karppaus.infon arkistoitu foorumi

Tänään on 2026-08-11 12:03:03

Kaikki ajat ovat UTC+02:00

Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 218 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 811 Seuraava
Julkaisija Viesti
ViestiLähetetty: 2010-12-10 01:24:17 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Heips, löysinpäs Heikkilän blogin kautta tämmösen: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyski ... 3%A4hiili* Nousee itseasiassa niskavillat pystyyn. Mutta eipä hätää, kirjoitusta voi kommentoida. Ehdottaisinkin näin joulunalla (kun kaikkia sikoja jo pelottaa niin kovin kovin), että kävisimme jokainen laittamassa palautelootan kautta omat kokemuksemme vähähiilihydraattisesta ruokavaliosta. Älkääkä unohtako kertoa miten syötte, paljonko saatte kuitua ja varsinkaan sitä älkää unohtako, et onko cacca tiukalla. :roll: :lol:
Laitetaan mukavat jouluntoivotukset porukalla Antti Arolle. :D

ViestiLähetetty: 2010-12-10 07:19:51 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Mimmimakia kirjoitti:
Älkääkä unohtako kertoa miten syötte, paljonko saatte kuitua ja varsinkaan sitä älkää unohtako, et onko cacca tiukalla. :roll: :lol:
Laitetaan mukavat jouluntoivotukset porukalla Antti Arolle. :D

"Valtaosa vähähiilihydraattisia ruokavalioita noudattavista kärsiikin kuidun puutteen aiheuttamasta ummetuksesta."
:shock:

jjjjjjjust...

EDIT: OK menee vähän "TMI" osastolle mutta oon nyt 6 viikkoa ollut melko tiukalla VHH:lla ilman mitään isompia repsuja - ne repsutkin on alkoholista ja sokerista (lakritsasta, jäätelöstä) eikä mistään viljatuotteista. Painoa on lähtenyt 7 kiloa. Tämän viikon oon ollut 20 gramman hiilareilla, rasvaa pitkälti yli 100 g päivässä. Muruakaan viljaa en ole tällä viikolla syönyt, ainoat kuidut on vihreästä salaatista, parista porkkanasta ja muutamasta mantelista.

Ja ei oo ollut ummetusta ei, melkein päinvastoin...

ViestiLähetetty: 2010-12-10 08:27:29 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Minusta on varsin huvittavaa kun suurin osa noista kirjoittajista lukee kaiken tiedon muualta,varsin omakohtaista tutkimustulosta on varmaan aika harvalla.

ViestiLähetetty: 2010-12-10 09:52:03 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Paluukarppaillut taas puoli vuotta, aikanaan laihduin "omapainoiseksi" karppaamalla, siis olin edelleen ylipainoinen mutta en sairaalloisen sellainen, ja olin nätti, pieni (äh, lyhyt) ja pyöreä. No, elämä ja monet muuttujat johon ei edes karppaamalla pysty vaikuttamaan, veivät voiton.

Eli heinäkuusta olen taas ollut karpilla. Kiloja lähtenyt noin 4, tai en tiiä kun en edes halunnut aloituspainoa mitata. Ympärysmittakin on pienentynyt jonkun verran, en halua mittailla, joistain vaatteista huomaa. Mutta edelleen olen ylipainoinen, pienentymishomma ei nyt vaan jostain syystä pelaa. No, stressitekijät ovat edelleen samat, niihin en voi oikeastaan vaikuttaa. Samoin syksyn pimeä ei ehkä ole luonnollisin hetki elimistölle päästää irti vararavinnosta. katsotaan tuossa, kunhan päivät taas pitenee kevättä kohti...

Masennuslääkkeet jätin 4 kk sitten pois. Stressitekijät ovat edelleen samat (liittyvät perheeseen, vanhempiin, työtilanteeseen, jne.), mutta pää on kestänyt kasassa. Huonoina hetkinä itken, huudan ja räyhään aikani -ja jatkan sitten elämää. Ennen olisin jumittanut sinne suohon pääsemättä pois. Eli uskon karppauksen vaikuttavan aivokemian puolella tasaavasti ja normalisoivasti.

Väsymys, pieretys, turvotus ja nestepöhö ovat poissa.

Pari kk sitten toheloin töissä ja nivelsiteet meni aika pahasti. Minusta jalkani tervehtyi yllättävät nopeasti ylipainostani (kovempi rasitus) huolimatta. Sen sijaan tuttavani, joka on hoikka ja normaalipainoinen, kasvissyöjä ja leivän suurkuluttaja (joillekin se sopii -ainakin näennäisesti-, mutta me ihmiset olemme erilaisia aineenvaihdunnan jne. suhteen), kärsii edelleen aikaisemmin kesällä tapahtuneesta vastaavasta tapaturmasta.

Allergian suhteen palaan asiaan sit siitepölykauden aikaan. Edellisellä kerralla siitepölyallergia ei kadonnut, mutta karppaus oli aloitettu vasta pari kk ennen pahinta kautta.

ViestiLähetetty: 2010-12-11 10:30:14 
Poissa
vaelluskarppi
vaelluskarppi

Laitoin pikkasen palautetta ja kerroin oman tarinani :D Laittakaa muutkin!

Ellemme varmuudella tiedä, kuinka tulee käymään, olettakaamme että kaikki käy hyvin. Mauno Koivisto

ViestiLähetetty: 2010-12-11 10:35:40 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Kiitos! Mahtavaa! :D

ViestiLähetetty: 2010-12-11 12:53:23 
Poissa
juniorikarppi
juniorikarppi

Jotain se Puska pelkää, niinkuin valtaosa tohtoreista. Eivät varmaan vaan uskalla tunnustaa olleensa väärässä kaikki nämä vuodet...

- 57. päivä karppina.
- Painoa karissut reilu 10kg
- Maha toimii
- Närästys kadonnut
- Ilmavaivat poissa
- Kasvojen, hiuksien ja yläselän rasvoittuminen poissa
- Vallitseva väsytys pois
- Kait se mielikin on tasoittunut. Tätä pitäisi varmaan kysyä vaikka työkaverilta...
- Makeanhimo ja kaikenmaailman napostelut pois
Verenpainetta ja muita veriarvoja ei ole mitattu vielä.

Ja tuossa lenkkipolulla ihmettelin, että pystyn juoks... siis hölkkäämään pakkasella. Ennen tuo harrastus päättyi aina talveen, kun keuhkot ei vain kestänyt kunnon hengästymistä edes 5 asteen pakkasessa. Nyt vetelin -14 eikä tuntunut missään vaikka kunto on huonompi kuin taannoin.. tiedä sitten mistä johtuu.

-hansu-

ViestiLähetetty: 2010-12-12 10:06:43 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Ai niin, unohdin! Aineenvaihdunta. Ennen se oli aivan tukossa ja esim. saunominen oli minulla 5 min lauteilla "ei saa heittää löylyä!!", tuloksena tukkoinen ja kurja olo. Mie en hikoillut. Nykyään nautin saunomisesta pitkän kaavan mukaan, niinkuin kunnon suomalainen. Liikkumistakin se helpottaa kun hiki irtoaa lenkillä. Siis miten se voikin vaikuttaa niin paljon yleiseen olotilaan, kun aineenvaihdunta toimii kunnolla.

Ai niin ja se WPW, joka miulla todettiin alkuvuodesta. No se nyt on rakenteellinen poikkeama sydämen toiminnassa, virheellistä oikorataa ei VHH pysty PARANTAMAAN. Mutta kesällä käytyäni sydänpolilla sain beetasalpaajat. Ei ole tarvinnu käyttää, en aina edes muista koko asiaa. No, voi olla ettei karppauksella ole mitään tekemistä asian kanssa. Tai en tiedä. Moni on kertonut että hiilari saa aikaan sydämentykytykset. Miulla liialliset sydämentykytykset saattaa aiheuttaa totaalisen sydämen ylikierroksille menon.

ViestiLähetetty: 2010-12-13 11:41:22 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

piparimuru kirjoitti:
Ai niin, unohdin! Aineenvaihdunta. Ennen se oli aivan tukossa ja esim. saunominen oli minulla 5 min lauteilla "ei saa heittää löylyä!!", tuloksena tukkoinen ja kurja olo. Mie en hikoillut. Nykyään nautin saunomisesta pitkän kaavan mukaan, niinkuin kunnon suomalainen. Liikkumistakin se helpottaa kun hiki irtoaa lenkillä. Siis miten se voikin vaikuttaa niin paljon yleiseen olotilaan, kun aineenvaihdunta toimii kunnolla.

Ooh, en olekaan ollut outolintu. "Mukavaa" että on muitakin, jotka eivät ole kestäneet lämpöä.

ViestiLähetetty: 2010-12-13 15:14:38 
Poissa
sintti
sintti

-refluksi-oireet kurissa, ei närästä, kirvele, mene ääni tai okseta/kuvota
-iho parantunut, ei niin paljon pieniä punaisia näppyjä (tulee vehnästä/sokerista kai)
-vatsa ei enää iltaisin ole sen näköinen kuin ois viimeisillään raskaana (hiiva, vehnä)
-ei ilmavaivoja
-tukka tuntuu vahvemmalta, eikä rasvoitu niin paljon
-mieliala tasaisempi
-ei tule enää mässäyskohtauksia

Pari kertaa kun olen poikennut karpista viime kuukausien aikana, seurauksena on ollut välittömästi näppyjä, kipeä ja jumittava maha, ilmavaivat ja yleinen raihnaisuus.

ps. unohdin mainita, että myös purukalusto ja suu tuntuvat kivemmilta, ei tuu sellasta möhnästä oloa suuhun kuin sokerin syönnin jälkeen helposti.

ViestiLähetetty: 2010-12-20 13:04:58 
Poissa
sintti
sintti

* VHH-elämää takana 1,5 vuotta
* Paino pudonnut 18 kiloa
* Verensokeriarvot normalisoituneet
* Vuosikausia vaivannut selittämätön ihottuma kadonnut
* Ei pieretä, ei turvota, eikä jumita
* Kuukautiskivut vähentyneet dramaattisesti (gynis ehdotti "hoidoksi" kohdunpoistoa :shock: )
* Hiukset, kynnet ja iho kukoistavat
* Alkoholinkäyttö loppui itsestään, eikä kahvikaan enää maistu
* Mieliala tasaantunut, ajatus kulkee, enkä pimahda pienistä
* Virkeämpi olo, iltapäivän koomat tiessään
* Ajankuluksi tai ahdistukseen ruuan puputtaminen on loppunut kokonaan
* Arvostan itseäni ja kehoani huomattavasti enemmän kuin ennen
* Nautin ruuasta eikä enää tulisi mieleenkään esim. lukea ruokapöydässä (tää on oikeesti iso juttu :lol: )

Muoks. Ai niin. Hurjaa kun näitä hyviä asioita on niin paljon että kaikkia ei heti edes muista! :wink:
* Flunssat, vatsataudit ja muut pöpöt eivät tartu!

ViestiLähetetty: 2011-01-13 10:37:52 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Toivottavasti tervehtymisiä on tullut paljon lisää, tänne vaan!

ViestiLähetetty: 2011-01-13 10:57:08 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

1,5vko karppausta takana, mutta jo nyt on alkanut tuloksia näkymään eri saroilla! Esim.

- Nukun yöni paremmin. Ennen karppausta saatoin herätä montakin kertaa yössä ja nukuin tosi pitkiä yöunia enkä tuntenut oloani virkeäksi. Nyt on kuitenkin aivan eri, eli nukun yöt kuin tukki (paitsi jos pitää herätä vessaan) ja tunnen itseni virkeäksi pienemmilläkin yöunilla.
- Ihoni on parantunut. Minulla ei ole varsinaisesti mitään ongelmaihoa ollutkaan mutta kaveritkin ovat sanoneet että iho näyttää jotenkin freshimmältä, kuulakkaammalta. :)
- Mieliala on positiivisempi kuin aikoihin
- Ei tuu niitä känkkäränkkäoloja kun on nälkä, itseasiassa ei ole oikein koskaan kunnon nälkä, mikä vaikeuttaisi ajattelemista kuten ennen oli.
- En tiedä johtuuko varsinaisesti karppauksesta, ehkä siitäkin vähän. Mutta olo on enempi ulospäinsuuntautuneempi kuin ennen.
- Ei pieretä :mrgreen:
- Ja masu toimii moitteettomasti

Kilojen karistamisesta en osaa sanoa koska en vaakaa omista, mutta tänään lähden sellaista hankkimaan niin katsotaan sitten miten paljon on lähtenyt pekonia syömällä ja keittiö-olkkari väliä ravaamalla :lol: Mutta näitä on tosi kiva lukea, miten monet on parantuneet sairauksistaan/ne ovat lieventyneet karppauksen ansiosta =D> Minun äidillenikin tämä karppaus tekisi varmaan hyvää, hän kun on hieman ylipainoinen ja syö verenpainelääkkeitä. Pitää vähän koittaa häntä käännyttää kun lähtee kotopuolessa käymään, hän kun on sanonut minulle että tekemäni ruuat näyttää tosi hyvältä! :koki:

ViestiLähetetty: 2011-01-13 12:06:25 
Poissa
kukkahattukarppi
kukkahattukarppi

Olen jo aikaisemmin kertonut muista terveysvaikutuksista, mutta nyt on lisää yksi. Meillä on suvussa hiusten harmaantumista ja nuoremmat sisarukseni ovat jo harmaita. Minullakin harmaantumista alkoi olla mutta nyt kohta kolmen vuoden karppielämän jälkeen on hiusten väri palautunut ennalleen, harmaantuminen pysähtynyt ja entiset "raidat" melkein poissa. Eli tuntuu että kun ne harmaat hiukset ovat vuorollaan lähteneet niin tilalle onkin kasvanut alkuperäisen väristä hiusta, eli koko tukka näyttää paljon tummemmalta kuin ennen. Olen hieman ihmeissäni, olen aina luullut että harmaantumisesta ei ole paluuta.

ViestiLähetetty: 2011-01-13 12:31:55 
Poissa
humpuukikarppi
humpuukikarppi

Jostain joskus luin, että B-vitamiinien puutos ainakin voisi liittyä harmaantumiseen. Jos ne melanosyytit siellä hiustupissa elpyvät taas, kun ravinteita alkaa tulla paremmin?

ViestiLähetetty: 2011-01-13 12:57:53 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

mlv kirjoitti:
Olen jo aikaisemmin kertonut muista terveysvaikutuksista, mutta nyt on lisää yksi. Meillä on suvussa hiusten harmaantumista ja nuoremmat sisarukseni ovat jo harmaita. Minullakin harmaantumista alkoi olla mutta nyt kohta kolmen vuoden karppielämän jälkeen on hiusten väri palautunut ennalleen, harmaantuminen pysähtynyt ja entiset "raidat" melkein poissa. Eli tuntuu että kun ne harmaat hiukset ovat vuorollaan lähteneet niin tilalle onkin kasvanut alkuperäisen väristä hiusta, eli koko tukka näyttää paljon tummemmalta kuin ennen. Olen hieman ihmeissäni, olen aina luullut että harmaantumisesta ei ole paluuta.

Mä oon tähän asti värjännyt hiuksia aina tummemmiksi ja juurikasvu on alkanut aina ärsyttää, näyttänyt niin harmaanruskealta.. Mulla on siis tummanruskeat hiukset. Nykyään oma hiustenväri näyttää jotenkin tummemmalta ja paljon paremman sävyiseltä, ja olen päättänyt olla laittamatta kemikaaleja päähäni. Toki hiukset on muutenkin paremmassa kunnossa, mut hauskaa kuulla et muillakin on hiusten väri "parantunut". :D

ViestiLähetetty: 2011-01-13 16:53:56 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Lainaa:
-Laihtuminen lähti hyvin käyntiin, 1. kk:ssa lähti jo 7 kg. Nyt 4,5 kk:ssa 20 kg.
-Närästänyt ei ole kertaakaan, aikaisemmin 4 krt viikossa piti ottaa närästyslääkettä illalla.
-Ilmavaivoja ei ole, eikä vatsan turvotusta.
-Väsytä ei enää aamulla, olen aina ollut "aamuntorkku", muutenkaan ei väsytä, jaksaa paremmin.
-Nukkua saan yöllä paremmin, paitsi alussa, kun olin ketoosissa, heräsin monena yönä klo 01,30. No nukuin sitten kyllä uudelleen.
-Ei ole hirveitä makeanhimo-kohtauksia. Ennen vedin suklaata levyn helposti.
-Leipää ei tee mieli puputtaa jatkuvasti, siinä meni margariiniäkin paljon ennen.
-Kolmesti päivässä ruokailu riittää, jos jotain tekee mieli välillä, pari mantelia on tarpeeksi.
-Eihän se ole tervehtymistä tietyskään, mutta kaksikymmentä vuotta vanhat farkut sopii päälle+muutkin vaatteet. Mutta hyvää mieltä se lisää ainakin.
-Pitkästä aikaa olen "normaalipainoinen" Millään muulla keinoin en usko, että olisin päässyt tähän.
Lisäisin tähän listaan vielä:
-Liikkuminen sujuu paremmin, eli jaksaa paremmin, ei hengästytä.
-Polvi ei enää ole oireillut (siinä oli nivelrikko kipuja)
-Vaivasenluut eivät ole oireilleet, vaikka käytän samoja kenkiä kuin muinakin talvina(liian kapeat varpaiden kohdalta)
-Tänä talvena ei ole palellut läheskään niin paljon luin edellisenä.
-Kilpirauhasen vajaatoiminta pysynyt tasaisena, lääkitys toiminut tänä talvena paremmin.
-Vatsa on toiminut koko ajan hyvin.

ViestiLähetetty: 2011-01-13 18:53:00 
Poissa
seniorikarppi
seniorikarppi

Lisään listaan vielä tämän: kasvojeni iho on alkanut parantumaan.

Jos olin ollut kylmällä ulkona, posket lehahtivat sisällä ja "paloivat" tulikuumina loppuillan. -> Nykyään enää kuumottaa lievästi ja punaisuus ei ole yhtä rajua.

Ihoni oli kuukausi sitten niin heikossa hapessa että Stockan kempparipuolen kosmetologi sanoi ihoni kosteustasapainon järkkyneen sen verran vakavasti ettei tiennyt saanko sitä lähivuosina kuntoon. :shock: Olisi myynyt jonkun 110€ pienen purnukan "traumaterapiaa", minä lähdin kyyneleitä pidätellen pois... -> Kaksi viikkoa karppausta ja toissapäivänä ihoa ei tarvinnut enää rasvata. =D> Olen popsinut rasvaa niin että heikompaa hirvittää ja esim. oliiviöljypullo kuluu minulla reilussa viikossa. Toimii! :resp:

Punoitus, tuo vihaamani ominaisuus, on toki vielä olemassa mut lieventynyt selkeästi. Iho kestää nyt paremmin lämpötilanvaihteluita.

ViestiLähetetty: 2011-01-13 21:25:35 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

Aloitin karppauksen syyskuun puolessa välissä että kohta oon karppaillut 4kk.
Mahan turvotus on laskenut, ilmavaivat vähentyneet.
Viikottainen ripulointi loppunut.
Refluksi oireet hävinneet(palaa jos stressaan tai syön esim viljoja)- eli mahaa ei polta, ei ole etova olo, en oksentele.
Itsetunto kohonnut. Masennuskaudet harvinaisia.
Niveltulehdukset lähes hävinneet.
niska/hartiasäryt hävinneet.
Päänsäryt hävinneet.
Päiväunet jääneet tyystin pois.
Jatkuva mässäily, herkuttelu, ruoan ahmiminen ja jatkuva ajattelu jääneet pois.

Olen päässyt eroon nexiumista (refluxi lääke), jota ennen söin lähes päivittäin, nyt 4kk ilman. Sekä ilman reseptiä hankitut mahalääkkeet kuten gavisgone.
Luopunut hevoslinimentistä ja zon-geelistä, joita ennen tuli käytettyä n. joka 3pv.
Jääneet niveltulehduksiin sekä päänsärkyyn tarkoitetut särkylääkkeet tarpeettomiksi (panadol, burana)

Että näillä eväillä porskuta eteenpäin :D

ViestiLähetetty: 2011-01-15 21:17:32 
Poissa
aktiivikarppi
aktiivikarppi

- Miten pitkään olet karpannut? Tai mistä asti?
v. 2009 parisen kuukautta, nyt uusi aloitus 29.12.10

- Oletko karppauksen avulla saanut jonkin sairauden oireettomaksi, minkä?
allergisen jatkuvan nuhan.

- Onko karppaus vähentänyt sairautesi oireita, minkä ja miten?
atooppinen ihottuma lievittynyt.

- Onko karppaus auttanut luopumaan jostain lääkkeistä kokonaan?
antihistamiinit, kortisonivoiteet.

- Oletko karppauksen aloituksen jälkeen voinut vähentää lääkitystäsi, mitä ja miten paljon?

- Mitä muita terveydellisiä muutoksia olet huomannut karppauksen aiheuttavan?
ajatus kulkee kirkkaammin.
mieliala on parempi.
vatsa toimii paremmin, ei kipuile, ei turvota eikä kupli.
paino laskee.
iho ei kutise.
turvotuksen tunne poskionteloissa hävinnyt.
valkovuoto loppunut.
kroppa on puhtaamman tuntuinen.
suu puhtaampi ja hengitys raikkaampi.

- Muita muutoksia esim. ulkonäössä, painossa, lihaksissa jne., positiivisia tai negatiivisia?
jaksaa enemmän tehdä kaikkea.
aamulla herätessä on heti pirteä eikä tukkoisen pöpperöinen.
kasvot eivät ole turvonneet, vaan pirteämpi olemus, rauhoittunut iho.
lihakset kiinteytyvät.
jatkuva napostelu ja ahmimiskohtaukset jääneet pois.
kiukunpuuskat ja ärtyneisyys loistavat poissaolollaan, pinna on pitempi nykyään.

Ei mitään negatiivista sanottavaa karppauksesta.

Palaan muokkaamaan vielä ja lisäilen juttuja kun tulee mieleen tai eteen tässä karppauksen edetessä. :)

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju  Vastaa viestiin  [ 218 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen 14 5 6 7 811 Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC+02:00