karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-06-25 08:12:30

Kaikki ajat ovat UTC+02:00




Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 80 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2015-12-15 00:50:36 
YLE uutisissa kerrottiin, että Pariisin ilmastosopimus on juridisesti sitova.
http://yle.fi/uutiset/pariisin_ilmastos ... aa/8527871

Lainaa:
Lainsäädäntöä uudistettava

Suomen suojeluliiton suojeluasiantuntija Hanna Aho muistuttaa, että jos ja kun Pariisin ilmastosopimus ratifioidaan, merkitsee se tarvetta uusia niin EU:n kuin Suomenkin lainsäädäntöä.

EU:n ilmastopolitiikka on lähtenyt siitä, että ilmastopäästöjä vähennetään 40 prosenttia vuoden 1990 tasosta vuoteen 2030 mennessä. Tämä tavoite on nyt menossa uusiksi, joten lainsäädäntöäkin on muutettava.


Mitähän tuo käytännössä merkitsee? Television uutislähetyksessä mainittiin punainen liha ilmastopäästönä, josta voidaan laatia uusia suosituksia. Olisivatko suosituksetkin myös juridisesti sitovia? Todellisuudessahan punaisen lihan lisäksi maidontuotannosta tulee vähintään yhtä paljon hiilidioksidipäästöjä kuin lihantuotannosta. Pitäisi kuitenkin miettiä taakanjakoa maakohtaisesti, kun ilmastopolitiikasta päätetään. Suomen olosuhteissa voi olla aika vaikeaa elää vegaanina ( itse kokeilin lakto-ovo-vegetarismia, oli aina nälkä), ja Suomi on myös hiilinielu metsien ansiosta.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 07:17:58 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
talviomenapuu kirjoitti:
Suomen olosuhteissa voi olla aika vaikeaa elää vegaanina ( itse kokeilin lakto-ovo-vegetarismia, oli aina nälkä), ja Suomi on myös hiilinielu metsien ansiosta.



Vegaani ei tietenkään syö kananmunia tai maitoa. Ennen viime sotaa punaisen lihan tai lihan ylipäätään syöminen oli harvojen etuoikeus ja hekin söivät vähemmän kuin nyt keskimäärin sitä (lihaa) popsitaan. Suurin osa väestöstä söi leipää, kalaa ja perunoita hyvinä päivinä kananmunia. Elämä ei taatusti ollut helppoa mutta tämä nykymeno olisi tuntunut varmasti eräänlaiselta paratiisilta.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 08:37:28 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2008-08-05 17:07:52
Viestit: 640
Kyllähän se on aikamoinen pannukakku koko suuri sopimus. Ei taas paljon muuta hyvää kuin, että löydettiin "yhteinen tahto". Mikä toki on hienoa mutta ei läheskään riittävää. Kiina ja muut kehittyvät maat jätettiin pois rajoitteista. Mitä taas siis tapahtuu? EU:ssa vähennämme edelleenkin päästöjä ja karsimme kilpailukykyämme kuuliaisesti. Päästöt kuitenkin kasvavat koska niitä "tuodaan" Kiinasta ja muualta kiihtyvällä vauhdilla. Ja näitä maita eivät päästörajoitukset koske.

En jaksa hetkeäkään kuulla jostain lihansyönnin ilmastovaikutuksista kun tilanne on se, että kiinalaiset tuuppaavat teollisuuden päästöjä karmivaa vauhtia. Sopii kyllä suomalaiseen luonteeseen, että alamme täällä kärvistelemään ruuan kanssa kun muu 99,7% väestöstä posottaa täysillä usvaa putkeen. Hiukan mittakaavaa peliin!

Reipas


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 08:43:03 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Se leipä tuli suomalaisten pääruoaksi vasta kun ruista alettiin kuskaamaan Venäjältä reuna-autonomian lojaalisuuden takeeksi. Vehnä ei riittänyt mihinkään, eikä Suomi ole koskaan ollut rukiissakaan omavarainen.

Ja juuei, ennen jääkaappeja, pakastimia ja maailmanlaajuista (lue epäekologista ja epäreilua) kauppaa
täällä ei tosiaan olisi vegaanina pystynyt elämään kukaan.

Ennen venäjän ruista oli pakko syödä muuta. Johonkin jussilta nyt unohtuivat siat, joiden kanta sikisi moninkertaisiksi joka kesä, joilla oli monen tuuman läskikerros talvivaraksi ja jotka tekivät sujuvasti melkein minkä roskan tahansa ihmisruoaksi (mikä oli hyödyllistä varsinkin syksyllä, jolloin kaikkea on kerrankin tarpeeksi, mutta mikään ei pysynyt kunnossa pitkään; puolimätä kelpaa vielä hyvin muiden kuin meidän syötäväksi). Lehmistä täällä ei syöty kuin sonnivasikat, ja kun yhdenkin lehmän antama maito oli kevään ja kesän ylläpitäjä, niin että yhtä lehmää ja yhtä sianporsasta yritettiin pitää majassa kuin majassa. Näin siksi että ilman jääkaappeja ja muita kunnon tiloja jyvät, perunat ja kaikki näennäisesti säilyvämpi meni herkästi varastoissa parempiin suihin - tai mäti sitten joskus, ensimmäisen pakkasen/sulan jälkeen.

Jääkaappeja/pakastimia ei muuten ollut vielä aikana ennen sotia, eikä siitä ole vielä sataakaan vuotta.
Jo sen pitäisi kertoa, miten paljon (tai vähän) täällä onnistuttiin talvikaudelle kasvikuntaa varastoimaan...

Minkä lisäksi kannattaa muistaa, että suomalaisista oli kaupunkilaisia oli vain kourallinen.
Suurin osa eli maalla ja maasta, tavalla tai toisella.
Kaupunki asumismuotona on moderni ja ratkaisuna yhtä epäekologinen kuin tuontiruoka. Tai veganismi Suomessa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 11:39:32 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Viime sunnuntain Helsingin Sanomissa oli varsin hauska juttu entisaikojen joulusta riehuvine tiernapoikineen.

Lainaa:
Ero työläisten ja kaupungin paremman väen joulunviettotavoissa olikin runsaat sata vuotta sitten suuri. Säätyläisten pelit, leikit, laulut ja muut joulutavat on dokumentoitu hyvin. Myös 1800-luvun raffinoidusta joulumenusta on paljon tietoja. Lipeäkala sooseineen sekä siansyltty tai kinkku linssien ja omenasoseen kera olivat säätyläisille tuttuja jouluruokia.

”Mutta kaupungin vähäväkisten joulusta ei löydy 1800-luvulta yhden yhtä suoraa kuvausta. On totta, että varsinainen työväestö syntyi myöhemmin, joten palkolliset kaupungissa ovat ilmeisesti seurailleet ympäröivän maaseudun joulutapoja”, Sillanpää sanoo.

Silakka ja peruna olivat työläisten perusruokaa läpi vuoden. Sillanpää sanoo, että joulunpyhiksi kaikki kuitenkin yrittivät saada jotain parempaa, oli se sitten lihanpala tai pussillinen kuivattuja hedelmiä tai pähkinöitä. Sahti ja väkijuomat kuuluivat joulunviettoon. Riisipuuro yleistyi 1800-luvun lopulla, kun Suomeen virtasi Venäjän kautta halpaa riisiä.

”Tuoreisiin hedelmiin palkollisilla tuskin oli varaa. Yhden appelsiinin hinnalla sai 1860-luvulla ravintola Kaisaniemessä voileipäpöydän antimet.”


http://www.hs.fi/kaupunki/a1449802529664

Suomessa ei ainakaan 1700- tai 1800-luvuilla kirmaillut sikalaumoja teurastettavaksi ja marjasoseen kera naposteltavaksi.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 11:51:40 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2013-11-24 01:38:52
Viestit: 1595
H:ki yliopisto julkaisi tämmöisen mutta siinä ei ole otettu huomioon kyntämisen taiheuttamaa mikrobien aktivointia ja sen tuomaa suurta Co2 lisäystä.

---

Maatalous on harvoja tuotannonaloja, joissa energiasuhde voi olla yli yhden
– Viljanviljelyssä energiasuhde on selvästi yli 1
– Kotieläintaloudessa usein alle 1

Maatalouden energian käyttö
Kuva

Pelkästään "agrokemikaalit" 49 % energiasta

http://www.mavi.fi/fi/tuet-ja-palvelut/ ... okkuus.pdf
--

Mutta toi on IMO pikkasen konservatiivinen julkaisu eikä ota huomioon suurempaa kuvaa.
Joka tapauksessa Lihan syänti oli se punaista tai valkoista kuluttaa vain kolmanneksen siitä mitä kasvisten syönti pellolta lautaselle.

_________________
Just eat a goddamn steak


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 11:52:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Puhuttiinkohan kokouksessa ollenkaan ralliautoilusta?

Niin kauan, kun on moraalisesti hyväksyttävää ja sallittua ajaa bensasyöppö-ralliautoilla ympyrää vain jotta nähdään kuka on nopein, minua ei jaksa hirveästi kiinnostaa mitä mieltä ko. kokouksessa oltiin lihansyönnistä...

Lisää vastaavia juttuja, joista voisi syyllistää ennen kuin syyllistetään mistään mitä suuhun laitetaan:
- Koriste-esineiden, jotka on valmistettu hikipajoissa jossain Aasiassa ja joilla ei ole mitään muuta funktiota kuin olla koriste-esine, hiilijalanjälki
- Suuryritysten harjoittaman mainonnan ja markkinoinnin hiilijalanjälki
- Huonolaatuisten hikipajoissa tehtyjen ja laadultaan lähes kertakäyttöisten muotivaatteiden hiilijalanjälki
- Penkkiurheilijoiden mestaruuskisoihin ja olympialaisiin matkustamisen hiilijalanjälki sekä koko urheiluun liittyvän valtavan MARKKINAKONEISTON hiilijalanjälki

Ihmisenä joka ei ole koskaan omistanut autoa, pesukonetta, televisiota, kahvinkeitintä, tiskikonetta ja stereoita - ihan vain muutamia mainitakseni - olen melko hyvällä mielellä ruokieni ekologisen jalanjäljen suhteen, varsinkin kun pyrin syömään vain laiduntaneiden eläinten lihaa sekä riistaa.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 11:53:57 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Jussille:

Kaupunkityöläisiä ei juuri ollut ollut 1700- ja 1800-luvuilla.
Ja perunaakin oli takuulla vähemmän kuin sikaläskiä 1700-luvulla :)

Mutta se on totta, että tuoreet hedelmät ja salaatit kuuluvat vasta moderneihin aikoihin.
1910 keittokirjassa ei ole montaa salaattia (edes vallasväelle).

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 11:57:13 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Kasvisruoalla syötetään massoja vain torjunta-aineiden ja fossiilisia käyttävien polttoaineiden voimin.
Ja se samalla tuhoaa maaperää, jatkuvasti.

Luonto pystyi/pystyy kasvattamaan biomassaansa vain paikallisen ja monen pienen polun hiilikierron turvin,
on siinä mukana ihmisiä tai ei.
Luonto on tehmyt sen näin jo satoja miljoonia vuosia: ei säästäen vaan tieten tahtoen tuhlaten jokaisen ketjun jokaiseen sivuvirtaan energiaa ja kaloreita, jotta ne puolestaan kasvaisivat ja kasvattaisivat osaltaan kokonaisuutta. Kierrätystä sanan varsinaisessa merkityksessä :)

Tehotalous kaikkine mukasäästöineen suolaa maan, ohentaa multakerrosta ja tappaa ennen pitkää kaiken.
Tehoasuminen kaupuntgeissa tekee ihan samaa, siinä missä tehoterveydenhuoltokin.
Se on luonnonkiertoa tehokkaampaa vain käyttökelvottomien/myrkyllisten jätteiden tuotannossa.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 12:32:15 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
els kirjoitti:
Jussille:

Kaupunkityöläisiä ei juuri ollut ollut 1700- ja 1800-luvuilla.


Elsille:

Lainaa:
Milloin Suomi teollistui?
Monissa jopa akateemisissa esityksissä todetaan Suomen teollistumisen alkaneen 1860-luvulla. 1860-luku on muutenkin korostunut suuren murroksen vuosikymmenenä, päättyihän esimerkiksi 54 vuotta jatkunut "valtioyö" silloin. Todellisuudessa asetusten ym. viranomaismääräysten ja -ohjeiden mukaan valtiossa oli toteutettu monia uudistuksia maakauppojen sallimisesta päätökseen rakentaa rautatie. Teollistumiskehityksen alun sijoittaminen yksiselitteisesti1860-lukuun on kuitenkin ongelmallista: höyrykoneen tulo teollisuuteen ajoittuu 1840-luvulla ja 1860-luvun nälkävuodet hidastavat jo alkanutta kehitystä.

Autonomian ajan alussa valtiolta puuttuivat taloudelliset resurssit talouden laajamittaiseen kehittämiseen. Lars Gabriel von Haartmanin valtakausi sai aikaan käänteen sekä valtiontaloudessa että talouspolitiikassa: jo 1830-luvulla alkaneet ja Haartmanin aikana 1840–50-luvulla jatkuneet uudistukset kiihdyttivät teollisuuden kehitystä ja loivat pohjaa tulevalle Venäjän viennille. Hän oli aristokraattinen konservatiivi, joka luotti valtioon - tässä tapauksessa sekä Venäjään että Suomeen.

Von Haartmanin suunnitelmat kärsivät lukuisia takaiskuja, mutta hänen onnistui pääpiirteissään toteuttaa jo 1830-luvulla suunniteltuja uudistuksia. Edellä kuvatun rahauudistuksen lisäksi tullitariffeja järjestettiin uudelleen: vuonna 1841 teollisuustuotteiden tuontitullit laskivat 2/3. Tavoitteena oli hillitä salakuljetusta ja lisätä valtion tuloja laillisen tuonnin kasvaessa. Lisäksi maaverotusta uudistettiin, Suomen Pankin asema vahvistettiin ja teollisuuden rahoitusmahdollisuuksia parannettiin. Von Haartmanin aikana perustettiin myös manufaktuurijohtokunta ja kanavien rakennustyöt alkoivat.

Varsinaisissa tehtaissa työskenteli 1860-luvulle asti vähemmän ihmisiä kuin käsityöammateissa. Käsityön tekemisen määrä ei supistunut, mutta teollisen työn määrä kasvoi nopeammin ja ajoi vähitellen ohi. Oheiset luvut kertovat teollisen työvoiman määrän Suomessa:

Vuosi 1840
Vuosi 1850
Vuosi 1860
Vuosi 1870

4200 henkilöä
6100 henkilöä
11800 henkilöä
15600 henkilöä

Voimakas kasvupyrähdys metalliteollisuudessa sijoittuu jo1850-luvulle, tekstiiliteollisuus oli kasvanut jo aikaisemmin. Metalliteollisuuden jalostusarvo nousi 140 000:sta 850 000:een hopearuplaan 1850-luvulla ja työntekijöidenkin määrä kaksinkertaistui. Seuraavalla vuosikymmenellä kasvu oli oleellisesti suppeampaa. Suomeen perustettiin 1809-67 yhteensä 337 tehtaaksi luettavaa yritystä, näistä noin puolet 1850-luvulla. Sahateollisuudessa nopean kasvun aika puolestaan ajoittuu 1870-luvulle.

Turun teollistumisesta on kerättyjen tilastojen mukaan 1860-luku oli jopa välivaihe kaupungin teollistumisessa. Englantilaiset ja ruotsalaiset yrittäjät loivat Turkuun modernia konepaja-, telakka-, tupakka ja tekstiiliteollisuutta 1840-luvulta 1880-luvulle vilkkaasti, mutta 1860-luku ei merkittävästi houkuttellut ulkomaalaisia yrittäjiä Turkuun. Kaupungilta puuttui lisäksi Tampereella ollut etu: Tampere oli käytännössä vapaakaupunki, johon pääomia investoinut vältti tulli- ym. maksut.

Merkittävä havainto teollisuuden ja kaupan historiassa on, että verrattuna 1900-luvun alkupuolen protektionistisen ajattelun vuosikymmeniin 1800-luvun loppupuolen taloutta ja kauppaa liberalisoitiin ja taloudessa oli samankaltaista henkeä kuin 2000-luvun alun globalisoitunessa taloudessa


http://www.edu.fi/lukiokoulutus/histori ... teollistui?

Unohdat maaseutukurjaliston ja torpparilaitoksen kokonaan. Ennen 1700-lukua ruokavarkaat hirtettiin ja sen jälkeen torpparit painoivat lähes orjina raskaita töitä ja näkivät nälkää herrasväen pelloilla.
Keskiajalla ruoka oli tärkein omaisuus eikä sitä todellakaan heitelty läskinä pitkin kylää tai tienvieruksia. Ajatuskin on ihan älytön.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 12:58:45 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Se köyhän akan sika näytti olevan monessa torpparitalossakin.
Siihen oli varaa kesällä ja se syötiin talvella, vaikkei emakkoon ollutkaan.

Ja takuulla nälkä oli köyhien vieraana, niin täällä kuin muuallakin vielä nykyisinkin,
mutta työmiehen oli pakko saada kalorinsa, tai raskasta työtä ei tehty. Ei vaan tehty.
Siksi ihrasikoja (siis niiden läskiä, ei liha) tarvittiin muuten kovin kaloritonta työmiesruokaa tukemaan.
Oletko koskaan laskenut montako kiloa puuroa tarvitaan työmiehen päivän kalorehin?

Ps: Vuodet 1850-1900 ovat venäjän rukiin eivätkä omavaraisuuden aikaa, eikä venäjän ruiskaan riittänyt nälkävuosiin (vaan itse asiassa ne saattoivat jopa aiheuttaa sellaisen, yhdessä ilmastohikan kanssa).
Ne 150v ennen kyseistä tuontilisää eivät olleet ruoiltaankaan ihan samoja millään tavalla...

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 13:11:02 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Ei työmiehen kaloreista tai ihrasta oltu huolissaan - kun ei jaksanut niin tuli uusi tilalle.

Nälkävuosien yksi pääsyyllinen oli suomalainen talouspolitiikka ja Snellmanin vastenmielisyys ottaa ulkomaista velkaa jolla olisi saatu ihmiset ruokittua. Pysyn edes löysästi aiheessa huomauttamalla että pieni jääkausi oli jo ohi ja 1800-luvun puolivälin jälkeen Suomessa koettiin niin lauhoja talvia että Kaisaniemessä kokeiltiin appelsiini- ja persikkapuiden kasvatusta ja joissakin puistoissa käsittääkseni sinnitteli taatelipalmuja joille sitten (tietysti) kevättalven viimeisinä pakkasviikkoina kävi huonosti.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 13:14:35 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Suomi ei ollut ihan niin ruuhkaan asti asutettu maa, että maaorjia olisi riittänyt ihan Venäjänkän malliin.
Ja työmieheksi varttumiseen menee kuitenkin monta vuotta.

Laske nyt kummiskin, paljonko kaurapuuroa piti olla varastossa joka päivälle, jos vain sillä elettäisiin talvet.
Tai perunaa. Määrät ovat mielettömiä, ja varastotilat todella heikkoja säilömään noita vain ihmiselle.
Sika oli osa sikäläistä luonnonjärjestystä, kun muu ruoka ei olisi täällä riittänyt.

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 13:56:27 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Kala, unohdat nyt suomalaiset järvet ja rannoille keskittyneen asutuksen. Erilaiset rasvaiset kalat olivat elintärkeitä täällä pohjoisessa.
Kaupungissa asuneet sukulaiseni söivät kalan lisäksi lammasta ja kaniineja joita isän perhe kasvatti pihalla häkeissä. Söin viimeisistä pitkäkorvista tehtyä keittoa 40 vuotta sitten kun isänisälle ei moinen enää uponnut. Faijan kanssa pidettiin sapuskasta todella.
Tiedän molempien vanhempieni perheiden arjesta 1800-luvun loppupuoliskolta saakka eikä yhdestäkään siasta (eläimestä) ole yhtään mainintaa.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 14:17:22 
Poissa
PaikallisSapuskaErkki
PaikallisSapuskaErkki
Avatar

Liittynyt: 2004-05-20 06:07:25
Viestit: 47843
Rasvakaloista keskusteltiin kauan sitten karpeissa, ja silloinen väite oli, ettei suomalaisissa talvikaloissa juuri ollut rasvaa. Samaa sanoo fineli, jonka mukaan silakka/kuha/ahven/hauki linjalta rasvaa löytyy noin 5g/100g

Ne olivat toki hyvä ja välillä elintärkeä lisä maaseudulla (jota lähes koko Suomi tuolloin oli).

(Isänisänsetä maattomana lähti metsänraivaaja-torppariksi ja vuosikymmeniä omillaan korvessa.
Lehmä, kanoja ja ainakin pukki eli hänen kanssaan samassa torpassa talvet;
rukiin söi jyvinä tai teki siitä kevyesti hapatettua juotavaa, kun ei emännättömälle miehelle kukaan leiponut)

_________________
Erkki terveys- eko- ja eettisistä syistä. Tyyli täällä, kliks
Ei eläinkään pysy terveenä jatkuvasti vaihtelevalla sapuskalla.
We are 90% microbes and 10% human.
Why invent a cure when you can profit from thousands of remedies? (DrWho)


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 14:24:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
Mihin unohtuivat sangen rasvaiset hylje ja norppa?

Saimaannorpastakin maksettiin tapporahaa vielä 1960-luvulla...

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 15:26:22 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Toisinsyöjä kirjoitti:
Mihin unohtuivat sangen rasvaiset hylje ja norppa?

Saimaannorpastakin maksettiin tapporahaa vielä 1960-luvulla...


:lol: tapporahaa ei varmasti maksettu palanpainikkeeksi. Hyljettä pidettiin /pidetään tuhoeläimenä koska ne olivat samoilla apajilla kalastajien kanssa.

Els, suomalaiset järvikalat ovat todellakin varsin vähärasvaisia paitsi ne talvella tärkeimmät, silakka, muikku, siika ja jäämereltä tänne kuljetettu rasvasilli ja tietysti kaikkein arvostetuimmat - lohi ja taimen.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 15:31:45 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
jussi kirjoitti:
:lol: tapporahaa ei varmasti maksettu palanpainikkeeksi. Hyljettä pidettiin /pidetään tuhoeläimenä koska ne olivat samoilla apajilla kalastajien kanssa.


Pointti ei ollut se tapporaha, mainitsin sen vain pointtina joka osoittaa että hylkeitä ja norppia on metsästetty. Mitä kauemmaksi taaksepäin mennään sitä suurempi on ollut se hylje- ja norppakanta. Ja jos ei muuta järkevää syötävää ole ja sellaisen saa metsästettyä, niin eikös sitä silloin kuitenkin syödä? Väitätkö, että joku näkee mieluummin nälkää tai on syömättä eläinkunnan tuotetta, jos se saatavilla oleva on hylje/norppa?

Jos ei nyt ajatella esim. viimeistä paria sataa vuotta, vaan tuolta 1500-luvulta taaksepäin - vielä silloin suurin osa suomenniemellä asuvista oli kalastaja-metsästäjä-keräilijöitä, koska maataloustuotanto oli niin onnetonta - niin ihan satavarmasti on hylkeitä ja norppia syöty kun on saatu kiinni.

Ja se mielenkiintoinen ajanjakso on itse asiassa vielä varhaisempi, eli aika ennen maanviljelyn alkua, ei tuon uusimuotisen hömpötyksen jälkeen alkanut meininki. Joka muuten laski keskipituutta noin 10 senttiä, elinajanodotetta 8 vuotta ja toi samalla autoimmuunitaudit yms. ihmiskunnan riesaksi.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 15:42:52 
Poissa
voipallo
voipallo

Liittynyt: 2006-01-03 14:37:31
Viestit: 13162
Toisinsyöjä kirjoitti:
Pointti ei ollut se tapporaha, mainitsin sen vain pointtina joka osoittaa että hylkeitä ja norppia on metsästetty. Mitä kauemmaksi taaksepäin mennään sitä suurempi on ollut se hylje- ja norppakanta. Ja jos ei muuta järkevää syötävää ole ja sellaisen saa metsästettyä, niin eikös sitä silloin kuitenkin syödä? Väitätkö, että joku näkee mieluummin nälkää tai on syömättä eläinkunnan tuotetta, jos se saatavilla oleva on hylje/norppa?


Norppia metsästetään edelleenkin Suomessa (tämä saattaa järkyttää) ja käsittääkseni syödäänkin.

En ole väittänyt kenenkään nälkäisen kieltäytyneen lihansyönnistä, se on varsin elitististä tuo vegetarismi eikä ole onnistunut kuin viime vuosikymmeninä täällä. Hassu olet.

_________________
“To be is to do - Socrates
To do is to be - Sartre
Do Be Do Be Do - Sinatra”

― Kurt Vonnegut


Ylös
   
ViestiLähetetty: 2015-12-15 16:00:27 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Liittynyt: 2011-05-12 11:15:38
Viestit: 5346
jussi kirjoitti:
En ole väittänyt kenenkään nälkäisen kieltäytyneen lihansyönnistä, se on varsin elitististä tuo vegetarismi eikä ole onnistunut kuin viime vuosikymmeninä täällä. Hassu olet.


Hassu?

Minä vain lisäsin yhden mahdollisen eläinrasvan ja -proteiinin lähteen sinun ja Elsin keskusteluun. Mikä siinä on hassua?

Vegetarismi onnistuu huonosti yhtään missään, ainakin täysveganismi - yhtään vegaanista alkuperäiskansaa ei tunneta.

Kaikille, jotka haluavat kutistaa aivojaan ja pidentää ohutsuoltaan se sen sijaan sopii erinomaisesti. Ihmislajilla näin on jo jonkin verran käynyt maanviljelyksen alun jälkeen.

_________________
Lipidaari, laktovoori, lähiruoka

Jos kerron tekeväni jotain itse, se ei tarkoita että suosittelen muita tekemään samoin.
Kaikki sanottava sanottu tismalleen kuten tarkoitan, tulkinnat & rivienväliinluvut täysin omalla vastuulla.


Ylös
   
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 80 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 3 4 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa


Voit kirjoittaa uusia viestejä
Voit vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia viestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja

Etsi tätä:
Hyppää:  
Keskustelufoorumin ohjelmisto phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Käännös: phpBB Suomi (lurttinen, harritapio, Pettis)