karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-07-23 16:15:49

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 346 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 112 13 14 15 1618 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: kuuppa (Schwarzbein-ish)
ViestiLähetetty: 2013-08-19 20:36:14 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

kuuppa kirjoitti:
jopa sämpylöitä. Jälkimmäisestä tuli huono olo, joten en turhaan viitsi rasittaa elimistöä paranemisvaiheessa, leipää ehtii syödä myöhemminkin.
Ei se gluteeni oo ehkä hyväksi sille suolelle myöhemminkään.
Jehna minkä hintasia on noi antibiootit! Mitä sä jouduit syömään ja kuinka paljon? Entä ne mhb:t, mitä sulle kirjotettiin?

ViestiLähetetty: 2013-08-22 20:40:38 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
kuuppa kirjoitti:
jopa sämpylöitä. Jälkimmäisestä tuli huono olo, joten en turhaan viitsi rasittaa elimistöä paranemisvaiheessa, leipää ehtii syödä myöhemminkin.
Ei se gluteeni oo ehkä hyväksi sille suolelle myöhemminkään.
Jehna minkä hintasia on noi antibiootit! Mitä sä jouduit syömään ja kuinka paljon? Entä ne mhb:t, mitä sulle kirjotettiin?

Kappas, Mimmis linjoilla pitkästä aikaa :D . Joo, tiedostan ettei gluteeni välttämättä ole hyvästä koskaan, mutta juuri nyt en jaksa alkaa raivotautisen tarkasti tutkimaan jokaista ateriaa. Normisti syön gluteenitonta ruokaa ja se onnistuu melko vaivattomasti, erikoistilanteissa en nipota ja niitä on ollutkin melko harvoin.

Kuurissa kaksi antibioottia 10 päivän ajan
Ditrim Duplo 1 kpl aamuin ja illoin
Humatin 3 kpl aamulla, 2 kpl päivällä ja 3 kpl illalla

Edellinen oli tosi halpa, kympin luokkaa, jälkimmäinen sitten se sikakallis erityisluvallinen ja tarkoitettu nimenomaan parasiittien häätöön. Mhb:t? Jos tarkoitat probiootteja niin käytössä kolme valmistetta

Mutaflor 1 kpl aamuisin
Replete Intensive, 3 pss, yksi pussi 10 päivän välein
VSL#3 1 pss aamuin ja illoin ensimmäiset 3 viikkoa, sen jälkeen 1 pss aamuisin 6 viikon ajan

Näistä kallein oli VSL#3, 10 pussin paketti maksaa parikymppiä. Repletet on n. 14 euroa per pussi. Kallista on.

Typical social customs increase the exchange of bacteria and that is one of the major reasons for picking a healthy mate and exchanging body fluids. That is also why everyone kisses babies and even pets. -Dr. Art Ayers

ViestiLähetetty: 2013-08-22 20:50:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

...ja siis probiooteista vielä että vatsa ei taida tykätä näistä yhtään. Närästää niin maan perk.... hitsisti. Päällehän pamahti vielä kuukautiset joten viimeiset pari päivää olen käyttänyt ainoastaan trikookaapuja. Vaikka vatsa turpoaa niin muu kroppa on ollut ihmeen kiltisti. Mieliala on aivan fantastinen, aamulla on kiva lähteä töihin ja huomaan olevani paljon enemmän oma, leikkisä itseni. Treenejä on ikävä mutta salille en vielä mene, laitoin kortin hyllylle pariksi kuukaudeksi.

Typical social customs increase the exchange of bacteria and that is one of the major reasons for picking a healthy mate and exchanging body fluids. That is also why everyone kisses babies and even pets. -Dr. Art Ayers

ViestiLähetetty: 2013-08-23 17:30:21 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

NO on tuhteja noi maitohappobakteerisetit, et luulist talttuvan. Onko niissä Saccharomyces boulardiita? Se on ainoastaan se tökötti mikä mun turboilua laskee edes hiukan. Hinnan vuoksi ei toi VSL oo vielä tullu testattua, tuonnempana. Tätä sun ketjua ku oon lukenu, niin oon tajunnu kuinka vähän multa ylipäätään tota mahaa on tutkittu, ylä- ja alakautta tehtynä tähystys ei kerro just yhtään mitään. Mut eipä oo laittaa tonneja jonoon, et sinällään ihan on tähän tyydyttävä sitten. Kyllähän ruokavalio edelleen mua auttaa, ilmavaivoja esim ei ole lainkaan, vaikka tää turbotus saa mut hulluuden partaalle ja haluaisin sen pois heti. Nyt oon menossa lääkäriin, niin boulardiit on tauolla, jotta seki näkee mun rantapallon: jotenki se vaan ei oo vielä kiinnittäny tähän suolistoasiaan mitään huomiota tähän asti.

ViestiLähetetty: 2013-08-23 17:48:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
NO on tuhteja noi maitohappobakteerisetit, et luulist talttuvan. Onko niissä Saccharomyces boulardiita? Se on ainoastaan se tökötti mikä mun turboilua laskee edes hiukan. Hinnan vuoksi ei toi VSL oo vielä tullu testattua, tuonnempana. Tätä sun ketjua ku oon lukenu, niin oon tajunnu kuinka vähän multa ylipäätään tota mahaa on tutkittu, ylä- ja alakautta tehtynä tähystys ei kerro just yhtään mitään. Mut eipä oo laittaa tonneja jonoon, et sinällään ihan on tähän tyydyttävä sitten. Kyllähän ruokavalio edelleen mua auttaa, ilmavaivoja esim ei ole lainkaan, vaikka tää turbotus saa mut hulluuden partaalle ja haluaisin sen pois heti. Nyt oon menossa lääkäriin, niin boulardiit on tauolla, jotta seki näkee mun rantapallon: jotenki se vaan ei oo vielä kiinnittäny tähän suolistoasiaan mitään huomiota tähän asti.

Ei tietääkseni ole s. boulardiita, viime kerralla oli mukana kombossa. Tuo Mutaflor ajaa jokseenkin samaa asiaa.

Kyllä mä sinuna lähtisin CDSA 2.0:aa teettämään, sehän oli rapiat 400 euroa josta sitten satasen verran KELA korvaa kun on lääkärin lähete. Jos et tiedä mikä vaivaa niin nuo lisäbakut menee ihan hukkaan. Minäkin olisin saanut maailman tappiin asti vedellä kaikenlaisia lisäravinteita ja silti tulos olisi hyvin todennäköisesti ollut pyöreä nolla. Ymmärrän että monet dissaa antibiootteja - ja osa syystäkin - mutta minun tapauksessani mikään muu ei olisi todennäköisesti auttanut. Sinänsä jännä että sulle on jo tehty tähystykset, jotenkin olen aina ajatellut että ne on sitten vihoviimeistä HC-osastoa kun muissa testeissä ei näy mitään.

ViestiLähetetty: 2013-08-23 18:11:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Sitten vähän blogistaniaa. Els postasi tästä Artin tekstistä jo aiemmin, mutta minua ehkä jäi vähän kaivelemaan probioottien tyrmääminen.

Lainaa:
Probiotics Don’t Fix the Damage of Antibiotics
Antibiotics ravage gut flora. It is no surprise that a course of antibiotics frequently leads to diarrhea or constipation, since normal stools require normal gut flora. What is surprising is that physicians, e.g. Dr. Oz, seem to think that antibiotic decimated gut flora can be fixed with probiotics. Sure, probiotics can provide a temporary bandaid, since Lactobacilli that would normally live on milk in the gut of newborns, are able to provide most of the functions of an adult gut flora. But probiotics don’t survive in the adult gut and probiotics to not repair damaged gut flora.

Changes to Gut Flora are Permanent, Unless....
Gut bacteria are like wolves in Idaho. If you don’t bring in new wolves and stop hunting them, you never again have wolves in the wilderness. If you don’t bring in new bacteria and feed them, damaged gut flora does not repair. Antibiotic treatment that wipes out the bacteria needed for development of the suppressive immune system will lead to autoimmune disease. However, repairing the gut flora by flushing in new bacteria (fecal transplant) or gradually reintroducing new diverse bacteria with fermented foods, can also reverse autoimmune diseases as the immune system is repaired.

Öö... siis probiootithan ovat juuri niitä pötsin bakteereita? Eihän kaikki probiootit ole yksinomaan maitohappobakuja. Ja miten joku hapankaali eroaa probioottivalmisteesta? Ei ymmärrä. Ehkä eniten Artin tekstissä jurppii se, että antibiootit tuomitaan jyrkästi. Miten muuten esimerkiksi minun pötsini olisi saatu kuntoon ellei sitten ab-kuurilla? Parasiitti ei ihan tarkalleen poistu hapankaalia syömällä.

ViestiLähetetty: 2013-08-23 18:28:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Omaa tilannepäivitystä vielä, tajusin juuri eilen että kaikenlainen iltatykyttely on jäänyt lähes kokonaan pois. Ennen ab-kuuria meinasin tosissaan hermostua kun selvästä väsymyksestä ja ajoittaisesta mellusta huolimatta uni ei meinannut tulla millään ja syke huiteli korkealla. Klo 22 kun meni nukkumaan niin saletisti pyörin ainakin tunnin sängyssä ennen nukkumattia. Nyt nukahdan arviolta vartin sisään, which is nice :D . Hämmästyttää edelleen unen laatu, nukun niin sikeästi että välillä aamuisin on vaikea saada selvää, mikä maa ja mikä valuutta.

Naaman turvotus on toinen asia, jonka häviämisestä olen tavattoman iloinen. Samoin muualla kropassa on parempi, kevyempi olo vaikka mitat tuskin ovat muuttuneet. Henkisesti olen jo hyväksymässä, että Lio-kuuri saattaa olla minulle ihan passeli seuraava askel tervehtymisessä. Kaikki muut palikat ovat ainakin jo niin hyvissä kantimissa että jos kroppa tarvitsee vielä kaiken tämänkin jälkeen ulkopuolista starttinappulaa, olkoon niin. Kieltämättä tässä vaiheessa kärsivällisyyttä ei enää ole paljon jäljellä, niin monta hyvää vuotta hukkasin omaan räpeltämiseen. En sano että kaduttaa mutta joskus voisi myöntää vähän nopeammin itselleen että ulkopuolinen apu on tarpeen.

ViestiLähetetty: 2013-08-23 22:55:49 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

kuuppa kirjoitti:
Öö... siis probiootithan ovat juuri niitä pötsin bakteereita? Eihän kaikki probiootit ole yksinomaan maitohappobakuja. Ja miten joku hapankaali eroaa probioottivalmisteesta? Ei ymmärrä. Ehkä eniten Artin tekstissä jurppii se, että antibiootit tuomitaan jyrkästi. Miten muuten esimerkiksi minun pötsini olisi saatu kuntoon ellei sitten ab-kuurilla? Parasiitti ei ihan tarkalleen poistu hapankaalia syömällä.

On ne, mutta kun noissa Ayerssin korjausliikkeissä kyseessä ei ole pötsi (eli maha jota luulen sinun tarkoittavan) vaan paksusuoli eli ruoansulatuskanavan peräpää. Varsinkaan maitohappobakteerit (jotka tuhoutuvat helposti mahahapoissa) eivät syötyinä tuppaa pääsemään sinne asti oikein millään. Ne tuhoutuvat tyypillisesti jo mahassa. Samasta syystä niitä ei ole ylipäätään mahassa. Ja samaiset maitohappobakteerit ovat herkkyytensä takia myös ykköstappolistalla syötyjen antibioottien käytössä. Täälläkin on ollut väkeä, joka probiooteista ja hapanmaitotuotteista on saanut tylyn tutkimustuloksen joka kertoi että suolen laktobasillikanta on kadonnut elämän pyörteisiin kokonaan.

JOS paksusuolen fermenttorissa on vielä maitohappobakteerikantaa, asia on hiukan toinen, koska silloin ne tarvitsevat lähinnä suotuisat olosuhteet eli niille sopivaa sapuskaa ynnä sopivaa geneettistä materiaalia - ja bakteerit pystyvät pystyvät käyttämään kuolleitten kavereittensakin DNA'ta joten tällaisessa tilanteessa probiootit voivat olla hyväkin apu. Vaikka ne miten tuhottaisiin ja paloiteltaisiin jo mahalaukussa, jämät kulkevat eteenpäin ja niitä voidaan käyttää siellä missä niitä tarvitaan.

Ja juujoo, antibiootit voivat JOSKUS olla hyvin hyödyllisiä. Mutta silloinkin niillä on myös haittavaikutuksensa,
sekä kyseiselle yksilölle että maailman resistenttibakteerikantojen kasvatukselle.
Kysymys siitä, mitä bioottien sijaan voisi tehdä, on mielenkiintoinen.
Varsinkin kun meillä ei koululääketieteestä (eli ammattilaispuolelta) juuri muuta apua löydy.

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2013-08-23 23:18:13 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

kuuppa kirjoitti:
Mimmimakia kirjoitti:

Kyllä mä sinuna lähtisin CDSA 2.0:aa teettämään, sehän oli rapiat 400 euroa josta sitten satasen verran KELA korvaa kun on lääkärin lähete. Jos et tiedä mikä vaivaa niin nuo lisäbakut menee ihan hukkaan.

Mutaflor on eri juttu, kuin tuo saccharomyces boulardii, PREbiootti. Tai no hirveästi en jaksanu tonkia. Mut joo, se onkin ainoa tuon alueen juttu mitä oon viime vuosina nauttinut. En ole ottanut mitään maitohappobakteerivalmisteita, sillä niistä ei ole näyttöä eikä ne ole kovin halpojakaan. Ruoka on saanut riittää. Ja oon pahassa vaiheessa puolivakavissani harkinnut mieheltä pöllityn ulosteen siirtämistä, sillä xx määrä vessareissuja/pv ei oo kovin kiva juttu. vaikka maha ei olekaan kipeä, niin oma riesansa siitä, ettei mitään voi tehdä rauhassa... Ja joo, tuolta osin on homma ihan kondiksessa nyt, jännästi. Tekisin tuon ruuansulatusanalyysin jos ois vaan tohon nyt rahaa, vaan ei oo ja tulevat kuukaudet tulee kelan mokailujen takia olemaan tiukkoja. Heihei joulunvietto. Mut voinhan mä sen lähetteen kuitenki pyytää. Multa ei siis ole otettu mitään tavanomaisia julkisella tehtäviäkään suolistoanalyysejä, kuten GastroPanel:ia tai muuta vastaavaa, vaan ihan suoraan on sanottu tähystysten jälkeen ettei näy vikaa, niin vikaa ei ole. Dysbioosit ei tietääkseni näy tähystämällä, paitsi yläpään kautta helicobakteerinäyte otetaan, se mulla oli negatiivinen. Ja antibioottihistoria mulla on vankka ja siitäkin suurin osa vielä laajakirjoisia antibiootteja penisilliiniallergian takia. Se on kovin helppoa tuo mahan tappo. Ja sit mullahan tulee kananmunasta, etenkin kaupan versiosta, omanlaisensa päänsärky ja löysin jonku jutun, missä kerrottiin, että munista syntyy jotain myrkkyä, jos on tietynlaisia haittabakteereja suolistossa, liekö tästä kyse, en tiedä. Ja en tietenkään muista tuon myrkyn nimeä... Kun nuo meidän omat kanat on liki muulla ruualla kuin rehulla, joka on ihan halvinta viljapohjaista munitusrehua, niin niistä munista ei tule mitään oloja. Jännä? Jää nähtäväksi saanko mä tuota testiä teetettyä ikinä vai en.

ViestiLähetetty: 2013-08-24 09:51:45 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

els kirjoitti:
JOS paksusuolen fermenttorissa on vielä maitohappobakteerikantaa, asia on hiukan toinen, koska silloin ne tarvitsevat lähinnä suotuisat olosuhteet eli niille sopivaa sapuskaa ynnä sopivaa geneettistä materiaalia - ja bakteerit pystyvät pystyvät käyttämään kuolleitten kavereittensakin DNA'ta joten tällaisessa tilanteessa probiootit voivat olla hyväkin apu. Vaikka ne miten tuhottaisiin ja paloiteltaisiin jo mahalaukussa, jämät kulkevat eteenpäin ja niitä voidaan käyttää siellä missä niitä tarvitaan.

Kiitos selityksestä! Jos paksusuolessa ei ole enää bakukantaa, niin ainoa vaihtoehto lienee sitten (kakka)siirrännäinen terveeltä luovuttajalta?

ViestiLähetetty: 2013-08-24 10:01:25 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Se on kovin helppoa tuo mahan tappo. Ja sit mullahan tulee kananmunasta, etenkin kaupan versiosta, omanlaisensa päänsärky ja löysin jonku jutun, missä kerrottiin, että munista syntyy jotain myrkkyä, jos on tietynlaisia haittabakteereja suolistossa, liekö tästä kyse, en tiedä. Ja en tietenkään muista tuon myrkyn nimeä... Kun nuo meidän omat kanat on liki muulla ruualla kuin rehulla, joka on ihan halvinta viljapohjaista munitusrehua, niin niistä munista ei tule mitään oloja. Jännä? Jää nähtäväksi saanko mä tuota testiä teetettyä ikinä vai en.

Tämä on ihan mutuilua, mutta sinullakin lienee ruoansulatuselimistö niin sekaisin että mikä tahansa vähänkään rasittavampi aines pistää elimistön hätätilaan. Normaalilla pötsillä varustettu kestää enemmän ja monenlaista. On se ihmeellinen vempele tuo kroppa.

ViestiLähetetty: 2013-08-24 10:14:40 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Siis joo, näin ilman muuta on. Oireet on vaan tavallaan lieviä, kun kipuja ei ole lainkaan. Entisessä elämässä niitä kipujakin oli ihan riittävästi. Ripsahan on nyt rauhottunut...

ViestiLähetetty: 2013-08-24 10:15:51 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

kuuppa kirjoitti:
els kirjoitti:

Kiitos selityksestä! Jos paksusuolessa ei ole enää bakukantaa, niin ainoa vaihtoehto lienee sitten (kakka)siirrännäinen terveeltä luovuttajalta?

No tätäkin tehdään Suomessa. Turussa on ainakin yksi klinikka. Kyllä siihenkin omanlaisensa riskit liittyy, mutta parempi varmaan tuo kuin se, että on pöpötön peräpää...

ViestiLähetetty: 2013-08-24 11:46:48 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

kuuppa kirjoitti:

Se on joka tapauksessa hurjan paljon helpompaa noin, kuulemma. Uusien bakteerikantojen kasvattaminen syödyn ruoan avulla tuppaa viemään vuosia, ja harva jaksaa odottaa kun olo on muutenkin heikko ja lääkkeet (tai niitä määräävät lääkärit) jokaiselle lähellä...

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2013-08-25 20:11:26 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kuukeloin bakteeriasiaa ja eteen tuli todella mielenkiintoinen ja kattava artikkeli. Käytännössä siis paksusuolessa majailee neljää eri kategoriaa pöpöjä:

1. Bacteroides
2. E. coli
3. Lactobacilli
4. Bifidobacteria

Bakteroidit muodostavat noin 90% kokonaispopulaatiosta, mutta niiden mittaaminen on erittäin vaikeata koska ne kuolevat heti hapekkaassa ympäristössä. Ilmankos CDSA 2.0 listaa loput kolme mutta ei ensimmäistä :( . Voikohan noitten muitten kantojen tilanteesta päätellä bakteroidien vahvuutta? Minulla meinaan kaikki muut olivat suht hyvällä mallilla edellisessä mittauksessa.

Närästys on helpottanut hieman. Kroppa on edelleen todella tarkka ateriarytmeistä, pitkästä aikaa nyt viikonloppuna nukuin pitempään joten myös ruokailut siirtyivät parilla tunnilla. Tulos: jomottava päänsärky, joka paheni iltaa kohden. Lisäksi on tehnyt mieli makeaa KOKO ajan, luulin ensin että tämä on kuukautisiin liittyvää mutta taitaa olla jotain ihan muuta. Pahat pöpöt vaativat energiaa? Millähän tästä pääsisi eroon...?

ViestiLähetetty: 2013-08-29 16:30:38 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Hiivaa? Hiventen puutetta? Energiaa kropalle? Syötättämiseen on niin monia syitä, en ehkä pelkillä pahisbakteereilla sitä selittäs. :) Mut jää nähtäväksi helpottaako. Kokeile ihan merisuolavettä, joskus se saa sellaset oudot päänsäryt katoamaan.

ViestiLähetetty: 2013-09-01 19:50:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Hiivaa? Hiventen puutetta? Energiaa kropalle? Syötättämiseen on niin monia syitä, en ehkä pelkillä pahisbakteereilla sitä selittäs. :) Mut jää nähtäväksi helpottaako. Kokeile ihan merisuolavettä, joskus se saa sellaset oudot päänsäryt katoamaan.

Kun oliskin energiaa tai hiveniä kropalle, paino nousee edelleen vaikka vatsa on nyt tosi hyvässä kunnossa :(

ViestiLähetetty: 2013-09-01 21:01:35 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Tuossa tuota Sbeiniä taas lueskelen, insuliiniresistenssiin on niin monia syitä JA toi erikseen mainitsee, että voi odottaa saavansa painonnousua kun metabolia korjaantuu, ettei pidä sitä "huonona" asiana vaan erittäin hyvänä. En tiedä sitten, onko sulla sama tilanne? Toi on toi II kirja Transition nyt menosa. Ja sulleki muistutus: "You need to heal your metabolism to become healthy and to lose fat weight, not lose weight to become healthy".
:hug:

ViestiLähetetty: 2013-09-02 19:21:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Tuossa tuota Sbeiniä taas lueskelen, insuliiniresistenssiin on niin monia syitä JA toi erikseen mainitsee, että voi odottaa saavansa painonnousua kun metabolia korjaantuu, ettei pidä sitä "huonona" asiana vaan erittäin hyvänä. En tiedä sitten, onko sulla sama tilanne? Toi on toi II kirja Transition nyt menosa. Ja sulleki muistutus: "You need to heal your metabolism to become healthy and to lose fat weight, not lose weight to become healthy".
:hug:

No sithän mä olisin tässä parantunut tasaiseen jo pari vuotta putkeen :lol: . Ei vaan, ihan tosissaan sanottuna tuo Sbeinin prinsiippi toiminee oikein hyvin kenen tahansa stressistä toipuvan kohdalla. Itsekin kakkosen tankanneena muistan opit. Joskus vaan on pinna liian kireällä, mutta kiitos paljon huolenpidosta! Tänään lievitin tuskaa ostamalla uusia, isompia vaatteita :wink: .

ViestiLähetetty: 2013-09-02 19:53:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Ja sitten kuulumisia. Tein tosiaan sen virheen että kävin vaa'alla: 70,4 kiloa mittarissa, joka on (taas) all-time high. Olisi ehkä pitänyt ensin muistaa, että tulin juuri työreissulta, jossa turposin aivan palloksi. Kroppa on nyt tavattoman herkkä mille tahansa muutoksille. Esimerkiksi unta pitää saada ja paljon, pienikin häiriö aiheuttaa sen että olen aivan raato koko seuraavan päivän. Nyt on alkanut väsyttää työmatkoillakin aamulla ja iltapäivällä, mikä on aiemmin ollut todella harvinaista. Toisaalta muisti tuntuu pelaavan paremmin, katkoksia tulee edelleen mutta sellaiset pienet arjen asiat jäävät taas päähän.

Vatsa on todella hyvässä kunnossa. Juuri eilen illalla sängyssä maatessani tajusin, että tältä tuntuu kun vatsa on normaali. En ajattele pötsiä yhtään, mihinkään ei satu eikä turvota. Kipuilua on ollut viime aikoina harvakseltaan ja turvotustakin hyvin vähän. Maha tosin näyttää nyt törkeältä kun vatsalaukku on tyhjä ja päälle kerrostunut fläsä muodostaa kunnon makkaroita; Aiemminhan tilalla oli tasainen ja pyöreä tynnyri. Oh well, win some lose some.

Makeanhimo lakkasi, vihdoin. Taitaa kk-kierrossa olla jotain säätöä taas kun hiukominen kesti näinkin kauan. Nyt tekee kauheasti mieli hapanta, kefiirin joukkoon sössään puolukkaa ja banaania (nams!), eilen taas meni omenasosetta ja aroniaa. Tavan perunat maistuvat tosi hyvältä, samoin kasvikset ja kala. Liha ja rasvat tökkivät vähän, esimerkiksi kahviin en ole pitkään aikaan lisännyt kookosöljyä. Lisäravinteitakin olen käyttänyt harvakseltaan, rautakuuria syön lääkärin määräyksestä, joskus otan myös sinkkiä ja D:tä.

Lio-kuuria olen ajatellut silloin tällöin. Toinen puoli minusta miettii edelleen, onko lääkkeelle tarvetta, kun stressin syyt ovat nyt hyvin pitkälti poistuneet. Kyllähän kropan pitäisi toipua, vaikkakin hitaasti. Toisaalta pelkään että aineenvaihdunnan jarru on jäänyt pysyvästi päälle, eikä kukaan osaa varmana sanoa, korjaantuuko tilanne itsekseen vai ei. Sen ainakin tiedän, etten jaksa enää odottaa pitkään jos avun saa helpommin ja nopeammin. On tässä monta vuotta sairastettu vaikka sitä en mielellään myönnä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 346 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 112 13 14 15 1618 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00