karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-22 14:51:38

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 118 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2011-01-18 12:12:57 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Rasva kyllä loistaa poissaolollaan tuossa esimerkissä ja hyvin proteiinivoittoisesti menet... Jos tuntuu vaikealta lisätä rasvaa ruokaan, niin mites tuo kahvi ja tee? Niitä tunnut juovan sen verta, että jos lisäisi kupilliseen teelusikallisen kookosöljyä , niin saisit edes jotenkin rasvaa lisättyä :) Tuo on vielä hyvänmakuistakin, ja menee itselläni ihan helposti teen seassa. Kannattaa vaan aloittaa pienellä määrällä ja kasvattaa määrää pikkuhiljaa, ettei mene maha sekaisin. Voihan tuon sotkea vaikka rahkan/raejuustonkin sekaan! Tai saisitko tuon vähärasvaisen viilin sijaan menemään alas ihan kermaviiliä, smetanaa, creme fraichea?
Tsemppiä rasvanlisäykseen! :smt023

ViestiLähetetty: 2011-01-18 15:06:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Näyttää vähärasvaiselta ihan virallistenkin suositusten valossa, mitä jos keskittyisit ihan vaan syömään ainakin todellisen kulutuksesi verran päivässä (noi yli kahden tonnin arvaukset ylempänä näyttää musta hyvältä), karppia tai ei, ja ottaisit jotain eläinrasvaa peliin?

Teollisen soijan vaihtaisin vaikka muniin, tai edes tofuun, jos sitä on ihan pakko syödä.

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2011-01-18 18:13:55 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Tosiaan, se todellinen energiankulutus on vähän hukassa.

Lepoenergiankulutus?
Kulutus lenkkien kera?

ViestiLähetetty: 2011-01-19 11:07:24 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kun ei oo oikeesti varmaan olemassa ravitsemusterapeutteja jotka kunnolla kertois kaikki nää kulutusasiat/energiansaanti, ja just että miten yhdistää juoksu ja vhh-ruokavalio.

Mä oon käynyt useasti ravitsemusterapeuteille, mutta sieltä tulee aina sitä samaa liukuhihna-peruna/riisi/pasta listaa!

ViestiLähetetty: 2011-01-19 11:35:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No entäs nämä ohjeet, joita täältä olet saanut? Oletko kokeillut :) ? Mitä jos söisit silloin illalla, kun se nälkä on? Vaikka juustomunakkaan?

Olen vakavasti sitä mieltä, että jos et saa riittäviä kaloreita kokoon "karppaamalla", niin sun on syytä sitten noudattaa niitä ravitsemusterapeuttien ohjeita, vaikka niissä ongelmansa olisikin.

Aki Loikkanen ottaa vastaan muistaakseni jossain Mäntsälän tienoilla, siinä on kaveri, jonka pitäisi tietää urheilevalle sopivista vhh-syömisistä.

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2011-01-19 12:25:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Satuin huomaamaan yhtäläisyydet erään toisen foorumin kanssa ja kyllä asia on niin, että tuossa jutussa on ongelmana liian vähäinen energiansaanti (kuten muutkin ovat todenneet). Ja jotenkin tulee mieleen, että olisiko ongelman ydin nimenomaan psyyke, joka kieltää syömästä riittävästi - ei niinkään riittävästi syöminen sinänsä?

Seuraa oloa ja jaksamista sen riittävän energiantarpeen täyttämisessä. Jos et jaksa ja olo on huono, tarvitset lisää ruokaa, jossain tapauksissa lisää jotakin tiettyä mikroravinnetta. Nälkä on mun mielestä ihan hyvä merkki, se kertoo elimistön rehellisestä ruoantarpeesta. Sä tarvitse ainakin rasvaa ja mielellään myös hiilaria, kun kerran kestävyysurheilet. Mikä on syynä vhh-ruokavaliolle? Muista, että on mahdollista syödä kunnolla hiilareita esimerkiksi ilman viljoja, jos ne aiheuttavat oireita.

ViestiLähetetty: 2011-01-20 18:09:31 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Mulla on syömishäiriö kyllä, myönnän sen. F50.0.
Mutta hyvässä paranemisvaiheessa, vaikka painoa ei paljoa vielä olekaan.

Mulla oli jo ihan alkuvaiheessa (vuosia sitten...) kamala rasvakammo.
Ei rasvaa tullut sitten oikeasti yhtään mistään, eikä kyllä erityisemmin proteiiniakaan.

Nyt rasvasta on taas tän vhh-ruokavalion myötä tullut melkein ihan kaveri, ja proteiineja lisäämällä oon saanu lihasta.
Ja nimenomaan vhh, eikä karppi.

Pyrin siis syömään lenkkipäivinä ainakin pari näkkäriä rasvaisen juuston kera, sekä bulgarian jugurtin.

Tiedän että pitäis kokeilemalla, ja omaa kehoansa kuuntelemalla löytää se kultainen keskitie, että olis kylläinen.

Täytyy kyllä myöntää että joskus tulee ihan kamalat överit, ja sorrun syömään vaaleeta leipää, karjalanpiirakoita, porkkanalettuja...
Karkit yms, ei niitä tee edes mieli, vaan noi yllämainitut on niitä mun herkkuja.
Mutta ei se herkuttelu mun kohdalla kannata kun luulen heti että paino nousee järkyttävästi.

Haluaisin vaan saada vähän jotain hajua että kuinka paljon oikeasti pitäisi saada energiaa vähintään, ja semmosta.

ViestiLähetetty: 2011-01-20 23:39:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

No mä en ainakaan uskalla antaa sulle mitään ohjetta, en ole ravitsemuksen ammattilainen. Selvääkin selvempää lienee, että tarvitset enemmän kuin mitä nyt syöt? Olet kasvuiässä, ja ilmeisesti ollut pitkään alikaloreilla ja vajailla mikroravinteilla. Kuka uskaltaisi sanoa, millaiset määrät riittävät uudelleenrakennukseen? Voi olla, että tarvitset ylikaloreita. Ja joitakin tiettyjä ravintoaineita. Minkälaisia energiamääriä ne hiilariterapeutit suosittelivat?

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2011-01-21 13:30:16 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Ei ne kerro mitään kalorimääriä tms.

Mutta esim. leipää joka aterialla, 5-10 viipaletta päivässä.
Perunaa 6 kpl päivässä, tai vastaavat määrät pastaa/riisiä.
3 kertaa päällisineen päivineen.

Lisäksi rasvatonta maitoa/piimää 2-4 lasia.

Ja sitten sokerillinen jugurtti, kevyt viiliä.
2-4 hedelmää.

Ja leivälle aina annosrasia margariinia.

ViestiLähetetty: 2011-01-25 10:36:58 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Kuinka paljon (teelusikallisina/ruokalusikallisina) esim. kookosöljyä (sitä löytyy 2 avaamatonta purkkia jo, lahjoina saanut)
"uskaltaa" lisätä, ilman että paino heti singahtaa kamalaan nousuun?

Eikös kuitenkin 1 rkl öljyä ole noin 100 kcal?

ViestiLähetetty: 2011-01-25 11:14:01 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

^Mulla ei maha kestäisi edes ruokalusikallista... 1tl aamuteehen ja iltateehen menee nytten, mutta aloitin vain jollain puolikkaalla. Ja unohda ne kalorit... kookosöljy on tehokas kropan lämmittäjä (ja kellä nyt sitten minkäkin verran kiihdyttää aineenvaiduntaa ja ruoansulatusta) ja alkuun se 0,5tl ei paljoa kaloreissa tee. Lapseni on syönyt kuukauden 2reilua tl päivässä (muun ruoakavalion muuttumatta) ja paino ei ole noussut yhtään :) Rohkeasti vaan kokeilemaan. Voithan aloittaa vaikka 1/4 tl päivässä viikon ajan ja sitten lisätä että on puoli lusikalllista, sitten lusikallinen jne.

ViestiLähetetty: 2011-01-25 19:35:33 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Niin, siis mä syön sen 1 rkl päivässä jo.

Mietin vaan että onko varaa lisätä, sillä mun maha kyllä kestää.

Siinähän on kyllä purkin kyljessä että 3-4 rkl...

ViestiLähetetty: 2011-01-25 21:51:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Syö vaan se 3-4 rkl päivässä jos vatsasi kestää. Syö vaikka lusikallinen jokaisen ruokailun yhteydessä. Sulla on varaa saada selvästi enemmän kaloreita. Jaksat paremmin ja voit myös paremmin. Etkä tasan tarkkaan siitä liho: sulla on sellainen kalorivaje tuolla liikunnalla, että voisit syödä reilusti enemmänkin. Tsemppiä vaan :)

ViestiLähetetty: 2011-01-25 23:22:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kookosöljy on semmosta ravintoa, että se ei kirveelläkään saa sun painoa nousemaan mihinkään sfääreihin. Se on energiaa liikkumiseen ja sen varastoituminen rasvaksi on tietääkseni aika työn takana. Eli ota nyt rohkeesti sitä vain lisää.

Ootko muuten jo onnistunut tekemään niitä muutoksia ruokavalioon?

Ja kuten tuolla Stash jo sanoikin, minäkin taidan tietää sun tilanteesta jo toiselta palstalta ja kehoitan sua käsi sydämellä, että lisää sitä ruokaa. Ihan oikeasti. Vaikka miten huutais pää vastaan, niin anna huutaa. Se hiljenee ajan myötä.

"Remembering you are going to die is the best way I know to avoid the trap of thinking you have
something to lose. You are already naked. There is no reason not to follow your heart."

ViestiLähetetty: 2011-01-26 10:31:27 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Chike kirjoitti:
Niin, siis mä syön sen 1 rkl päivässä jo.

Mietin vaan että onko varaa lisätä, sillä mun maha kyllä kestää.

Siinähän on kyllä purkin kyljessä että 3-4 rkl...

No sitten! Mä ajattelin ettet ole vielä maistanutkaan. Ei muuta kun se 3-4rkl ääntä kohti vaan! Täällä kohdassa lisää tietoa tuotteesta olikin hyvin kerrottu tuon vaikutuksesta. Et sä tosiaan tuolla lihomaan pääse! Ja muitakin öljyjä vaan rohkeasti kokeilemaan Kuva Maistuisiko edes mitkään maustetut oliiviöljyt ruoan mukana? Valkosipuli, pähkinä, sitruuna, basilika, mitä noita nyt onkaan...

ViestiLähetetty: 2011-01-26 17:42:39 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Juu, on ollu kokeilussa kaikenmoisia öljyjä. :)

Tällä hetkellä on pari purkkia kookosta ja sitten sitruuna-avokadoa.

Ongelmana vaan on, että mun maha ei toimi ollenkaan.
Ummetusta siis.

Ja on suoraansanottuna ihan paskantukala olo...

Ei tunnu mikään auttavan, on kokeiltu psylliumit, leseet, rouheet, pellavansiemenet ja apteekin tuotteet.

ViestiLähetetty: 2011-01-26 17:47:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ota sitä kookosöljyä kerralla muutama ruokalusikallinen niin kyllä toimii vatsa!

ViestiLähetetty: 2011-01-26 17:49:21 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ne leseet saattavat pahentaa vaan tilannetta. Anna olla niiden ja rouheiden kanssa vähän aikaa? Ja rasvalisä on hyvä tähänkin. Täällä on monta ketjua aiheesta, magnesiumlisää on suositeltu kanssa.

-Terry Pratchett

ViestiLähetetty: 2011-01-26 18:02:09 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

Joo, oon kans nyt lueskellu että vehnäleseet saattaa nimenomaan kovettaa mahaa.
Ellei niitä liota?

Entäs muut, energiapitoisemmat leseet, kuten kaura ja tattari?
Tiedän ettei tarvitse laskea kaloreita, mutta eroa on kuitenkin.
Esim. 1 rkl vehnäruislese on 5kcal, kun taas kauralese on 30kcal.

Uskaltaisiko niitä kuitenkin puuroon sujauttaa, kun puuro menee kuitenkin aamulla.

Aamupala on siis aina tämä:

1 dl puuro hiutale (100-150kcal)
3 rkl ruis/vehnälese (15kcal)
200g raejuustoa (160 kcal)
2 rkl hamppurouhe tai liotettu pellavansiemen (60-100kcal)
vettä 0,5l
kahvia pari kuppia mustana

ViestiLähetetty: 2011-01-31 17:00:17 
Poissa
täyskarppi
täyskarppi

No eipä tänne kukaan viitti vastailla, mutta sen nyt ymmärtää että nää mun tyhmät kysymykset osaa olla rasittavia.
Oon vaan niin tietämätön.

Syön varmasti liikaa proteiinia verrattuna siihen ettei rasvaa tule paljoakaan.

Pitäis jotenkin saada rasvaa joidenkin juttujen tilalle, että kuitenkin energiamäärä pysyisi samassa.

Ravitsemusterapeutille olen menossa, mutta se tuskin kannustaa vhh-ruokavalioon.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 118 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2 3 4 5 6 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00