haili kirjoitti:
Mä oon taas ollu sellainen satunnainen kävijä, kun en ehi, enkä taho, kun tulee paha mieli. Oon huomannut, että en oo ainoa, joka palaa hiilarimaahan ja poistuu forumilta hetkeksi. Mistä se johtuu? Ei siis forumilta poistuminen, vaan paluu hiilarimaahan hakemaan pari, kolme, viisikin kiloa takaisin ja nopeesti. Onko meillä olemassa suurempi riski lihoa helposti, kun päässä kolkuttaa ajatus hyvistä rasvoista ja silti se tuore lisäaineeton leipä vaan on hyvää. Onko se laiskuutta? Osa omavalmisteista korvataan puolivalmisteilla tai peräti eineksillä.
En ole ainoa, joka tämän asian kanssa tuskailee. Lueskelen joskus päiväkirjoja ja sieltä turhan usein tai ainakin välillä paljastuu, että kirjoittaja sanoo olleensa poissa kun tein sitä ja tätä ja oli tuota hommaa, enkä ehtinyt. Söin mitä sattuu ja tulin takaisin 5kg (tai 10kg) pulskempana.
Mikä on se kokeneen karpin kompastuskivi, johon lankeaa? Mikä ruuanlaitossa on se kohta, jota emme koe helpoksi vaan palaamme niihin puolivalmisteisiin, etten sanoisi jopa markettimoskaan. Mä olen tätä ihmetellyt omalta kohdaltani useasti, enkä vaan keksi, että miksi kaiken kiireisimpinä aikoina pari vuotta sitten voin hyvin ja karppasin helposti ja nyt kun olis sopivasti aikaa, niin ei vaan kiinnosta tai ei ainakaan tarpeeksi että söisin sitä, jonka tiedän todistetusti tekevän mulle hyvää.
Kuten sanoin, tiedän etten ole ainoa. Onko meillä ratkaisua tähän?
Lainasin aloitusviestin tähän, jotta muistan mistä on kyse. Seurattuani ketjua alusta asti, olen tullut seuraaviin johtopäätelmiin; ...
Jos ja kun aloitetaan viestin ensimmäisestä sanasta, mä eli minä. Ego on vahva karpilla, no, ainakin haililla. Aloitusviestistä voinee päätellä, että kaveri on herkillä, jotain on tapahtunut elämässä. Ainahan sattuu ja tapahtuu. Eikö silloin alitajuisesti palaa vanhaan ja turvalliseen?
Poisoppiminen on vaikeampaa kuin oppiminen?
Kuka on original-paleo, penskasta asti karpannut? Teki mieli laittaa - Ranskasta asti karpannut!

No, hiilarit on turvallisia, tulee olo. Hiilaria on saatavilla.
Loikkaan loppuun samantien, pännii. Mä en suoraan sanoen ymmärrä mikä on niin vaikeaa.
haili kirjoitti:
voin hyvin ja karppasin helposti ja nyt kun olis sopivasti aikaa, niin ei vaan kiinnosta tai ei ainakaan tarpeeksi
Eikö tuossa ole vastaus? Vaatiiko se vertaistukea, ryhmäpainetta, että ymmärtää syödä sitä mikä tekee hyvää? Sosiaalinen eläin? Onko hiilarit huumetta?
Hyvä kysymys on tärkeämpi kuin, teoria on todistettava vääräksi.
Ihme pelleilyä.
Älä mässäile sitä hyvää leipää, jos se lihottaa, tai muuten tekee pahan olon. Se on vaan tajuttava. Ite.
(krapulamoi, kaiken se tietää...)