karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-09-08 12:37:06

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2017-03-25 16:01:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kävin pitkästä aikaa Inbody -mittauksessa ja tuo aiemminkin kauhistelemani sisäelinrasva se vain lisääntyy. Nyt viskeraalirasvaa oli jo +62 cm2, kun kolme vuotta sitten (keväällä 2014) lukema oli laskenut +52:n kevään 2013 siihenastisesta huipusta eli +58:sta. Silloin oletin pahimman olevan jo ohi ja kehityksen menevän oikeaan suuntaan, mutta ei näköjään. Huolestuttavaahan tuossa on ennen kaikkea se, että rasva% on niinkin alhainen kuin 11,7%, eikä se ole muuttunut miksikään. Mutta miksi sisäelinrasvan määrä vain kasvaa? Ja kyllähän tuon huomaa tossa pötsissäkin jo, kasvamaan päinhän se on. Karppilinjani on löystynyt huomattavasti, koska olen oireillut jonkun verran jo pidempään ja kaloreita pitää saada. Nukkumiseni on ollut vaikeaa jo pitkään, eikä olo muutenkaan mikään paras mahdollinen (toki nyt parempi kuin vaikkapa 3-4 vuotta sitten). Mahan olen saanut säännölliseksi magnesiumilla, eikä ummetusta ole ollut kuin harvoin. Ennen olin jatkuvasti ummella, ja ajattelin senkin vaikuttavan negatiivisesti tuohon viskeraalirasvaan.

Minkälaisia arvoja muilla on tullut Inbodysta? Eihän tuota kannata lukea kuin piru raamattua, mutta kai tuo jonkinlaista osviittaa antaa. Paino ja rasva% ovat pysyneet lähes täsmälleen samana, mutta viskeraalirasva lisääntynyt melkein 10 neliösenttiä. Alimmillaan kone näytti viskeraalirasvaksi +5 cm2 vuonna 2010. Silloin tosin voinkin vielä hyvin.

ViestiLähetetty: 2017-03-25 16:33:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mä olen vihonviimeinen neuvomaan ketään/mistään kun oma karppaus on aivan retuperällä ja kiloja tulee vaan lisää sen sijaan että olisin laihtunut saatika että missään mittauksissa koskaan käynyt, peili ja housujen vyötärö kyllä kertovat että tilanne on huono..mutta kysympä nyt kumminkin, tuohon huonohkoon nukkumiseesi liittyen jotta onko kovasti stressiå? mä olen sen huomannut olevan kyllä kaikkein tehokkain elimistön kiusankappaleen, heti sokerin jälkeen, tai jopa ennen sitä. stressihormonit kun tehokkaasti sekottaa aineenvaihduntaa tai jarruttaa sen normia toimintaa vaikka kuinka yrittäis elintavat pitää kurissa. Toinen kyssäri koskee alkoa ja sen käytön määrää..itellä välillä lipsahtaa runsaamman puolelle ja se kyllä myös tuntuu vyötärömitassa..voihan tuo viskeraalirasva johtua monesta muustakin mutta tulipahan nuo mulle mieleeni, joku viisaampi voi tietää ja kertoa enemmän. Toisaalta sun kokonaisrasvanmäärä on noinkin alhainen, ei parin prosenttiyksikön muutos suuntaa jos toiseen välttis mitään meinaa mihinkään, tuskin ainakaan mitenkään vaarallista on.

ViestiLähetetty: 2017-03-25 16:54:42 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Kiitos vastauksesta. Alkoholi ei kyllä ole ongelma, käytän sitä hyvin vähän. Stressiäkään ei viime aikoina ole oikeastaan ollut... vaikka kroppani kyllä saattaa olla jatkuvassa stressissä. Kortisoliarvot olivat päin persettä monta vuotta sitten mitattaessa, mutta en pyynnöstä huolimatta saanut kortisolilääkitystä edes kokeeksi.

ViestiLähetetty: 2017-03-26 08:50:16 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joo, siis kroppa voi kyllä olla stressissä vaikka mieli ei olisikaan. Ja yleensä jos mieli on stressaantunut, on myös kroppa. Mielen stressiä voi myös olla vaikea tunnistaa. Näin on ollut mullakin..vasta kun aloin olla todella väsynyt ja totaalisen aloitekyvytön aloin ymmärtää miten paha ja jo pitkään jatkunut stressi mun päässä sekä kropassa on jyllännyt, vuosia. Terapiassa käynyt jo jonkin aikaa ja pikkuhiljaa eriasteiset solmut aukee. Stressin juurisyyt on mun kohdalla todella pitkän ajan takaa, osa jopa lapsuudesta ja tietynlaisista käyttäytymismalleista ja ympäristötekijöistäkin paljon. Yksi todella iso tekijä mulla (nämähän on toki yksilöllisiä juttuja, mutta olen kuullut monen kokevan samoinkin), on ollut järjetön kiire ja ylikuorma töissä. Siinä sivussa eriasteista työpaikka kiusaamista, mitätöintiä, omanarvontunteen laskua..näistä kaikista kun tätä riitävän kauan kestää, kroppa alkaa reagoida huonolla nukkumisella ja sehän on sitten jo siinä, koko kroppa sekaisin.

Se että kroppa on stressissä voi johtua hyvin arkisesta asiasta, jota ei vaan esim itse edes huomaa, otetaan esim aamun aloitus. Koetko että pitäis saada nukkua enemmän tai heräät aiemmin kuin kello soi? Oma kehon rytmi ei sovikaan kellon ja kalenterin tavoitteisiin. Monelle ei ole ongelma jos herää ennen kuin kello soi, mutta jos nii on joka aamu ja herää kaks tuntia aikaisemmin joka aamu ja työpaikalla ei voi sitä "hyödyntää", ei ole joustavaa työaikaa, se voi kostautua iltapäivällä/illalla, välttämättä ei tule mentyä riittävän ajoissa nukkumaan, koska jos tekemistä on paljon ei edes huomaa että se luonnollinen nukahtamisaika meni jo, ja kestää vähintään puolitoista tuntia saada kroppa siihen nukahtamis "moodiin"..tätä tapahtuu hyvin yleisesti, ainakin omassa tuttavapiirissä on yleistä. Me joudutaan elämään kellon ja kalenterin ehdoilla enemmän kuin oman kehon viestien ehdoilla.

Toisaalta jos vaikka liikkuu paljon, se voi stressata kroppaa..vaikka varsinaisia ylikunnon oireita ei olisikaan. Sitäkään ei ehkä tule ajatelleeksi, että vaikka liikunta on todella hyväksi, voi olla vaikea huomata missä menee sopivan, juuri minulle sopivan määrän raja. On paljon erilaisia suosituksia, mutta ihan kuten kaikessa muussakin, pitäis tässäkin löytää se oma itselle sopiva sekä laji että määrä. ja kliseisesti sanottuna pitäis sitä omaa kroppaa jotenkin pystyä kuuntelemaan, mitä se viestii. Mikä sitten onkin tosi vaikeaa kun me yleisesti ollaan ihan täysin unohdettu miltä se kropan viestittely kuulostaa. Täällä paljon puhutaan nälän tuntemisesta ja oman kropan kuuntelemisesta, niin tää on sama juttu liikkumisen kohdalla. Tai miten muuten kohtelee itseään, antaa muiden kohdella, vaatiiko itseltään liikaa tai liian vähän, onko armollinen myös itselleen, kuin muillekin..ideaali tietty on että kaikki on tasapainossa, sen saavuttaminen onkin sitten toinen juttu, koko elämän kestävää opiskelua :)

ViestiLähetetty: 2017-03-26 12:25:18 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

En välttämättä liiku liikaa "per se", vaan liikunnan intensiteetti ja kesto kerrallaan on ehkä liian korkea. Lisäksi lihashuolto ja venyttely jäävät varmasti liian vähälle huomiolle. Esimerkkinä sunnuntaisin (vieläpä kohtalaisen myöhään illalla) oleva futsal-vuoro, jossa on joskus vain 4 vs 4 -pelit ilman vaihtomiehiä ja vuoron kesto on 1,5 h, josta pelataan ehkä n. 75 min. En osaa säästellä yhtään, vaan vedän niin lujaa kuin jaksan alusta loppuun ja vuoron jälkeen olen ihan katkipoikki ja mahdollisesti nukunkin huonosti. Olen yrittänyt sanoa, että eiköhän se n. 60 minuutin peli riitä jos ei ole vaihtomiehiä, mutta eivät nämä kentällä lähinnä kävelevät ole koskaan tuota ostaneet. Kyllähän sitä kävellä jaksaa tunnin, mutta eihän se mitään peliä olisi, jos kaikki vain kävelisivät. Sitten siellä on pari tällaista hullua, jotka terveytensäkin uhalla juoksevat sen koko ajan. Tänään aion ottaa rennosti nuo höntsäpelit. Olen muutenkin ollut lapsesta asti helposti stressaantuvaa sorttia, jolla on mennyt yöunet sekaisin helposta jo ihan lapsenakin.

ViestiLähetetty: 2017-03-26 13:39:50 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jepejee kirjoitti:
Kävin pitkästä aikaa Inbody -mittauksessa ja tuo aiemminkin kauhistelemani sisäelinrasva se vain lisääntyy. Nyt viskeraalirasvaa oli jo +62 cm2, kun kolme vuotta sitten (keväällä 2014) lukema oli laskenut +52:n kevään 2013 siihenastisesta huipusta eli +58:sta. Silloin oletin pahimman olevan jo ohi ja kehityksen menevän oikeaan suuntaan, mutta ei näköjään. Huolestuttavaahan tuossa on ennen kaikkea se, että rasva% on niinkin alhainen kuin 11,7%, eikä se ole muuttunut miksikään. Mutta miksi sisäelinrasvan määrä vain kasvaa? Ja kyllähän tuon huomaa tossa pötsissäkin jo, kasvamaan päinhän se on. Karppilinjani on löystynyt huomattavasti, koska olen oireillut jonkun verran jo pidempään ja kaloreita pitää saada. Nukkumiseni on ollut vaikeaa jo pitkään, eikä olo muutenkaan mikään paras mahdollinen (toki nyt parempi kuin vaikkapa 3-4 vuotta sitten). Mahan olen saanut säännölliseksi magnesiumilla, eikä ummetusta ole ollut kuin harvoin. Ennen olin jatkuvasti ummella, ja ajattelin senkin vaikuttavan negatiivisesti tuohon viskeraalirasvaan.

Minkälaisia arvoja muilla on tullut Inbodysta? Eihän tuota kannata lukea kuin piru raamattua, mutta kai tuo jonkinlaista osviittaa antaa. Paino ja rasva% ovat pysyneet lähes täsmälleen samana, mutta viskeraalirasva lisääntynyt melkein 10 neliösenttiä. Alimmillaan kone näytti viskeraalirasvaksi +5 cm2 vuonna 2010. Silloin tosin voinkin vielä hyvin.

Mitä muita oireita noihin uniongelmiin liittyy? Onko muita elintapamuutoksia tullut tehtyä?

Itsellä noita nukkumisongelmia tuli tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Onhan sekin jo ongelma, että jos vituttaa noin ylipäätään, niin uniongelmia tulee ja jos on uniongelmia, niin vituttaa entistä enemmän ja kun vituttaa enemmän, niin uniongelmat vain lisääntyvät...

ViestiLähetetty: 2017-03-26 15:40:37 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mohmelo kirjoitti:
Mitä muita oireita noihin uniongelmiin liittyy? Onko muita elintapamuutoksia tullut tehtyä?

Itsellä noita nukkumisongelmia tuli tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Onhan sekin jo ongelma, että jos vituttaa noin ylipäätään, niin uniongelmia tulee ja jos on uniongelmia, niin vituttaa entistä enemmän ja kun vituttaa enemmän, niin uniongelmat vain lisääntyvät...

Olen täällä joskus purkanutkin tuota vyyhtiäni, ainakin kilpirauhastopikissa. Lyhyesti sanottuna terveyteni romahti ihan yhtäkkiä vuoden 2011 alkupuolella. Olin tuolloin karpannut n. 3,5 vuotta. Muutos tapahtui ihan oikeasti melkein yhdessä yössä... se on näin jälkeenpäin ajateltuna ja kirjoitettunakin ihan uskomatonta. Muistan vielä tarkasti tuon tapahtuman ja se alkoi, kun olin viihteellä ja jo silloin kropassa tapahtui jotain ihmeellistä. Menin ihan helvetin humalaan kohtalaisen vähästä juomisesta ja minut piti kantaa kotiin... seuraavana aamuna, eli sunnuntaina menin klo 10:ksi töihin ja olin päivän töissä ihan normaalisti klo 16 saakka. Kotiin päästyäni tuli ihan järkyttävän huono olo, oksentelin runsaasti ja olin viltin alla ihan horkassa loppuillan. Sen jälkeen mikään ei ollut ennallaan, oli ihan kuin kropastani olisi käännetty joku vipu on-asennosta offille. Iho ja päänahka olivat kuivat ja hilseilevät, hiukset rutikuivat, nukkuminen meni huonoksi, ruumiinlämpö laski ja paleli koko ajan, testosteronitasot laskivat jne. Tuota vyyhtiä tässä on yritetty sen jälkeen ratkoa enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Saatan joskus satunnaisesti nukkua ihan hyvinkin, mutta pääasiassa nukkuminen on kestoltaan suhteellisen normaalia (6-8 tuntia), mutta unen laatu on surkeaa eli heräilen ja näen jatkuvasti unia. Viskeraalirasvatasot tosiaan kymmenkertaistuivat inbodyn mukaan vuoden 2010 keväästä vuoden 2011 kevääseen.

ViestiLähetetty: 2017-03-26 17:32:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Tuo mohmelon kommentti oli hyvä, ketutus helposti tekee huonoa nukkumista joka tekee lisää ketutusta..kierre syntyy helposti. Mulle tuli mieleeni tuosta sun peli innostasi, että vaikka reipaskin liikunta on monesti ihan hyväksi, se voi kuitenkin olla huonoa jos kroppa on selvästi stressinen, kuten sulla taitaa olla. Lisäksi tuo että tuo reipas liikkuminen tapahtuu illalla melko myöhään, tekee seuraavan yön levottomaksi kun keho ei ole ehtinyt levätä, eli sulle jää se peli ikään kuin päälle, mielessä, vaikka kroppa jo onkin pötköllään..eli ensiapuna vois kokeilla parin kk:n taukoa rasittavammasta liikunnasta vain tosi kevyttä, kävelyä, uintia, luonnossa lintujen laulua..jotkut meditoi,toiset joogaa..nekin rentouttaa stressistä kehoa ja mieltä.

Tuo alkoholin "outo" jälkitauti saattoi olla kovemman luokan krapula tai jopa lievä alkoholimyrkytys. Myös alkon laatu voivaikuttaa? Olitko tuolloin hyvin hoikassa kunnossa? Alkoholin sietokyky on yksilöllistä ja myös se mitä päivän aikana / alkoholin kanssa on syönyt. Muistan kerran jonkun lääkärin kertoneen allergioista puhuttaessa tarinan jossa henkilö sai outoa nokkosihottumaa eikä syytä meinattu löytää. Kunnes henkilö sattumalta teki saman uudelleen, eli söi sinihomejuustoa (jotain ranskalaista erikoisempaa) ja joi punaviiniä, henkilö ei erityisemmin ollut niiden suuriystävä, ja viiniä meni joskus satunnaisesti lasillinen. Homejuustoa tosi harvoin. Javieläkin harvemmin niitä kahta yhdessä. Mutta se kombinaatio teki henkilölle kammottavan kutinan ja nokkosihottuman... erikseen syötynä ongelmaa ei ollut..

On varmaan epätodennäköistä että tuo yksi tapahtuma vielävuosien päästä enää vaikuttaisi, epäilen että tuo stressi ja huono nukkuminen (kaikille ei todellakaan riitä se perus 8-9tuntia, varsinkin jos usein heräilee) on todennäköisempi selitys aineenvaihdunnan häiriöille. Ikäkin vaikuttaa, vanheneminen hidastaa jonkin verran metaboliaa, olemme jatkuvassa muutoksen tilassa. Hormonit vaikuttaa tavalla jos toisella..monta muuttujaa.. :)

ViestiLähetetty: 2017-03-26 21:25:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Kyllä nämä kaikki asiat ovat jo tiedossa... pallopelit ovat vain aina olleet niin suuri osa elämää ja henkistä hyvinvointia, ettei niitä kyllä millään haluttaisi jättää kokonaan poiskaan. Tänään pystyin kuitenkin ottamaan kutakuinkin rennosti, enkä vetänyt itseäni ihan kiikkuun. Taukoakin olen pitänyt kaikesta liikunnasta pisimmillään n. kuukauden, eikä ainakaan siinä ajassa tuo uni kovin paljoa parantunut. Lisäksi kahvinjuonti ei varmasti tee hyvää stressaantuneelle elimistölle, mutta sekin on niitä elämän pieniä iloja ja vaikea jättää kokonaan pois. Pitäisi pyrkiä siihen, että joisi ainoastaan aamulla pienen kupillisen kahvia.

Kyllä mulla jonkinlainen käsitys on omasta viinapäästä, eikä tuollaista kuvailemaani reaktiota ole tullut koskaan tuota ennen eikä tuon jälkeen... jotain hämärää silloin tapahtui. Hoikkahan toki olin silloin, mutta en sen hoikempi kuin aikaisemminkaan. Joo eikä se varmasti enää vaikuta, mutta se vaan jäi jotenkin mieleen sellaisena outona tapahtumana, jonka jälkeen olo huononi radikaalisti. Jotain hormonaalista tämä varmasti on.

ViestiLähetetty: 2017-03-27 07:23:16 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Mulla se kilpirauhasongelma teki melkoisen vaikutuksen alkoholinsietoon. Lasillinen viiniä oli ihan maksimi, jos erehtyi toiseen tilkkaan, niin yö meni samantien reisille, kuin olisi kauhea krapula joka alkoi vaan heti. Yhdistin sen itselläni kilpparilääkkeeseen, mutta saattaisi olla itse kilppariinkin liittyvä. Ja mä olin saanut sen kortisoninkin niihin romahtaneisiin tasoihin (pitkään jatkunut -krooninen- stressi).
No, tää ei nyt vastaa kysymykseen, hairahduin.
Mutta mun kropalle kävi tää myös muutama vuosi hiilarien tiukemman rajoittamisen jälkeen... Täällä ei varmaan saa sanoa, mutta olen kyllä miettinyt aiheuttiko suorastaan just mun kropalle sairastumiset? Mulle tuntuu sopivan melko väljät hiilarit paljon paremmin. Ihan pikkujuttuja ei ole kilpirauhas- ja lisämunuaisongelmat...

ViestiLähetetty: 2017-03-27 09:36:58 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ooo kirjoitti:
Mulla se kilpirauhasongelma teki melkoisen vaikutuksen alkoholinsietoon. Lasillinen viiniä oli ihan maksimi, jos erehtyi toiseen tilkkaan, niin yö meni samantien reisille, kuin olisi kauhea krapula joka alkoi vaan heti. Yhdistin sen itselläni kilpparilääkkeeseen, mutta saattaisi olla itse kilppariinkin liittyvä. Ja mä olin saanut sen kortisoninkin niihin romahtaneisiin tasoihin (pitkään jatkunut -krooninen- stressi).
No, tää ei nyt vastaa kysymykseen, hairahduin.
Mutta mun kropalle kävi tää myös muutama vuosi hiilarien tiukemman rajoittamisen jälkeen... Täällä ei varmaan saa sanoa, mutta olen kyllä miettinyt aiheuttiko suorastaan just mun kropalle sairastumiset? Mulle tuntuu sopivan melko väljät hiilarit paljon paremmin. Ihan pikkujuttuja ei ole kilpirauhas- ja lisämunuaisongelmat...

Samaa olen itsekin miettinyt, että josko tiukka karppaus ei vain sovi minulle? Vaikka olo olikin todella hyvä ne ensimmäiset vuodet. Tai sitten ongelma oli vain se, että söimme molemmat auttamatta liian vähän. Sinäkin taisit vielä harrastaa reipasta liikuntaakin tiukasti karpatessasi?

En olekaan ollut enää niin tiukalla karpilla, vaan hiilareita menee sellaiset ainakin 50 grammaa "lepopäivinäkin", ja "treenipäivinä" sitten ~100 grammaa.

ViestiLähetetty: 2017-03-27 09:43:31 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Yksi hyvä asia sektioon joutumisessa oli. Sain ihan ensikäden tietoa lääkäriltä omasta viskeraalirasvatilanteesta. Sitä ei yksinkertaisesti ole :D Tiputti kyllä maan pinnalle ihonalaisen rasvan suhteen, sitä on sitten huomattavasti liikaa.

Mulle tehtiin noita inbodymittauksia tuossa kolme (vai neljä) vuotta sitten kun hassasin rahaa pt:n muodossa. Viskeraalirasvaa oli silloin kuulemma kanssa ihan huomattavasti, vaikka sitä nyt taas 15 kiloa painavampana ei ole muka lainkaan. Jotkut mittaukset taas näyttivät liki normaalia rasvaprosenttia, vaikka sokea reettakin näkee että mistä tahansa päin kroppaa sai kourallisen fläsää kiinni. Olihan se viihteellistä, mutta en kyllä hirveästi stressaisi niiden tulosten perusteella. Tai siis en stressaisi kyllä sinuna yhtään lisää ja varsinkaan sen takia mitä joku inbody näyttää :roll:

ViestiLähetetty: 2017-03-27 09:47:09 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

En mä mitään erityistä treeniä vetänyt, ihan tavallisia juttuja vaan, ratsastusta ja tanssiakin varmaan silloin, koiralenkkejä. Ei mitään salitouhua...
Ja kalorit silloin kun laskin olivat kyllä minusta ihan ei-kituliaat...

Ja tietysti tuo rasvamittausproblematiikka on varmaan totta. Tosin en tiedä kannattaako sen vuoksi hankkiutua leikkauksiin :mrgreen:

ViestiLähetetty: 2017-03-27 09:55:49 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Joulupukki kirjoitti:
Yksi hyvä asia sektioon joutumisessa oli. Sain ihan ensikäden tietoa lääkäriltä omasta viskeraalirasvatilanteesta. Sitä ei yksinkertaisesti ole :D Tiputti kyllä maan pinnalle ihonalaisen rasvan suhteen, sitä on sitten huomattavasti liikaa.

Mulle tehtiin noita inbodymittauksia tuossa kolme (vai neljä) vuotta sitten kun hassasin rahaa pt:n muodossa. Viskeraalirasvaa oli silloin kuulemma kanssa ihan huomattavasti, vaikka sitä nyt taas 15 kiloa painavampana ei ole muka lainkaan. Jotkut mittaukset taas näyttivät liki normaalia rasvaprosenttia, vaikka sokea reettakin näkee että mistä tahansa päin kroppaa sai kourallisen fläsää kiinni. Olihan se viihteellistä, mutta en kyllä hirveästi stressaisi niiden tulosten perusteella. Tai siis en stressaisi kyllä sinuna yhtään lisää ja varsinkaan sen takia mitä joku inbody näyttää :roll:

Jep, onhan mulla alavatsassa läskiä, sen näkee silmälläkin ja siitä saa ihan reippaan otteen. Siksi tuo kokonaisrasva% 11,7% on hieman epäuskottava. Mutta se on sentään sellaista löllöä läskiä, eikä sitä ilmeisesti vaarallisempaa "kovettunutta" rasvaa. Jaloissa ja varsinkin käsissä taas ei ole rasvaa juuri ollenkaan, ja sen Inbodykin totesi. Verisuonet paistavat käsistä usein ja sanoipahan hoitajakin verikoetta kyynärtaipeesta ottaessaan, että "tämä sun käsi voisi olla anatomian oppikirjoissa, kun kaikki suonet näkyy". Tuota Inbodyn luotettavuutta olen tosiaan myös miettinyt, mutta kun terveydentila on muutenkin vähän sinne päin, niin sitä alkaa miettimään, että jospa se sittenkin antaa suuntia. Tuntuu aika epätieteelliseltä varsinkin tuon viskeraalirasvan mittausmenetelmä, kun ilmeisesti mittaa jotenkin lantion/alavatsan leveyden perusteella sitä :o .

Johonkin hormonaaliseen häikkäänhän tuokin taitaa viitata, että rasva kertyy alavatsaan :( . Taitaa olla naisilla yleisempää?

ViestiLähetetty: 2017-03-27 10:05:05 
Poissa
zombikarppi
zombikarppi

Tuossa voi olla jotain perää. Sen jälkeen kun mun terveys lähti kohenemaan niin alavatsalla ei ole ollut edes turvotusta enää. Läskiä on kyllä joka paikassa, mutta ei oikeastaan siinä alavatsalla.

ViestiLähetetty: 2017-03-27 14:16:15 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jepejee kirjoitti:
Mohmelo kirjoitti:

Olen täällä joskus purkanutkin tuota vyyhtiäni, ainakin kilpirauhastopikissa. Lyhyesti sanottuna terveyteni romahti ihan yhtäkkiä vuoden 2011 alkupuolella. Olin tuolloin karpannut n. 3,5 vuotta. Muutos tapahtui ihan oikeasti melkein yhdessä yössä... se on näin jälkeenpäin ajateltuna ja kirjoitettunakin ihan uskomatonta. Muistan vielä tarkasti tuon tapahtuman ja se alkoi, kun olin viihteellä ja jo silloin kropassa tapahtui jotain ihmeellistä. Menin ihan helvetin humalaan kohtalaisen vähästä juomisesta ja minut piti kantaa kotiin... seuraavana aamuna, eli sunnuntaina menin klo 10:ksi töihin ja olin päivän töissä ihan normaalisti klo 16 saakka. Kotiin päästyäni tuli ihan järkyttävän huono olo, oksentelin runsaasti ja olin viltin alla ihan horkassa loppuillan. Sen jälkeen mikään ei ollut ennallaan, oli ihan kuin kropastani olisi käännetty joku vipu on-asennosta offille. Iho ja päänahka olivat kuivat ja hilseilevät, hiukset rutikuivat, nukkuminen meni huonoksi, ruumiinlämpö laski ja paleli koko ajan, testosteronitasot laskivat jne. Tuota vyyhtiä tässä on yritetty sen jälkeen ratkoa enemmän tai vähemmän aktiivisesti. Saatan joskus satunnaisesti nukkua ihan hyvinkin, mutta pääasiassa nukkuminen on kestoltaan suhteellisen normaalia (6-8 tuntia), mutta unen laatu on surkeaa eli heräilen ja näen jatkuvasti unia. Viskeraalirasvatasot tosiaan kymmenkertaistuivat inbodyn mukaan vuoden 2010 keväästä vuoden 2011 kevääseen.

Millaisia unia ja miten heräilet? Pelkotiloja, ahdistusta? Tuleeko uni herkästi? Mitään kipuja tms?

ViestiLähetetty: 2017-03-27 16:07:12 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

^ Harvoin ne unet mitään painajaisia ovat... ihan perus-unia, joskus ahdistavia, mutta eivät yleensä. Nukun monesti ns. "koiran unta" varsinkin aamuyöstä eteenpäin. Sitten kyllästyn siihen 15 minuutin nukkumiseen ja heräämiseen joskus klo 7 aamulla :D.

ViestiLähetetty: 2017-03-27 17:17:13 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

jepejee kirjoitti:
^ Harvoin ne unet mitään painajaisia ovat... ihan perus-unia, joskus ahdistavia, mutta eivät yleensä. Nukun monesti ns. "koiran unta" varsinkin aamuyöstä eteenpäin. Sitten kyllästyn siihen 15 minuutin nukkumiseen ja heräämiseen joskus klo 7 aamulla :D.

Omat tuntemukset heräämisen jälkeen siis? Liittymättä uniin.

ViestiLähetetty: 2017-03-27 18:24:26 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mulla myös nukkuminen lapsesta asti ollut huonoa. Lähes joka yö herään n klo 3.-3.30 -4 . Ja monesti nukahtaminen tuon jälkeen on vaikeaa, tunti helposti menee pyöriessä, ja kun sitten nukahdan uni on enemmän tai vähemmän katkonaista. Tällä hetkellä en ole työssä joten vähän helpompaa kun ei tarvitse ressata heräämisestä väsyneenä, mutta muistan kuinka hermoja kiristävää se puoli kuudelta herääminen oli..työmatka kun oli sen verran pitkä että piti lähteä ajoissa ja mulla muutenkin aamutoimiin menee kauan ja haluan edes aamulla tehdä asiat omaan tahtiin. Mutta kun tuota tapahtuu lähes päivittäin, viikosta ja kksta toiseen vuosikausia ,ei oikeastaan ole mikään ihme että on stressi, ihan isolla ässällä. Ja kun soppaan sotkee vielä muitakin muuttujia se stressi kehittyy masikseksi, itse kun voi asioihin vaikuttaa vain rajallisesti..lohdullista tässä kaikessa kuitenkin on että tuo aamuöinen heräily kuulemma on tosi tavallista ja että mun kroppani nyt vaan on vielä luolanaisen moodissa ja pitää herätä vahtimaan ympäristöä mahdollisilta vaaroilta. Enpä ihmettelisi jos joku tutkija kertois että me ei ihan oikeesti ollakaan muututtu juuri mitenkään sieltä luolamies/nais ajoista, vaikka koko maailman meno niin meille yrittää toitottaa/markkinoida. Että oliskos niin että vanhassa vara parempi, niin syömisissä, liikkumisissa kuin muissakin elintavoissa jotka meidän elämiin ja terveyteenkin vaikuttaa, pitäis palata "juurilleen" (luolamiehen nurkille) näissä jutuissa ja ottaa kevyemmin, miettiä huomista vähän vähemmän ja yrittää jättää eilinen sekin vähemmälle vatvomiselle, nauttia enemmän tästä ainulaatuisesta hetkestä..tulipas runollisesti..noniin, siis enemmän relaamista, myös näissä ruokavalioasioissa.

ViestiLähetetty: 2017-03-27 20:32:48 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Luolamies-viittaukseen: kyllähän nuo univaivat saattaisivat vähentyä, jos heiluisi päivän pihalla hommissa :). Kesällä 2013 olin pitkiä päiviä mökillä raksahommissa, ja kyllä silloin uni maittoi aika mukavasti. Ruutuaikakin supistui noina päivinä luonnostaan sopivaksi.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 30 viestiä ]  Mene sivulle 1 2 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00