria and that is one of the major reasons for picking a healthy mate and exchanging body fluids. That is also why everyone kisses babies and even pets. -Dr. Art Ayers

ViestiLähetetty: 2014-01-08 21:14:32 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mulla on treenilupa, jei!!!!! Lääkärin vastaanotolla oli kivaa, rakentavassa hengessä keskusteltiin jatkosta. Seuraavana vuorossa on 12 kk probioottikuuri. Vaikka täällä on ollut keskustelua että ne eivät auttaisi niin kuulemma tutkimusten mukaan tehoavat, tosin vasta pitkällä altistuksella. Siirteestäkin oli puhetta, tuttu konsepti jo lääkärille mutta pk-seudulla ei vielä tehdä, ymmärsin rivien välistä että yleinen mielipide on niitä vastaan. Mieluummin vaan antibiootteja kuuri toisensa perään :( . Hyvä sinänsä tietää että jos (ja toivon ettei koskaan ole ajankohtaista) on siirteelle tarvetta niin tuolta lääkäriltä saanee lähetteen ja ehkä joskus jopa voisi suorittaa itse ko. toimenpiteen. Sen verran pyörittelin ideaa päässä viikonlopun aikana että tietäisin lähipiiristä jo superterveen luovuttajan jolle ajatus ei olisi ehkä aivan mahdoton.

Kilpparia ei nyt katsottu, mennään olon mukaan ja jos tuntuu että treeneissä ei jaksa tai läskit ei lähde niin kokeillaan lääkitystä (tyroksiini). Totta puhuen nyt ei olo ole enää sellainen että haluaisin ottaa nappeja, en vaikka manaankin tätä kroppaa alvariinsa. Energiaa on riittänyt kivasti ja vireystila on mainio pitkin päivää. Vähän olen lipsunut liikakahvittelun puolelle ja uni on kärsinyt mutta uskon että saan homman takaisin raiteilleen kunhan vaan korvaan kupillisia pakuriteellä.

Se on sitten kohta taas reissun päälle. Matkan jälkeen alkaa treenit, woohoo!

ViestiLähetetty: 2014-01-20 18:40:08 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Noniin. Olin joskus googlaavinani, et siirteitä saa Turkkuses ja makso jotain hipan vajaa 300e. Tosin mulla on tota TEE-SE-ITSE-HENKEÄ itellä et... :D probiooteista saccharomyces boulardiista löytyy kattavasti dataa, se toimii, koska kestää hapot ja lämpöä.
Muoks: korjasin kännykällä räpellystä. TSI-tee-se-itse. ;)

ViestiLähetetty: 2014-01-25 08:39:53 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Noniin. Olin joskus googlaavinani, et siirteitä saa Turkkuses ja makso jotain hipan vajaa 300e. Tosin mulla on tota tsi-heneä itellä et... :D probiooteista saccharomyces boulardiista löytyy kattavasti dataa, se toimii, koska kestää hapot ja lämpöä.

tsi-hene? Nyt en ihan ymmärrä.

Googlasin siirrettä niin Mikkelistä sais kans, 300-400 euron haarukassa eli yllättävän halpa kun vertailee muihin operaatioihin tai ihan vaan labrakokeiden hintoihin.

Mulle määrättiin nyt kolmea probioottia, Precosaa, Gefilus Plussaa ja Mutafloria. Tuo ensimmäinenhän on saccharomyces boulardiita. Lisäksi bakuille tarjoillaan pöperöä acacia-kuidun muodossa :) . Lääkäri käski välttää höttösafkaa eli ei saa mättää naamaan pizzaa, karkkia tai muuta kovin prosessoitua tahi sokerista joka villitsisi pahojen bakujen tilannetta. Lisäksi kefiiri on jo säännöllisessä käytössä ja se tuntuu auttavan paljon.

ViestiLähetetty: 2014-01-25 08:55:15 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Reissu takana, nyt voi vähän hengähtää. Minulla on aina vaikeuksia nukkua lentokoneessa (tai nyt ylipäätään muualla kuin omassa sängyssä kotona), joten matkahan alkoi kroonisella univajeella ja jatkui reissun loppuun asti. Aikaero teki pahat tepposet matkakohteessa, heräsin aina klo 4 aamuyöllä ja vastaavasti puolenpäivän aikoihin teki mieli nukahtaa. Ruoka oli koko ajan viljaa eri muodoissa, en jaksanut nipottaa vaan söin mitä oli tarjolla. Vatsa ei kyllä tykännyt yhtään, ei univajeesta, ruoasta eikä varsinkaan iltojen drinksutteluista. Onneksi oli joustavat vaatteet mukana. En minä vaan matkamiehen ammattiin kykene.

Kotiin palattua unirytmi kääntyi yhdessä yössä takaisin ja siitä lähtien olen nukkunut kuin tukki. Nyt täytyy todella tsempata, lopettaa toimistolla roikkuminen myöhään iltaan asti ja rientää sen sijaan salille. Keväälle olisi luvassa kaikenlaista kivaa liikuntaa, pilatesta ja seinäkiipeilyä, mutta täytyy malttaa mielensä ja aloittaa hitaasti.

ViestiLähetetty: 2014-02-17 13:22:02 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Saitko Precosan reseptillä? Jos et, niin niitä valmisteita on muitakin ja paljon järkevämmässä hintaluokassa... Mm BioLatten valmisteita on fytonomit kehuneet. Tiedä sitten.

ViestiLähetetty: 2014-02-17 21:19:59 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Saitko Precosan reseptillä? Jos et, niin niitä valmisteita on muitakin ja paljon järkevämmässä hintaluokassa... Mm BioLatten valmisteita on fytonomit kehuneet. Tiedä sitten.

Joo, reseptillä mutta ei kai siitä mitään korvata?

ViestiLähetetty: 2014-02-17 21:23:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tänään on ollut todella masentava päivä. Eihän tämä liity liikuntaan tai ruokailuun mitenkään, mutta minä vain masennun aina hirvittävästi negatiivisesta kritiikistä, varsinkin kun se koskee työtä ja ominaisuuksia joita olen itse pitänyt vahvuuksina. Jos kritiikki sattuu niin se kai osuu sitten oikeaan? En olisi uskonut, ja vielä (luullakseni) parhaalta työkaverilta ikinä. Hmhph.

ViestiLähetetty: 2014-02-17 21:39:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No ni, vollotus sikseen ja asiaan: Tänne kuuluu ruoka/liikunta/terveys-rintamalla hyvää! Sain viime viikolla kehuja että olen laihtunut! En kyllä mielestäni ole, vaan se on sitä iänikuisen turvotuksen poissaoloa, mutta whatevö, otetaan nyt ne kehut vastaan ilman mitään mutinoita. Omasta mielestä selkäläskit ovat jotenkin kutistuneet mutta vaatteet eivät tunnu väljiltä. Vielä.

Ruokailut menevät ihan sinne päin mutta kroppa jaksaa porskuttaa. Esimerkiksi eilen nakersin tyytyväisenä näkkäriä ja söin ison pahan meijerin Todella Käsiteltyä Rahkaa, ja ihan piruuttani samalla pläräilin paleo-sivustoja läpi. Muahaha! :lol: Ai miksikö söin viljaa ja maitoa? Koska vatsa ei enää mene aivan sekaisin noista! Juu, tiedetään, ei optimaalista mutta mahdollista. Oi. Olen myös kehittänyt jonkin sortin riippuvuuden keittokirjoihin. Tämä kategoria oli pitkään sivuraiteilla pötsin vuoksi mutta nyt opuksia lukee taas vesi kielellä ja silmät kiiluen. Pieni ongelma tässä on ehkä se sinkkutalouden menekki - kahden kilon karitsanlapa alkaa viikon kuluttua maistua puulta vaikka olis miten keitokset kohdillaan.

Treenit sujuvat tosi tosi hyvin. Pelkäsin etukäteen intervalleja kun takana oli vähän oudohko iltavalvomisten ja yöheräämisten jakso, mutta jotenkin nuo pikku spurtit ovat kääntäneet kropan kellon toiseen suuntaan ja illalla tulee uni helpommin. Tuo valvomisjakso oli todella outo, n. 1-2 viikon mittainen häröily josta en (onneksi) kärsinyt yhtään niin paljon kuin aiemmin. Lisäksi yhtenä päivänä vatsa oli tööt kuten ennen vanhaan ja ehdin jo pelätä pahinta, mutta kai se sitten oli taas jokin lounasruokalan funktionaalinen kokeilu (quinoa?) joka veti vatsan ryppyyn.

Salipuolta muuten tulee nyt 2 kertaa viikossa, oikein sopiva määrä. Pilatesta on kerta viikkoon ja se on ihanan lempeää kehonhuoltoa. Juoksua vähän tekis mieli mutta annan olla toistaiseksi. Sykemittari polttelee laatikossa, mutta ehkä vielä hyvä pitää kävelylenkit kuvioissa.

ViestiLähetetty: 2014-02-22 15:14:18 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Huono alku viikolle, vielä surkeampi lopetus. Pari iltaa istuin ravintoloissa hyvässä seurassa, jopa nuhaista oloa vähän uhmaten, ja eikös tässä istuta kotona Nessu-paketti kainalossa julmettu ketutus päällä. Olin vältellyt toimiston vatsapöpöt ja sikaflunssat tähän asti mutta nyt se räkätauti iski :( . Liikuntasaldo 0. Lisäksi yöheräilyt alkoivat taas, taitaa olla alkoholi mikä valvottaa meikäläistä.

Jotain positiivista kuitenkin, kokeilin koon 40 hameita jotka ovat olleet auttamattoman kireitä vyötärön kohdalta. Ne menevät kiinni!!! Olo ei ole ihan niin mukava että noita uskaltaisi laittaa vielä päälle töihin (jos vaikka maha turpoaa kesken päivän), mutta on tässä jo huimasti edistystä :D . Ja hei, tulokset on saatu aikaan hyyyvin rennolla asenteella!

ViestiLähetetty: 2014-02-24 19:08:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Note to self: Psyllium ei sovi pötsille.

ViestiLähetetty: 2014-03-01 01:38:28 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Jännä. Jos se ei sovi pöpösille? Miten huomasit? Noo entä resistentti tärkkelys?

ViestiLähetetty: 2014-03-02 10:34:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

kuuppa kirjoitti:
Note to self: Psyllium ei sovi pötsille.

Noh, positiivisena puolena on kai, ettei sen tylsää makua tule ainakaan erityisesti ikävä? :D

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2014-03-04 21:09:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Jännä. Jos se ei sovi pöpösille? Miten huomasit? Noo entä resistentti tärkkelys?

Vatsa vaan turpoaa siitä ja on sellainen todella täysi, tympeä olo. Luulin ensin että oireet johtuvat viherpirtelöstä johon surautin vähän kaikenlaista, mutta nyt lisätestien perusteella ongelma-aines on nimenomaan tuo kuitulisä. Perunajauhoa olen testaillut silloin tällöin, vaikuttaa sopivan ihan hyvin mutta mieluummin otan RS:t ihan vaan ruoasta kun mm. pottua ja banaania syön harva se päivä.

ViestiLähetetty: 2014-03-04 21:11:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

els kirjoitti:
Noh, positiivisena puolena on kai, ettei sen tylsää makua tule ainakaan erityisesti ikävä? :D

No näinpä juuri, kaapissa on vielä melkoinen rivi muita purkkeja joista saa sen saman herkullisen sahajauhon tuntuman ruokaan :D .

ViestiLähetetty: 2014-03-04 21:40:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ollapa vähemmän naiivi ihminen, säästyisi monelta harmilta. Sitä kuitenkin jollain tavalla aina toivoo parasta ja odottaa perusteettomasti liikoja henkilö(i)stä, jo(i)ssa mitään erityistä ei koskaan ollutkaan. Oma moka.

Pahin flunssa meni ohi, pieni puolikuntoisuus vaivaa vielä vähän. Jotain tuossa kuukautiskierrossa on edelleen vialla ja vatsa oireilee näkyvimmin. Kierron ensimmäiset viikot ovat fantastisia, kroppa on kuin toiselta planeetalta; Kaikki rullaa itsestään ja ruokia voi syödä vähän sinne päin ilman että tulee heti noottia pötsiltä. Kierron loppua kohden homma taas jotenkin vaikeutuu, paikat turpoaa ja mieli mustuu. Nyt on ollut tavallista pidempi masennuskausi, tai ehkä työasiat vaivaavat takaraivossa enemmän (nallekarkit meni toisille). Täytyy tosin myöntää että unet ja ruoat ovat myös olleet välillä retuperällä, mutta eivät niin pahasti että pitäisi olla koko ajan mieli maassa.

Kokeilin männä aamuna über-aamupalaa eli lautasella nökötti pihvi ja lasissa viherpirtelö. Tuli aika nopeasti palautetta elimistöltä että ei tätä kiitos - kävin aivan kierroksilla koko päivän, keskittymiskyky nollassa ja muutenkin polla sekaisin. Harvemmin meinaan raivostua asioista mutta sinä päivänä oli napsahtaminen useaan otteeseen todella lähellä. Ai ja juu, join ehkä pari litraa vettä pelkästään 8h työpäivän aikana. Kyllä ne hiilet vaan sopii meikäläiselle paremmin.

Treeneistä on jo kahden viikon tauko. Leikin ettei se haittaa mutta kyllä pännii. Oikeasti. Niskan oikealle puolelle on tullut ihme kipupiste, olen kai nukkunut hassussa asennossa, mutta ilman jumppaa tuota ei saa auki.

Jotain positiivista sentään, leudon sään ansiosta iho on siedettävässä kunnossa. Ja olen vältellyt gluteenia jo viikon verran.

ViestiLähetetty: 2014-03-05 20:40:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Jos ehkä vähän täsmennän edellisiä postauksia, viime viikkojen aikana meikäläisen tutkassa ovat olleet idätys, hapatus, viherpirtelöt/jauheet ja resistentti tärkkelys. Nämä kaikki liittyvät tavalla tai toisella Animal Pharm -blogin kirjoituksiin ja erityisesti tähän protokollaan (How to Cure SIBO). Eihän tuossa mitään dramaattisen uutta ole: fermentoitua tavaraa, probiootteja, perinteisin metodein valmistettuja kasviksia, resistenttiä tärkkelystä, kevyttä liikuntaa ja allergeenien välttelyä. Tuossa on kuitenkin näppärä yhteenveto ja blogista sekä sen kommenteista saa paljon lisätietoa jos vain jaksaa tonkia.

Art-sedän jutut ovat kiinnostaneet myös. Nyt kun minulta on räjäytetty pötsin floora taivaan tuuliin niin ainoa keino saada se takaisin on ruoka ja ruoan sisältämät bakut. Siispä olen hapattanut kaikenlaista, yksi satsi punajuuria Sandor Katzin kirjan ohjeita mukaillen onnistui kivasti ja Jamien kaali-sipulisalaatista survoin osan purkkiin tekeytymään. Useamman kerran olen ostanut kaupan valmiita tuotoksia, ne eivät vaan maistu. Ehkä tämä oma vaivannäkö lisää menekkiä.

Tiramisua tekee mieli. Ja pääsiäisen rahkapullia :shock: .

ViestiLähetetty: 2014-03-07 20:06:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kaali-sipulihapate lensi roskiin. Se oli ensin todella kuiva, ja sitten yhtäkkiä muuttui liemeksi jonka päällä nätti kerros valkoista hometta. Sandor lohdutti kirjassa että ei huolta, se home kerätään päältä pois ja nesteen alla oleva mössö on anaerobisessa tilassa ja ei-homeessa ja hapattunut mutta kissan viikset se mitään oli marinoitunut, koko satsi maistui pohjaa myöten homeelta :( . Ensi kerralla sitten suolaLIEMI kehiin.

Gluteeniton viikko jatkuu, huomenna blinikestit *lurps*.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 346 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 114 15 16 17 18 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00