karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-26 04:01:40

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1994 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8100 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-04-26 18:08:04 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

iso isä- hyvä kun siellä on tarpeeksi itse koulutettuja, täällä valittavat että on pula vaikka ostetaan muualta. Ei niitä potilastyöhön päästetä ennenkuin puhuvat tarpeeksi hyvin ruotsia, usein kurssitetaan jo ennenkuin muuttavat tänne. Pahempi tilanne on sitten vanhuspuolella lähihoitajien kanssa, monestihhan ne vanhusten tavat ja puheet opitaan siellä työpaikalla eli koulutuksessa perusteet mutta sitten kunnon työharjoittelu ohjattuna niin sujuu.

Harakat ovat asuttaneet pesän tuossa lähipuussa eli kun istun tässä koneella niin ikkunasta näkyy
Liitteet:
PICT1211.JPG
PICT1211.JPG [ 252.36 KiB | Katsottu 2266 kertaa ]

ViestiLähetetty: 2017-04-26 19:28:12 
Poissa
intiaanikarppi
intiaanikarppi

Oi miten siulla on kauniita kukkivia kukkia ikkunalla!
Aurinkoisen näköinen kuva, tai ainakin sininen taivas, eioo täällä
vähään aikaan näkynyt. Vuorokauden on nyt yhtä kyytiä satanut lunta ja räntää,
vissiin välillä vettäkin. Sohjoa on niin että saappaanvarsi ei kohta riitä. :mrgreen:
Martinille rapsutuksia ja juu, toki Leialle myös. Emännälle hyvää yötä ja kauniita unia!

ViestiLähetetty: 2017-04-27 18:40:48 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Lillis, minulla on pelakuut alkaneet kukinnan vähän liian aikaisin, kesällä ne tuovat väriä ulos sisäänkäynnin viereen mutta nyt on joka paikka jo täynnä, yläkertaan olen saanut viedä myös muutaman ja keittiön työpöydän nurkallakin rehottaa yksi.

Täällä on ollut vaihtelevaa ilmaa, mutta tosiaan aika paljon aurinkoa lumikuurojen välissä, nyt ne kuurot pitäisivät loppua ja ensi maanantaina alkaa lämpeneminen. Kesä varmaan sitten tuleekin nopeasti.

Tänään oli täkäläisen TVn suomenkielisessä ohjelmassa Lapin sodasta, veteraaneista ja vieraana myös Tarja Halonen. Minä olen sitä sukupolvea joka syntyi sodan varjoissa, isä oli rintamalla ja haavoittui, kylältä kuoli useampi nuori mies, mutta vähän siitä sodasta puhuttiin, koulussakin Suomen lähihistoria ohitettiin, aika vähän silloin Ranskassakin asuessa tiesi toisen maailmansodan tapahtumista siellä. Kunhan nyt ei toistettaisi niitä samoja kuvioita. Muistettaisiin ne ihmisoikeudet kaikille.

Tänään kaupoilla, pikku paketti piti hakea, etanavoidetta tulee edelleen tilattua sieltä kotimaasta, täältä saa vain noita uudempia tuotteita kun se perusjuttu on se toimivin. Samalla lasti omenia muun tavaran muassa, lintuja kovasti liikkeellä. Martin toipuu ja on jo enemmän ulkona, ruokakin maistuu jo paremmin.

ViestiLähetetty: 2017-04-27 18:43:48 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Hyvä Martin, pienet vastoinkäymiset ei Henkivartijaa lannista! :)

ViestiLähetetty: 2017-04-27 22:26:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Yömyöhäistä!

Tosi nättejä kukkivat pelargonit kuvassa, ovatko sellaisia ei tavallisia pelakuita kun kukintoa katselin. Tykkään myöskin pelakuista ja joka kesä on uusia laitettava parvekkeelle, minulla ei ole sellaista paikkaa missä vois yrittää talven yli kukat säilyttää. Hyvä että Martin friskaantuu ja seuraa sitten ulkona mukana. Jokohan se talven tuiskut täälläkin loppuisi, tänään tuli vielä hetken lumisadetta iltapäivällä kun asioilla käymisen jälkeen kävelin kotia. Ei tee nyt mieli lähteä vappukulkuetta seuraamaan kun noin kylmää ilmaa lupaa vapuksikin.

Hyvää vkl ja Vappua sinne

ViestiLähetetty: 2017-04-27 22:39:07 
Poissa
carb au lait
carb au lait

uskomatonta miten kukkivat jo<3
oot viherpeukalo

ViestiLähetetty: 2017-04-28 06:38:15 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Pelargonioista mäkin oon kovasti tykännyt ja usein niitä on partsilla. Mummolan kukkia...

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2017-04-28 11:39:43 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kiitti viesteistä, kyllä nuo pelakuut taitavat olla ihan tavallisia, minulla oli sellaisia hienompiakin, tulppaanipelakuuta ym mutta ne eivät talvehtineet, nyt noita tavallisia on vain eri värisinä, valkoisia muutama, vaaleanpunaisia samoin ja sitten tummemmanpunaista kaksi eri sävyä. Uskon että tämä vanha talo on mummelin pelakuille hyvä, mutta ei niille hienohelmoille. Pistän kuvia kun kesällä saan ne ulos. Ulkokukkia onkin vainn ritarinkannuksia ja jotain liljoja, muutama krookus ja narsissi varmaan myös kohta kurkistaa, mutta en enää oikein jaksa ulkopenkkejä tai istutuksia hoitaa.

Tänään aurinko paistaa, mutta kylmää, varmaan puhaltaa vielä muutaman lumikuuronkin. Ensi viikolla luvataan lämpimämpää.

Eilen keittelin kattilallisen ratatouillea ja pakastin viisi rasiaa, tällä kertaa ei ollut mukana luulientä ja sen huomasi maussa, ei tullut yhtä hyvää kuin edellisestä satsista. Tänään karppimoussakan vuoro, jospa siitäkin saisi pakastimeen jotain. Nyt on ollut kokkailu jotenkin vastahankaista ja ruokahalukin vähän heikompana, laihtumista nyt ei vielä ole tapahtunut, ei kai se pieni pudotus haittaisi, muutenhan ahtaumassa nopeampi laihtuminen ei tiedä hyvää. Kolmen kananmunan sijaan on muutamana päivänä mennyt vain kaksi. Pitäisi saada vähän enemmän vihreää, C vitamiinia otin jo purkista eilen kun meni ateriat köyhäksi. Mietin tuossa noita 800 jaa 1000 kcal kuureja, toivottavasti ihmiset valitsevat ravinteikkaita raaka-aineita ja varmaan myös purkkikamaa tarvitaan, rasvaliukoisista voi hiilarivetoisella tulla jo paha pula.

Martin on vielä vähän jäykkä liikkeissään, mutta korva näyttää paremmalta, nukkuu tuossa vieressä.
Lainakoiran mami soitti ja on tulossa kananmjunalastin kera, kahvia pitää alkaa valmistamaan.

Hyvää viikonloppua ja Vappua. Sitten tuleekin jo kesä!

ViestiLähetetty: 2017-04-28 11:59:48 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Vihreitä ja tuoreita kaipailen minäkin, vaikka olen toki iloinen, kun pakastimesta vieläkin löytyy oma kasvattamaa silopersiljaa. :)

Itsekin yritän tehtailla ruokia, vaikka vastentahtoisesti. Ei se aina jaksa innostaa, mutta onhan se kiva sitte kaivella pakastimesta valmista. :D

ViestiLähetetty: 2017-04-29 08:46:05 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Muutama lumihiutale taas leijaili aamun kunniaksi, maahan ei kuitenkaan jää. Mustarastaat jo aamuomenanokituksella. Puhuin Skypesssä velimiehen kanssa ja hän sanoi että pitää lopettaa ruokkiminen, muuten eivät pesi. No- kunhan ilmat lämpenee ajattelinkin lopettaa, nyt vain on maa jäässä eikä hyttysiäkään ole elossa.

Nyt sentään alkaa aurinko paistamaan.
Greda, en saanut aikaiseksi rakentaa sitä moussakaa, jauhelihakastike on valmiina ja sitä söin eilen illalla hapankaali- ja muun salaatin kera. Tänään pitää varmaan tomertua niin että saa moussakan uuniin ja valmiiksi. Muuta ei tänään varmaan paljon tule tetyäkään, laiskaa päivää olen ajatellut viettää. Kukkia täytyy kuitenkin kastella, kukkiessa menee vettä uskomattoman paljon.

Lämpöpumppu on hyvä hankinta, tulia pidän jonkun verran kun on yöpakkasia, tulee jotenkin tasaisempi lämpö koko taloon kun on vielä tuo vesikierto jäljellä ja puuta ja poltettavaa löytyy. Vaihtuu huoneilmakin tehokkaasti keittiöstäkin.

ViestiLähetetty: 2017-04-29 08:51:32 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Onkohan tuo rastaiden ruokajuttu ja lisääntyminen tekemisissä sen kanssa, että niiden kuuluisi nyt olla lihansyöjiä? Ja marja-aikaan muuttuvat kasvissyöjiksi. Täällä on porukat seurannut, kun rastas on kiskonut matoa maasta ja mato tietty parhaansa mukaan pannut kampoihin. :lol:

Mä sain tehtyä niitä kikhernepihvejä, ei mitenkään erityisen innostavia. Puolet poltin pannulle. :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2017-04-29 12:16:00 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mutku.
Hyönteislajeja on paaaaljon.
Jotkut elävät ja lentelevät pakkasellakin, hangella.
Luonto on vaan niin kumma... Eiku monimuotoinen.
Kuumin aavikkokaan ei ole elämää vailla.

Van eipä noista hankikiitäjistä taida riittää linnun mahaa täyttämään.
Nih.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2017-04-30 09:34:17 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Lintulajit lisääntyy, punakylkirastas ja räkättirastaskin tuossa pihalla aterioivat ja taivaalla liiteli joku haukka, en sitä nähnyt tarpeeksi tarkkaan lajimääritykseen mutta oli minusta isompi kuin varpushaukka. Kettu viipersi illalla rannasta päin pihan läpi tien yli metsään ja kohta oli koirakolmikko nuuskimassa jälkiä. Kettu ei kapisen näköinen, mutta kyllä se pian hengestään pääsee, veikkaisin. Tikkakin vierailee, vihertikkaa en ole nyt nähnyt pariin viikkoon, voi olla että naapurissa on paremmat eväät sille, omppuja ei siellä ole tarjolla joten rastaat pyörivät täällä.

Aamu aurinkoinen, viileä. Minä heräilenkin aika aikaisin kun alkaa aurinko paistaa makuuhuoneeseen ja sänkyynkin, en millään raskisi pimennellä kun on tuonne järvelle päin. Martin siellä näkyi olevan kierroksellaan nyt, alkaa kohta olla jo ihan terve.

Vappu täällä sujuukin rauhallisesti, marsseja ei taida paljon olla täälläpäin, täällä on kaikki sosseja ja siinähän ei ole mitään uutta, kunnassa ei ole tainnut ikinä olla muita puolueita vallassa, keskusta vähän yritti ja sai viime vaaleissa aika hyvän tuloksen, mutta ei riittänyt vallan vaihtoon.

Eilen sitten sain aikaiseksi karppimoussakan rakentelemisen ja hyväähän siitä tuli. Varmaan muutama päivä meneekin sitä syöden. Vappu raitis kahvilla ja lähdevedellä, juhlikoon ne joilta se vielä sujuu!

ViestiLähetetty: 2017-05-02 11:11:20 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Toukokuu on alkanut keväisenä, eilen oli nettikatko, illalla vasta saivat linjat kuntoon, tuntuipas oudolta kun ei päässyt linjoille. Minä olen lähinnä uutisten suurkuluttaja vähän kaikilla kielillä joita osaan. Aika hauskaa verrata miten uutiset uutisoidaan eri näkökulmista ja miten ne sitten tavallaan tarttuvat maasta toiseen.

Aurinko paistaa, tuulee jonkun verran, Leia on nyt vuorostaan ulkona, Martin nukkuu sen korissa. Poika on jo kunnossa ja retkeilee taas aamusta ja iltayöstä ulkona, korvakin näyttää hyvältä, mutta koskea siihen ei vielä saa.

Kesärenkaiden vaihto myöhässä, varasin kuitenkin ajan ja lastasin ne jo kyytiin. Nyt on aika virkeän tuntoisia päiviä, siivoushommat jatkuvat ja saa vain ihmetellä mistä sitä roinaa aina kertyy joka paikkaan.
Karpimoussakan loppu menee tänään, lounas keittokinkkuomeletti. Ja kahvia ja vettä edelleen. Yhdellä tutulla kilppariongelmia, kaivoin esiin kilppari/mitokondriokirjan ja se kyllä kannattaa hankkia jos epäilee vaikka vajista. Kunpa joku kääntäisi suomeksikin, voisi kyllä olla että tulisi polttotuomio niinkuin Heikkilän Diabeteksen hoito kirjallekkin. Mutta ei varmaan potilasyhdistyksen taholta tässä tapauksessa.

Nyt pitää mennä ulos Leian kaveriksi, kahvikupponen mukaan.

ViestiLähetetty: 2017-05-02 11:37:35 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Täällä Suomessa eräs yritteliäs nuorimies kekkasi laittaa loppukuussa n. 100 mainosta sellaisten autojen tuulilasiin, missä oli vielä nastat. Keikkaa pukkas ihan mukavasti ja kotikäynneillä hoiti.

ViestiLähetetty: 2017-05-02 12:39:02 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Sellaista palvelua vamaan moni arvostaa, minä vaihdoin ennen itse kun oli Miccra, mutta tässä Kassa on se ei onnistu, siinä on sellainen ekstra juttu johon ei minun voimani pysty, muuten se kotona vaihto olikin kätevää, nyt pitää lastata renkaat perään ja ottaa taas ulos ja suojata tavaratilaa ettei se likaannu turhaan. Tuo rengasliike ei pese renkaita, joten se sitten kuitenkin tehtävä kotona, mutta kun ovat tuttuja niin ei viitsi vaihtaa muuallekkaan. Ei tule paljon ajettua, mutta kevyempäähän se kulku on kesärenkailla. Aika kuluu vain niin nopeasti että tuntuu että niitä saa vaihtaa jatkuvasti.

Kyllähän nuorilla olisi mahdollisuutta ansioihin, täällä naapurin nuorimmainen, rakennusyrittäjän pikkuveli, hoitaa kylän ruohonleikkauksen. Tosin isi varustaa leikkureilla ja bensalla. Minä kaipaisin kissojen hoitajaa jos vaikka vielä junamatka vetäisi. Entiset ovat nyt hankalassa tilanteessa enkä viitsisi vaivata. Ikkunanpesu voisi myös olla ihan myytävää palvelua. Rahalla on vähän eri arvo kun sen joutuu itse hankkimaan. Sanoo eläkeläinen.

ViestiLähetetty: 2017-05-02 13:20:28 
Poissa
tagerhaverkarppi
tagerhaverkarppi

Jep. Mulla on renkaat hotellissa. Hotelli ja vaihto yhteensä 68€. Ja taas tuli autovakuutuslasku. Täytynee nyt ajella vähän reilummin, kohta on luopumisen aika.

ViestiLähetetty: 2017-05-02 21:31:04 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mutku.
Jossain nettilehdessä oli juttu nuoresta, itsensä työllistäjästä.
Käy asiakkaan pihassa vaihtamassa renkaat.
Tälläistä saisi olla enemmänkin.
Itse vielä onnistu vaihto, muttei ehkä montaa vuotta.
Meillä kun on kaksi autoa, lapin tytär on pitänyt myös renkaitaan täällä.
Sitten viellä toisen tyttären ja avovävyn autot.
Vaimon velikin vaihtaa tuossa pihalla omansa, tänä vuonna auttoi tota meillä asuvaa naista.
Jotta melkosen summan säästää tämä piha ja varasto vuosittain...
Nih.

En se minä ollut ja siksi toiseksi se oli vahinko.

ViestiLähetetty: 2017-05-02 21:44:54 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Nastat on minullakin vielä alla. Täytyy tällä viikolla tehdä asialle jotakin.

ViestiLähetetty: 2017-05-03 13:27:32 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Kesärenkaisiin vaihto on yksi niitä kesän tulon merkkejä ja sitten taas syksyllä kun alkaa tulla liukkaat vastaava vaihto talven odotukseen. Puhuin eilen yhden ystävättären kanssa joka asuu aika lähellä kaupunkia, selkäleikkaus ei onnistunut ja on rollaattorin varassa niin, että auton käyttö alkaa olla hankalaa, hän sanoi että kunnan kuljetusplvelut ovat vain niin kalliita, minä ihmettelin, joku setä oli käynyt kaupungissa ja maksanut 600 kruunua, kun katsoin kaupungin taksat niin kuukauden perusmaksu 230 kruunua ja sitten kunnan sisällä (iso kunta) 30 kruunua per matka eli oli varmaan se setä maksanut kuukausimaksun kahteen kertaan samalla reissulla. Tuolla perusmaksulla saa sitten ajaa bussillakin kuinka paljon tahansa. Niinä kuukausina jos ei palvelua käytä ei tarvitse maksaa perusmaksuakaan. Kun laskettiin niin halvemmaksi taitaa tulla kuin oman auton pito.Hän sen palvelun saakin, minä tuskin vielä.
Oikeastaan pitäisi alkaa happihoitoa miettimään mutta ottaa vastaan kun pitäisi sitä ennen kokeilla kaikki lisälääkkeet ja mitä olen niihin tutustunut niin eivät ne ainakaan vaivaa paranna, sivuoireita kyllä saa eli olen jo yhden kokeillut, mutta kortisooniin en ole vielä suostunut, ei ole ysköksiä tai tulehduksia. Äiti taisi kuolla lääkemyrkytykseen loppujen lopuksi 73 vuotiaana ja se pitää veljen ja minut kyllä kaukana kaiken maailman uni. ja rauhoittava- ja verenpaine ja särkylääkkeistä. Onneksi on vielä LCHF jolla krooniset remissiossa. Happihoidon riskeistä löytyy ihan hyvää ohjeistusta ahtaumapotilaillekkin, jos saisi tarkistettua hiilidioksidin poistojutut niin rikastin voisi olla ostolistalla.

Tänään
- aamiainen lchf kahvi
- lounas 3 keittomunaa, voita, silliä, tomaatti, creme fraichet
- päivällinen uunikanaa, ratatouillea ja salaattia

kahvia, vettä, aurinkoa kahvin kera

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 1994 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 8100 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00