karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-18 18:03:25

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 143 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 58 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-01-02 15:31:24 
Poissa
Puudelikarppi
Puudelikarppi

Seuraan! :) Itsellä aika sama tilanne ja oireet väärästä ruoasta. Nyt oon yrittänyt olla ruodussa ja pitäisi se päikkykin taas aloittaa. Mutta kiva lukea sun juttujasi! :)

ViestiLähetetty: 2015-01-02 16:06:30 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

LottaX, tervetuloa mukaan!

Kermamunakkaan lisäksi tänään syötyä, eli lounaksi:
- 1 dl sienisalaattia (hh 3,9/100G)
- reilu 1 dl punajuurisalaatti (hh 5,9/100G)
- 200 g vihreitä papuja
- noin 40g voita

Illalla syötyä:
Haudutin 400g pakasteseitä seoksessa jossa vähän vettä ja paljon voita, suolaa ja valkopippuria ja puolikas isosta sipulista.
Söin annoksesta puolet ja jäähdytin sen kermalla sopivan lusikoitavaksi.
Jälkiruuaksi kaksi kohtalaisen kokoista porkkanaa.

Vielä hetki sitten:
- desi turkkilaista jugurttia, desi kermaa ja desi mustia viinimarjoja. Ihan kuin jäätelöä.

Luin äsken läpi ketjun: Paljonko käytät voita päivässä. Mietin syönkö liian paljon rasvaa juuri nyt, kun kermaa ja voita on reilusti ihan joka ruuassa, paitsi jälkiruokaporkkanoissa. Voisin jossain vaiheessa naputella syömiset Fineliin, niin näen missä mennään.

Toinen mietityttävä asia on lihasten arkuus. Sormet, ranteet, reidet ja niska ovat jotenkin aran oloisia, olleet jo kuukauden verran. Olo ei ole flunssainen, mutta vähän samanoloinen särky tuntuu sormia ja ranteita taivutellessa. Joku viikko sitten kokeilin yöksi tulehduskipulääkettä Naprometin 500mg. Tällöin tuntui, että oli helpompi ja kivuttomampi herätä aamulla. Näitä en kuitenkaan halua syödä, koska niillä varmasti on haittansa.

Tästä särkyisestä olosta johtuen palasinkin taas tiukempaan ruokavalioon. Ilman jauhoja ja sokeria jatkan kokeilua, miten vaikuttaa.

Jo vuosia sitten huomasin, että vilja saa aikaan nivelsärkyä. Kun olen pitkään ilman viljaa, kestän jonkun aikaa syödä sitä, ennenkuin oireet palaavat. Kun lopetan viljan, menee noin kaksi viikkoa ja alkaa helpottaa. Tämä vaiva kuulostaa aivan höpöhöpöltä ja siksi en kamalasti tästä ole puhunutkaan.

Äidilleni olen kyllä kertonut asiasta jo aikaa sitten. Siitä huolimatta tämä 29.12.2014 80 vuotta täyttänyt ihana äitini muistaa aina käydesäni tarjota mustikkapiirakkaa pakkasesta kahvin kanssa ja ruuan kanssa leipää. On hyvin ihmeissään, kun en halua. :D :D

ViestiLähetetty: 2015-01-02 23:20:07 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kermamunakkaan lisäksi tänään syötyä, eli lounaksi:
- 1 dl sienisalaattia (hh 3,9/100G)
- reilu 1 dl punajuurisalaatti (hh 5,9/100G)
- 200 g vihreitä papuja
- noin 40g voita

Illalla syötyä:
Haudutin 400g pakasteseitä seoksessa jossa vähän vettä ja paljon voita, suolaa ja valkopippuria ja puolikas isosta sipulista.
Söin annoksesta puolet ja jäähdytin sen kermalla sopivan lusikoitavaksi.
Jälkiruuaksi kaksi kohtalaisen kokoista porkkanaa.

Vielä hetki sitten:
- desi turkkilaista jugurttia, desi kermaa ja desi mustia viinimarjoja. Ihan kuin jäätelöä.

Luin äsken läpi ketjun: Paljonko käytät voita päivässä. Mietin syönkö liian paljon rasvaa juuri nyt, kun kermaa ja voita on reilusti ihan joka ruuassa, paitsi jälkiruokaporkkanoissa. Voisin jossain vaiheessa naputella syömiset Fineliin, niin näen missä mennään.

Toinen mietityttävä asia on lihasten arkuus. Sormet, ranteet, reidet ja niska ovat jotenkin aran oloisia, olleet jo kuukauden verran. Olo ei ole flunssainen, mutta vähän samanoloinen särky tuntuu sormia ja ranteita taivutellessa. Joku viikko sitten kokeilin yöksi tulehduskipulääkettä Naprometin 500mg. Tällöin tuntui, että oli helpompi ja kivuttomampi herätä aamulla. Näitä en kuitenkaan halua syödä, koska niillä varmasti on haittansa.

Tästä särkyisestä olosta johtuen palasinkin taas tiukempaan ruokavalioon. Ilman jauhoja ja sokeria jatkan kokeilua, miten vaikuttaa.

Jo vuosia sitten huomasin, että vilja saa aikaan nivelsärkyä. Kun olen pitkään ilman viljaa, kestän jonkun aikaa syödä sitä, ennenkuin oireet palaavat. Kun lopetan viljan, menee noin kaksi viikkoa ja alkaa helpottaa. Tämä vaiva kuulostaa aivan höpöhöpöltä ja siksi en kamalasti tästä ole puhunutkaan.

Äidilleni olen kyllä kertonut asiasta jo aikaa sitten. Siitä huolimatta tämä 29.12.2014 80 vuotta täyttänyt ihana äitini muistaa aina käydesäni tarjota mustikkapiirakkaa pakkasesta kahvin kanssa ja ruuan kanssa leipää. On hyvin ihmeissään, kun en halua. :D

ViestiLähetetty: 2015-01-02 23:29:24 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Titina kirjoitti:

Tämä höpöhöpö taitaa monesta täällä kuulostaa höpöhöpöltä... :wink:

Eli aika monesta päikystä voi lukea viljattomaan siirrytyn juuri nivelsärkyjen takia...

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2015-01-03 11:34:22 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

iso isä, olen huomannut, että tämä on juuri oikea paikka "valittaa" viljan aiheuttamista nivelsäryistä.

Koiralenkki tehty aamulla kuraisessä ja sateisessa kelissä. Nyt vasta edessä ns. aamukahvi ja sen kanssa reilu desi partaäijää.

Tähän lomailuun voisi tottua, pivät kuluvat kivasti ilman mitään kummempaa tekemistä. Tekeminen on lähinnä koiraa, kirjaa, ystäviä ja lapsia, mutta onhan sitä jo tuossakin. Loppiaisen jälkeen töihin.

ViestiLähetetty: 2015-01-03 16:38:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Aamuisen partaäijädesin jälkeen syötyä:

- 1 dl pottuvoita
- 150 g voissa ja vedessä haudutettua seitiä
- kaksi porkkanaa
- vähän vihreitä papuja

Nukuin reippaat kolmen tunnin päikkärit. Kesken päikkyjen oli pakko hakea särkylääke, kun lihakset tai nivelet oli tosi arkana ja ihon pinta myös. Vaikka nukuin vatteet päällä ja kahden peiton alla, oli varpaat jäässä ja ihon pinta kylmä koko kropassa.

Nyt pitkän pötköttelyn jälkeen on vähän pöppöröinen olo. Varmasti olo paranee, kun käyn koiran kanssa tunnin lenkillä, meinasin sanoa ennen pimeää, mutta sehän on jo.

Mielenkiintoista, koska helpottaa tämä omituisen kipuinen ja huono olo.

Tänään ei toistaiseksi yhtään karkkia, sokeria tai leipää. Eilen ex-appiukon vaimo oli kanssani lenkillä ja iltateellä. Asuvat tuossa muutaman minuutin päässä. Teen kanssa tarjosin tyttären Omareita, jotka oli tuonut keittiöön, koska ei kuulemma halua syödä niitä. Mutta olinpa ylpeä itsestäni, kun en syönyt itse yhtään. Sanoin vaan, että en viitsi ottaa, koska en saa poikki makean syömistä ennenkuin on huono olo.

ViestiLähetetty: 2015-01-03 17:20:13 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Mulla vilkkuu kaikissa herkuissa tällä hetkellä kisakaverin ilkkuva naama.. Tulee mietittyä syönkö vai en :D
En oo syönu :D

ViestiLähetetty: 2015-01-04 13:34:10 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tässä viestissä koottuna eiliset syömiset:

Aamiainen:
- 1,5 dl partaäijää

Lounas/päivällinen
- 1 dl pottuvoita
- 150 g voissa ja vedessä haudutettua seitiä
- kaksi porkkanaa
- vähän vihreitä papuja

Illalla:
- puoli lasia punaviiniä (loppui tuo)
- 1,5 del kermaa vaahtona, mustaviinimarjoja 1 dl, makeutusainetta
- viisi suklaakonvehtia :D

Ei yhtään viljaa koko päivänä.
Kolme koiralenkkiä, kävelyä ehkä 1,5 - 2 tuntia yhteensä.

ViestiLähetetty: 2015-01-04 14:00:50 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tänään syötyä:
- kolme kuppia mustaa kahvia
- 2 dl punaista maitoa, seassa 1 rkl gelatiinia

Gelatiinia tilasin jossakin vaiheessa kilon pussin ja olen syönyt sitä vaihtelevasti noin vuoden - puolentoista vuoden ajan. Pääajatukseni tämän syömisessä oli nivelten hoito. Luin, että nykyinen ruokavaliomme ei sisällä enää tarpeeksi tuota tärkeää ainesosaa.

No joka tapauksessa nyt ajattelin käyttää tuon pussin tyhjäksi ja ehkä tilata myös uuden.
Tästä linkistä http://karrikoivula.fi/gelatiini sain inostukseni gelatiiniin. Onko kukaan muu kokeillut? Mitä mieltä asiasta olet?
Kysyn, koska en halua laittaa rahojani roskaan/humpuukiin.

Luuliemiä olen suunnitellut keittäväni, mutta on vielä suunnitteluasteella. Näistähän saisi gelatiinia ja muitakin terveellisiä asioita ruokavalion tueksi. Pitkä keittoaika on vaan mielestäni haasteellinen.

ViestiLähetetty: 2015-01-04 21:09:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tänään syötyä:
- kolme kuppia mustaa kahvia
- 2 dl punaista maitoa, seassa 1 rkl gelatiinia

lounas/päivällinen:
- kasviskeittoa lautasellinen ja omalla lautasellani paistettua jauhelihaa n. puolisen desiä. (Keitto: vettä, 4 isoa porkkanaa, 5 pientä perunaa, puoli kiloa kesäkurpitsaa, sipuli.
- väli/iltapala 6 suklaakonvehtia (miten niin sokeriton ruokavalio :oops: )
- ihan vikana gelatiini ja maito

ViestiLähetetty: 2015-01-04 21:23:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Luuliemiä keittelee moni karppi.
Kokeile "etsi" toiminnolla etsiä...
Els taitaa keiton ainakin...

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2015-01-04 21:34:52 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

iso isä, olen täältä ohjeita lukenutkin ja törmännyt, kun seurailen myös elsiä...
Mietin sitä 12 tunnin keittoaikaa, on aika pitkä, mutta täytyy tosiaan kokeilla. Siitähän tuokin homma lähtee.

Tänään on joka tapauksessa ollut huomattavasti parempi olo, kuin parina menneenä päivänä. Sormien nivelissä ja ranteissa ja nilkoissa ja itse asiassa kaikissa suurissa nivelissä, kun mietin näin asiaa, tuntuu vielä kipua, kun taivuttelee. Kipulääke ei tänään tullut edes mieleen.

Eli eikähän tämä taas tästä. Päänsärkyäkään ei ole ollut, eli päikyn ensimmäinen tavoite saavutettu.

Toinen tavoite, miten löydän vyötärön.
Tänään aloitin sen etsimisen mittanauhan kanssa. Ei paljon naurattanut. Pari senttiä navan alta mitattuna, ehkä paksuin paikka, 95 cm. Pituudeltani olen sen 156 cm. Katsoin ruokakulman laskurilla, että koomakulutukseni on vajaa 1250 kaloria. Ihan kamalasti tuohon määrään ei suklaakonvehteja mahdu. Pakko siis keskittyä oikeaan ruokaan.

Kaloreita en kuitenkaan meinaa varsinaisesti laskea. Minulla tiivistymiseen auttaa, kun syön aika pienin hiilarein, viljattomasti ja mahdollisimman sokerittomasti. Seuranta keskittyy oikeaan makrojakaumaan, joka saattaa olla vähän hiilareita, enemmän proteiinia ja paljon rasvaa ja yritän paljon kasviksia syödä kanssa. Kun katsoo tähän astisia syömisiäni, kasvikset eivät ole vahvin puoleni.

Liikunta on pakko saada mukaan uudestaan. Noin vuosi sitten aloitin liikunnan niinkin reippaasti, että ostin salikortin koko vuodeksi. Kun lasken salikertani, niiden hinta on melkoinen, koska kävin salilla vajaa kymmenen kertaa. Onneksi oli ns. halpissali ja kortti maksoi n. 300 euroa. Vaikka olisihan tuonkin rahan voinut käyttää järkevämmin. Tuolla salilla en ollut käynyt aikaisemmin, enkä sitten tykännytkään siitä, vaikka yritin oppia tykkäämään.

Paras tehdä paluu vanhalle tutulle salille, jossa olen käynyt toista vuosikymmentä. Vaikka siellä treenaaminen maksaa enemmän, mutta tuleepahan käytyä, (ehkä).

Koiran kanssa on hyvä mahdollisuus saada ulkoliikuntaa. Kotona asuvalla tyttärelläni on belgian paimenkoira ja se tarvitsee pitkiä lenkkejä. Olen mielelläni ulkoilutusapuna ainakin jos ei sada. Ja tottakai silloin kun tällä nuorella on menoja (ja niitähän on yllättävän paljon) tai kun on isänsä luona. hänen isällään on astma ja sinne ei voi viedä koiraa, kun menee pillit tukkoon ja hengittäminen loppuu.

ViestiLähetetty: 2015-01-05 15:03:54 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Aamulla klo 9.00 oli lähdössä koiran kanssa ulos.Toinen kenkä jalassa ja ovikello soi. Mietin, että lenkkiseurani on aikaisessa. Hämmästyin kovasti, kun ovella seisoi remonttimies ja sanoi tulevansa korjaamaan patteria. Tämän toki olin tilannutkin, mutta ajattelin heidän ilmoittavan jotakin korjausaikaa ennakkoon, mutta ei, suoraan tupaan. Kävipä tuuri, että olin lähdössä lenkille, koska olisin voinut olla myös umpiunessa.

Jätin korjausmiehen homiinsa ja painuin reilun tunnin lenkille. Kun tulin takaisin, mies istui olohuoneessa ja odotti patterin lämpiämistä. Siinä aikamme turisimme koirista, hänella alaskan malamuutti, korkeudeltaan ja pituudeltaan samankokoinen koira kuin meidän belgi, mutta 30 kg painavampi. On kaverilla vähän massaa, mutta onkin vetokoira.

11.30 olin sopinut treffit kauppakeskus Jumboon. Tuli kiire sinne ja mustan aamukahvin joinkin vasta siellä. 12.45 poika soitti, että ovat sopimuksen mukaan tuomassa kolmea lastaan meille hoitoon, kun leffa alkaa kahdesta. Taas vähän kiire kotiin, mutta hyvin ehdin.

Vähän lasten kanssa leikkiä ja piirtämistä ja ensimmäisenä vajaa kolmevuotias tyttö päikkäreille, puolivuotias poika seuraavaksi ja kuusivuotias poika viimeiseksi. Ensin mietin, että voisin kuusivuotiaan kanssa viettää laatuaikaa pienempien nukkuessa, mutta kun itse otti puheeksi päväunet, niin mikäs siinä. Nyt olen tässä seikkaillut foorumilla, syönyt lautasellisen eilistä kasvissosekeittoa reilulla voilisällä ja syönyt myös aikamoisen määrän suklaakonvehteja :mrgreen:

Kahvia tekis mieli, mutta en viitsi röpötellä keitintä, kun nuorin nukkuu matkarattaissa tuossa silmieni alla. Ehkä sitten, kun vanhemmat tulevat leffasta, juodaan yhdessä.

Suunnitellun hyvin ei ruokailu ole sujunut, mutta eipä tuo haittaa, muuten on mukavaa. Vljaa en kuitenkaan ole syönyt. kun lähdin kauppakeskukseen, laitoin aika korkeat kengat jalkaan. Rappuja parkkikselle mennessä huomasin, että nilkoissa tuntuu vielä aikamoiset vihlaisut pitkän viljakauden jäljiltä. Ilman viljaa olenkin ollut vasta reilun viikon ja toinen vielä, niin ei tunnu enää mitään missään.

Nyt tässä kuusenvalossa odottelen itselleni leikkiseuraa. Saa nähdä kuka herää ekana.

ViestiLähetetty: 2015-01-05 15:07:36 
Poissa
***Assolekarppi
***Assolekarppi

Oi miten ihanaa sulla, lapsenlapsia... :smt050
Mä oon ilmoittanut ( öööh.. tiheästi :wink: ) että lapsenlapsi olis mullekin toivottu asia :mrgreen:
Vastaus vaa ollu kummaltakin tyttäreltä että kuule äiti, älä unta nää vielä :lol:

ViestiLähetetty: 2015-01-05 18:25:43 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Luuliemen voi hyvin kiehauttaa iltasella ja jättää vaikka yöksi "ykköselle" hellalle. Ja vaikka vielä työpäiväksi jäähtymään siihen, siivilöidä kun tuut kotiin... Yhtä hyvin voi jättää uuniin jos siellä mieluummin pidät. Eikä se 12 tuntia oo pakko, voi olla enempi tai vähempikin :wink:

ViestiLähetetty: 2015-01-06 11:03:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ooo, kiitos ohjeista. Pakko kokeilla, ei ole vaikeaa.

Eilen huomasin, että ruokasetti kasvissosekeitto + paljon suklaakonvehteja ei ollut lastenhoidon kannalta kovinkaan hyvä. Kun kaikki kolme heräsivät, oli itselläni aika väsähtänyt olo, mutta onneksi vain hetken. Oleilu meni mukavasti.

Kuusivuotias pojanpoika halusi jäädä yökylään. Sovimme, että äitinsä tuo vaihtovaatteita, kun ovat saaneet muut lapset nukkumaan. Yöseuralaiseni oli matkalla aamupäivästä kaverilleen leikkimään, johon lupasin sitten viedä.

Miniän ja pojanpojan kanssa söimme iltapalaksi kermamunakasta yhdeksän jälkeen ja puoli kymmenen aikaan luin iltasadun ja lapsi jäi nukkumaan.

Miniän kanssa jäimme istumaan keittiöön ja joimme lisää teetä. Mitä lie juttelimme, mutta havahduimme vasta 3.20 takapuolet puutuneina. Nauroimme, että olisi kannattanut mennä olohuoneeseen istumaan, eikä jäkittää tuntitolkulla keittiön puutuoleilla.

Jäätynyt auto odotti miniää pihassa. Mokoma ei suostunut enää siinä vaiheessa aamuyötä käynnistymään, vaan päätti jäädä pihallemme yöksi. Vein miniälle oman, jäisen autoni avaimet ja onneksi se oli matkustushaluinen. Miniä sanoi, että jonkun aikaa joutuu odottamaan ja sulattamaan ikkunoita ennen noin viiden minuutin kotimatkaa.

Ennen neljää olin sängyssä ja pojanpoika halusi aamupalalle 7,04. Koiran kanssa kävin ensin pissalla ja pojanpoika halusi jäädä siksi aikaa katsomaan pikkukakkosta. Näytin kellosta missä viisarit on, kun tullaan takaisin viimeistään ja hyvin pärjäsi tuon vajaan vartin. Sitten söimme munakasta aamupalaksi.

Vähän on mummi nuutunut pienten yöunien jälkeen. Ennen yhtä vien lapsen lapsen sinne kaverilleen ja lähden samalla ystävättärieni kanssa kyläreissulle. Tänään ajoissa yöunille ja huomenna on kiva palata arkeen ja aloittaa työt.

ViestiLähetetty: 2015-01-06 21:41:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Nyt vietetty ystävättärien kanssa aikaan kaupungilla. Käytiin syömässä yhdessä ravintolassa ja juomassa toisessa. Stten yhden ystävättäreni mies haki meidät, viisi naista, autolla kotiin. Nuorimmalta tyttäreltäni tuli juuri viesti, että äiti, oletko vielä baarissa. No hyvällä omalla tunnolla vastasin, että olen jo kotona. Mutta olipahan taas hauskaa viettää aikaa ja jutella naisporukassa.

Syömisiä aamun munakkaan jälkeen:
- juustoja ja muutama viinirypäle
- ravintola Sandrossa hummusta, pullet lanmb ym. herkkuja
- lasi kuohuviiniä
- pullo olutta
- kaksi lasia viiniä
- kaksi lasia kuohuviiniä
- tuoppi olutta

No eipähän luulisi ainakaan janottavan ennen aamua.

ViestiLähetetty: 2015-01-07 19:38:35 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Reipas työpäivä takana. Kivaa oli!

Päivän ruokailut:
- töissä kasvissosekeittoa
- äsken kolmen munan kermamunakas, pari tl voita, juustoa munakkaan päällä

ViestiLähetetty: 2015-01-09 17:15:34 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Torstaina desi partaäijää aamulla
töissä kasvissosekeittoa voilisällä ja ip desi partaäijää

Illalla kävimme hakemassa kiinalaista. Olipa herkullista pitkästä aikaa.

ViestiLähetetty: 2015-01-09 22:06:37 
Poissa
Hupsukarppi
Hupsukarppi

Hyvää Viikonloppua :smt049

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 143 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 58 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00