karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-07 09:03:54

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 346 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 1418 Seuraava
Julkaisija Viesti
 Viestin otsikko: Re: kuuppa (Schwarzbein-ish)
ViestiLähetetty: 2013-04-25 19:52:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Höh. Onko se hidasta mellua vai mitä? Paljonko otat? Siitähän joskus paradoksaaliannos on parempi, eli oikein pieni annos tehoaa paremmin vrt iso annos. Eli joillaki toimii 0,5mg paremmin kuin 5mg.
Ja toiset saa avun tryptofaanista mut ei itse mellusta.

Apteekin kamaa se on, nopeudesta en tiedä :D . 1mg annos, siitä pitäis hiljalleen nostaa kolmeen ja sitte sais uuden reseptin vahvemmalle. Nyt on ollut tauolla reissujen vuoksi mutta kunhan elämä tästä vähän tasaantuu niin yritän vielä kerran uudelleen. Jos ei onnaa niin kaveri lupasi ostaa noi multa kuleksimasta.

Typical social customs increase the exchange of bacteria and that is one of the major reasons for picking a healthy mate and exchanging body fluids. That is also why everyone kisses babies and even pets. -Dr. Art Ayers

ViestiLähetetty: 2013-04-26 15:35:20 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Mulla on nyt tota 3mg mellua kaapisa ja sit tota 1mg mellua kans. Ja siis pyysin ton 1mg koska toi 1,5mg ei oo mahan kannalta "hyvä" ja sit toi 3mg on jo hyvä, mut et oisko se 2mg ihan ok. Nonii, oon sitte ottanu muutamana iltana ton 2mg eli 2x1mg ja ihan hirveä pöhnä on! Mun tarttee ottaa vielä toi 3mg testiin ens viikolla, et onko tää nyt tästä vai mistä ihmeestä tää olo ja meno? Voiskohan olla jotain eroa imeytymisessä ton 1mg ja 3mg osalta? Mulla on kyllä flunssa, niin en tiedä mikä johtuu mistäkin.

ViestiLähetetty: 2013-04-28 14:54:04 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Mulla on nyt tota 3mg mellua kaapisa ja sit tota 1mg mellua kans. Ja siis pyysin ton 1mg koska toi 1,5mg ei oo mahan kannalta "hyvä" ja sit toi 3mg on jo hyvä, mut et oisko se 2mg ihan ok. Nonii, oon sitte ottanu muutamana iltana ton 2mg eli 2x1mg ja ihan hirveä pöhnä on! Mun tarttee ottaa vielä toi 3mg testiin ens viikolla, et onko tää nyt tästä vai mistä ihmeestä tää olo ja meno? Voiskohan olla jotain eroa imeytymisessä ton 1mg ja 3mg osalta? Mulla on kyllä flunssa, niin en tiedä mikä johtuu mistäkin.

Onko sulla siis samaa että seuraavana iltapäivänä tulee kauhea väsy? Mulla oli tosi voimakas reaktio, siinä kolmen maissa yhtäkkiä tuntui että aivot ei toimi ja nukahdan työpöydän ääreen. Mietin että olisko toi 1mg liian pieni annos että kroppa itsekin tuottaa tolla määrällä mellua joten ainakin jonkin aikaa olisi ns. tuplat koneessa? Ja toisaalta, en minä nyt tuota haluaisi alkaa käyttää jos vatsan kuntoon ei ole mitään apua. Nukahtaminen ja unen laatu on tällä hetkellä kunnossa joten ei tuo mellu mikään pakkokeino ole.

Typical social customs increase the exchange of bacteria and that is one of the major reasons for picking a healthy mate and exchanging body fluids. That is also why everyone kisses babies and even pets. -Dr. Art Ayers

ViestiLähetetty: 2013-04-28 15:26:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Piti kirjoitella tänne jo aiemmin mutta läppäri lopetti yhteistyön ja piti ostaa uusi. Aikataulujen suhteen tuli nyt takapakkia mutta sumplin itselleni vapaapäivän töistä joten eiköhän ensi viikolla ehdi taas opiskella. Ja töiden kannalta pitäisi olla rauhallisempaa.

Niin, reissusta tuli kotiuduttua (taas). Vatsa ei tykännyt yhtään matkustelusta, vaikka yritin vältellä huonoja ruokavaihtoehtoja. Toiselle reissulle otin mukaan ruoansulatusentsyymit ja alkuun tuntui että ne tosiaan auttoivat, mutta loppua kohden turvotus vaan lisääntyi ja jostain syystä suupielessä ollut röhnä äityi ihan haavaksi asti. Nyt kun olen pari yötä nukkunut kotona ja syönyt semi-kunnolla niin haava on parantunut kokonaan. Stressiä? Huomaan että koneessa on vieläkin liikaa kierroksia, koska herään turhan aikaisin ja tukka rasvoittuu todella nopsaan.

Anja tehtaili jo yhden satsin erinomaista kombuchaa ja pyöräyttipä siinä sivussa yhden vauvankin. En ole mikään käymistuotteiden fani, mutta täytyy myöntää että tee yllätti positiivisesti. Ainoa ongelma tässä on tuotantotahti, sillä yhdestä satsista tulee reilu 1,5 l valmista mehua ja käyttö pitää aloittaa vähitellen. Juomahan jatkaa tekeytymistä kaapissa vaikka sientä ei siinä enää ole, joten viikon vanha liemi on omaan suuhun liiankin hapokasta. Ja onhan siinä edelleen teen kofeiinit joten rasittuneelle hermostolle voi olla liiankin rankkaa tavaraa. Tein esim. eilen smoothieta kombucha-pohjalla ja taisin annostella ihan liikaa detox-ravinteita koska koko illan olikin sitten pää kipeä.

Pertin kanssa on ollut isompia ongelmia kun kefiiri ei vaan näytä normaalilta. Maidossa on toki klimppejä (eli Pertti & serkut) mutta muu osa on sitten semmosta nestemäistä hiivan hajuista litkua jota en uskalla edes maistaa. Ehkä syynä on se, että matkojen vuoksi Pertti on ollut säilytyksessä jääkaapissa ja toisaalta maitolaatujakin on ollut useita. Vähän vaan huolettaa että viljelenkö sittenkin vaan jotain käynyttä maitoklönttiä enkä varsinaista sientä.

Vatsan kunnosta vielä sen verran, että nyt pystyn syömään koko ajan raakoja vihanneksia ilman ongelmia. Voileipähimoon tein taannoin gluteenittomia rieskoja perunamuusista ja tattarijauhoista mutta ne eivät sopineet sittenkään systeemiin. Joko nuo tai juusto aiheuttivat vatsanväänteitä, joten täytyy jättää joksikin aikaa väliin. Hassua kyllä, närästystä ei ole ollut lainkaan joten jotain tuolla pötsissä on muuttunut parempaan suuntaan.

ViestiLähetetty: 2013-04-28 17:44:39 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Mulla ei tuu niitä iltapäivänukutuksia enää. Ei mulla kyllä oo varaakaan. Epäilen sen liittyvän enemmän verensokeri/kortisoli hommiin, kuin yöllä otettuun melluun, se jakaantuu niin nopeasti.

ViestiLähetetty: 2013-05-01 09:40:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Mulla ei tuu niitä iltapäivänukutuksia enää. Ei mulla kyllä oo varaakaan. Epäilen sen liittyvän enemmän verensokeri/kortisoli hommiin, kuin yöllä otettuun melluun, se jakaantuu niin nopeasti.

Jännää, mulla on myös väsy pysynyt poissa mutta toisaalta en ole melluakaan ottanut edellisen episodin jälkeen. Omalla kohdalla en usko että kortisoli yksistään aiheuttaisi oireita, luulisi että sama ongelma toistuisi monen päivän ajan eikä vain mellun ottamisen yhteydessä.

ViestiLähetetty: 2013-05-01 10:03:35 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Pari viimeistä päivää olen ollut hyvin huolissani, entisen elämän vatsavaivat tuntuivat palanneen enkä tiedä lainkaan miksi. Vatsa oli turvonnut ja koko ajan täyden oloinen sekä mieli maassa. Epäilin ensin tuorepinaattia, sitten brahmia ja broileria ja lopuksi kombuchaa. Välttelen ainakin noita tujumpia lisäravinteita seuraavan parin päivän ajan, varmuuden vuoksi.

Nyt aamulla fiilis on jo parempi, veikkaan että elimistössä oli vielä stressiä joka purkautuu hitaasti, stressivammainen kun olen :wink: . Eilen heräsin tikkana kelloon puoli kahdeksalta mutta tänään vedin torkulla ja ilman pari tuntia ekstraa. Vieläkin on vähän pöhnäinen olo, mutta kroppa tuntuu paljon paremmalta. Tänään voisi harkita kävelylenkkiä, ulkona on upea ilma!

Kevät on minulle hankalaa aikaa, tekisi mieli lähteä ulos juoksemaan ja nostella puntteja raivolla. Viimeinen tikki oli taannoiset fitness-kisat - vaikka tiedän aivan hyvin että minulla ei mitään sijaa kisoihin ole jos ikinä mielin terveeksi ja järkikin sanoo että typerää touhua, niin onhan niitä treenattuja kehoja ilo katsella. Ja sitten itse haluaa samanlaisen.

ViestiLähetetty: 2013-05-02 01:00:05 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Saahan sitä haaveilla. :wink: Mut joo, terveys vai fitness, hm...
Voihan tuota olla ihan mahatautiakin liikenteessä? Jää nähtäväksi, mistä se hermostui.

ViestiLähetetty: 2013-05-02 20:07:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Voisiko se sittenkin olla ghee? Avasin purkin jo varmaan 1kk sitten, mutta olen kyllä kiltisti säilyttänyt sitä jääkaapissa koko ajan. Ei se ainakaan tuoksunut pahalta.

Tänään kokeilin ensimmäistä kertaa Pertin aikaansaannoksia, ei ollenkaan niin pahaa kuin haju antoi ymmärtää (kontekstista irroitettuna tämä lause olisi kerrassaan hilpeä :lol: ). Mietin edelleen että onkohan tuo konsistenssi ihan optimaalista. Kovin hitaastihan ne ryynit tuntuvat kasvavan, ja liemi on edelleen suurelta osin lirua eikä semmoista sakkaantunutta kokkelipiimän oloista muhjua kuin kuvissa (kyllä, googlasin!). Tällä hetkellä olen sitä mieltä, että Pertti on vaan slow learner ja kyllä se siitä suttaantuu. Tai sitten mä juon pilaantunutta maitoa. Vatsa tuntuu vähän niskoittelevan mutta ei mitään kauheata, ja tosiaan annostus on minimaalista, n. 1dl kerrallaan. Voi kun tämä palauttaisi laktoosin sietokyvyn! Tämä tarttis maitorasvaa...

Minulla on ilmeisesti edelleen reissusta ylijäänyttä stressiä, nukahtaminen illalla kesti kauan ja aamulla heräsin suht vaivatta. Matkalla töihin alkoi sitten sydän tykyttää kuin viimeistä päivää. Iltapäivästä tuli aivosumu ja lievä päänsärky, eli ehkä se mellu ei sittenkään ole syypää (mimmis oli oikeassa)? Kyllä muutenkin sai töissä pinnistellä että päivä tuli täyteen, kaamea motivaatiopula ja ainoastaan isoja ongelmia ratkottavana. Tuli taas mietittyä että pitäiskö pykätä joku lammasfarmi pystyyn ja kierrellä kaikki päivät pitkin niittyjä koiran kanssa. Voisi stressitasot olla pikkuisen matalammalla.

ViestiLähetetty: 2013-05-03 00:33:22 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Pitäs. Peukut lampaille. :) Meistä vaan ei monikaan ole luotu nykymaailmaan...
Jää nähtäväksi, mitä se Pertti sun sisuskaluille keksii tehdä? :P

ViestiLähetetty: 2013-05-03 19:21:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Pitäs. Peukut lampaille. :) Meistä vaan ei monikaan ole luotu nykymaailmaan...
Jää nähtäväksi, mitä se Pertti sun sisuskaluille keksii tehdä? :P

Ei pitäis haaveilla liikaa, voipi ottaa päähän. Lampaan kasvatuksen lisäksi olis pari muutakin juttua takaraivossa muhimassa, kuten yrityksen perustaminen. Vaikka Viroon. Alkaa ottaa tosissaan pannuun tämä täysin käsittämätön veropolitiikka. Yritä nyt tässä säästää eläkettä kun kaikki verotetaan sataan kertaan. Laittaisivat vaan suoraan jonkun "'älä yritä vaurastua, senkin nulikka" -veron niin ei tarttis selitellä korotuksia.

Iloisempiin aiheisiin: Pertti otti valituksesta onkeensa ja kasvoi paljon yön aikana. Meinasin ensin että ei tää litku tee muuta kuin nipistä vatsaa mutta tänään on ollut melkoiset ilmavaivat riesana. Jotain siellä pötsissä siis pulputtaa ja olen antanut itseni ymmärtää että ilmavaivat = bakteerikannan muutos parempaan. Kroppa tuntuu kevyemmältä, mutta edelleen ollaan kovin kaukana ideaalista. Pukukopissa meinasi taas tulla itku. Ennen oli jonkin sortin tiimalasin yritystä mutta nyt ollaan ihan reippaasti soikiota. Voi vitalis.

ViestiLähetetty: 2013-05-03 22:11:25 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Muotohan on soikiokin, odotellaan! :)
Luin muuten jonku kakkajutun pikasilmäyksellä uudesta Kauneus ja terveyslehdestä. :P

ViestiLähetetty: 2013-05-04 13:29:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Muotohan on soikiokin, odotellaan! :)
Luin muuten jonku kakkajutun pikasilmäyksellä uudesta Kauneus ja terveyslehdestä. :P

Kakkajuttuja? Kerro lisää :D .

ViestiLähetetty: 2013-05-04 14:42:41 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Eikäku siinä oli sellanen pieni juttu siitä, et miten oli rottia saatu laihdutettua, kun oli vaihdettu niiden suoliston bakteerit "laihoiksi". :) Silti siinä hilluttiin sillä, että ne lihoivat rasvalla jotka lihoivat, vaikka ei sen tarkemmin niiden rottapolojen ruokavaliota eriteltykään. #-o

ViestiLähetetty: 2013-05-06 19:16:11 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Kävin salilla treenaamassa ensimmäistä kertaa yli puoleen vuoteen. Valmentaja ei ollut samoilla linjoilla lääkärin kanssa treeniohjelmasta, ja yhden koko kropan treenin + venyttely/rullailusession sijasta noudatan nyt sitten kaksijakoista ohjelmaa. Sinänsä kiva että toisellakin käyntikerralla saa oikeasti jumpata kunnolla, mutta tietysti oma kunto mietityttää. No, vähennän käyntikertoja tai jotain jos tulee ongelmia.

Treenin jälkeen paikat ovat olleet uskomattoman kipeät :shock: . Tein siis ihan kyykkyjä omalla painolla, avustettuja punnerruksia ja vähän vatsalihasliikkeitä. Etureidet ovat kuin neuloilla pistelisi, tunnen lihaskalvot kun vähänkin jännitän reisiä. Olkapään nivelet taas ovat aivan tulessa. Seuraavalla kerralla kait sitten saadaan selkä jumiin. Oh well, tätä se alku on aina, tuskaa.

Illalla oli vaikea saada unta, kroppa kävi selvästi ylikierroksilla treenistä. Mietin pitkään sängyssä että oliko tämä nyt kuitenkin väärä päätös palata liikkumaan, mutta toisaalta, pitäähän kehon tottua positiiviseen stressiin. Ja tämä oli tosiaan ensimmäinen kerta tauon jälkeen joten tietysti kroppa ottaa sen sokkina. Minkäänlaista ylikuntoa ei 6kk totaalilevon jälkeen voi enää olla. Hyvältä se treeni tuntui, sekä session aikana että sen jälkeen, että jos omaa olotilaa ja fiilistä kuuntelee niin tämä oli hyvä asia.

Pertin tuotokset joutuivat sitten pannaan, koska lievästä vatsan nipistelystä siirryttiin hyvin pian kestokipuiluun. Luulin että kefiirissä olisi erittäin vähän laktoosia, mutta kaipa nuo ryynit ovat vielä liian pieniä hapattaakseen isompaa annosta kunnolla. Tai voihan se olla että myöskään maidon proteiinit eivät käy meikäläiselle. Ostin nyt maitorasvahimoissani laktoositonta voita, kokeilen tuota aamupuuroon ja katsotaan mitä käy.

ViestiLähetetty: 2013-05-08 19:34:40 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

No ei se laktoositon voikaan mikään täysosuma ollut, tosin ei siitä saa ihan kauheita oireita. Hyvällä ruokahalulla olen sitä vedellyt aamulla, taisi olla annos enemmänkin voi puurosilmällä kuin toisin päin :D . En kyllä ymmärrä mistä vatsa on taas suuttunut, tuntuu että raa'at kasviksetkin ja hedelmät aiheuttavat jälleen ongelmaa. Tiukkaan paleoon en jaksaisi millään siirtyä juuri nyt, esimerkiksi tänään piti oikein neuvotella lounaasta itsensä kanssa etten lähtenyt toimiston ruokalaan syömään huttua. Jotenkin se oma bataatti-papu-jauheliha-mössö ei innostanut yhtään.

Treenit jatkuvat, valmentajalle oli jostain syystä muodostunut erikoinen kuva että tykkäisin rauhallisemmista lajeista (kuten kävely). Se virhe tuli nopeasti korjattua :wink: . On kiva huomata että treeneissä hikoilen nyt jonkin verran, se on hyvä merkki aineenvaihdunnan paranemisesta. Viime syksynähän tein ihan julmettuja metconeja ja pisaraakaan hikeä ei valunut. Josko se tästä lähtisi normalisoitumaan?

Mellua olen nappaillut iltaisin, tasan tunnin kuluttua alkaa väsyttää kunnolla ja seuraavana päivänä ei kuitenkaan ole pöhnää. Vähän ehkä ihmetyttää aamuheräilyt, jostain syystä herään reilusti ennen kelloa suht virkeänä. Moni pitäisi tätä varmaan hyvänä asiana mutta minua huolettaa että onko koneistossa vieläkin jotain stressiä purkamatta. Olo ei ainakaan ole hyperaktiivinen.

Lemmikeistä sen verran että Pertti on tainnut vihdoin saada tehtaan käyntiin ja litku näyttää sakeammalta kuin ennen. Toki ryynitkin ovat kasvaneet samaan tahtiin. Anja tuottaa nykyään joka kerralla uuden vauvan, ja voisin noita antaa jollekin omaksi kun en raaski poiskaan heittää.

ViestiLähetetty: 2013-05-08 22:35:26 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Ootko circadianilla? Toisaalta kyllä se voi olla hyväki juttu, et kroppa herää itsekseen? Jää nähtäväksi. Ja oo armollinen siellä jumpatessa itelles, jooko?
Maggea reilusti peliin, jos menee lihat kippeeksi.

ViestiLähetetty: 2013-05-09 08:33:42 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Ootko circadianilla? Toisaalta kyllä se voi olla hyväki juttu, et kroppa herää itsekseen? Jää nähtäväksi. Ja oo armollinen siellä jumpatessa itelles, jooko?
Maggea reilusti peliin, jos menee lihat kippeeksi.

Circadianilla? Tarkennatko vähän.

Kyllä mä olen tosi varovainen noiden treenien kanssa, ja onneksi valmentaja kyselee koko ajan miltä liikkeet tuntuu. Tässä alussa on vaan tosi vaikea hahmottaa, mikä menee yli ja mikä on vain kropan normaali reaktio uuteen asiaan.

ViestiLähetetty: 2013-05-09 21:23:43 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Eli tää protokolla: http://www.stopthethyroidmadness.com/t3 ... -adrenals/

ViestiLähetetty: 2013-05-09 22:15:33 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Oi, mua kiinnostaisi Anjan vauva, mutta voisikohan sitä postittaa?

Mä aloitin myös salitreenit pitkästä, pitkästä aikaa. Pitää tehdä kovaa, mutta maksimissaan vain 20 minuuttia kerrallaan ettei elimistölle koituva stressi ole liian suuri.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 346 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 110 11 12 13 1418 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00