karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-09 11:06:44

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2009-04-02 20:39:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Repsahduksien ja muutoin epäonnistumisten jälkeen palaan taas karppauksen ääreen, mutta eipä taaskaan ole liian helppoa. Laskin äsken Finelissä makroja ja huomasin, että tällä kertaa saankin proteiineja liian vähän. Esim. tänään päivällinen oli:

150g pakastekasviksia (kukkakaali, parsakaali, porkkana)
2dl piimää
2 Vatajan nakkia
25g voita
Paprikaa 30g

Näillä HH 13,3g, Prot. 16,8g ja R 41,1g.

Miten ihmeessä saan tungettua itseeni tarpeeksi ruokaa saadakseni tarpeeksi kaikkea? Minulla ei yksinkertaisesti ole melkein lainkaan ruokahalua. :?

ViestiLähetetty: 2009-04-03 14:44:44 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tänäänkin lounaalla seuraavaa:

2 vatajan nakkia
0,5dl valkosipulimajoneesia
100g kukkakaali
50g kurkku

HH 3g
Prot 10,6g
R 54,5g

Hiilareiden määrään olen tyytyväinen mutta miten jaksaisin syödä enemmän jotta saisin proteiineja. En tahtoisi kuihtua mutta kun ruoka ei vaan maistu! Ärsyttävä tilanne.

ViestiLähetetty: 2009-04-04 10:20:39 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

hiivaleipa kirjoitti:
Veditkö päivällisellä tosiaan 2 dl kermaa, vai onko tossa joku virhe?

Mikä ihmeen virhe siinä on? Minä vedän aina 2 dl kermaa! Tosin ennen sitä meni puoli litraa.

ViestiLähetetty: 2010-01-10 10:26:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Palaanpa taas tähän aiheeseen kun iski epäluulo. En ole jaksanut erityisemmin laskeskella tai pitää päiväkirjaa, aiheuttaa ylimääräistä stressiä vaan. Toisaalta, pistinpä sitten piruuttani pari päivää kiloklubiin ja merkkasin sinne kaiken (ainakin ne, jotka muistin..olen vähän huonomuistinen ja hajamielinen). Kaikkein öh..energiarikkain päivä oli jotain tyyliin 2500 kcal, n.60g hiilihydraatteja, 78g proteiineja ja yli 200g rasvaa. Meneeköhän jo yli..tähän asti olen laihtunut ja kaventunut, mutta en kyllä tiedä aikaisempia syömisiäkään, eivät kai kamalasti poikkea tuosta, ehkä energiamäärä oli pienempi. Minulla näköjään edelleen vaikeaa saada tarpeeksi proteiinia varsinkin jos sen suhteuttaa rasvan määrään, että rasvaa pitää mättää hullun lailla ennen kuin proteiinejakin on jo tarpeeksi, ja silloin kyllä hiilaritkin paukkuu hieman yli. Ajattelin aikaisemmin että hyvä päivittäinen hiilarisaanti olisi jotain 40g luokkaa..proteiineja sitten ehkä 75g jos olen tällä hetkellä n. 76-77 kiloa..ja rasva sitten voisi olla alle tuon 200? Sehän alenisi kuin lehmän häntä, jos vähentäisin kerman syöntiä (miten kerma voikaan olla niin hyvää?), toisaalta jos vähentäisi maitotuotteita niin hiilaritkin vähenisivät.

Vitsi vaan on siinä, miten ruoasta saa tarpeeksi maistuvaa ilman kermaa. :lol: Ei mitenkään! Voita tulee kulutettua esim. höyrytettyjen kukkakaalien kanssa varmaan 100g kerralla. Munakkaat tulevat jo korvista ja senpä takia tein sitten munavoita, jota voi syödä ruoan ohella. Jotenkin se munan maku vaan tympäisee. Yritän vaihdella aamupaloja, esim. ettei aina syö turkkilaista jogurttia (no mies saa kulutettua päivässä yhen kilon pönikän mutta minusta se on jo liikaa, ja kaiken muun ohella tulee kalliiksi!), mutta marjat eivät taas mene muun kuin jogurtin kanssa. Toinen suosikkiaamupala on paistettu leipäjuusto ja metwursti, mutta marjat puuttuvat. Sitten taas jos syön paljon salaattia, jäävät proteiinit ja rasvat vähän paitsioon, koska salaatti täyttää niin hyvin ettei ole enää nälkä ja jos siihen päälle syö ruokaa niin tulee ähky. Ehkä kahdella aterialla saa yhteensä syötyä juuri sen puoli kiloa päivässä, mutta siinäpä seuraava vitsi: mistä koostaa se puoli kiloa. Pidän keräkaalista, ostin juuri parin kilon kaalin koska oli niin halpaa, mutta eihän sitä nyt päivässä paljoa vedellä, on niin vahvaa. Tomaatti on kallis talvisin, eikä espanjalaiset tomaatit edes maistu miltään. Kurkkukin on kallista vettä.

Mitä ihmettä ihmiset oikein syövät, jos esim. avokado ja pähkinät eivät paljoa maistu? Pystyn syömään esim. pari mantelia, ja sitten iskee yökötys. Sama maapähkinöiden kanssa. Pistaasit on ainoita joita pystyn syömään enemmänkin, mutta nehän ei tainneet ollakaan niitä parhaimpia.

Joten mitä mieltä te olette tämän romaanin lukemisen jälkeen :mrgreen: ? Pitäisikö vain viitata kintaalla noille kalorimäärille päivässä yms. ja tulla sitten valittamaan kun alkaa lihota takaisin niitä mittoja? Ehkä lihakseni eivät ole kamalan surkastuneet vielä, ainakaan jaloissa, kun olen hiukan pyöräillyt ja päällimmäinen reisilihas ihan pullottaa kävellessä. 8)

ViestiLähetetty: 2010-01-10 11:09:31 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki

Minä viittaisin kintaalla kalorilaskuille aina ja iankaikkisisesti, mutta se olenkin vain minä.

Ainoa paikka missä niitä tarvitaan, on tsekkaamaan missä mentiin pieleen SITTEN KUN olo on huono
- ja silloinkin lopputulemana yleensä on, että kaloreita (ja hiveniä) tarvitaan useimmiten enemmän, ei vähemmän.

... ai niin ja toinen paikka käyttää kalorilaskuja on jälkitarkistus siitä mitä teit kun voit erityisen hyvin, mutta tämä vain tarkan ruokapäiväkirjan kanssa.
Se ainakin minulla on vahvistanut nuo kaksi aiempaa postulaattia - ja kertonut sen lisäksi että ruoka-ajoilla oli merkitystä.

(Ps, oma kermankäyttöni on enää parissa desissä päivä, kiitos vihdoin saatavilla olevein eläinrasvojen. Ne on jautaa juureksiin piilotettuina)

Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)

ViestiLähetetty: 2010-01-10 11:52:00 
Poissa
Leijona
Leijona

Noilla aloituspostissa olleilla makroilla pysyisin nippa nappa elossa. Tai joo, pysyisin elossa vaikka paastolla, mutta katabolia olisi noilla varma. 60 kilonen ihminen tarvii vähän vähemmän energiaa kuin 120 kilonen olento. Mut ei niin paljoa vähemmän kuin äkkiseltään luulis. Pitäis tietää metabolinen massa ja sen massan energian tarve, mutta niiden määritys onkin hankalampi juttu. Pappa joskus sanoi, että elimistö on aina tasapainossa energian suhteen. Se pitää edelleen paikkansa. Lopputulos in vivo on aina nolla...teit mitä tahansa?

Kuuluuko tuttavapiiriisi yhtään lihavaa matemaatikkoa?

Täähän olikin ruokapäiväkirjoissa eikä yleisellä. Kysymykseni ei ollut ketjun aloittajalle vaan kaikille. Sori premnas.

ViestiLähetetty: 2010-01-10 12:04:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

haili, ei taida. Lihavat eivät ole matemaatikkoja ja ehkä mahdolliset matemaatikot eivät ole lihavia.. :mrgreen:

No kun mietin juuri että onko mahdollista lihoa ja voida samalla hyvin? Ei nyt ainakaan tunnu kovin huonovointiselta, just sopivalta..niin ja toisaalta sekin, että jos eilen joi hiukan boolia niin tänään ei sitten varmaan tarviikaan välittää jos navan kohdalle on tullut sentti.

Tykkään kyllä voista, ja kukkakaalin kanssa sitä menee aina reilusti. Sula voi on ihanaa! =P~ Voi olisi kyllä halvempaa kuin kerma. Kyllä pikkasen pisti ihmettelemään kun just olin ostanut litran kermapurkin ja mies sanoi että se meni jo. Siis päivässä! Ehkä kannattaa alkaa syödä niitä rasvaisia siansiivuja ja tiiviimpiä, rasvaisia juustoja noiden kermojen sijaan. Ei silti, kyllä keitot on parempia kermaisina kuin vetisinä. Kermakeittoon tulee tietty myös kunnon könttä voita, loraus oliiviöljyä ja kookosöljyäkin. Jotenkin vaan että kerma ja kookosöljy sopivat loistavasti yhteen!

ViestiLähetetty: 2010-01-11 19:21:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hemmetti sentään, miksi kouluruoan pitää olla niin rasvatonta? Sitä rasvattomuutta saa sitten paikkailla vielä kotona. Lisään kyllä kouluruokaan oivariinia (siellei oo voita eikä oliiviöljyäkään), mutta en kehtaa kaapia mitään viidenkymmenen gramman möhkäleitä lautaselle. Ja yllättävää kyllä, että yleensä ne oivariinipurkit on tyhjinä, kun taas vieressä olevat Keijupurkit aika täynnä :lol: . Pitäsköhän alkaa kuljettaa omaa voipakettia mukana?

Tämänkin päivän saldo on vasta 95g rasvaa, melkein 80g proteiinia ja melkein 40g hiilihydraatteja. Rasvaa pitäs saada vielä lisää. Ei kai auta muu kuin höyryttää kukkakaaleja ja pistää kunnon voiköntät mukaan. Nyt ei ole kyllä nälkä mutta varmaan parin tunnin päästä on jo.

ViestiLähetetty: 2010-06-27 19:00:47 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä olen kai sitten vihdoinkin oppinut: tämän päivän saldo tähän mennessä suurin piirtein HH 15g, rasva 139g ja prot. 47g. Vielä on varaa syödä iltasalaatti (vaikka nälkä ei siitä varmaan ilmoittele mutta näillä määrillä on varmaan kyllä vähintään pakko joku protskurasvasalaatti syödä, kun on kuitenkin muuton takia tullut liikuttua ja pyöräiltyä). :)

ViestiLähetetty: 2010-06-27 19:43:29 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Tuli tuossa mieleen, että varotkohan liikaa proteiinia.
Olen itse 167 cm pitkä, ruumiinrakenteeltani harteikas ja painolla 82kg-100kg koetin syödä prodea sen 80-100g päivä, koska arvioin ihannepainokseni n. 70 kg ja se kerrottuna puolellatoista grammalla on sadan tietämissä. Toisaalta saatoimme olla vähän eri nappuloin liikkeellä, koska sain itse kaloreita prosentteina esimerkiksi seuraavasti:

n. 1800 kcal (= 700 kcal vaje)
joista:
hiilihydraatit 20g / 80 kcal / n. 4%
rasva 156g / 1404 kcal / n. 78%
proteiinit 80g / 320 kcal / n. 18 %

Itselleni vaje vaikutti tarpeelliselta painonpudotuksessa, mutta toisaalta karpatessa en edes huomannut sen olemassaoloa... 8)

ViestiLähetetty: 2015-12-20 09:53:02 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Hmm, vanha ketju, mutta multa meni näin monta vuotta tajuta että suuren osan kasviksista voi piilottaa pääruoan sekaan :D . Tulee helpommin syötyä tarpeeksi kasviksia. Jos taas yrittäisin syödä lämmitettyjen kasvisten ja kastikkeen lisäksi sen puoli kiloa tuoreita kasviksia, olisin täysin ähkyssä. Ehdoton suosikki on paistetut pakastevihannekset jonkun kastikkeen kera, nam! Tai sitten esim. porkkana-kesäkurpitsa-jauhelihavuoka. Kaaliakin uppoaa enempi kaalilaatikon muodossa. Pitäisikin tehdä sitä taas joku päivä.

Makroja en ole laskenut pitkään aikaan eikä se oikein kiinnosta. Huomaan kyllä syötyäni menikö pieleen vai ei. Yksi aamu pari paistettua kananmunaa ei tuntunut riittävän joten täydensin ateriaa kreikkalaisella jogurtilla mustikoilla höystettynä.

Siemeniä syön nykyään monipuolisemmin kuin ennen, käytössä on auringonkukan-, seesamin-, kurpitsan- ja pellavansiemenet (jälkimmäiset vähiten tosin). Varsinkin auringonkukan- ja seesaminsiemeniä tulee lykittyä ruoan sekaan. Siemeniä on tullut myös jauhettua leiväketaikinoihin.

Tuli muutettua otsikkokin samalla, kun ei tässä enää liioittelusta ole kyse.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 1 2

Kaikki ajat ovat UTC+02:00